Har du vaskehjelp i hjemmet ?

Har du vaskehjelp hjemme hos deg selv?

• JA

Stemmer: 0 0.0%
  • NEI

• VET IKKE

• KJÆRRINGA ER MIN UBETALTE VASKEHJELP

• Totalt antall stemmer
    0

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.182
Det er så mye snakk om middelklassen som i dag har vaskehjelp hjemme. Og skattelette til disse. Forstår det sånn at det er blitt vanlig med vaskehjelp. Jeg har ikke, og føler meg litt på sidelinja, syns heller ikke jeg har råd. :-\

Hva med folket? Hvem tar fredagsvasken ?

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.407
Torget vurderinger
2
Jeg kryssa av det nederste feltet, kjerringa vasker. Men ikke ubetalt. Hun har anledning til å spise seg mett hver dag. Ofte vanker det en sjokolade eller noe annet snadder til helga også.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Kjerringa vasker, og får ikke noe for det.
Hun skal være glad hun har et sted å bo.
::)

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.182
rolfozzy skrev:
Jeg kryssa av det nederste feltet, kjerringa vasker. Men ikke ubetalt. Hun har anledning til å spise seg mett hver dag. Ofte vanker det en sjokolade eller noe annet snadder til helga også.
Du har et godt hjerte for andre mennesker, du rolfozzy. :)

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.407
Torget vurderinger
2
Espen R skrev:
rolfozzy skrev:
Du har et godt hjerte for andre mennesker, du rolfozzy. :)
Mange som sier det. Men egentlig gjør jeg ikke mer enn det jeg føler er min plikt.

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Antall liker
1.487
Sted
Steinkjer
Torget vurderinger
1
Her i huset er det samarbeid, begge jobber turnus, så det blir en gang i blant når begge har fri og barnet er i barnehagen. Når det bare er meg hjemme er det musikk lytting som teller ;D

G

Gjestemedlem

Gjest
Hjemme bestiller jeg hushjelp ved behov. Kanskje en gang i måneden, eller hver annen måned. Her nede har jeg ikke somlet meg til det ennå. Det er en dame som vasker i trappeoppgangene, og det koster meg 16 kroner uken. Har tenkt å spørre vaktmesteren (eller rettere sagt han som ringer til folk når noe praktisk skal ordnes) om å spørre om hun også tar slike vaskeoppdrag. Hadde vært kjekt å få noen annenhver uke eller så. Regner ikke med at det skal gå for hardt utover budgettet mitt.

Uansett her jeg stor sans for arbeidsdelingsprinsippet. Jeg jobber heller noen timer ekstra med det jeg kan og bruker pengene til å betale for slike tjenester enn å bruke noe særlig til å det selv.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.182
Gjestemedlem skrev:
Uansett her jeg stor sans for arbeidsdelingsprinsippet. Jeg jobber heller noen timer ekstra med det jeg kan og bruker pengene til å betale for slike tjenester enn å bruke noe særlig til å det selv.
Høres fornuftig ut. La de som kan vaske, gjøre det. Og de som kan kunsten i å hore rundt, gjøre det. :D

Jaerbu

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2003
Antall liker
611
Skattelette for vaskehjelp!? Er det virkelig noen som betaler skatt for slikt arbeid??

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Det mangler vel noen alternativer her….

Finnes det virkelig menn ennå som har koner som tar all husvasken?? Tviler jeg på, bare skryt… ::)

Jeg har en mann med mye lavere toleransegrense for støv og skit en jeg selv har, i dag fikk jeg tilbudet “vil du ta bad og do eller kjøkken og entre’ “Jeg tok bad og do…

Jeg kunne godt tenke meg vaskehjelp i huset, men vaskeministeren synes ikke det er nødvendig visst…

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.037
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Huket av på VET IKKE.....men det er av en eller annen grunn rimelig strøkent til enhver tid....

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
10
Jeg svarte også "Vet ikke". Jeg har så stort hus og kan umulig holde styr på hva som skjer til enhver tid der jeg ikke oppholder meg. Når det er sagt så gjør vaskehjelpa, hvis jeg har en, en dårlig jobb.

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Antall liker
14
Har ikke, og tilhører nok dermed arbeider- eller underklassen. Skulle gjerne hatt en, for å klatre på den sosiale stigen. Noen som vet hvordan man kommer i kontakt med en polsk dame i beit for ekstrajobb og med lite sans for papirarbeid og offentlig skjemavelde?

G

Gjestemedlem

Gjest
Lille_Adam skrev:
Har ikke, og tilhører nok dermed arbeider- eller underklassen. Skulle gjerne hatt en, for å klatre på den sosiale stigen. Noen som vet hvordan man kommer i kontakt med en polsk dame i beit for ekstrajobb og med lite sans for papirarbeid og offentlig skjemavelde?
Det beste er vel vanligvis å spørre folk man kjenner, kollegaer og slikt. Ellers er vel oppslag på studentsenteret eller noe slikt kanskje en mulighet.

Slår man seg sammen en 4-5 stykker og noen har et esktra rom i en kjeller kan man vel ansette en slik på heltid til vask, klesvask, stryking, etc. Holder man kost og logi kan man sikkert få en kjerring fra øst europa til å jobbe for 5000 i måeden eller noe slikt vil jeg tippe. Da kan man jo fort dekke sin del av dette med en ekstra helgevakt i måneden og slippe alt husarbeid i stedet. Selv om det høres lite ut som betaling så er det jo på mange måter det samme som om vi reiste til Moldova noen måneder og jobbet som hushjelp for 90.000kr måneden, og da spiller det ingen rolle om andre på samme sted tjener 300.000 i måneden... Så lenge man slipper å bruke av lønnen når man er det så blir det hele ren gevinst når man kommer hjem.

En AU-pair er vel en mer stuerein betegnelse på lavtlønnet arbeidskraft i hus og hjem.

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
8.999
Har vaskehjelp en gang i uken og da hun er betydelig mer effektiv og profesjonell enn noen av de mange håndverkerne, inkluderte "mestre", jeg har hatt den høyst blandede fornøyelse å kontraktere opp gjennom årene; - så får hun da også betalt deretter. Det ville glatt tatt meg en hel arbeidsdag å få unnagjort med samme resultat det hun klarer på under fire, så da er det også bare rimelig at jeg betaler over dobbel timebetaling.

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Antall liker
14
Gjestemedlem skrev:
Det beste er vel vanligvis å spørre folk man kjenner, kollegaer og slikt. Ellers er vel oppslag på studentsenteret eller noe slikt kanskje en mulighet.

Slår man seg sammen en 4-5 stykker og noen har et esktra rom i en kjeller kan man vel ansette en slik på heltid til vask, klesvask, stryking, etc. Holder man kost og logi kan man sikkert få en kjerring fra øst europa til å jobbe for 5000 i måeden eller noe slikt vil jeg tippe. Da kan man jo fort dekke sin del av dette med en ekstra helgevakt i måneden og slippe alt husarbeid i stedet. Selv om det høres lite ut som betaling så er det jo på mange måter det samme som om vi reiste til Moldova noen måneder og jobbet som hushjelp for 90.000kr måneden, og da spiller det ingen rolle om andre på samme sted tjener 300.000 i måneden... Så lenge man slipper å bruke av lønnen når man er det så blir det hele ren gevinst når man kommer hjem.

En AU-pair er vel en mer stuerein betegnelse på lavtlønnet arbeidskraft i hus og hjem.
Vel besitter jeg en krypkjeller, men en fastboende en høres likevel drastisk ut. Det er jo begrenset hva èn mann kan produsere av støv og dritt, selv om man er heftig urenslig, så jeg tror det blir overkill. En ekstra vakt i måneden frister heller ikke veldig; tross alt har jeg kun 16 dager fri på fire uker og hver eneste en er dyrebar. Nei, tre-fire timer hver fjortende dag burde holde. Da kan det grøvste fjernes med bøtte og spann og det resterende kan jeg leve med.

M

MPT

Gjest
Få en til å vaske for seg, syntes jeg er tull, latskap etter min mening! Alle har godt av å gjøre reint etter seg selv. Tar man litt hver dag, blir det lettere å holde huset reint, driten gror seg ikke fast og ting sammler seg ikke opp, dermed tar det mindre tid!

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Antall liker
14
Lille Adam << latsabb, råtastokk, slappfisk og rengjøringshater.

Raven8

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.09.2004
Antall liker
4
Blir både ja og nei hos meg. Har ikke vaskehjelp i norge. Men på filippinene der i imot der har vi da vaskehjelp.

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
13
Svigemor, hun leier leilighet i kjellern hos oss.

MVH Johnny

ArtDeco

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.08.2003
Antall liker
59
Sted
Modum
Vi bruker 500kr i uka på rengjøringshjelp, og det er verd hver krone. Bortsett fra at hun flytter på høyttalerne er kjempehappy.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
MPT skrev:
Få en til å vaske for seg, syntes jeg er tull, latskap etter min mening! Alle har godt av å gjøre reint etter seg selv. Tar man litt hver dag, blir det lettere å holde huset reint, driten gror seg ikke fast og ting sammler seg ikke opp, dermed tar det mindre tid!
En god tanke... funker ikke!! vaskehjelp 3 timer i uka. duften av ajax hver fredag ettermiddag er en god start på helgen

G

Gjestemedlem

Gjest
65finger skrev:
MPT skrev:
En god tanke... funker ikke!! vaskehjelp 3 timer i uka. duften av ajax hver fredag ettermiddag er en god start på helgen
3 effektive timer i uken til 500kr burde være greit å få til.

Om man synest et rent og pent hus er verdt dette ... får man jo vurdere. Jeg heller absolutt til at det er forsvarlig. Er det for mye penger kan man ha det hver 14 dag eller 1 gang i måneden. Da koster det ikke mer i løpet av et år enn et kabelbytte til anlegget.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.182
65finger skrev:
MPT skrev:
Hvis jeg ikke gidder vaske setter jeg ei skål med Ajax under soffan, får god fredagsfeeling da. :)

G

Gjestemedlem

Gjest
Espen R skrev:
65finger skrev:
MPT skrev:
Hvis jeg ikke gidder vaske setter jeg ei skål med Ajax under soffan, får god fredagsfeeling da. :)
Litt salmiakk i en otrivinflaske fjerner vel også det meste av trangen til kvinnesysler i heimen.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Fruen tar husvasken, ellers står jeg for klesvask (damer kan ikke vaske og stryke klær er nå min mening)
Kjøkkenet og matlaging er mitt område. Nest etter musikk og fiske, noe av det beste jeg driver med(, rent bortsett fra sprit og sex da). Matlaging innebærer endel oppvask, som også oftest tilfaller kokken.
Burde være grei fordeling på husoppgavene. :)

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
Vaskehjelp er et must hvis begge er i arbeid. For en 500-kronerseddel vil en dame fra øst-europa vaske huset ditt. Få gjerne en som anbefales av dine venner/kolleger. Da er sjansen størst for at du unngår kjedeligheter. Deilig å komme hjem til såpeduftende, rent hus!

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.802
Torget vurderinger
0
Fruen gjør det meste, dog ikke alt og så aldeles ikke gratis!! ::) Hustruer er aldeles utmerkede kjæledyr med mange praktfulle egenskaper og bruksmuligheter. ;D De kan anbefales på det varmeste. :-* Men som med alle andre kjæledyr kommer de med både anskaffelseskostnader og driftsutgifter. Man må likevel ikke gleme at som med så mye annet i livet er det slik at man gjerne får det man betaler for. ;)

Min har heldigvis en mye lavere "støvterskel" enn meg så hun føler seg "kallet" oftere enn undertegnede.

Til gjengjeld holder jeg bilene gående, og er slett ikke ukjent med vaskemaskin og strykejern. Og kjøkkenet, matlaging og oppvask tar jeg min "broderlige" del av.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Du snakker stadig om hvor dyrt det er med koner Spiralis, men har du noensinne regnet på det? De utgiftene du ville hatt som ungkar ville i stor grad vært lik nå: hus, strøm, telefon, forsikring osv., forskjellen er at nå har du en med egen inntekt som deler utgiftene med deg. Hun spiser sannsynligvis mindre enn deg også. Vil tro dine hobbyer er dyrere enn hennes, men at hun kanskje bruker litt mer på klær.
Totalt sett kommer du nok bedre ut nå enn uten kone…dessuten har du gratis vaskehjelp, hyggelig selskap, og en som bruker mye tid og krefter på å ta seg av og oppdra ungene dine.. ;)

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.802
Torget vurderinger
0
Men kjære Kompo :-*

Misforstår du med vilje??

Spiralis skrev:
Fruen gjør det meste, dog ikke alt og så aldeles ikke gratis!! ::)
Denne var ment som en kommentar til avstemmingsalternativene. ::) Det forsto du vel? ;)

Forøvrig skrev jeg jo:

Spiralis skrev:
Hustruer er aldeles utmerkede kjæledyr med mange praktfulle egenskaper og bruksmuligheter. ;D

De kan anbefales på det varmeste. :-*
Hvordan klarer du å tolke det som et argument for å leve uten kone?? :eek:

Spiralis skrev:
Men som med alle andre kjæledyr kommer de med både anskaffelseskostnader og driftsutgifter. Man må likevel ikke glemme at som med så mye annet i livet er det slik at man gjerne får det man betaler for. ;)
Jeg sier jo at selv om det koster så er det verd det. ;) Det er jo som med HiFI, vil man ha kvalitet og kjøre på 1te. klasse får man betale hva det koster. :D Det er jo faktisk en anbefalig av å "skaffe" seg så dyr kone som mulig. ::)

Og så tolker du meg så feil!! Skamme deg skulle du!! :'( Du gjør det sikkert med vilje også! :mad:

G

Gjestemedlem

Gjest
Komponenten skrev:
Vil tro dine hobbyer er dyrere enn hennes, men at hun kanskje bruker litt mer på klær.
Sannsynligvis. Strikking, kryssordløsing og oppvask som de de fleste koner har som hobby er jo ikke særlig kostbare.

Totalt sett kommer du nok bedre ut nå enn uten kone…dessuten har du gratis vaskehjelp, hyggelig selskap, og en som bruker mye tid og krefter på å ta seg av og oppdra ungene dine.. ;)
Ja man skal ikke undervurdere "good breeding stock" heller når man velger seg kone.

G

Gjestemedlem

Gjest
Spiralis skrev:
Jeg sier jo at selv om det koster så er det verd det. ;) Det er jo som med HiFI, vil man ha kvalitet og kjøre på 1te. klasse får man betale hva det koster. :D Det er jo faktisk en anbefalig av å "skaffe" seg så dyr kone som mulig. ::)
Man har jo alltid bruktmarkedet. Som i HiFivederdenen er det skjelden stor rissiko å handle brukt hvis man velge en generelt etterspurt vare. Liker man den ikke kan man jo bytte komponenten (merk liten forbokstav her!) ut uten alt for store kostnader, og noen erfaringer rikere.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.802
Torget vurderinger
0
Gjestemedlem skrev:
Man har jo alltid bruktmarkedet. Som i HiFivederdenen er det skjelden stor rissiko å handle brukt hvis man velge en generelt etterspurt vare. Liker man den ikke kan man jo bytte komponenten (merk liten forbokstav her!) ut uten alt for store kostnader, og noen erfaringer rikere.
For ikke å bli misforstått her ( Kompo gjør det vel sikkert likevel! ::) ) så skal ikke jeg klage over kostnader ved komponentbytte, slapp veldig billig, og vi er gode venner fortsatt i dag, MEN man har jo hørt om enkelte som ha pådratt seg enorme kostnader ved bytte av komponent, for ikke å snakke om "vaneforbrytere" som har byttet komponenter. Det kan bli ofselige kostnader av slikt!

Jeg vil derfor på det instendigste anbefale at man gjør alt for å prøve komponenten i hjemmemiljøet før fast anskaffelse, for å bekreftet at den komponenten man tenker på spiller godt i det øvrige oppsettet man har hjemme. Tuning og samspill med øvrig utstyr er av absolutt viktghet. Denne type komponenter er ikke noe man "tråler" bruktmarkedet etter bare for å se om man finner en som kanskje "spiller" bedre enn den man har!! Det er sterkt å anbefale at man steller pent med den man har slik at den gir sitt maksimale.

Tror nå jeg da!

G

Gjestemedlem

Gjest
Spiralis skrev:
Jeg vil derfor på det instendigste anbefale at man gjør alt for å prøve komponenten i hjemmemiljøet før fast anskaffelse, for å bekreftet at den komponenten man tenker på spiller godt i det øvrige oppsettet man har hjemme. Tuning og samspill med øvrig utstyr er av absolutt viktghet. Denne type komponenter er ikke noe man "tråler" bruktmarkedet etter bare for å se om man finner en som kanskje "spiller" bedre enn den man har!! Det er sterkt å anbefale at man steller pent med den man har slik at den gir sitt maksimale.

Tror nå jeg da!
Jeg tror du er inne på noe vesentlig her. Og beslutninger utifra en blindtest vil jeg i allefall sterkt fraråde.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.802
Torget vurderinger
0
Gjestemedlem skrev:
Og beslutninger utifra en blindtest vil jeg i allefall sterkt fraråde.
;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Spiralis skrev:
Men kjære Kompo :-*

Misforstår du med vilje??

Spiralis skrev:
Fruen gjør det meste, dog ikke alt og så aldeles ikke gratis!! ::)
Denne var ment som en kommentar til avstemmingsalternativene. ::) Det forsto du vel? ;)

Forøvrig skrev jeg jo:

Spiralis skrev:
Hustruer er aldeles utmerkede kjæledyr med mange praktfulle egenskaper og bruksmuligheter. ;D

De kan anbefales på det varmeste. :-*
Hvordan klarer du å tolke det som et argument for å leve uten kone?? :eek:

Spiralis skrev:
Men som med alle andre kjæledyr kommer de med både anskaffelseskostnader og driftsutgifter. Man må likevel ikke glemme at som med så mye annet i livet er det slik at man gjerne får det man betaler for. ;)

Og så tolker du meg så feil!! Skamme deg skulle du!! :'( Du gjør det sikkert med vilje også! :mad:
Jeg har da ikke tolket det som et argument for å leve uten kone, det er bare det at du alltid fremstiller ”kone” som en diger utgiftspost, muligens verdt det, men definitivt dyrt. Jeg prøver bare å tilbakevise dine fordommer.
Høres i grunn litt ut som om du argumenterer for hvor kjekt det er med rasehund, i overkant dyrt i innkjøp, skal jo vaksineres og ha skikkelig for og, men hyggelig selskap og en super turkamerat, og mye kjekkere å vise frem.

Man får ikke det man betaler for når det gjelder kone, men man får ofte det man fortjener. ;)

En kone som er dyr i drift er på ingen måte noe bevis for kvalitet, tvert imot, det kan heller være et tegn på at andre viktige kriterier er fraværende.

Jeg tolker deg ikke feil, jeg leser deg som en åpen bok… litt gammeldags, men svært hyggelig og morsom blir dommen. ;) :) ;D :-*

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.802
Torget vurderinger
0
Huff!! Og jeg som prøver å være svært gammeldags! :-\

Lykkes ikke med det engang! :-[

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Spiralis skrev:
Huff!! Og jeg som prøver å være svært gammeldags! :-\

Lykkes ikke med det engang! :-[
Problemet er at om du blir svært gammeldags blir du samtidig bare litt hyggelig og morsom, så hva foretrekker du?? ;D

Topp Bunn