Har funnet ut at jeg virkelig liker jazz...

_Jan_

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.11.2005
Antall liker
0
Torget vurderinger
2
Hei,

Har nylig funnet ut at jeg virkelig liker jazz. Kjøpte Patricia Barber Mythologies i går.. :eek: Denne platen er virkelig magisk!

Men til en nyfrelst jazz fan, er det noe cd`er jeg virkelig må kjøpe\høre? Gjærne med grom innspilling.. :)

Mvh
Jan

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Antall liker
45.119
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
alt av jon eberson kan anbefales og mye av marcus miller.

mvh

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
4.444
Sted
Horten
Torget vurderinger
8
Det finnes også de som anbefaler Miles Davis, Charlei Parker, Dexter Gordon, Cannonball Adderly, Garbarek, Jarret, Coltrane, Joshua Redman, Stan Getz og Oscar Peterson også ;)

Om du er i platesjappa, kjøp platene til Tord Gustavsen Trio.

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Det er noen lange gode jazztråder her på forumet, med anbefalinger av de store klassikerne. Dukker nok opp i et søk. Og så har vi jo den beryktede jazzskolen da, som endte med krangel og skittkasting mot medlemmer som ble oppfattet som skolerte.

_Jan_

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.11.2005
Antall liker
0
Torget vurderinger
2
Takker for alle tipsene. Skal kjøpe de andre cd`ene til Patricia. Samnt laste ned de andre dere nevner her. Kommer tilbake med lytte inntrykk.

Spor nr. 6 på Mythologies er så utrolig bra! Litt tøffere og ikke så snilt, men med en rolig rythme, det er det jeg liker! :) Sånne sanger vil jeg ha mer av!

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.229
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
6
Det svinger nå greit av denne også.........

Milcho Leviev & Dave Holland: Up and down

Liveinnspilling fra Japan, innspilt på DAT, fantastisk musikk og ikke minst lyd!

mvh
Proffen

novgarod

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.09.2006
Antall liker
60
Selv har jeg nylig "oppdaget" Chuck Loeb "presence", og er nok en smule frelst...
Ellers så har jeg også sansen for Bill Evans "starfish & the moon" og The Dave Weckl Band "Rhythm of the soul"...

O

om.s

Gjest
Lyngen skrev:
Bifalles sterkt! min favoritt skive med damen (og jeg har alle), forövrig hyggelig at jazzen er oppdaget via Mythologies" _jan_ :D ...

mvh

_Jan_

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.11.2005
Antall liker
0
Torget vurderinger
2
Nå har jeg funnet en ny nydelig låt fra artistene dere har anbefalt.. :)

Mioslav Vitous og Jan Garbarek - Pegasos
Denne er rett og slett fantastisk...

Takk

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Antall liker
2
om.s skrev:
Lyngen skrev:
Bifalles sterkt! min favoritt skive med damen (og jeg har alle), forövrig hyggelig at jazzen er oppdaget via Mythologies" _jan_ :D ...

mvh
Det må være super at ha alle damer som dig! ;D

sundkoien

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.01.2007
Antall liker
5.547
Sted
Kirkenær
Torget vurderinger
2
Hvis du virkelig liker jazz, og er opptatt av musikk som svinger, bør du kjøpe deg Curtis Stigers "secret heart"
Meget spesiell, men flott stemme som virkelig tolker musikken. Dessuten har han med seg Diana Krall's bassist og trommeslager, og en av amrikas beste jazzpianister!

mvh m

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
10.621
Sted
Holmestrand
_Jan_ skrev:
Hei,

Har nylig funnet ut at jeg virkelig liker jazz. Kjøpte Patricia Barber Mythologies i går.. :eek: Denne platen er virkelig magisk!

Men til en nyfrelst jazz fan, er det noe cd`er jeg virkelig må kjøpe\høre? Gjærne med grom innspilling.. :)

Mvh
Jan
Søker du magi trenger du Keith Jarrets Køln-konsert!
Garbarek er et svært sikkert kort, særlig for lydentusiaster.
Jan Johanson, Jazz på svenska er også et must.

Ellers anbefales det sterkt å gå konserter hvis du har muligheten.

K

Khanate

Gjest
Tør jeg nevne Radka Toneff - "Live in Hamburg" og "Fairytales" er fine saker.

Jeg kjenner ikke stilen til Patricia Barber, så jeg vet ikke om Radka kan treffe, men for meg er hun en av de største sangerne innen jazz'n.

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.516
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
47
Charles Mingus
Ah UM 1959
har den på cdon.com til 79kr.
KJEMPEMORRO og en UTFORDRING for anlegget! ;D
IMO
MVH
LEIF

VegardW

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
3.157
Sted
Kolsås
Torget vurderinger
4
Litt vrient å få tak i Men prøv på siten hans :Clark Terry.En ikke så ofte nevnt men ikke desto mindre umåtelig god på flugelhorn og div trompetaktige greier.Hørte ham på flekken i Sandvika for ca 7(usikker )år siden.Da var han stadig oppegående Nok.En av de feteste jazzkonserter jeg har vært på .These ears can still hear grass grow, sa han og Det tror jeg stemte..

musicman

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2005
Antall liker
2.086
Sted
Ålesund
Torget vurderinger
1
LMC skrev:
Charles Mingus
Ah UM 1959
har den på cdon.com til 79kr.
KJEMPEMORRO og en UTFORDRING for anlegget! ;D
IMO
MVH
LEIF
Takk for tipset Leif !

Bestillte denne hos Platekompaniet i går og fikk den i dag. Slett ikke værst når jeg bor i Ålesund :)

Denne versjon er i remikset utgave og er MEGET bra lyd og musikk. Koster 109.-

Cdon sin versjon er ikke remikset, og koster som du sier 79.-. Mulig det er like bra lyd på denne.

mvh

_Jan_

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.11.2005
Antall liker
0
Torget vurderinger
2
Takker alle for alle tipsene, veldig mye bra dere har foreslått!! :) Er så bra å sette inn en cd for første gang, og høre at dette liker jeg virkelig, med en eneste gang! :)

Topp Bunn