Har dere båt?

Er du et båtmenneske?

• Ja, jeg har seilbåt

Stemmer: 0 0.0%
  • Nei, men jeg vurderer å anskaffe seilbåt

• Nei, men jeg vurderer å anskaffe motorbåt

• Nei, trives best på land

• Totalt antall stemmer
    1

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.919
    Torget vurderinger
    0
    oddgeir skrev:
    Hvor mange årslønner koster en slik da?

Du bare måtte?? :-\

Det er en praktfull båt, har vært på verftet og tatt den i øyesyn sammen med importøren. Alt er perfekt, til og med fruen kan tenke seg en slik en å feriere i! :D

Men den koster nok mellom fem og seks brutto årslønner med alt utstyr, teakdekk og stabilisatorer. ::)

Har ca 300 mål eiendom med i overkant av 1,5 km strandlinje og hus ca 40 meter fra vannkanten jeg tenkte å bytte ut i en slik båt. 8) Men så kom "krisen" og markedet for dyre feriesteder gikk på et skvalpeskjær. :-[ :'(

Men man kan jo ikke sture, og så så snart jeg finner en kjøper på feriestedet blir det båt. ;D
    Banken har forsåvidt tilbudt meg lån, men skal man betale renter og avdrag helt ut i det absurde forsvinner på en måte litt ( ganske mye egentlig ) av charmen med det hele. ;)

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.919
    Torget vurderinger
    0
    Rune S skrev:
    Er det den cruiseren Chelsea eieren Abrahamovic kjøpte ?
    Abrahamovic sin båt ( han har vel 3-4 stk mega yachter ) er sånn cirka 3 ganger større! ;D

Valentinos er ikke stor nok til å få være lettbåt på Cheseawitch sin yacht.

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.257
    Torget vurderinger
    11
    Ooops,ser det nå Spiralis ;D ,det der er sikkert den lille Røkke kjøpte.

Mye fine båter her!
    Selv har jeg en gammel Hansvik 18 med en gammel haug av en Tohatsu 25,
    + denne :

Vedlegg

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Spiralis skrev:
    Valentinos er ikke stor nok til å få være lettbåt på Cheseawitch sin yacht.
    Man trenger vel strengt tatt ikke mer enn en lettbåt der oppe på flatlandet ved Mjøsa, så størrelsen er vel grei nok den. ;D

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Rune S skrev:
    Det er vel alle i Fosnavåg som har slike vil jeg tro?

Litt for kort mast, men jeg ser du har vindkanon over styrbord rekke, så da går det vel opp i opp.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.919
    Torget vurderinger
    0
    Rune S skrev:
    Ooops,ser det nå Spiralis ;D ,det der er sikkert den lille Røkke kjøpte.

Mye fine båter her!
    Selv har jeg en gammel Hansvik 18 med en gammel haug av en Tohatsu 25,
    + denne

NÆÆÆ!

En RINGNOTSNURPAR??

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.257
    Torget vurderinger
    11
    oddgeir skrev:
    Det er vel alle i Fosnavåg som har slike vil jeg tro?

Litt for kort mast, men jeg ser du har vindkanon over styrbord rekke, så da går det vel opp i opp.
    Det er få her som har så små båter! ;D

Vi bruker sjeldent spinnakeren! Men seriøst så hadde faktisk Norges største ringnotbåt,Libas: http://www.oksen.no/nynorsk/fiskeri1/batar/libas/# ,planer om å spe på med seil nå når bunkersprisene var på det villeste tidligere,men har ikke hørt noe mer om det .

Har hatt mange fantastiske naturopplevelser på sjø! Mye vakkert,og mye mektig,blant annet vet man hvem som er sterkest når man opplever endel høyere bølger enn dette :
    Ingen som hadde med seg kamera dengang vi var på vei til lands med last vest av Hebridene for en 7-8 år siden,men det var noe ala det man ser på klippet her,men hver gang den 73 meter lange båten gjekk med snuten ned så såg man neste bølgetopp langt over toppen av fremmasten.Erfarne sjøfolk med 40-50 år på sjø sa de aldri hadde sett slikt før.Fantastisk opplevelse!

R

Rojoh

Gjest
    Koser meg virkelig på sjøen. En eldre Ibiza 20 Touring fungerer alldeles utmerket til mitt bruk her langs vestlandskysten.

Litt uggent mobilbilde...

Mvh. Johan

Vedlegg

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    3.719
    Torget vurderinger
    4
    Ja nå har jeg også båt.
    Denne venter på meg i Oslo :D

Yamarin 58

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    9.708
    Torget vurderinger
    1
    Spiralis skrev:
    Det finnes et alternativ som går like sakte ( avstressende ;) ) og stille ( ennå mer avstressende :D ) og dette alternativet heter Linssen Grand Sturdy 45.9

Skulle jeg ha hatt en Hollandsk stålbåt hadde førstevalget vært en Super Van Craft

Vedlegg

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    9.708
    Torget vurderinger
    1
    En eldre brukt Super van Craft passer bedre mitt budsjett :D. Særlig den på det nederste bildet (1980- modell; 13,2m)

Vedlegg

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    48
    joda og prisen man betaler er selvfølgelig at det kun er en cruiser og ikke en regattabåt
    men man får ikke alt i samme pakken
    drømmen er egentlig en Moody45DS men da er jeg avhengig av et visst firma i Gudbrandsdalen ::)
    mvh
    Leif

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    9.708
    Torget vurderinger
    1
    Forresten; noen som har kjennskap til Jeanneau Sun Odyssey 37.1 1994-1995 modell? Har lyst på en slik....

Vedlegg

Kabeldragern

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Antall liker
    1.288
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    I går startet sesongen for alvor. Dvs service og vedlikehold. Fikk montert nytt forfilter på dieselen pluss nytt finfilter til motoren. Begge filtrene var nesten tette! Ikke rart at motoren var litt startvanskelig... Luftet disesel-linjen og startet opp; på første forsøket!! Måtte lufte Eberen også fordi den har en snodig kobling mot dieseltanken. Den startet også. Dette lover godt. :)

Seilbåt og filterbytte er ikke spøk. Det var så trangt at jeg nesten satt meg fast der nede bak motoren. Nå er jeg heldig og har tilkomst både fra kabinen og fra den ene benken ute, men jeg passer liksom ikke inn i de målene som små franskmenn hadde når de designet denne båten. I dag er jeg støl på helt nye og ukjente plasser...

I dag blir det sjekking av sjøvannsinntak og lignende, kanskje oljebytte. Det verste er at jeg må nedi bak motoren igjen....
    Ja, ja.... det er jo artig med vår i været! Når jeg endelig har fått skrudd meg nedi dørken under benken ute, får jeg god tid til å planlegge plassering av vvbereder og kjøleskapkompressor. I dag skal jeg huske på tommestokk!

Flere som begynner å tenke mere båt enn hifi for tiden?

K.

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Vi flyttet inn i båten på torsdag. Siden da har vi skrubbet, vasket, pusset, gnidd og polert. Nå skinner skuta som om den kom rett fra støpeformene.
    Olje og filter er skiftet, og olje på gear er sjekket.

Alt fungerer som det skal, bortsett fra vindinstrumentet, som har fått dårlig kontakt i løpet av vinteren. Displayet viste bare 3 rette streker. Garantisak går jeg ut fra.

Alle seil er montert, alle fall og skjøter er på plass og sprayhood og kalesje er montert.

Til tross for mange uvante stillinger disse dagene har ført til støle muskler og et utall skrubbbsår, så kan vi ikke annet enn å fryde oss:

Sesongen er endelig i gang. ;D 8) ;D

topline

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Antall liker
    0
    Blir kanskje båt om vi finner et sted å ha den (som ikke koster skjorta)
    Båtplass i Oslo området koster rundt 20k for noen få måneder ser jeg.. :-\

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    9.708
    Torget vurderinger
    1
    topline skrev:

En av fordelene ved å bo nordpå er at man slipper slikt. Dessuten slipper man å kjøre i kø på havet..... ;)

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    13.311
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Har en fjortenfoter med 30hk. Har den hjemme akkurat nå men drar den til landstedet neste helg eller noe. Holder til småkjøring samt småfiske på fjorden.

LydMekk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.08.2003
    Antall liker
    2
    Teller kano? Da er jeg medlem i klubben...lol

R

Rojoh

Gjest
    Da var presseningen endelig fjernet. Her er det blå himmel, vindstille og gradestokken er på vei oppover. ;D Aahh, nå kribler det!

Så et spørsmål vedrørende teak. Forrige eier lakket dørken og nå flasser det av bare jeg ser på den.

-Noen med tips til hvordan fjerne lakken enklest mulig?
    -Er det greiest å olje denne gangen, mon tro?

En god båtsommer ønskes alle!

Mvh. Johan

Vedlegg

andreas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Antall liker
    159
    Lakkfjerner får du på fargehandelen. Smør på og spyl av. Olje er fint det, men mon tro om du ikke bare kan la det være ubehandlet om du vil ha minst mulig styr. Bilr sikkert litt sølvfarget/ gråfarget med tiden og det kan flise opp litt, men mange liker det også.

Erland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    6
    Har og har .....ikke bare min da' men det er i alle fall jeg som skal operere den...

Vedlegg

Ludo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.371
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    1
    Steike, med eget helikopter og flammekaster bak ;D

Ikke mange som overgår dette her ;)

R

Rojoh

Gjest
    Andreas skrev:
    Lakkfjerner får du på fargehandelen. Smør på og spyl av. Olje er fint det, men mon tro om du ikke bare kan la det være ubehandlet om du vil ha minst mulig styr. Bilr sikkert litt sølvfarget/ gråfarget med tiden og det kan flise opp litt, men mange liker det også.
    Da har jeg prøvd lakkfjerner. Fungerte rimelig greit det til tross for at jeg bare hadde vanlig hageslange. Ideelt skulle jeg nok hatt høyttrykksvasker, men en børste tok restene. Tror ikke jeg smører på lakk. Personlig liker jeg best at treverket har litt glød, så jeg får prøve med litt olje dette året. :)

Mvh. Johan

larkrla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Antall liker
    2.597
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Solgte nettop min Nidelv 690 sport for kroner 400000,- Kommer nok til å bruke minst halvparten på HiFi 8) Kostet meg minst 20000 i året bare i lagring og service. Har hatt den i 3 år men savner den ikke.

SOEDAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Antall liker
    524
    Vi kjøpte en ny Veslefrikk 430 med Johnson 15hk i fjor. Grei liten fjortenfoter som gir oss mulighet til å komme oss ut på sjøen for en rimelig pris. Har fått båtplass 5 minutters gange fra der hvor vi bor her i Kristiansand (Bertesbukta), så det er veldig ok. Håper på å kjøpe en 17-18 foter om et år eller to, gjerne en Benetau 550. Vi har kun behov for en båt til korte dagsturer.

LydKarl

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.11.2004
    Antall liker
    115
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    1
    Oh happy day!

Sjøsatte båten i dag tidlig. No kan sommaren komme!

Denne såg temmelig sjabby ut ved overtakelse, begynner dog å hjelpe no. Tar litt kvar vinter. Øvre vannlinjetape hadde ikkje Windy til meg i år. Ikkje den til rundt cockpit heller for den saks skyld, tok til takke med blå istedet for rød.

Er eindel teak, spesielt i og rundt cabin, som må pussast heilt ned / skiftast ut. Men, det får bli eitt anna år. Vart for mange andre ting som måtte gjerast i vinter. Dessuten er det viktig å ha noko å pusle med til neste vinter også, ikkje sant? ;)

Motor:
    AQAD30A (minste motoralternativ, hvilket gir et hyggelig forbruk og for meg akseptabel fart. Måler den til 31 knop med gps (2 mann, 300L diesel)).

22 Sport er ein våt drøm, men med familie på fem er 23FC glimrande imo.

Mvh. BåtKarl :)

Andy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.07.2003
    Antall liker
    6.910
    Sted
    Nøtterøy
    Voff skrev:
    topline skrev:

En av fordelene ved å bo nordpå er at man slipper slikt. Dessuten slipper man å kjøre i kø på havet..... ;)
    Da er det vel nesten ikke flere fordeler heller. ;D

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.919
    Torget vurderinger
    0
    Andy skrev:
    Da er det vel nesten ikke flere fordeler heller. ;D
    Joda, med knappe 5 grader (varme !! ;D ;D ) og et jævli pissregn i lange tider nå, slipper man stresset med "vårpuss" av båten! For den del har ikke motorsykkelen flyttet ut av garasjen etter vinterlagring heller. Blir det ikke bedre snart kommer jeg til å la båtene ligge der de er, og anser motorsykkelen ferdig prekevert for vintersesongen. :-\ Får uansett ikke tid til båt og MC, kommer til å være alt for opptatt med å flekke tapeten av veggene med tennene! ::) :'( :'(

eddie1

Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Antall liker
    727
    Torget vurderinger
    8
    Har selv en Rinker Captiva 190 bowrider 96m,skal legges ut på torsdag og kjøres ut på seilø(hvaler)

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.919
    Torget vurderinger
    0

hifiguru

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Antall liker
    1.262
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Blir nok en 6-pack med kalde øl og Polarsnekka til kompisen i dag.....knallvær i Porsgrunn!

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    I dag skal jeg ut å teste den nye gennakeren som jeg hentet i forrige uke. Solen skinner fra blå himmel, så dette tegner til å bli en perfekt dag.

Fryser du Spiralis? ;D

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn