Har det noen innvirkning??

B

break_out

Gjest
Når vi bruker disse platebørstene så vil det jo nødvendigvis ”falle ned” noen partikkler i rillene. Har det da betydning hvilken rettning en børster? Dersom en børster mot klokka så blir jo støvet liggende på den siden av rillene som PU’en leser. Dersom en børster med klokka, vil støvet da legge seg i bakkant av rillen og ikke ”knittre” ved avspilling?

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger
break_out skrev:
Når vi bruker disse platebørstene så vil det jo nødvendigvis ”falle ned” noen partikkler i rillene. Har det da betydning hvilken rettning en børster? Dersom en børster mot klokka så blir jo støvet liggende på den siden av rillene som PU’en leser. Dersom en børster med klokka, vil støvet da legge seg i bakkant av rillen og ikke ”knittre” ved avspilling?
Vi tenker likt.
Jeg har også alltid sett for meg en forkant og bakkant og børster med uret.
De fleste (iallfall de jeg har sett bruke slike børster) lar platespillermotoren drive tallerken rundt og så beveger kosten sakte mot midten av plata. Ikke dumt egentlig med tanke på støv som detter av når børsten løftes, for det havner jo da på labelen.
Om det er hold i teorien har jeg ingen anelse... gammel vanme, vond å vende:)

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.027
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Jeg har alltid børstet mot talerkenens spilleretning.

Har aldri tenkt på å børste andre veien....

Geir_O

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.03.2002
Antall liker
19
lomt skrev:
break_out skrev:
Vi tenker likt.
Jeg har også alltid sett for meg en forkant og bakkant og børster med uret.
De fleste (iallfall de jeg har sett bruke slike børster) lar platespillermotoren drive tallerken rundt og så beveger kosten sakte mot midten av plata. Ikke dumt egentlig med tanke på støv som detter av når børsten løftes, for det havner jo da på labelen.
Om det er hold i teorien har jeg ingen anelse... gammel vanme, vond å vende:)
Tja.... Jeg lar motoren gå, og beveger børsten sakte på skrått mot ytterkant av plata. Det som ikke følger med børsta, vil da falle av utenfor plata. Så stryker jeg børsta over kanten på glassbordet for å rengjøre den.

Mvh

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger
Mine krypiske setninger :p
Jeg dreier tallerken mot-urs, og beveger kosten sakte mot ytterkanten. Støvet som faller av, faller utenfor plata og støvet som ligger igjen ligger (forhåpentligvis) på bakkant av informasjons "bulkene".

Z

Zomby_Woof

Gjest
Hvis ikke nåla følger rillene både i forkant og bakkant av bølgene, har du en pickup som ikke sporer skikkelig.

Både opp og ned er signal. Både høyre og venstre er signal.

Støv i rillene er støv i rillene.

B

break_out

Gjest
Zomby_Woof skrev:
Hvis ikke nåla følger rillene både i forkant og bakkant av bølgene, har du en pickup som ikke sporer skikkelig.

Det var jo en grei oppklaring og sparer videre tankegang i den rettningen. Men hvilken teknikk er best for å bruke disse kostene.

I følge tyngdekraften så burde en kanskje koste platene opp ned... ??

Z

Zomby_Woof

Gjest
Å børste opp ned er absolutt en tanke, men jeg frykter at statisk elektrisitet er sterkere enn tyngdekraften.

Å kombinere børsting med trykkluft er en annen tanke.

B

break_out

Gjest
Zomby_Woof skrev:
Å børste opp ned er absolutt en tanke, men jeg frykter at statisk elektrisitet er sterkere enn tyngdekraften.

Kanskje en skulle få laget en børste med integrert støvsuger. Kan sikker bruke en slik liten sak for rensing av ell komponenter.

Et nytt produkt på gang??

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger
Zomby_Woof skrev:

Kjenner det er vanskelig å være helt enig med deg.
I en perfekt verden, så følger nåla med i bakkant.
Selv det at motsatt rillevegg vil dytte nåla inn i bakkant er ikke nok for perfekt resultat.
Akkurat det er mulig å høre selv med dårlig hørsel ;) (som min)
en billig stift med stivt oppheng (da mener jeg ikke punktet armen er opphengt, men sånn ca midt mellom spissen og spolene/magnetene på selve staven nålespissen er limt på) låter MYE flatere og mindre livat enn en med mykt (men blir det for mykt, så introduseres forskjellige former for selvsving og resultatet dårlig).

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger
break_out skrev:
Zomby_Woof skrev:

Kanskje en skulle få laget en børste med integrert støvsuger. Kan sikker bruke en slik liten sak for rensing av ell komponenter.

Et nytt produkt på gang??
Det er garantert intreresse for en slik dupeditt, om du kan lage den billig.
Moth har en platevasker som også har støvsuger innebygd i kosten, har bestilt :D, men den er ikke dukket opp ennå :-\

S

slowmotion

Gjest
Jeg bruker aldri platebørste.
Har følelsen av at jo mer jeg diller med platebørster osv,
jo mer knitring får jeg på platene.
En ordentlig platevasker er nok mye bedre.

Men jeg er nøye med å børste av stiften.

;)

Z

Zomby_Woof

Gjest
lomt skrev:
Zomby_Woof skrev:

Kjenner det er vanskelig å være helt enig med deg.
I en perfekt verden, så følger nåla med i bakkant.
Selv det at motsatt rillevegg vil dytte nåla inn i bakkant er ikke nok for perfekt resultat.
Akkurat det er mulig å høre selv med dårlig hørsel ;) (som min)
en billig stift med stivt oppheng (da mener jeg ikke punktet armen er opphengt, men sånn ca midt mellom spissen og spolene/magnetene på selve staven nålespissen er limt på) låter MYE flatere og mindre livat enn en med mykt (men blir det for mykt, så introduseres forskjellige former for selvsving og resultatet dårlig).
Jeg skjønner egentlig ikke hva du mener her. At du ikke liker pickuper med lav compliance er forsåvidt greit nok. Det finnes flere som mener det samme. Dette er dessuten et spørsmål om matching mot armens effektive masse.

Men at en pickup hørbart slipper rillene når de er på vei 'nedover', og at støv ikke (eller i mindre grad) vil høres her??

Dette er mildt sagt en spinnvill tanke!

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger
Zomby_Woof skrev:
Jeg skjønner egentlig ikke hva du mener her. At du ikke liker pickuper med lav compliance er forsåvidt greit nok. Det finnes flere som mener det samme. Dette er dessuten et spørsmål om matching mot armens effektive masse.

Men at en pickup hørbart slipper rillene når de er på vei 'nedover', og at støv ikke (eller i mindre grad) vil høres her??

Dette er mildt sagt en spinnvill tanke!
:D Takk

Om flere ord vil hjelpe virker ikke sannsynlig
Jeg klarer ikke å lese at jeg har påstått nålen slipper rillene på vei nedover.
Det som er skåret (eller presset) inn i vinylen i begge sidene av rillen, er hva som får pickupnålen til å bevege sideveis. Om den ikke klarer å spore 100% etter dette sporet, så gjengir den heller ikke alt hva som er lagret av informasjon på vinyloverflaten

Ble det enda mer spinnvillt og kryptisk nå?
;D

Z

Zomby_Woof

Gjest
lomt skrev:
Jeg klarer ikke å lese at jeg har påstått nålen slipper rillene på vei nedover.
Hva er det da som er vanskelig å være enig med meg i?

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger
Zomby_Woof skrev:
Hva er det da som er vanskelig å være enig med meg i?
:)
Det må vel ha vært at du mente tanken var spinnvill

Det kan jo godt være at det er det også ;)
Kanskje jeg bare var litt nærtagende etter å ha kost meg med en særdeles god kartongvin ;D

harhau

Hi-Fi interessert
Ble medlem
15.07.2007
Antall liker
1
slowmotion skrev:
Jeg bruker aldri platebørste.
Har følelsen av at jo mer jeg diller med platebørster osv,
jo mer knitring får jeg på platene.
En ordentlig platevasker er nok mye bedre.

Men jeg er nøye med å børste av stiften.

;)
Dette tror jeg er helt riktig. Jo mere remedier man bruker jo mer presses støvet ned i rillene og jo mer statisk elektrisitet får man. Så lenge evt støv IKKE er presset ned i rillene feier nåla det lett til side.

Derfor bruker jeg bare remedier i nødsfall, ellers blåser jeg bare lett for å fjerne støv. Slik får man også bare neglisjerbart med statisk elektrisitet (og dermed også lite nytt støv).

Z

Zomby_Woof

Gjest
lomt skrev:
[....]kost meg med en særdeles god kartongvin ;D
Når man finner særdeles god kartongvin forteller man da om navnet på denne! ;D

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger
Zomby_Woof skrev:
lomt skrev:
[....]kost meg med en særdeles god kartongvin ;D
Når man finner særdeles god kartongvin forteller man da om navnet på denne! ;D
Det er ikke akkurat noen ny vin, årgang 2005
Smaken er vel ennå som baken, det mine smaksløker pirres av får gjerne dine til å slå krøll på seg ;)

Dette er ingen 3 liters "papp-vin", snarere heller 5 liters "tre-vin"...
navnet?

Marques De La Mancha

Skulle du finne på å kjøpe deg en, og i tillegg like den, ja så tar jeg gjerne imot anbefalinger på andre viner som tiltaler dine smaksløker :D

Topp Bunn