Har elkjøp kuttet ut abrahamsen?

Sonus

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2004
Innlegg
142
Antall liker
1
Jøgga skrev:
mikefish skrev:
de hadde inntil nylig Abrahamsen på den lokale Lefdal-sjappa her,men så hadde de salg og sist jeg var innon sto bare en integrert forsterker igjen i hylla.

mvh. s,
Elkjøp og Lefdal er egentlig samme firma, så det er vel en sammenheng.
Ikke helt korrekt, de har samme eiere (ett britisk holding selskap hvis jeg ikke tar feil?), men de legger seg ikke borti driften/samkjører de to. Lefdal og Elkjøp er kanskje sine egne største konkurrenter på det norske markedet. De var iallefall det da jeg satte dem opp i mot hverandre da jeg skulle ha nytt utstyr til kjøkkenet.
 

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Innlegg
2.935
Antall liker
753
norcad skrev:
Tror faktisk ikke de blir tatt like seriøst heller jeg av "hifi-folket" når hvitevare pushere skal selge dem.
Tror nok du har litt rett i dette. Synes både Abrahamsen og Kef mister litt av "glansen" når de står bortgjemt i et hjørne innimellom hvitvarer på Elkjøp/Lefdal. Det hadde jo hjulpet en god del om de hadde giddet å spikre opp et dedikert lytterom, men det har de i alle fall ikke her i Trondheim. På den andre side kan det jo hende Abrahamsen når en del kunder som vanligvis ikke går på rene hi-fi-butikker.
 

Dalakong

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.09.2009
Innlegg
191
Antall liker
0
Vel, skal omgivelsene være kriteriet? Jeg tror Abrahamsens mål er å nå ut til så mange som mulig. El kjøps inkompetanse på området er kanskje et hinder. Men jeg tror at hvis kunden får demonstrert et Abrahamsen annlegg sammenlignet med de billige boksene de ellers selger på el kjøp, så vil valget være enklere. At det er dyrt i el kjøp sammenheng er kanskje et drawback, men kompetansen til selgeren må økes for å overbevise om at dette er champagne og reker til pølse og lompe pris!. Kanskje Abrahamsen jobber med det?
 

niha

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
1.035
Antall liker
406
Torget vurderinger
7
Hei!
Omgivelsene er kanskje ikke det viktigste kriteriet, men det hjelper. Jeg blir imidlertid svært betenkt på å handle dersom jeg kommer inn i en spesialforretning, uansett om det er HiFi, Foto,Bil osv. og føler at jeg kan mer om produktene de selger enn selgeren selv, og det er det vel en større mulighet for jo større varespekter en stakkars medarbeider skal ha oversikt over.
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.285
Antall liker
11.072
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Hvis jeg skal ha en toppkvalitets-støvsuger velger jeg Nilfisk eller Electrolux, for vaskemaskin kan det være en tung en fra Miele. Kan jeg prøve dem i butikken? Nei. Kan jeg spørre om tekniske detaljer i butikken? Nei, de har vanligvis ikke peiling på det jeg spør om. Men jeg går likevel gladelig til Elkøp, Lefdahl eller Expert. Så hvorfor ikke Hifi?
 

Dalakong

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.09.2009
Innlegg
191
Antall liker
0
For oss som vet hva vi vil ha, så er det uansett ikke noe problem. Det eneste er at det kanskje kan være vanskelig å få låne med seg stasj. men det er 30 dagers bytterett uansett på El kjøp så...
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.756
Antall liker
21.633
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Jøgga skrev:
Hvis jeg skal ha en toppkvalitets-støvsuger velger jeg Nilfisk eller Electrolux, for vaskemaskin kan det være en tung en fra Miele. Kan jeg prøve dem i butikken? Nei. Kan jeg spørre om tekniske detaljer i butikken? Nei, de har vanligvis ikke peiling på det jeg spør om. Men jeg går likevel gladelig til Elkøp, Lefdahl eller Expert. Så hvorfor ikke Hifi?
+1
 

Puscifer

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.07.2008
Innlegg
424
Antall liker
283
Torget vurderinger
4
Det står et Abrahamsen anlegg, V1, V3 og 2*V4 på Elkjøp Megastore Karihaugen borti eget hjørne med behagelig soffa :D

Som spiller utrolig flott på KEF XQ40. Virket som en utrolig bra match.

Knut :)
 

norcad

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2006
Innlegg
1.262
Antall liker
22
Jøgga skrev:
Hvis jeg skal ha en toppkvalitets-støvsuger velger jeg Nilfisk eller Electrolux, for vaskemaskin kan det være en tung en fra Miele. Kan jeg prøve dem i butikken? Nei. Kan jeg spørre om tekniske detaljer i butikken? Nei, de har vanligvis ikke peiling på det jeg spør om. Men jeg går likevel gladelig til Elkøp, Lefdahl eller Expert. Så hvorfor ikke Hifi?
I utgangspunktet enig.
Men hvis en sjef fra Miele starter for seg selv og lager vaskemaskiner under nytt merke, som kun selges på Europris, ville du kjøpt den der da?
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.285
Antall liker
11.072
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
norcad skrev:
Jøgga skrev:
Hvis jeg skal ha en toppkvalitets-støvsuger velger jeg Nilfisk eller Electrolux, for vaskemaskin kan det være en tung en fra Miele. Kan jeg prøve dem i butikken? Nei. Kan jeg spørre om tekniske detaljer i butikken? Nei, de har vanligvis ikke peiling på det jeg spør om. Men jeg går likevel gladelig til Elkøp, Lefdahl eller Expert. Så hvorfor ikke Hifi?
I utgangspunktet enig.
Men hvis en sjef fra Miele starter for seg selv og lager vaskemaskiner under nytt merke, som kun selges på Europris, ville du kjøpt den der da?
Ja, hvis den var mye billigere enn Miele og ikke var å få kjøpt andre steder. Nå har Elkjøp aldri solgt EC, og Europris har vel aldri solgt noe som helst av toppkvalitet såvidt jeg vet, så sammenlikningen er fjern.
 

wilbur-x

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.07.2006
Innlegg
844
Antall liker
1
Det er nok så enkelt at Elkjøp ikke skal satse på stereoforsterkere. (unntatt hankevarer etc)
Gode kjøp på stereokomponenter der (det som er igjen), selgerene starter pruting uoppfordret...
 

Sonus

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2004
Innlegg
142
Antall liker
1
Jøgga skrev:
norcad skrev:
Jøgga skrev:
Hvis jeg skal ha en toppkvalitets-støvsuger velger jeg Nilfisk eller Electrolux, for vaskemaskin kan det være en tung en fra Miele. Kan jeg prøve dem i butikken? Nei. Kan jeg spørre om tekniske detaljer i butikken? Nei, de har vanligvis ikke peiling på det jeg spør om. Men jeg går likevel gladelig til Elkøp, Lefdahl eller Expert. Så hvorfor ikke Hifi?
I utgangspunktet enig.
Men hvis en sjef fra Miele starter for seg selv og lager vaskemaskiner under nytt merke, som kun selges på Europris, ville du kjøpt den der da?
........... Nå har Elkjøp aldri solgt EC............... så sammenlikningen er fjern.
Jo det har de. Det var derfor det skar seg mellom Hi Fi Klubben og EC. Per gikk til Elkjøp bak ryggen på HFK og dermed var samarbeidet mellom HFK og EC historie
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.925
Antall liker
8.230
Torget vurderinger
1
Det er nok litt flere nyanser i den historien enn som så.
 

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Innlegg
2.935
Antall liker
753
Her kommer det fram en sen fredagskveld.
Nåvel, personlig synes jeg sammenligningen mellom vaskemaskiner og hi-fi er litt søkt. Når jeg handler hi-fi har jeg typisk en del spr både før og etter kjøp. F.eks. etter kjøp kan det fort bli aktuelt å bytte en kabel eller to, og da er det greit å ha en selger som i det minste har noen forslag til slike. Hva slags kabler vaskemaskina bruker har jeg aldre ofret en tanke ;D
Men hvis det er slik at det går å spørre Abrahamsen direkte så faller det argumentet bort. Da trenger man egentlig ikke noe selger å lene seg på.
 

Sonus

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2004
Innlegg
142
Antall liker
1
bjornh skrev:
Det er nok litt flere nyanser i den historien enn som så.
Da kan vel du fortelle din side av historien da, istedenfor å bare sette min versjon under tvil ovenfor alle andre brukere av forumet?
 

donnerwetter

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.02.2008
Innlegg
1.377
Antall liker
105
Nå var vel kanskje ikke din versjon den mest nyanserte, eller best dokumenterte jeg ha sett heller, da ;)
 

Sonus

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2004
Innlegg
142
Antall liker
1
donnerwetter skrev:
Nå var vel kanskje ikke din versjon den mest nyanserte, eller best dokumenterte jeg ha sett heller, da ;)
Nei det var den ikke, men Bjornh's sier jo ingenting annet enn at han mener min er feil.

Jeg har ingeting imot Abrahamsen/gamle EC, jeg solgte i sin tid masse av deres produkter i HFK. Og Per er jo en kjerne kar, men akkurat i den situasjonen handlet han vel under stort press på grunn av økonomien i EC på tidspunktet. Husker jeg ikke helt feil var dette p.g.a en vis automatisert loddestasjon som kostet skjorta men som ikke funket.
 

donnerwetter

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.02.2008
Innlegg
1.377
Antall liker
105
Jeg forstod vel heller Bjornh's innlegg dit hen at saken har flere sider :)
De fleste saker har dét ;)
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.925
Antall liker
8.230
Torget vurderinger
1
Det er ikke så enkelt at det bare var "Elkjøp" som var problemet. Men på mange måter endte ekteskapet mellom EC og HFK der...
 

norcad

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2006
Innlegg
1.262
Antall liker
22
Jøgga skrev:
norcad skrev:
I utgangspunktet enig.
Men hvis en sjef fra Miele starter for seg selv og lager vaskemaskiner under nytt merke, som kun selges på Europris, ville du kjøpt den der da?
Ja, hvis den var mye billigere enn Miele og ikke var å få kjøpt andre steder. Nå har Elkjøp aldri solgt EC, og Europris har vel aldri solgt noe som helst av toppkvalitet såvidt jeg vet, så sammenlikningen er fjern.
Hvorda klarer du å dra det dit hen?

EC var kjent for god kvalitet, Abrahamsen starter pånytt og vil selge 99% av EC-kvaliteten til 50% av prisen. Da må man først bli trodd! Og blir man det av å starte med å selge via en "billigkjede" ?

Det samme som Miele er kjent, selges av Elkjøp (og mange andre), og om en konstruktør fra Miele starter for seg selv, under ukjent navn og vil selge dette for å være like bra som Miele, men selger via Europris? Blir han da trodd? Ikke av meg.
Men tydeligvis av deg, men sammenligningen var på ingen måte fjern! :mad:
Det hadde absolutt ingenting å gjøre med hvor EC ble solgt heller.
Skjønner du det nå! ;D
 

Sonus

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2004
Innlegg
142
Antall liker
1
Jeg forstod vel heller Bjornh's innlegg dit hen at saken har flere sider
De fleste saker har dét
Enig i at de fleste saker har flere sider, jeg har gjengitt den jeg kjenner utifra det ståstedet jeg hadde i saken (HFK ansatt, som syns det var et stort tap å miste EC)

Det er ikke så enkelt at det bare var "Elkjøp" som var problemet. Men på mange måter endte ekteskapet mellom EC og HFK der...
Nei, problemet, fra mitt ståsted, var at EC gikk bak ryggen på HFK som de hadde en enerettsavtale om distribusjon av EC produkter i Norge med. Men kan ikke du Bjornh forklare den andre siden da siden du indirekte sier du kjenner den, men fremdeles ikke har fortalt den? Vi er jo begge enige i at "ekteskapet" endte der, så så langt fra hverandre står vi jo ikke, eller? Det kan jo være interessant for andre forumbrukere slik at de kan gjøre seg opp en menig om saken.
 
B

brand-x

Gjest
Er ikke problemet med Elkjøp og Abrahamsen konstruert av de som ikke eier disse produktene ?
Det virker som om salgspunktet gjør disse produktene dårligere og mindre troverdig.. Fremstillingen blir jo ytterligere forsterket gjennom fidelity som mer en gang har bemerket att produkter som ellers ville hatt større livets rett og aksept blir ødelagt av salgsleddet eksempelvis Energy og Mission som er nevnt i klartekst..
Abrahamsen lider samme skjebne av de som oppfatter seg selv som mere seriøse... Er det ikke på tide å la produktene tale (spille) for seg selv, og ikke analysere om produktet/merket er seriøst ut fra hvem som selger det...
For forbrukeren må det jo være helt fantastisk att slike produkter er tilgjengelig hos KJØLESKAP-foretninger i og med att prisen blir tiltalende pga. store innkjøp som kommer forbrukeren til gode...

Ang.lytterom fasiliteter... Det er jo ett godt poeng, men jeg ser likevel ikke verdien av det når det likevel er hjemme-testing som gjelder hvis man er seriøs ? ;) og den muligheten har du jo med 30 dagers full retur-rett, selv om du må betale beløpet i sin helhet.. Her vil jo spesialforettningen slite i og med jo dyrere produkt jo lengre innspillingstid... eksempelvis med flere hundre timers innspilling og så får du låne produktet fra fredag til mandag ... Du kan jo være heldig att det er innspilt selvfølgelig. :)

mvh
KP
 

mutz

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2005
Innlegg
1.057
Antall liker
85
Torget vurderinger
1
Jeg tror det er nokså enkelt. For å lykkes som norsk HiFi produsent må du inn i de kommersielle salgskanalene om kundebasen er i Norge. Det være seg Elkjøp, Expert, Leftdal, og dens like. Eller Hi-Fi Klubben og Soundgarden. Det optimale er såklart å være eksponert i entusiastbutikkene samtidig.

Har ikke tro på at det er volum nok blandt de etablerte Hi-Fi kundene som frekventerer entusiastbutikkene og hjemmesidene til å drifte som profesjonell aktør med base kun i det norske markedet. Som hobbyaktør kan du nok få til bacon på egget med en slik modell.

Argumentet til noen om at et merke ikke kan tas seriøst basert på hvilke butikker de blir handlet i skjønner jeg ingenting av. Det er jo et spark bak til egen vurderingsevne.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.925
Antall liker
8.230
Torget vurderinger
1
Sonus skrev:
Jeg forstod vel heller Bjornh's innlegg dit hen at saken har flere sider
De fleste saker har dét
Enig i at de fleste saker har flere sider, jeg har gjengitt den jeg kjenner utifra det ståstedet jeg hadde i saken (HFK ansatt, som syns det var et stort tap å miste EC)

Det er ikke så enkelt at det bare var "Elkjøp" som var problemet. Men på mange måter endte ekteskapet mellom EC og HFK der...
Nei, problemet, fra mitt ståsted, var at EC gikk bak ryggen på HFK som de hadde en enerettsavtale om distribusjon av EC produkter i Norge med. Men kan ikke du Bjornh forklare den andre siden da siden du indirekte sier du kjenner den, men fremdeles ikke har fortalt den? Vi er jo begge enige i at "ekteskapet" endte der, så så langt fra hverandre står vi jo ikke, eller? Det kan jo være interessant for andre forumbrukere slik at de kan gjøre seg opp en menig om saken.
Den gangen så var det to problemstillinger: kvalitetsproblemer med ganske mange av produktene levert til forhandler, og...bakdørssalg fra EC sin side. Noe mer enn det vil jeg ikke si. Men for alle som var ansatte på den tiden i HFK så var det en kjent problemstilling. Men for de som er redd for kvaliteten: dette ble som hovedregel fikset i HFK's butikker. Kudos til HFK for å ivareta kundene sine på en kvalitetssikret måte.
 
B

brand-x

Gjest
bjornh skrev:
Sonus skrev:
Jeg forstod vel heller Bjornh's innlegg dit hen at saken har flere sider
De fleste saker har dét
Enig i at de fleste saker har flere sider, jeg har gjengitt den jeg kjenner utifra det ståstedet jeg hadde i saken (HFK ansatt, som syns det var et stort tap å miste EC)

Det er ikke så enkelt at det bare var "Elkjøp" som var problemet. Men på mange måter endte ekteskapet mellom EC og HFK der...
Nei, problemet, fra mitt ståsted, var at EC gikk bak ryggen på HFK som de hadde en enerettsavtale om distribusjon av EC produkter i Norge med. Men kan ikke du Bjornh forklare den andre siden da siden du indirekte sier du kjenner den, men fremdeles ikke har fortalt den? Vi er jo begge enige i at "ekteskapet" endte der, så så langt fra hverandre står vi jo ikke, eller? Det kan jo være interessant for andre forumbrukere slik at de kan gjøre seg opp en menig om saken.
Den gangen så var det to problemstillinger: kvalitetsproblemer med ganske mange av produktene levert til forhandler, og...bakdørssalg fra EC sin side. Noe mer enn det vil jeg ikke si. Men for alle som var ansatte på den tiden i HFK så var det en kjent problemstilling. Men for de som er redd for kvaliteten: dette ble som hovedregel fikset i HFK's butikker. Kudos til HFK for å ivareta kundene sine på en kvalitetssikret måte.
Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal oppfatte påstandene dine som bransjeaktør og moderator i den grad du "beskylder" gamle Ec for bakdørssalg...
Kvalitetsproblemer var jo ett kjent problem i en periode, men gjeldene for mange andre produsenter så derfor ikke unikt for P.Abrahamsens

Har derimot store problemer med ordet/definisjonen av bakdørssalg og hvilken utstrekning produsenter kan selge til noen få bekjente private, for att det skal få konskvenser for eneretten vedr. salg til i dette tilfellet HFK.
Du skriver også att i den grad det ble ett problem for kundene fikset HFK dette på en kvalitetssikret måte... Hvilke problemer er det du henviser til ?
Hvis det har med driftssikkerhet og support på problemløsninger rundt produktene å gjøre, tviler jeg på om det overhodet finnes noen produsenter som bygger ett så bra "privat" service-forhold som P.Abrahamsen..

Har eid Ec-produkter fra Abrahamsens periode og har opplevd betydelig mindre respons fra salgspunktet, enn gjennom kontakt med serviceleddet til datidens produksjon.

Til slutt lurer jeg hva som gjør P.Arahamsen`s virke til offer for gjentatte negative beskrivelser.. Kan man ikke angripe på alle fronter dagens produksjon, så graves det frem påstander om forhold fra tidligere produksjon...

Er ikke det du driver med bjornh det bransjen trenger minst av ? Snakke nedlatende om andre i bransjen... Feilslått politikk...

mvh
KP
 

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Innlegg
6.876
Antall liker
5.719
Torget vurderinger
1
Diskusjonen begynner å bære preg av en del følelser, og det virker jo som du, Brand-x, har en tilknytning til Abrahamsen på en eller annen måte.

Jeg har selv jobbet i bransjen i mange år, og jeg har selv hørt rykter fortalt av de ansatte ved Hifi-Klubben at EC ble kuttet ut pga. leveringsproblemer, kvalitetsproblemer og bakgårdssalg. Jeg har ingen formening om hva som er den egentlige årsaken og hva som er sant og ikke, men ryktene kommer fra Klubben selv. Jeg antar at dette er det samme som Bjornh sikter til, men jeg ser egentlig ingen grunn til at vi skal spekulere videre i disse ryktene, og jeg foreslår at debatten om dette legges død.

Rykter er stort sett basert på overdrivelser og feilinformasjon, og det vil jo være bedre å ta kontakt med Hifi-Klubben og Abrahamsen og høre hva de har å si om hver sin side av saken, hvis noen ønsker å finne ut hva som virkelig skjedde.

I denne tråden er det Abrahamsen og Elkjøp som er tema.

Mvh
Høvdingen
 

Dalakong

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.09.2009
Innlegg
191
Antall liker
0
Ja dette er vel en avsporing fra temaet. Jeg tror trådstarter ville ha svar på om Abrahamsen skal benytte El-kjøp eller ikke. Ikke hvem som var dum og slem for årevis tilbake hehe :D

Edit: Hva med å se fremover. Ønsker vi ikke at begge både Ec og Abrahamsen Audio skal lykkes?
 

Sonus

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2004
Innlegg
142
Antall liker
1
Dalakong skrev:
Ja dette er vel en avsporing fra temaet. Jeg tror trådstarter ville ha svar på om Abrahamsen skal benytte El-kjøp eller ikke. Ikke hvem som var dum og slem for årevis tilbake hehe :D

Edit: Hva med å se fremover. Ønsker vi ikke at begge både Ec og Abrahamsen Audio skal lykkes?
Beklager avsporingen, men det startet fra min side som en presisering tilen feilopplysning fra en annen bruker. Jeg dropper den nå.

Og ja, jeg ønsker at Per skal lykkes, en større ildsjel i det norske markedet skal du lete lenge etter. Stå på!
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.285
Antall liker
11.072
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Sonus skrev:
.......en presisering tilen feilopplysning fra en annen bruker. Jeg dropper den nå......
Det stemmer, og den kom fra meg. Jeg var nok litt for kjapp der, og beklager det.
Jeg ønsker også Abrahamsen alt godt, og ville ikke hatt noe imot å plukke med meg den sorten (eller andre) fra Elkjøp hvis det var det jeg ønsket meg. Faktisk var jeg veldig nær å gjøre akkurat det for et år siden.
 

Dalakong

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.09.2009
Innlegg
191
Antall liker
0
Sjekket innom El-kjøp siden i dag, og ser at V serien , untatt V5.0 er atter en gang i el kjøps sortiment.
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Synes det er flott at Abrahamsen selges av Elkjøp, eller anna seriøs el-kjede, for den saks skyld. Det er ikke alle steder det er grunnlag for dedikerte hifi-butikker, men hifi-avdelinger i en kjede, Expert, elkjøp - you name it - kan være ei distriktsvennlig løsning. Bare kjedene har faglig dyktige medarbeidere, er det meste ok for min del. Jeg mener HiFiklubben har bomma med sloganen om at "du kjøper vel ikke hifi på samme plass som du kjøper vaskemaskin...??". Jeg vurderer sjøl Abrahamsen for tida. Og Electrocompaniet. Og Densen. Blant anna...

Ønsker forøvrig Abrahamsen alt godt i tida som kommer! Måtte nysatsinga bli suksessrik og tilføre oss forbrukere enda flere kjempegode produkter!

;D
 
Topp Bunn