Bil, båt og motorsykkel Har du båt ?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Imagine

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Innlegg
    3.656
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    Har ikke båt nå , men skal kjøpe , er ute etter stor uteplass bak pågrunn av fisking + jeg vil ha sitte gruppe inne , toalett , liggeplasser osv osv. Man har jo låv til og føre båter på 15 meter uten skipper sertvikatet.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.546
    Antall liker
    7.869
    Torget vurderinger
    0
    Har ikke båt nå , men skal kjøpe , er ute etter stor uteplass bak pågrunn av fisking + jeg vil ha sitte gruppe inne , toalett , liggeplasser osv osv. Man har jo låv til og føre båter på 15 meter uten skipper sertvikatet.
    Du må ha "Båtførerprøven" for å kunne føre båt opp til 15 meter lengde. Nå er det "litt spesielle" regler for hva som regnes inn som fartøyets "lengde", men er skroget <15 meter er det greit. Under spesielle forhold kan båtens totale lengde faktisk være større, mens "fartøyets lengde" defineres til å være <15 meter. Jeg vet ikke hvor interessant slikt flisespikkeri er for folket, men et "nebb" i baugen og en badeplattform bak kan defineres til å ikke innvirke på fartøyets lengde hvis disse "utstikkende" greiene ikke er "for fast" montert. Er de boltet på plass slik at de lett fjernes med bruk av en fastnøkkel teller de ikke på lengden, er de fastsveiset eller støpt på plass slik at man må benytte vinkelslip for å demontere dem så er de en del av fartøyets lengde! Dette medfører at du med en "lang båt" risikerer å måtte betale havneavgift for et fartøy på 18 meter samtidig som du helt lovlig fører en båt som iht. relevant myndighet er mindre enn 15 meter. Da er det bare å håpe på at den politimannen som stopper deg for sertifikatkontroll kan reglene! :rolleyes:

    Har du ambisjoner som "skipsreder" er det likevel et sertifikat som heter D5L ( Dekksoffiser klasse 5 Lystbåt stor kystfart ) eller D5LA ( Dekksoffiser klasse 5 Lystbåt Alle farvann ) du skal ha! Da kan du gå konkurs med stil. Båter som er opptil 24 meter ( begrensningen i størrelse for dette sertifikatet ) lange koster enten det hvite ut av øyet å kjøpe, eller om du får kjøpt en brukt en billig så koster den det hvite ut av øyet å drifte!;)

    Edit: Dette må da klart være dagens mest nerdete innlegg?:cool:
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.801
    Antall liker
    13.293
    Ring Røkke for info om hvordan få lappen på store båter med lite bruk av tid men en del bruk av penger.

    Kudos til Spiralis for geek-faktor på et område man sjelden støter på denslags.
     

    Imagine

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Innlegg
    3.656
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    Har ikke båt nå , men skal kjøpe , er ute etter stor uteplass bak pågrunn av fisking + jeg vil ha sitte gruppe inne , toalett , liggeplasser osv osv. Man har jo låv til og føre båter på 15 meter uten skipper sertvikatet.
    Du må ha "Båtførerprøven" for å kunne føre båt opp til 15 meter lengde. Nå er det "litt spesielle" regler for hva som regnes inn som fartøyets "lengde", men er skroget <15 meter er det greit. Under spesielle forhold kan båtens totale lengde faktisk være større, mens "fartøyets lengde" defineres til å være <15 meter. Jeg vet ikke hvor interessant slikt flisespikkeri er for folket, men et "nebb" i baugen og en badeplattform bak kan defineres til å ikke innvirke på fartøyets lengde hvis disse "utstikkende" greiene ikke er "for fast" montert. Er de boltet på plass slik at de lett fjernes med bruk av en fastnøkkel teller de ikke på lengden, er de fastsveiset eller støpt på plass slik at man må benytte vinkelslip for å demontere dem så er de en del av fartøyets lengde! Dette medfører at du med en "lang båt" risikerer å måtte betale havneavgift for et fartøy på 18 meter samtidig som du helt lovlig fører en båt som iht. relevant myndighet er mindre enn 15 meter. Da er det bare å håpe på at den politimannen som stopper deg for sertifikatkontroll kan reglene! :rolleyes:

    Har du ambisjoner som "skipsreder" er det likevel et sertifikat som heter D5L ( Dekksoffiser klasse 5 Lystbåt stor kystfart ) eller D5LA ( Dekksoffiser klasse 5 Lystbåt Alle farvann ) du skal ha! Da kan du gå konkurs med stil. Båter som er opptil 24 meter ( begrensningen i størrelse for dette sertifikatet ) lange koster enten det hvite ut av øyet å kjøpe, eller om du får kjøpt en brukt en billig så koster den det hvite ut av øyet å drifte!;)

    Edit: Dette må da klart være dagens mest nerdete innlegg?:cool:
    Takk for all infoen, dette kom godt med. Jeg må ha båt etterhvert, ønsket meg dette lenge også. Men først er familien prioritert + vi holder på å leter etter den perfekte tomten :)
     

    MB-S124

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Innlegg
    785
    Antall liker
    952
    Hadde 10 år i denne, en svært god tid. Båtlivet tar all tid, så etter 10 år og de samme destinasjonene hvert år, Norskekysten/Svenskekysten, så var man mettet for båtliv.
    Likte denne :)
    Den aktuelle båten er Princess 435, en sjelden sak i Norge, fordelen er akterkabin, denne hadde 3 faste kabiner med soveplass for 6 til enhver tid. 45 fot lang med to Volvomaskiner TAMD71A med 358hk i hver, alle fasiliterer på kjøkkenet, kok, gassbluss,mikro,stek,kaffemaskin, ink. dieselaggregat på 4,2kW. To bad med dusj i begge. Badene er ikke spesielt trange heller. Man blir veldig bortskjemt av den gode plassen disse har.


    Dieselforbruk på 15 liter pr. time på tomgangskjøring(7-9kts) 160 liter pr. time i rundt 20-23kts. Da snittberegnet gjennom noen sommere. Det blir for dyrt å flå fjorden rundt med, men det er ikke det man er på sjøen for. Flybridgen er fenomenal og da er det bare deilig å cruise nedover bak vindskjermen.
     

    Imagine

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Innlegg
    3.656
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    Hadde 10 år i denne, en svært god tid. Båtlivet tar all tid, så etter 10 år og de samme destinasjonene hvert år, Norskekysten/Svenskekysten, så var man mettet for båtliv.
    Likte denne :)
    Den aktuelle båten er Princess 435, en sjelden sak i Norge, fordelen er akterkabin, denne hadde 3 faste kabiner med soveplass for 6 til enhver tid. 45 fot lang med to Volvomaskiner TAMD71A med 358hk i hver, alle fasiliterer på kjøkkenet, kok, gassbluss,mikro,stek,kaffemaskin, ink. dieselaggregat på 4,2kW. To bad med dusj i begge. Badene er ikke spesielt trange heller. Man blir veldig bortskjemt av den gode plassen disse har.


    Dieselforbruk på 15 liter pr. time på tomgangskjøring(7-9kts) 160 liter pr. time i rundt 20-23kts. Da snittberegnet gjennom noen sommere. Det blir for dyrt å flå fjorden rundt med, men det er ikke det man er på sjøen for. Flybridgen er fenomenal og da er det bare deilig å cruise nedover bak vindskjermen.
    Har jeg hadt slik båt, har ikke jeg blitt og sett hjemme så mye, jeg er en som kunne bodd i båt, elsker sjø livet. Og det er så godt bare man går ned mot bryggen og kjenner sjø lukten. Håper vi greier og klemme en båt inn i økonomien, for det er noe jeg har ønsket meg ganske lenge, og man må ha litt størrelse på den. Vi har snakket om det + jeg har sett litt på båter. Men Princess båtene koster jo sitt. Men skjønner at det er verdt det, var en syk fin båt :)
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.038
    Antall liker
    4.406
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Enkel og nesten vedlikeholdsfri:
    En mattsvart Alufish 640 med vannjet ( fra forsvaret).
    Stor nok til hurtig transport av 8 pers (+40 knop).
    Lett nok til å ha på henger ( uavhengig av bryggeplass).
    Bruker lite drivstoff. Stygg som bare det, bør nesten ha Batman T- skjorte som kjøreantrekk.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.873
    Antall liker
    5.529
    Sted
    Holmestrand
    Skulle gjerne hatt båt, men siden det beslaglegger masse penger og ditto tid, så har jeg valgt den beskjedne varianten. 2 x kajakk.
    Koster lite, minimalt vedlikehold og kan fint ligge et år uten dårlig samvittighet eller andre problemer. Herlig mosjon og fine turer når de brukes. :)
     

    mutz

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2005
    Innlegg
    1.057
    Antall liker
    85
    Torget vurderinger
    1
    Har rukket å nå 16 timer på sjøen fra midten av April. Her er en liten stemningsrapport fra turen i dag.
    Startet fra Oldervika, en liten bygd 4 mil nord for Tromsø kl 05.30 i morges. IMG_1262.jpg
    Turen gikk videre ut Kvaløyvågen til "yttersia" som det heter på folkemunne. Her tok vi et lite landhugg på Gåsvær en liten øy ved porten til storhavet.
    IMG_1270.jpg Mulig det ser ut som sommer, men her er det 2 grader lufttemperatur.
     

    Vedlegg

    mutz

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2005
    Innlegg
    1.057
    Antall liker
    85
    Torget vurderinger
    1
    Et par bilder til.
    Dette er kvelden før på vestsiden av Kvaløya. IMG_1256.jpg Ut Kvaløyvågen. IMG_1264.jpg
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.580
    Antall liker
    103.055
    Torget vurderinger
    23
    Her er Sluket's for tiden foretrukne lyst yacht - Hasle "Unique" kajakk i samme rene slanke linjer som eieren!! :D
    hasle.jpg


    Av øvrige båter må jeg si at Andres 42 definitivt er favoritten - lettstelt, billig og bare å gå fra borde når man er lei!
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.243
    Antall liker
    4.875
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Så du tror du kan manøvrere?

    [video]http://player.vimeo.com/video/133833096[/video]
     

    oyvind

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.10.2003
    Innlegg
    161
    Antall liker
    3
    Torget vurderinger
    1
    Drømmer om Windy 31 Zonda den dagen penger ikke er noe tema

    I mellomtiden gleder man seg til neste båtsesong i en Ibiza 760 Touring. Suzuki 300 på hekken :)
     

    Vedlegg

    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    8.235
    Sted
    Laksevåg - Bergen
    Har mange kolleger uten båt, og noen få med båt. Selv har jeg en Strandebarmer robåt fra tidlig 50- tall med fantastiske roegenskaper, men tilbake til kollegene. Han ene kjøper båt - angrer jævlig - selger båt - angrer jævlig - kjøper båt - angrer jævlig - etc. etc. Han bruker en vridd formue på forbedringer og oppjusteringer på hvert "fornuftige" kjøp. Så har vi dette med 3-fotssyken. Neste båt bli en smule større enn forrige. Nå må han snart ha kystskippereksamen for i det hele tatt ha lov å bruke neste båt. Akkurat nå er han "in-between" to båter, og er for tiden uten tonnasje....helt til neste skute dukker opp på Finn.no.
    Han andre driver et enmannsforetak på fritiden - havrafting !! Han har kjøpt ny båt - og du hendelse... 29 fots Rib type "Raven" med 2 stk Mercury Verado 350 hk.
    700 hk på full maskin drar 200 liter i timen - tohundredeliteritimen !!!!- Men du kommer djevelsk langt på en time i ca 80 knop.
    Jeg foretrekker å ikke komme så langt med Strandebarmeren + at du får litt trim på kjøpet :)
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.654
    Antall liker
    85.129
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Har en slik med el trollingmotor og 100A batteri. Skal i teorien være nok til å fore motoren i fem timer. Kjekt når jeg fisker på Finnskogen og i Glomma

    IMG_7412.JPG
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.546
    Antall liker
    7.869
    Torget vurderinger
    0
    Har en slik med el trollingmotor og 100A batteri. Skal i teorien være nok til å fore motoren i fem timer. Kjekt når jeg fisker på Finnskogen og i Glomma

    Vis vedlegget 438405
    Du er selvsagt klar over at også EL-motor på slik oppblåsbar regnes som "motorisert ferdsel!? Vannet du kjører på må være mer enn 1 kvadratkilometer!
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.654
    Antall liker
    85.129
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Har en slik med el trollingmotor og 100A batteri. Skal i teorien være nok til å fore motoren i fem timer. Kjekt når jeg fisker på Finnskogen og i Glomma

    Vis vedlegget 438405
    Du er selvsagt klar over at også EL-motor på slik oppblåsbar regnes som "motorisert ferdsel!? Vannet du kjører på må være mer enn 1 kvadratkilometer!
    I de vannene på Finnskogen der jeg bruker denne, er det kun et vann som har begrensninger ang motorisert ferdsel, men der er faktisk el tillatt. Har vært i kontakt med gjeldene kommune om akkurat dette. Vannet var tidligere nedslagsfelt for vannforsyningen i kommunen, men nå får mesteparten forsyning via IKV fra Kongsvinger. Glomma har forøvrig ingen slike begrensninger.

    Se paragraf 4, tredje legg og i siste setning er et av vannene jeg bruker den i. Ikke særlig stor fisk der, men vi benytter vannet også til bading og da kan unga i familien leke seg med båten der


    IMG_7414.jpg
     
    Sist redigert:

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.791
    Antall liker
    11.291
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Har en slik beskjeden sak....

    Vis vedlegget 438331

    90Hk på den der??!! Må da gå noe inn i Hæ..te fort?

    Lever ut barnet i meg i den der :)
    Mest ungdommer som freser rundt i overmotorisert Musling.
    Klarte 40 i fjor, da gikk båten bananas, jeg er ikke like tøff som ungdommene til å ratte dette enda fortere.

    Båten passer mitt budsjett glimrende, er gøy å kjøre, lett og rimelig å vedlikeholde.
    At jeg har det like morro som Vintage sin kollega med 700hk er jeg ganske sikker på når jeg spretter på havdønningene ytterst i sognefjorden!

    Trenger ikke større båt, dritlei vedlikehold på slike greier, som Vintage nevner, det koster pæng!

    Og har aldri vurdert å selge!!


    Her ser en potensiale i Muslingen, med høyt montert motor og vasse propeller selvsagt!




    Båten er godkjent for 35hk.....

    Totalt ubrukelig til dorging, da ville jeg mye heller hatt gummiluften til TT!! :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: TT.

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.791
    Antall liker
    11.291
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Håper du har dødmannsknapp. ;)
    Hva er det? :D


    Om Muslingen falt i smak så er dette en båt konstruert av Jan Herman Linge.
    Han står bak mange gode konstruksjoner. Fjordling, Draco Sportling, Windy osv.
    Bare å google og søke på youtube!

    En kan også titte litt på Jetlingen som er basert på en Musling 370 (12fot)

     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Fin båt tilsalgs her.

    A Thames sailing barge that starred as one of the wartime rescue fleet of Little Ships in this year’s blockbuster film Dunkirk, is for sale with Riverhomes at £395,000, down from £425,000.

    Built in 1926 as a cargo vessel, Xylonite worked the east coast for 51 years. Privately owned since 1977, she’s now a luxury floating home, with fitted galley, four bedrooms and two bathrooms.

    https://www.homesandproperty.co.uk/...channel-to-star-in-dunkirk-movie-a115726.html


    395.jpg

    ba1.jpg

    ba2.jpg

    ba4.jpg
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.038
    Antall liker
    6.288
    Jeg har også sett på disse to i det siste, bortsett fra at jeg trenger et nummer større, for å få plass til hele familien. Vi kjøpte sjøhytte i sommer, så da må man nesten ha båt, og etter å ha pratet med mange erfarne båtfolk har jeg innsett at utenbords moter er tingen hvis man har lett tilgang på bensin og ikke bare diesel, og fast tak så man ikke blir gal av å kneppe kallæsj. Og ved trøndelagskysten bør man ha båt tilpasset klimaet (mest regn og vind).

    Solgte seilbåten i fjor fordi fruen synes det gikk for sakte og ville ha hytte. Tilslutt måtte jeg innrømme at å seile rundt alene i en 33 foter ble litt stusselig - så vi kjøpte hytte! Hyttelivet er topp, fin plass og mye å gjøre.

    Men nå har abstinensene til båt meldt seg og jeg må navigere mellom lyst, fornuft og kompromisser (nordvestlandet har svært variert værbilde) og etter mange runder i vinter har fruen og jeg landet på en av disse to:

    Jeanneau Merry Fisher 595
    Vis vedlegget 312025


    Beneteau antares 580
    Vis vedlegget 312026

    Noen med erfaringer med disse båtene - eller andre alternativ i samme prisklasse (2-300.000)?
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.546
    Antall liker
    7.869
    Torget vurderinger
    0
    Solgte seilbåten i fjor fordi fruen synes det gikk for sakte og ville ha hytte. Tilslutt måtte jeg innrømme at å seile rundt alene i en 33 foter ble litt stusselig - så vi kjøpte hytte! Hyttelivet er topp, fin plass og mye å gjøre.

    Men nå har abstinensene til båt meldt seg og jeg må navigere mellom lyst, fornuft og kompromisser (nordvestlandet har svært variert værbilde) og etter mange runder i vinter har fruen og jeg landet på en av disse to:

    Jeanneau Merry Fisher 595
    Beneteau antares 580

    Noen med erfaringer med disse båtene - eller andre alternativ i samme prisklasse (2-300.000)?
    Hva med et "columbi egg"?

    Macgregor 26 både motorbåt og seilbåt. Med vannballast i kjølen og centerbord nede seiler den som en seilbåt, Med seilene nede, centerbordet oppe og vannet ute av kjølen går den som en planende motorbåt. Grei overnattingsplass for en oval weekend om det behøves og den er lett å trekke bak en bil. Kan også*brukes som ca campingvogn!

    Macgregor boat1.jpg
    Macgregor boat 2.jpeg.jpg
    Macgregor boat 3.jpg
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.038
    Antall liker
    6.288
    Enhver båt som gjør kona til matros kan fort bli en belastning for samlivet...
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Har kjøpt hytte ved sjøen og da trenger jeg 2 båter, en i fjæra og en som kan ligge på svai.

    Hva finnes av båter som egner seg for å bli dratt opp i fjæra? Pioner er det første jeg tenker på, alternativer som Steady og River krever vel motor?
    Ser båtene fort blir tunge.

    Og kjøper man skjærgårdsjeep, bowrider eller daycruiser for å ha på svai?

    Penger er det ikke mye igjen av så jeg er på 100k for 2 båter.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn