Har det skjedd noen utvikling prismessig?

Master Audio

Bransjeaktør
Ble medlem
08.07.2006
Antall liker
1.509
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
0
Med over 15 års erfaring i highend: har det skjedd noen prismessig utvikling blant forsterkere?.

F.eks: en forsterker som for 10-15 år siden kostet ca. 20.000-50.000, vil den spille noe dårligere enn et produkt i samme prisklasse i dag?. Jeg spør fordi jeg er i sterk tvil.

For å skape en bredere debatt: hva med høyttalere?.  
Har det skjedd noen prismessig revolusjon i 20-50K klassen?.

Mvh.

T

timc

Gjest
Tja....her er det vel ikke noen fasit. Da som nå finnes det forskjellige ting på markedet. Noe bra til prisen, andre ting mindre bra. Men at det finnes enkeltprodukter som står seg godt er det ingen tvil om. En del ML bokser f.eks. (Både levinson og Logan). Eller hva med eldre Quad...

Mvh

Pesquera

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2005
Antall liker
75
Torget vurderinger
11
Generelt så tror jeg at et anlegg som koster f.x. 20'-30' i dag er betraktelige bedre enn et som kostet det samme for 10-15 år siden. Er blitt kjempeimponert over lyden fra billigrigger i butikker og på messer.

Derimot er jeg adskillig mer i tvil når det gjelder f.x. et forsterkersett eller høyttalerere til 50'. Det er en grunn til at noen sitter med Quad, ARC, Mac, JBL osv. som strengt tatt er passé (og det er ikke manglende midler eller gjerrighet ;))

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.683
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Mykje på grunn av kinesisk produksjon og kinesiske produkt, har det dukka opp mykje spennande i det vi kan kalle høgre mellomprisskikt.
Men den aller råaste hi-end er framleis svært kostbar. Iallfall når det gjeld signalkjelder og høgtalarar. På forsterkarsida har det dukka opp ein del produsentar med ambisjonar som burde få bransjeleiarane til å sveitte litt....

DYNAMIC1

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.09.2006
Antall liker
2
Heisann!
tenkte og dele en erfaring.

jeg er av samme tankegang der! jeg hadde en dp fra ca 89 og den kostet da 40 000.
og hadde liten tro på at dpA1 50000( i 2001)skulle være så mye bedre...jeg tok en tlf til leif e.og rett og slett spurte hvilken modell jeg skulle gå på for og få noe merkbart bedre.svaret ble a1.lite trodde jeg dette var såå mye bedre.Men der tok jeg skammeligt feil gitt.

a1 er bare såå mye bedre en gamlekaren på hele skalaen.det er bare flaut og si det.
:)

Samleren

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.12.2004
Antall liker
26
Sted
Bergen
Lite skjedd rent konstruksjonsmessig, men jeg vil tro man får mer for pengene nå enn for 30 år siden.

Topp Bunn