Har hørt noe veldig bra, men vet ikke hvilken artist.

kjetil200

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.08.2009
Innlegg
398
Antall liker
231
Torget vurderinger
14
Hei!

For en stund tilbake var jeg på besøk i byen. Da jeg gikk gjennom oppgangen hørte jeg at naboen spilte musikk og jeg skulle ønske jeg viste hvem som spilte. Kanskje noen her inne har noen ideer?

Det var en form for up-tempo blues med enkelt komp. Det var en mørk og rusten mannsstemme som lignet litt på John Lee Hooker, bare at jeg er temmelig sikker på at denne mannen ikke var mørkhudet. Det var en gitar og noen trommer fremtredende i lydbildet ellers var det lite instrumenter. Jeg har tenkt litt på om det kunne være Tom Waits også, for stemmen lignet, men jeg har hørt en del på han og gjenkjente ikke helt lydbildet eller måten å synge på.

Noen som har noen ideer?
 

Spissoy

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.01.2009
Innlegg
2.023
Antall liker
4.120
Sted
Fitjar
Torget vurderinger
14
Første jeg tenkte med Blues og mørk stemme var Buddy Guy ;)
 

kjetil200

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.08.2009
Innlegg
398
Antall liker
231
Torget vurderinger
14
Det med å banke på er ikke noen dum ide, men jeg bor et stykke i fra og jeg kunne selvsagt fått kameraten min til å gjøre det, men det begynner å bli litt sært da ;). Takk for gode innspill. Jeg skal fyre opp Wimp og lytte litt. Det hørtes veldig akustisk ut og kunne kanskje ha vært en live-plate.
 

samlanes

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2008
Innlegg
2.463
Antall liker
550
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
Du kom meg i forkjøpet RojohII,første eg og tenkte på.

Mvh.
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.287
Antall liker
11.096
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Nå er ikke jeg noen ekspert på blues, men for oss som har hørt Bjørn Berge live noen ganger er det slående og litt morsomt hvor godt beskrivelsen til trådstarter passer.
 

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
34.949
Antall liker
19.801
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Ligner på John Lee Hooker?

Det første som slo meg, var Buddy Guy, fra hans fabelaktige skive Blues Singer.

Buddy Guy-Blues Singer.jpg


 

OAlex

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.11.2006
Innlegg
3.050
Antall liker
1.418
Sted
Trondheim
Du har kanskje slumpet til å høre et kommersielt stykke av Captein Beefheart?

 

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Innlegg
3.009
Antall liker
1.127
Hvorfor ikke skaffe seg en app på mobilen som kan gjenkjenne musikk?
Shazam er eksempelvis en ypperlig løsning for for den som kjører Android-OS, og det finnes sikkert utallige andre for både Android-telefoner og Iphones.
Anbefales!
 

Townes

Æresmedlem
Ble medlem
03.04.2009
Innlegg
15.639
Antall liker
10.642
Sted
www.skranglefantene.com
Torget vurderinger
1
Når du nevner både John Lee Hooker og Tom Waits, gikk tankene mine i retning John Campbell også.

Du har ikkje hørt Ain't afraid of midnight fra Howlin mercy skiva da?




Og i semi-akustisk live tapning


Enkelt komp, trommer og gitar, stemme som kan minne om Tom Waits (han covrer til oe med Waits på denne skiva), og han var kvit :) Og ja, så er det veldig bra :D

Setter en 10er på denne låta, eg. Og resten av millionene setter eg på at det ikkje er en middelmådig Skip James cover du hørte.
 

kjetil200

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.08.2009
Innlegg
398
Antall liker
231
Torget vurderinger
14
Hehe! Captain Beefheart var det trolig ikke, men takk for alle gode forslag. Jeg holder en knapp på John Campbell jeg også. Skal prøve å lete litt i katalogen hans for å finne noen gode album å spille i helgen. Jeg ser forsåvidt saken som løst takket være dere.
 

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Innlegg
22.694
Antall liker
58.683
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Det med å banke på er ikke noen dum ide, men jeg bor et stykke i fra og jeg kunne selvsagt fått kameraten min til å gjøre det, men det begynner å bli litt sært da ;). Takk for gode innspill. Jeg skal fyre opp Wimp og lytte litt. Det hørtes veldig akustisk ut og kunne kanskje ha vært en live-plate.
Det er ikke sært å spørre folk hva de spiller.
Tvert i mot vil folk sette pris på et sånn spørsmål og bli smigret fordi andre legger merke til god smak.
Prøv,-du blir positivt mottatt.
 

kjetil200

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.08.2009
Innlegg
398
Antall liker
231
Torget vurderinger
14
Jeg har hørt på Buddy Guy - Blues Singer i helgen. Den likte jeg veldig godt både mtp musikken og lydkvalitet. Noen som kan anbefale lignende album?
 

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
34.949
Antall liker
19.801
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Jeg har hørt på Buddy Guy - Blues Singer i helgen. Den likte jeg veldig godt både mtp musikken og lydkvalitet. Noen som kan anbefale lignende album?
Anbefaler denne også.

Muddy Waters-Folk Singer. SACD.jpg


Muddy Waters - Folk Singer.

Et fabelaktig album.

 

Townes

Æresmedlem
Ble medlem
03.04.2009
Innlegg
15.639
Antall liker
10.642
Sted
www.skranglefantene.com
Torget vurderinger
1
Jeg har hørt på Buddy Guy - Blues Singer i helgen. Den likte jeg veldig godt både mtp musikken og lydkvalitet. Noen som kan anbefale lignende album?
En litt annen greie, men allikevel det beste Buddy Guy har vært med på:

Junior Wells - Hoodoo man blues (1965)




En het potet til tidenes beste bluesskive.



Ps! Det er forøvrig en egen lyttetråd for blues her inne. Ikkje så ofte det postes i den (dessverre), men tror du kan finne noen gode tips der.
 

gooner4ever

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.02.2008
Innlegg
834
Antall liker
830
Sted
Mysen
Torget vurderinger
1
Første jeg tenkte på var Seasick Steve. Der benyttes det stort sett bare gitar og trommer.

Bjørn Berge har vel stort sett bare gitar. Vertfall på de konsertene jeg har vært på.

-gooner
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.155
Antall liker
10.663
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
BB synger som bare det med sin grove rustne stemme :)
 

Whiplash

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2013
Innlegg
1.870
Antall liker
2.086
Sted
Østfold
Torget vurderinger
4
Var sikkert min favoritt Seasick Steve ja - setter en krone på det :cool:

 

gooner4ever

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.02.2008
Innlegg
834
Antall liker
830
Sted
Mysen
Torget vurderinger
1
Var sikkert min favoritt Seasick Steve ja - setter en krone på det :cool:
Da bør du komme deg på konsert i Royal Albert Hall den 23/5. Svoger har billetter og jeg skulle også ha vært der, hadde ikke Peter Gabriel spilt i Oslo Spektrum samme dagen....

Kunne ikke la den sjansen gå fra meg. Jeg har sett Seasick tidligere og får sikkert muligheten igjen.
 
Topp Bunn