Har jeg blitt lurt? Hva er det riktige å gjøre?

ganilsen

Bransjeaktør
Ble medlem
14.02.2008
Antall liker
672
Sted
Porsgunn
Torget vurderinger
4
KW skrev:
ottone skrev:
ganilsen skrev:
ottone skrev:
Korriger meg hvis jeg tar feil:
Her har du en sub med auto on/off som gjør at den slår seg av når det spilles på lavt volum.
Er den beskrivelsen synsing eller kunnskap?
Det er kunnskap. Måten du legger det frem på gjør at jeg oppfatter det som synsing. Likte ikke den siste kommentaren din. Greit å fremme sin mening, men ikke gå på person før fakta kommer på bordet.
Geir Arne
De fleste av oss vet ikke mer om saken enn det som blir skrevet av partene i denne tråden.
En sub som slår seg av ved lavt volum ville vært ubrukelig for meg. Du og andre hevder altså at den skal være sånn. Min erfaring er at jo lavere volum, jo viktigere med sub til musikk. Noen har sub for å spille høyt, andre for å spille lavt.
Jeg har faktisk vært nær å kjøpe en DD10 selv, skjønner nå at jeg var heldig som valgte noe helt annet.
Nå tror jeg nok du misforstår litt her.
Vi snakker om laaavt lavfrekvent signal.
En kan velge om en vil ha det på eller av.........denne funksjonen.
Jeg kan ikke huske at de har slått seg av ved normalt lavt volum for å si det sånn.
Ganske kjekk ordning imo, da en slipper å tenke på å sette den i stand by når en avslutter dagen/kveldens lytteøkt og det samme når en starter på nytt neste dag.

En ting til, det må være laaavt lavfrekvenssignal eller ikke noe i et kvarter før den går i standby, så fort det skjer noe over det laaaave nivået så er den på igjen.

Mvh.KW
Det stemmer. Trådstarter klaget over at den stoppet under f.eks. dagsrevyen og det var da jeg først tenkte at her har den fått for lite signal. Trådstarter har etter hva jeg har blitt opplyst hatt volumet på rundt 17, i motsetning til 6-8 hjemme hos meg. Dette kan tyde på lavere signal hos han, men han mener han har skrudd av "auto-off" og jeg må stole på at det stemmer.

Han sier også at den fortsetter å lyse, noe som tilsier at den er "på". Skjedde det samme hos deg KW? Eller forsvant lyset i logoen også?

Geir Arne

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
20.944
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
På min forsvant lyset også. Og på tv-program, der det er mye tale, slo den seg alltid av.

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Jeg er faktisk ikke her og nå 100% sikker, dårlig med hukommelsen her i gården.
Jeg gjorde jo en hel masse notater over en periode på et par tre uker etter avtale med serviceavdelingen.
De notatene ble levert sammen med subben.

Jeg prøver å ressonere meg frem til hva som skjedde, og kommer da til at lyset nok slukket.
Dette var vel den måten jeg oppdaget det på siden jeg hadde to DD15 og den andre fortsatt virket.
Men det var ikke standby den gikk i for det sjekket jeg jo ved å legge øret inntil og det var mer enn nok signal for at dette jo ikke skulle skje, men likevel ikke lyd, samt at den andre jo virket som den skulle.
For at den igjen skulle virke, så måtte bryter bak slåes av og på og mener at det også måtte gå en tid før også det hjalp............for meg som oftest til neste dag, mener å huske at en time ikke var lenge nok.

Konklusjonen ble vel at det var sikkerhetssystemet som (i dette tilfellet feilaktig slo inn)
Det er jo div. som trer i kraft f.eks. ved overbelastning, men det var ikke overbelastning som var årsaken.
Snarere systemet som feilaktig reagerte som om det skulle være overbelastning, alternativt at forsterkermodulen feilaktig ble for varm e.l.
Ikke veit jeg.

Ja, føler meg mer og mer overbevist om at det ikke lyste etter som jeg har skrevet svaret her.

Edit; Har han den på auto-off. så vil den jo lyse hele tiden fordi den ikke er slått av eller gått i standby, kanskje han burde prøve en periode med Auto-on å se hva som da skjer.

Mvh.KW

ganilsen

Bransjeaktør
Ble medlem
14.02.2008
Antall liker
672
Sted
Porsgunn
Torget vurderinger
4
Da virker det som om dere begge er enig i at lyset slukket, selv om det var feil på din KW. Eller hadde du også feil på din lars_erik?

KW skrev:
Edit; Har han den på auto-off. så vil den jo lyse hele tiden fordi den ikke er slått av eller gått i standby, kanskje han burde prøve en periode med Auto-on å se hva som da skjer.
Kanskje ett poeng dette. Håper da trådstarter leser i denne tråden og prøver selv. Dette har jo blitt til en offentlig høring.

Geir Arne

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
20.944
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
ganilsen skrev:
Da virker det som om dere begge er enig i at lyset slukket, selv om det var feil på din KW. Eller hadde du også feil på din lars_erik?

KW skrev:
Kanskje ett poeng dette. Håper da trådstarter leser i denne tråden og prøver selv. Dette har jo blitt til en offentlig høring.

Geir Arne
Nei, ingen feil på min. Den skal gå i dvale når den ikke får nok signal.

karet

Medlem
Ble medlem
23.04.2002
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
God morgen!
Her har det tatt litt av siden i går kveld. Ett stykke ut i diskusjonen ble det litt ampert men føler det nå her roet seg i slutten og det er jeg glad for.
Som jeg har nevnt har jeg testet den en del før jeg skrev innlegget og jeg har både deaktivert auto power on/off og i vanlig modus der den går i stand by ved lavt eller intet signal.
Problemet er ikke at den får så lavt signal at den går i stand by. Jeg spiller stort sett musikk på normalt lydnivå. Når den slutter å spille hjelper det ikke å øke volumet fra forforsterker og det holder ikke at den raskt skrues av og så på igjen. Den må stå avslått i flere timer før den virker normalt igjen.
Det høres akkurat slik som KW forteller bare at den spiller ikke fult så lenge før den slutter å spille. Virker på meg som en termisk sikring/relè som slår inn.
Dette har jeg forklart til selger før jeg startet denne tråden.
Jeg har også oppdatert software på den i tilfelle det skulle være noe der men det forandret ingen ting. Jeg føler jeg har kommet så langt i feilsøkingen at jeg kan si det ikke er noe med innstillingene som er feil men at den må sendes til reparasjon.
Som jeg også har nevnt så vet jeg med meg selv at jeg hadde følt ett større ansvar om det var noe tvil med tilstanden ved kjøpet på noe jeg hadde solgt, og det er noe av poenget mitt her.

H.R

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2008
Antall liker
6.812
Sted
Jessheim | Ullensaker
Torget vurderinger
5
Solgte en forsterker for en tid tilbake som det viste seg at det var noe feil med. Ikke hos meg da jeg har så følsomme høyttalere at jeg ikke «brukte» noen av wattene som ampen hadde. Bruker klaget selvsagt da han benytter seg av noen tungdrevne monster. Tok tilbake ampen for sjekk og kunne ikke identifisere feilen her (selvsagt) og kjøper dro hjem med den og konstaterte atter en gang at den ikke virket som forventet hos han.

Til slutt havnet ampen hos reparatør. Jeg og kjøper avtalte at dersom det var feil så var det mitt problem, og dersom det ikke var noe galt skulle kjøper dekke utgiftene. Reparatør kunne meddele at balanseringen var feil og ga seg tilkjenne ved godt pådrag – bruker fikk amp, jeg fikk regning og alt var i skjønneste orden. Til tross for at jeg ikke kunne høre det – oppdage det – så var det da feil på produktet. Reparatør opptrådte som dommer og jury noe som fikk saken løst rimelig hurtig og etter min mening på eneste forsvarlige måte uten at det ble noen tråd her på sentralen av det.

ganilsen

Bransjeaktør
Ble medlem
14.02.2008
Antall liker
672
Sted
Porsgunn
Torget vurderinger
4
karet skrev:
God morgen!
Her har det tatt litt av siden i går kveld. Ett stykke ut i diskusjonen ble det litt ampert men føler det nå her roet seg i slutten og det er jeg glad for.
Som jeg har nevnt har jeg testet den en del før jeg skrev innlegget og jeg har både deaktivert auto power on/off og i vanlig modus der den går i stand by ved lavt eller intet signal.
Problemet er ikke at den får så lavt signal at den går i stand by. Jeg spiller stort sett musikk på normalt lydnivå. Når den slutter å spille hjelper det ikke å øke volumet fra forforsterker og det holder ikke at den raskt skrues av og så på igjen. Den må stå avslått i flere timer før den virker normalt igjen.
Det høres akkurat slik som KW forteller bare at den spiller ikke fult så lenge før den slutter å spille. Virker på meg som en termisk sikring/relè som slår inn.
Dette har jeg forklart til selger før jeg startet denne tråden.
Jeg har også oppdatert software på den i tilfelle det skulle være noe der men det forandret ingen ting. Jeg føler jeg har kommet så langt i feilsøkingen at jeg kan si det ikke er noe med innstillingene som er feil men at den må sendes til reparasjon.
Som jeg også har nevnt så vet jeg med meg selv at jeg hadde følt ett større ansvar om det var noe tvil med tilstanden ved kjøpet på noe jeg hadde solgt, og det er noe av poenget mitt her.
Glemte å spørre om du oppdaterte software etter du fikk feil første gang? Eller ble dette gjort før du tok den i bruk?

Er enig i at nå trenger den en sjekk. Jeg er villig til å dele kostnaden for en feilanalyse om det er ønskelig?

Har også sjekket litt om hva som kan være feil, og det vanligste på forsterkere generelt er uttørkede kondensatorer eller dårlig kontakter. Dette burde la seg fikse ganske enkelt, og det er en kost jeg naturlignok tar på min kappe da den neppe har skjedd de dagene du har hatt den. Det hadde du også merket jeg ville foreslått om du hadde vist noe mer interesse for å finne problemet enn å bare ville heve kjøpet. Hvis det påvises, eller er misstanke, om en direkte påført feil blir jeg litt mer tilbakeholden da jeg vet den fungerte hos meg selv. Men kan, hvis det er tvil, dele reperasjonen.

Hadde også vært fint om du kunne sendt med snr på pm. Så skal jeg ta kontakt med Neby og prøve å finne ut hvor denne er solgt og dermed spore opp om den er innefor reklamasjonstiden. Den er produsert i "march 2005" om jeg husker riktig, men er vi heldig har den stått på lager en stund.

Er dette en løsning du kan leve med?

Geir Arne

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.358
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Ser ut for at denne tråden kan tas videre på pm nå? Gi et hint så kan vi enten slette tråden eller stenge den.

karet

Medlem
Ble medlem
23.04.2002
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Jeg tenkte det kom klart frem av måten jeg skrev det på men jeg tok altså oppdateringen etter at jeg oppdaget feilen. Jeg gjorde det som den del av feilsøkingen.
Det er først nå langt ute i denne tråden selger sier noe om at han kan være villig å dekke mulige reparasjonskonstnader. Om jeg tar feil er det sikkert lett å vise meg hvor det er nevnt tidligre.
Siden jeg ikke har registrert noe slikt har jeg selv kontaktet importør og blitt enig med dem at jeg skal sende den inn slik at de får sett på den. Har ikke fått svar på om det trolig er en garantisak eller ei. Har spurt om de kan finne ut når den bel solgt, men har ikke fått svar på dette. Fikk opplyst at de ikke hadde vært borti problemet før. Det syns jeg er merkelig da i alle fall KW har vært borti lignende og fått det reparert, men men.
Føler det er litt uklart hva selger sier han kan være med på å dekke. Er det bare feilsøking, feilsøking + rep eller alle de totale kostnader som dette medfører, altså frakt i tillegg feks?

Jeg styrer ikke dette forum men syns det er merkelig om denne diskusjonen skulle bli slettet selv om vi skulle komme til en enighet. Det kan vel være greit for andre å lese om problemstillingen i ettertid?

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Antall liker
6.404
Torget vurderinger
2
karet skrev:
Siden jeg ikke har registrert noe slikt har jeg selv kontaktet importør og blitt enig med dem at jeg skal sende den inn slik at de får sett på den.
Hvis du gjør dette uten enighet med selger, så må du selv dekke kostnadene. Jeg har vært i kontakt med både deg og selger, og selv om dere muligens ikke så saken helt øye til øye, så må dere være enige om fremgangsmåten før evnt. kostnader kan diskuteres. (Dette er basert på at både selger og kjøper nå har kontakt)

karet skrev:
Jeg styrer ikke dette forum men syns det er merkelig om denne diskusjonen skulle bli slettet selv om vi skulle komme til en enighet. Det kan vel være greit for andre å lese om problemstillingen i ettertid?
Ingen saker er like, selv om tilsynelatende like problemstillinger kan oppstå for andre. Det hele er avhengig av hva som faktisk har skjedd. Har subben vært ødelagt før den ble sendt, under sending, eller ble den ødelagt etter du tok den i bruk? Dette tror jeg ikke vi noen gang vil få svar på, men vi kan dra lærdom av hvordan en håndterer en slik sak når den oppstår.

Det er verken tillatt eller riktig å henge ut noen med navn slik som her ble gjort i åpningsinnlegget (som ble moderert), og saken burde blitt forsøkt løst ved å kontakte selger, deretter moderator på forumet og til sist evnt. forbrukermyndigheter. I rollen som Høvding hjelper jeg gjerne til i slike saker, og veldig mange saker løser seg med en objektiv 3 part som ofte ser ting i annet perspektiv.

Ettersom selger selv valgte å stå frem så lar jeg tråden stå åpen, og brukerne lurer sikkert på hvordan denne saken ender.

Mvh
Høvdingen

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Ja, det høres meget merkelig ut at de hevder de ikke har vært borti lignende problem før.

Jeg synes ihvertfall at det er et svært lignende problem.
Men det jobber jo flere personer der og en rep. er ikke nødvendigvis det du har snakket med på telefonen, heller ikke trenger det å være samme reparatør du eventuelt måtte få i tale om du nå får snakke med en.
Men han (rep.) jeg hadde kontakt med i flere omganger, kan ihvertfall ikke hevde at de ikke har hatt lignende problem.

Reparatør i dette tilfelle blir kanskje ikke helt riktig, for meg så virket det som de bare ventet på og byttet modul(er) (omsider) da den/disse ankom, tror neppe det ble forsøkt rep.
Bytte av modulen(e) var reparasjonen imo.
Modulen(e) blir antagelig bare sendt i retur (neppe til Kina) og eventuell rep. kanskje ikke det engang.

Mvh.KW

ganilsen

Bransjeaktør
Ble medlem
14.02.2008
Antall liker
672
Sted
Porsgunn
Torget vurderinger
4
karet skrev:
Jeg tenkte det kom klart frem av måten jeg skrev det på men jeg tok altså oppdateringen etter at jeg oppdaget feilen. Jeg gjorde det som den del av feilsøkingen.
Det er først nå langt ute i denne tråden selger sier noe om at han kan være villig å dekke mulige reparasjonskonstnader. Om jeg tar feil er det sikkert lett å vise meg hvor det er nevnt tidligre.
Siden jeg ikke har registrert noe slikt har jeg selv kontaktet importør og blitt enig med dem at jeg skal sende den inn slik at de får sett på den. Har ikke fått svar på om det trolig er en garantisak eller ei. Har spurt om de kan finne ut når den bel solgt, men har ikke fått svar på dette. Fikk opplyst at de ikke hadde vært borti problemet før. Det syns jeg er merkelig da i alle fall KW har vært borti lignende og fått det reparert, men men.
Føler det er litt uklart hva selger sier han kan være med på å dekke. Er det bare feilsøking, feilsøking + rep eller alle de totale kostnader som dette medfører, altså frakt i tillegg feks?

Her er det viktig å ikke blande kortene mister.

Du har fra dag en KUN vært interessert i heving av kjøpet da du følte at du ikke var trygg på et produkt som det har vært feil med. Enten du liker det eller ikke er feil relativt normalt, og spesielt på dyre produkter med liten omsetting.

Jeg ba deg kontakte neby(da det var enklere for deg å forklare symptomene og jobbe mot en løsning) men har aldri sagt jeg ikke skal være med å dekke feil som åpenbart har vært fra før salgt(altså ting som har skjedd over tid). Du har nå vært i kontakt med Neby og det samme har jeg. Jeg sjekket pris på både feilsøk og bytting av modul, og det var en overkommelig pris. Jeg foreslår at du dekker frakt, og jeg dekker feilsøking slik at begge gir litt. Når det kommer til selve reperasjonen dekker jeg denne om det viser seg å være en feil som har skjedd over tid. Teknikeren hos Neby mente det skulle være enkelt å se om det var "påført" skade på suben, og hvis det viser seg å være tilfelle må vi diskutere en løsning. Da står vi igjen med reprasjonstid, og da mener jeg at tar det lenger tid enn 1mnd for å skaffe deler skal du få anledning til å heve kjøpet. Hvis det viser seg å være blandt de dyre feilene velger jeg selv om jeg vil ta tilbake suben, eller betale for en ny amp unit. I siste tilfelle får du ny garanti på ampen.

Geir Arne

karet

Medlem
Ble medlem
23.04.2002
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Hei igjen

Ja jeg har hele tiden ment at siden symptomene har vært der fra med en gang jeg tok subben i bruk, så har jeg ønsket å heve kjøpet. Helt korrekt, og ingen av oss har tatt opp løsningen om å dele eventuelle reparasjonskostnader. Jeg tar gjerne kritikk på det.
Håper ikke det blir en diskusjon videre men syns det er en merkelig påstand at det med dyre produkter med lite omsetning så er det relativt normalt med feil. Tenker at ekstra dyre produkter er dyrere nettopp fordi de bl.a. skal ha en bedre kvalitet på komponentene. Det burde i alle fall ikke være mer feil enn ved billige produkter, rent statistisk.
Samme det, det hjelper ikke oss her i dette tilfelle og jeg burde kanskje ikke kommentert det.

Jeg sender da subben til Neby slik at de får sett på den og kommet med en konklusjon hva som er feilen.
Siden det ser ut til å bli en slags løsning nå som begge kan leve med blir det vel ikke så mange flere innlegg på denne tråden.
Syns det har vært interessant med alle innspill og alle PM jeg har fått og vil takke dere alle for det!

ganilsen

Bransjeaktør
Ble medlem
14.02.2008
Antall liker
672
Sted
Porsgunn
Torget vurderinger
4
Da har jeg for et par dager siden fått beskjed fra Neby om at suben er testet i mange timer uten antydning til feil.

Håpet trådstarter ville skrive det her selv, men jeg ønsker i allefall å "renvaske" meg selv. Har ikke hørt noe mer fra trådstarter, så regner med at den nå fungerer optimalt.

Geir Arne

Topp Bunn