Har jeg urimelige forventninger til service?

Status
Stengt for ytterligere svar.

Zenja

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.11.2014
Innlegg
174
Antall liker
77
Tirsdag ettermiddag henvendte jeg meg til Audio-Reference i Hamburg.
Klokken 0648 onsdag morgen fikk jeg svar.
Onsdag ettermiddag informerte jeg dem om at bankoverførsel var signèrt,
og at pengene ville være på deres konto iløpet av "...2-3 business days."
Torsdag formiddag-idag- fikk jeg tilsendt sporingsnummer.

De tyskerene hefter ikke,det må jeg si!
De fortjener litt skryt,syns jeg.:)
 

pekaill

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2011
Innlegg
1.672
Antall liker
1.091
Sted
Averøy
Torget vurderinger
5
Fint at det ser ut til å ordne seg til slutt!!

Det er i høyeste grad ubegripelig og uakseptabelt at en ikke kan få tak i reservedeler til et stativ til 6000 kr.
Utrolig flåsete svar fra Hr Strøm vedrørende dette. Må vel være en useriøs bransjeaktør???
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Tirsdag ettermiddag henvendte jeg meg til Audio-Reference i Hamburg.
Klokken 0648 onsdag morgen fikk jeg svar.
Onsdag ettermiddag informerte jeg dem om at bankoverførsel var signèrt,
og at pengene ville være på deres konto iløpet av "...2-3 business days."
Torsdag formiddag-idag- fikk jeg tilsendt sporingsnummer.

De tyskerene hefter ikke,det må jeg si!
De fortjener litt skryt,syns jeg.:)
Tysk tradisjon det vet du, ordnung muss sein.
 

Lynvingen

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2010
Innlegg
887
Antall liker
295
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Det var da godt at du fikk en god opplevelse til slutt!
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.973
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Apropos service når vi er inne på saken så fikk du i alle fall svar....

Kjøpte en brukt Rega P3 som jeg ønsket å finne ut alderen på, så jeg sendte en mail til importøren med serienummer. Hørte alderi noe fra de....
Logistikk er ikke billig hvis en skal holde styr på alle detaljer. Når et produkt ikke lenger er i garantiperioden, er det trolig uøkonomisk å følge opp.
Det påstås at LINN har alt dette på stell. Til en pris.........
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.435
Antall liker
17.154
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Jeg lar meg ofte forundre over noen butikker og importørers forhold til serviceinnstilling og kunder. Jeg skal ikke generalisere og retter det ikke primært mot Hi-Fi bransjen, der jeg hovedsaklig har hatt positive opplevelser. Men unntak finnes der og.

Noen importører/distributører blir jo tilnærmet sure om du som privatperson "tillater" deg å kontate de direkte og "plage" de med noe. Enkelte klarer å fremstå som direkte uhøflige og lite imøtekommende. Og jeg sikter primært til tlf.henvendelse. Mail blir jo dessverre ikke/sjelden besvart.

Jeg jobber selv i et importørledd og det hender vi får vi henvendelser direkte fra kunder. Disse behandler vi alltid på en høflig og imøtekommende måte. I de fleste tilfeller blir det å henvise de til en forhandler - gjerne med et konkret navn, mailadr. og tlf. til den personen vi antar best kan hjelpe. I andre tilfeller kan det være at vi må sjekke opp mot produsent/underleverandør og da svarer vi kunden med at vi skal komme tilbake (via forhandler) så raskt det lar seg gjøre. Kan vi ikke hjelpe, så meddeler vi også det på en høflig måte, gjerne med et tillegg av: Det kan jo være et forsøk å...., eller.....

I slike sammenhenger er ingen henvendelser å betrakte som for små eller ubetydelige. For alt man vet på et slikt tidspunkt kan nettopp den kunden potensielt (på kort eller lengre sikt) vurdere å plassere en betydelig investering i akkurat det produktet du representerer. Om kunden får en negativ opplevelse, så kan det være mer enn nok til at han vender deg, eller ditt produkt ryggen.

I dagens mer og mer åpne (nett)marked vil god kundebehandling være enda mer viktig enn før. Å ha fornøyde kunder som kan tendere mot å være trofaste og lojale er å betrakte som luksus og går omtrent ikke an å verdsette. Det bør man være seg bevisst og sørge for å forvalte på en god måte - gjennom alle ledd.
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.837
Antall liker
5.489
Sted
Holmestrand
Jeg har gått med røde lommekniver i lomma i nærmere 50 år. Noen av disse har vært småjålete med tannstikker og pinsett. Disse småtteriene har det med å bli borte eller "oppbrukt". Spurte i en norsk butikk om de var å skaffe. Ble møtt med hånlatter.
Gikk innom en butikk i Tyskland og spurte. "Aber naturlich!"
Prompte kom det et digert skrin på disken med alle mulige varianter. "Det har da alle som selger knivene" .
det hører med til historien at tingene kostet lite eller ingen ting.
Service!
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.936
Antall liker
17.212
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
La oss nå ikke fordømme noen før alle parter legger frem sin side av saken, jfr. fadesen forleden der sympati høstes inntil andre sider av saken kom frem ;)
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.435
Antall liker
17.154
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
^ Det er riktig - og viktig i en slik tråd med et slikt tema.
All den tid fabrikatet etterhvert ble nevnt så behøver man vel ikke ta i bruk hele den lille gangetabellen for å regne ut hvilken aktør det dreier seg om.
Nå kjenner jo ikke vi utenforstående til hvordan kommunikasjonen har vært og i hvilken "tone" den har foregått.
Det kan mer enn gjerne være slik at trådstarter ble imøtekommet på en helt akseptabel og god måte, men rett og slett var missfornøyd med svaret. Og det er to helt forskjellige tilnærminger.

SF har tydeligvis den holdning og policy at de kun leverer/selger par. I såfall - de om det. Det er i hvertfall lite en norsk aktør kan gjøre med et evt. slikt standpunkt. Nå hadde det nok neppe veltet hele overskuddet om de hadde bestilt opp et par og solgt kun det ene, eller gitt en litt avrundet pris for et nytt par, som en service. Men, det igjen er jo en avveining.
 
Sist redigert:

JENO

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2003
Innlegg
2.598
Antall liker
1.377
Sted
Saksvik - Trøndelag
Apropos Tyskland: Jeg har kjøpt en del reservedeler til barnevogn derfra. Ting som ikke lot seg skaffe av norsk forhandler lå i postkassa etter noen dager fra Baby garage. Tyskland er et stort land med litt mer kundegrunnlag enn her oppe i kalde nord.
 

Bob_Marleys

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.09.2012
Innlegg
217
Antall liker
60
Torget vurderinger
10
For en latterlig tråd.

1. TS har kjøpt brukte høyttalaere som har en skade på stativet. Regner med at TS visste om dette ved kjøp ellers har han blir "lurt" av selger?
2. TS kontakter importør og de har ikke stativene eller delene i "løsvekt".
3. TS får dette også bekreftet fra produsenten av stativene.
4. TS er heldig og finner en importør som har en brukt stativ som ikke er strøken, som forstålig nok de gjerne vil bli kvitt de ville jeg tro.

Oppsumert, så mener jeg: JA TS har urealistke forventninger og tråden burde stregtatt slettes imo da den henger ikke på grep med realiteten. Vil faktisk si at dette grenser litt til bortskjemt drittunge holdninger.
 

presten

Hi-Fi interessert
Ble medlem
06.12.2009
Innlegg
75
Antall liker
113
Sted
Stryken
Torget vurderinger
14
For en latterlig tråd.

1. TS har kjøpt brukte høyttalaere som har en skade på stativet. Regner med at TS visste om dette ved kjøp ellers har han blir "lurt" av selger?
2. TS kontakter importør og de har ikke stativene eller delene i "løsvekt".
3. TS får dette også bekreftet fra produsenten av stativene.
4. TS er heldig og finner en importør som har en brukt stativ som ikke er strøken, som forstålig nok de gjerne vil bli kvitt de ville jeg tro.

Oppsumert, så mener jeg: JA TS har urealistke forventninger og tråden burde stregtatt slettes imo da den henger ikke på grep med realiteten. Vil faktisk si at dette grenser litt til bortskjemt drittunge holdninger.
Huffda! Fikk gåsehud av meldingen til trådstarter fra Hr. Strøm igår, men håpet at han kanskje bare hadde en dårlig dag, og var bedre allerede. Men nå dette også....!?
Lurer på om både Marley og Strøm jobber hos Expert jeg?? Mener å ha møtt noe av den samme arrogansen der, når det har vært problemer. Ikke det at jeg har handlet stereoutstyr der, men var jo innom en og annen gang tidligere og kjøpte ting. Men det er lenge siden altså.
 

Bob_Marleys

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.09.2012
Innlegg
217
Antall liker
60
Torget vurderinger
10
For en latterlig tråd.

1. TS har kjøpt brukte høyttalaere som har en skade på stativet. Regner med at TS visste om dette ved kjøp ellers har han blir "lurt" av selger?
2. TS kontakter importør og de har ikke stativene eller delene i "løsvekt".
3. TS får dette også bekreftet fra produsenten av stativene.
4. TS er heldig og finner en importør som har en brukt stativ som ikke er strøken, som forstålig nok de gjerne vil bli kvitt de ville jeg tro.

Oppsumert, så mener jeg: JA TS har urealistke forventninger og tråden burde stregtatt slettes imo da den henger ikke på grep med realiteten. Vil faktisk si at dette grenser litt til bortskjemt drittunge holdninger.
Huffda! Fikk gåsehud av meldingen til trådstarter fra Hr. Strøm igår, men håpet at han kanskje bare hadde en dårlig dag, og var bedre allerede. Men nå dette også....!?
Lurer på om både Marley og Strøm jobber hos Expert jeg?? Mener å ha møtt noe av den samme arrogansen der, når det har vært problemer. Ikke det at jeg har handlet stereoutstyr der, men var jo innom en og annen gang tidligere og kjøpte ting. Men det er lenge siden altså.

Jobber selv innen IT, så ingen forbindelser til Expert her, men å gå ut svartmale en importør/ forhandler som ikke kan levere noe produsenten ikke kan levere henger ikke på grep med realiteten imo.
At importør kan vise goodwill på en brukt kjøp som forøvrig kanskje ikke er kjøpt via de i sin tid engang er en annen sak. Men uansett er ikke dette noe å blåse opp i et åpent forum som HFS? Etter min oppfatning så selger de fleste bransjeaktører type SF Cremona stativ høyttalere med originale stativerer i sikkert 90% av alle salgene.
Er det urimilig at en importør ikke vil "bryte" opp en pakke for å selge deg en stativ eller delen?
Men kanskje jeg har for lave forventinger av importør/ forhandlere.

Er det et krav om at alle deler skal være tilgjenglig selv på utgåtte produkter? I såfall vil nok sluttproduktene koste mye mere om dette er normen hos oss som kunder?
 
Sist redigert:

pekaill

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2011
Innlegg
1.672
Antall liker
1.091
Sted
Averøy
Torget vurderinger
5
Dette er sludder og vås! Det er soleklart at det er i en importørs interesse at en kunde får hjelp/deler. Her er det vrangvilje ute og går.
 

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Innlegg
6.876
Antall liker
5.719
Torget vurderinger
1
Hvis produsent ikke kan tilby deler, så blir det jo veldig vanskelig for distributør/forretning i Norge å hjelpe. Ettersom saken ser ut til å ha løst seg så stenger jeg tråden.

Mvh
Høvdingen
 
Status
Stengt for ytterligere svar.
Topp Bunn