har litt sans for tre, jeg

slartibartfast

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
5.967
Sted
Aukra
Torget vurderinger
7
noen som har erfaringer med Holfi-spilleren som ligger ut på børsen akkurat nå?

er det en direkte drivverk eller med reim?

kan den sammenlignes med andre mer kjennte spillere?

takk for hjelpen

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.562
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
33
Bare en liten betrakning mht tre:
Det er et materiale som aldri slutter å leve. Mye kan gjøres for å få det nesten dødt selvfølgelig.
Varierende fukltighet er nok det største problemet.
Metall har som kjent en koeffesient ifht temperatur, men jeg ser på det problemet som mindre.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
9.015
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Audiomix skrev:
Det er et materiale som aldri slutter å leve. Mye kan gjøres for å få det nesten dødt selvfølgelig.
Metall har som kjent en koeffesient ifht temperatur, men jeg ser på det problemet som mindre.
Tre kan kokast. Då oppfører det seg ganske fredeleg, seier ein designar eg kjenner. Når det gjeld platespelarar er vel tre meir eit estetisk pluss enn eit materiale med særskilt gode lydreproduksjonseigenskapar. Nokre svært gode pickupar har trehus, men eg lurer på om det har meir med produksjon enn reproduksjon av lyd å gjere.....(no bannar eg midt i kyrkja, sikkert).
Eg lurer på korleis ein platespelar (eller forsåvidt anna lydutstyr) med basis i metallet sink hadde fungert. Har nokre sinkbøtter på hytta, og lyden av desse er iallfall slik at det er klart ein ikkje brukar sink i t.d. kyrkjeklokker.

samlanes

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2008
Antall liker
551
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
Er du Audiomix alltid ute etter å finne noe negativt med produkter generellt,eller feiltolker eg deg?
Har du forresten nokon gong høyrd om Holfispillere som feks har sprukket,oppeten av trebukk el?

Til trådstarter veit eg ingenting om lyden fra Holfi cd desverre,men om dei kjører samme filosofi som forst og pre er det veldig musikalske produkter,litt rørlyd,og design som eg sjøl liker.(og dansker og treverk trur eg er ein god kombo med lange tradisjoner.)

Mvh.

Audiomix skrev:

N

nb

Gjest
samlanes skrev:
Er du Audiomix alltid ute etter å finne noe negativt med produkter generellt,eller feiltolker eg deg?
Har du forresten nokon gong høyrd om Holfispillere som feks har sprukket,oppeten av trebukk el?
At tre er "levende" materiale er basal materialkunnskap. I en hobby hvor man ofte er opptatt av de minste ting, er kanskje ikke et "levende" materiale det man er mest interessert i å ha. Det er f.eks ganske store variasjoner i luftfuktighet fra miljø til miljø og fra årstid til årstid. Det er godt mulig det ikke er noe problem i praksis eller at det er mulig å gjøre noe som minimerer og nesten eliminerer effekten av det, men tre er ikke et dødt materiale åkke som.

Men pent er det i alle fall, det er sikkert andre faktorer som påvirker lyden mer skulle jeg tro.

samlanes

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2008
Antall liker
551
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
Jaja,fanget ikkje opp at det var Lp det var snakk om,(tenkte på frontplate på cdspillerne)men det er vel bare å spørre selger om den er bra i treverket,evnt sjekke litt på forum fra folk med samme spillere,forhandler bør også kunne svare på det.

Nb:er selvfølgelig klar over at treverk lever,men vil da absolutt tru at det er tenkt på under utvikling,mtp tørkeprosess og trutning av trestykke.
Men for all del,bra å vere obs på evnt svakheter.

Kanskje du skal skaffe deg ein stamp med linolje som spilleren flyter på,sikkert knall for lyden også:)

Mvh.

Edit:Har kikket på annonsen,spilleren er flott den,og minst like tjukk som tømra her i huset.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.487
Torget vurderinger
2
Har hørt den spilleren hos AudioAktøren. Det jeg hørte var ihvertfall veldig bra.

Hva som kan skje med et så tykt trestykke som den er lagd av begriper ikke jeg.

Skal vel ikke seile med den?

Jeg har en spiller som er bygd av massivt tre, og noe negativt med det har jeg ikke merka.

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
4.869
Sted
Horten
Torget vurderinger
8
Oblivions forsterkere har trekabinett for han mener vel at de er det beste. ( ? )

Holfien er sikkert bra det, og Rolfozzys lytteerfaring betyr mer enn diverse synsing.

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Audiophile-Arve skrev:
Tenkte eg det ikkje.......
;D ;D

DEn holfien har jeg titta på flere ganger , fin spiller.....det er sikker bra saker , til prisen emd mørch arm og pu er vel ikke det noe å si på.

tviler på at det blir problemer med plintet på denne( hvorfor skulle det det ?)

denne må du hjele igang manuellt , så går den på drivremmen som forøvrig er tynnt snøre eller liknende.

mvh Espen

Topp Bunn