Har Benz venner.?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Morty

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    529
    Antall liker
    88
    Torget vurderinger
    7
    Kan noen antyde hva en LP kan by på i forhold til en pent innspillet L04?
    Og funker Lp på Lukascheck RIIA'en?
    Morty
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    352
    Torget vurderinger
    3
    Lukachek'en har en inngangsimpedanse på 22k. Jeg kjører min LP direkte inn i 47k og det spiller fortreffelig. Så jeg tipper LP og RIAA'en din passer utmerket sammen.
     

    Morty

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    529
    Antall liker
    88
    Torget vurderinger
    7
    Da er en ny Benz LP på vei inn i anlegget.
    For kort tid tilbake byttet jeg også ut Luka-RIIAen med en DP RIIA
    DP RIIA en har, i motsetning til Lukaen, setting for forskjellig impedans.

    Jeg synes 1Kohm ga best lyd. Dette er jo forbausende langt unna 22k som jeg skjønner Lukaen har!?
    Rudy's liste antyder vel en ideel setting på noe rundt 800?
    Andre med erfaringer på impedans setting her?

    Lyden fra DP RIIAen i samarbeid med L04 er betydelig mer impulsvillig, spesielt i bassen og byr samtidig på en organisk, deilig og nærværende mellomtone. Nå skjønner jeg hva folk mener med å si at Benz' pu er en av de mest "analoge" av de analoge...

    Skal bli spennende å se hva en LP kan tilføre.

    Morty
     

    Bulter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2003
    Innlegg
    1.662
    Antall liker
    3.090
    Hei Morty og andre Benz-venner! Stor skam at det er to år siden siste innlegg! Jeg har nettopp fått tilbake min Cardas Heart (modifisert Ruby 3) fra full service hos Benz i Tyskland, og den spiller forrykende rett ut av boksen. Vikaren, Lyra Delos, lever et farlig liv her nå :)

    Kanskje kan vi få litt fart i denne tråden igjen? Andre som har erfaring med Cardas/Ruby 3, for eksempel?
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.500
    Antall liker
    15.319
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Fikk igjen min Benz før jul engang etter reparasjon i Sveits. Nå sitter den der den hører hjemme og spiller nydelig:)

    OU812
     

    Vedlegg

    Bulter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2003
    Innlegg
    1.662
    Antall liker
    3.090
    Hvilken modell er dette? Ref S? Den kjenner jeg ikke. Hva fikk du gjort med den?

    På min ble det byttet "generator", i praksis hele innmaten. Så den er å betrakte som ny, bortsett fra treverket. Skal spilles inn 40 timer, så jeg gleder meg til utviklingen!
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.500
    Antall liker
    15.319
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Hvilken modell er dette? Ref S? Den kjenner jeg ikke. Hva fikk du gjort med den?

    På min ble det byttet "generator", i praksis hele innmaten. Så den er å betrakte som ny, bortsett fra treverket. Skal spilles inn 40 timer, så jeg gleder meg til utviklingen!
    Ref S er vel siste utgave i Ref. serien som inneholdt bl.a Ref 2 Silver/copper og Ref 3. S-versjonene kom vel ut i USA først og var noe tyngre en de vanlige utgavene (her må noen korrigere meg hvis jeg kommer med feil info) Min Ref måtte til reperasjon med defekt høyre kanal. Hva som ble gjort er jeg ikke helt sikker på (tror det var noe med en spole...), men den spiller fin fint nå.

    OU812
     

    patro

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.08.2007
    Innlegg
    499
    Antall liker
    78
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    21
    Hei venner av Benz,

    kjøpte nylig en brukt platespiller hvor det satt på en Benz Glider L2 og selger var nok ikke så vant til hvordan man skulle behandle utstyr som dette og lot pu sitte på under transport. Nåla var litt skjev og uten tip når den kom fram. Så derfor lurer jeg på om det er det noen i Oslo som tar en titt på Benz PUer for å se om det lar seg gjøre å få musikk gjennom den?

    Per Andreas
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.936
    Antall liker
    17.211
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Hei, Benzheads!

    Det sitter en Gold på min Tecnoarm. Tør ikke uttale meg noe som helst om den, så fersk med vinyl som jeg er. Dessuten kjenner jeg ikke RIAAen godt nok, samt at høyttalerne trenger minst 250 timers innspilling til å seg.

    Så kom igjen, hiv dere på og synse i vei om Benz Gold, gjerne ift til andre PU! 8)
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.662
    Antall liker
    58.505
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Det virker som du er litt skuffet?
    Gold er vel grei til prisen, men det finnes bedre.
    Armen og spilleren din matcher mye bedre pick-uper, men ettersom jeg forstår er rega-armer mest fortrolig med MM pick-uper.
    Har hatt flere Rega sjøl, men ingen Tecno.
    Michell Tecno er vel i bunn og grunn en kraftig modifisert Rega.
    Den går for å være en bra arm. Dog er vel lagrene de samme(?).

    ACE og Glider er alternativer.
    Ace gir mye for pengene.
    (Se hva jeg har skrevet i den andre tråden du har innlegg.)

    Nå er det vel litt usikkert hvordan tilgangen på Benz blir framover?
    Noen som vet noe?
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.936
    Antall liker
    17.211
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Nei, ikke skuffet. Har jo null sammenligningsgrunnlag :eek:

    Det skal jo være en bra PU til prisen, samt at lite knitring visstnok er en av de positive egenskapene. Nei, hunden ligger nok begravet et annet sted, og det er det jeg håper dere kan hjelpe meg med :)

    (ser at du har svart inngående om fenomenet i en annen tråd, blues :D)
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.500
    Antall liker
    15.319
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Enig i at Ace gir mye godlyd for pengene (har selv hatt en). Tror tilgangen fremover er god ettersom problemet rundt Mr. Lucachek har løst seg.

    BenzMicroAce_jpg.jpg


    OU812
     

    patro

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.08.2007
    Innlegg
    499
    Antall liker
    78
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    21
    kjøpte nylig en brukt platespiller hvor det satt på en Benz Glider L2 og selger var nok ikke så vant til hvordan man skulle behandle utstyr som dette og lot pu sitte på under transport. Nåla var litt skjev og uten tip når den kom fram.

    Per Andreas
    Legger ut to bilder av Glideren som altså er uten stift - er denne tapt for musikken, eller kan det være mulig å redde noen toner?

    DSC_0028.jpg


    DSC_0037.jpg


    DSC_0042.jpg
     

    Vedlegg

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    352
    Torget vurderinger
    3
    Det så ikke bra ut. Normalt ville løsningen vært å sende den tilbake til Benz gjennom en av importørene i Norge, Hi-Fi Guiden, Audio Art eller Lyric.
    Leste noe på nettet for en tid tilbake at Lukachek hadde sluttet å lage Benz PU'er. Vet ikke om det stemmer.

    Alternativet er å bruke den som innbytte PU og kanskje få noen % avslag på en ny evt. sende den til en av de andre firmaene som reparerer PU'er, Expert Stylus Co. er vel en av de mer kjente.

    Problemet med Lukachek er at det vistnok tar maaaange måneder før den blir returnert (hvis han er in business fremdeles)
     

    patro

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.08.2007
    Innlegg
    499
    Antall liker
    78
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    21
    Nei, det så ikke bra ut. Grøsset veldig da armen kom i pakken med pickup påmontert - og skjeiv cantilever. Stiften var riktignok borte også før sanding (fikk opplyst det) men om alt var så skjeivt som det er nå, vites ikke. Jeg legger den ut på brukten, kanskje kan noen ha interesse av å mekke sjøl? ...

    Takk for info!
     

    mana

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.08.2009
    Innlegg
    655
    Antall liker
    190
    Torget vurderinger
    24
    Noen som har info på tekniske spesifikasjoner til en Benz Micro MO 09 , Finner veldig lite på nettet.
    20150724_123043.jpg
     

    Bulter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2003
    Innlegg
    1.662
    Antall liker
    3.090
    Google Benz Micro så finner du Benz i Tyskland og USA (Musical Surroundings). De kan sikkert svare!

    edit: ser ut som du kan søke på MO.9
     
    Sist redigert:

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    11.982
    Antall liker
    11.842
    Sted
    Hus
    Har en Benz Micro MO 0,9 i oppsettet. Compliance på rundt 16 og output på rundt 0,8-0,9 mV. Har bestilt en Benz Micro Gullwing SHR nå som jeg regner bare er å hente etter ferien. :)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.511
    Antall liker
    102.798
    Torget vurderinger
    23
    Nice, Bartis! Hvilken spiller skal den på? DQX?
     

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    11.982
    Antall liker
    11.842
    Sted
    Hus
    Nei, den skal avløse MO 0,9 som skal på retipp i Sveits. Skal på DD-100 med 12" arm :)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.511
    Antall liker
    102.798
    Torget vurderinger
    23
    En verdig rigg! Gleder meg til å se/høre! BTW, kom deg tilbake fra båttur så vi får dratt på båttur :D
     

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    11.982
    Antall liker
    11.842
    Sted
    Hus
    Hadde tenkt å ta dere med ut på lørdag, men det skal visst regne mye den dagen. :(

    En verdig rigg! Gleder meg til å se/høre! BTW, kom deg tilbake fra båttur så vi får dratt på båttur :D
     

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    11.982
    Antall liker
    11.842
    Sted
    Hus
    Måtte pakke opp I dag. Må være veldig forsiktig med montering her, for det er ikke noe som skal til for å skade cantileveren :confused:

    Benz Micro SHR 1.jpg
     

    Kaare-Jonny

    Fersking
    Ble medlem
    13.09.2012
    Innlegg
    1
    Antall liker
    1
    Sted
    Moss
    Belastning

    For en stund tilbake kjøpte jeg ny RIAA. Det var en Whest PS 30RDT SE. Jeg har en Benz LP pickup. Jeg hadde lest flere steder at en bra belastning for LP var ca 1000 ohm. Siden West også kunne stilles på 1500 ohm (trodde jeg) tenkte jeg at det kunne være interessant å forsøke dette. Til min overraskelse syntes jeg at det låt så mye bedre at jeg måtte invitere en annen platespiller entusiast. Han var helt ening med meg. Det hele ble mye fastere og dynamikken var også bedre. Etter å ha lest bruksanvisningen en gang til fant jeg ut at belastningen var 15 000 ohm. I ettertid har jeg hørt at noen bruker 47 000 ohm. Om det er bra aner jeg ikke? Men 15 000 ohm funket. Det er muligens ikke så mange som har denne muligheten, men kan du så anbefaler jeg å prøve.
    02.jpg
     

    Bulter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2003
    Innlegg
    1.662
    Antall liker
    3.090
    Du kan bruke impedansinnstillingen til å "tune" lyden en del. Min erfaring med WhestTwo og Benz Ruby 3 var at 500 ohm fungerte bra. 100 ga for død lyd, mens 47 k ble for spisst. På mitt nåværende phonotrinn Ayre P-5xe er 1000 et bra valg. Her er det bare å forsøke/lytte seg fram!
     

    duc999

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Innlegg
    2.229
    Antall liker
    4.635
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    image.jpg
    image.jpg
    Har også en gold wing, men den er sendt til Benz for å få ny nål.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    For en stund tilbake kjøpte jeg ny RIAA. Det var en Whest PS 30RDT SE. Jeg har en Benz LP pickup. Jeg hadde lest flere steder at en bra belastning for LP var ca 1000 ohm. Siden West også kunne stilles på 1500 ohm (trodde jeg) tenkte jeg at det kunne være interessant å forsøke dette. Til min overraskelse syntes jeg at det låt så mye bedre at jeg måtte invitere en annen platespiller entusiast. Han var helt ening med meg. Det hele ble mye fastere og dynamikken var også bedre. Etter å ha lest bruksanvisningen en gang til fant jeg ut at belastningen var 15 000 ohm. I ettertid har jeg hørt at noen bruker 47 000 ohm. Om det er bra aner jeg ikke? Men 15 000 ohm funket. Det er muligens ikke så mange som har denne muligheten, men kan du så anbefaler jeg å prøve.
    Vis vedlegget 370739
    Hvilken impedance som er best kan også avhenge av riaa og anlegg til en viss grad. Men, 15000 Ohm kan helt sikkert fungere utmerket, det er jo farlig nær det Benz bruker på egne riaa-trinn (22000 Ohm).
     

    Vinylsound

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.10.2009
    Innlegg
    198
    Antall liker
    65
    Torget vurderinger
    2
    Jeg kjøpte en Ruby 3 brukt for en god stund siden. Aldri fått testet den. Noen som vet hva slags arm den matcher med. Gjerne også hvordan den står seg mot Ortofon, Dynavector etc i samme prisklasse.
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.869
    Antall liker
    17.452
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Hei.
    Jeg har en Benz Glider (H) som plutselig mangler stift..
    Så spørsmålet er om det lønner seg å retippe fremfor å kjøpe en ny.
    Hvor får dere utført retipping/rebuild og hva kostet det?

    Takksam for svar :)
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Benz Micro AG
    Swiss maker of pickups and related products, originally founded by aeronautical engineer Ernst Benz-Schmidt to make diamonds for mechanical watch movements in the late 60's and then named Benz Mikrodiamanten and was stationed in Neuhausen Am Rheinfall in Schaffhausen canton but in 1977 incorporated as Benz Micro and then based in Winterthur in Zurich canton.

    When the market for clockwork diamonds and ruby's started contracting in the 70's he steered the company towards the manufacture of diamonds for the phonographic industry and when that market in turn started to contract in the 1980's he bought the intellectual and cartridge manufacturing assets of the Empire Scientific company and started manufacturing improved versions of the classic Empire MI designs in Switzerland under the Empire brand, in addition to making a number of phonographic related accessories.
    Hr. Benz also teamed up with Aalt Jouk van den Hul, the latter designing a moving coil pickup called the DDT that was made by BM but was sold under the Van Den Hul name, this model was housed in a metal case similar to the Empire casings, while later a variant of that design with a wooden housing was sold under the Benz Micro moniker. Both of these pickups generated a lot of interest in the Hi-fi press and in particular the Benz Micro variant and sold well, after that the Empire designs and name where gradually phased out in preference to MC designs developed from the original VdH design, the company also started manufacturing aeronautical chronometers which also generated interest, being at the time somewhat unique and just one third of the price of the mechanical clocks usually seen in such Grob Aerospace.
    Sadly Hr. Benz was caught up in a traffic accident and while he was recovering the fortunes of his company waned without him at the helm and in the end BM went into bankruptcy proceedings in 1997 and was dissolved in October of that year. However Albert Lukaschek who was Hr. Benz right hand man purchased the rights to the company's IP and the tooling and restated production almost immediately under the name of Lukaschek HiFi-Elektronik (but trades as Benz Micro Switzerland), and has continued to manufacture and improve on the BM designs. For a time there where cheap clones sold in the USA of the clockworks that BM had made that where blatantly enough sold using the BMS logo, but Hr. Benz moved to the USA and managed to secure the trademark rights to the Benz name (on timepieces and avionic products anyway, I doubt they will allow him into the car market) and soon thereafter set up a company that manufactures mechanical watches under the Ernst Benz name, the new company did for a time produce and mechanical aviation clockworks like the old Benz Micro company did but drooped that from their catalogue in the latter half of the 00's due to lack of demand. And is by all accounts doing rather well, at the least well enough so that clones of his products are sold under the Ben brand.








     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    montesi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2002
    Innlegg
    1.629
    Antall liker
    966
    Torget vurderinger
    7
    Expert stylus and cartridge i England vil jeg påstå er de beste på området. Har ennå ikke funnet noen som er uenig :) Men for all del, kan godt hende det finnes andre som gjør en god jobb også! Re-tipping av min Benz Ace SL kom på ca 4000,- ink avgifter. Ny Benz SL ligger vel idag på rundt 8k, så fant ut at det var verdt å ta en full service med re-tip!

    Hei.
    Jeg har en Benz Glider (H) som plutselig mangler stift..
    Så spørsmålet er om det lønner seg å retippe fremfor å kjøpe en ny.
    Hvor får dere utført retipping/rebuild og hva kostet det?

    Takksam for svar :)
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.801
    Antall liker
    3.447
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Jeg tror Benz har egen rebuild service.
    Men når det er sagt, støtter jeg Montesi.
    Jeg har hat en del kommunikasjon med expert stylus i det siste på anbefalinger fra folk her på HFS.
    De er veldig proffe og bra å kommunisere med.
    Nå ville det seg slik at PU som jeg skulle få reparert var for mye ødelagt men jeg fikk tilbud fra de på en ny Glider s H som jeg takket ja til.
    Får melde meg inn i klubben når den kommer.
    Virker som de er "fans" av Benz og helt sikkert kapable å reparere en slik til perfeksjon.

    mvh

    Habicht
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Jeg har en Benz Ebony som jeg kjøpte brukt for noen år siden. Den var da undersøkt og funnet i orden. Lite slitasje på stift. Spørsmålet er i korthet: Hvor ofte bør man få sjekket stiften, forutsatt "vanlig bruk" og ingen uhell? Jeg spiller neppe mer enn i underkant av 1 t pr dag i snitt. Jobben krever sitt, og jeg bruker også andre kilder.
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.869
    Antall liker
    17.452
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Takk for svar.
    Søker dem opp og kommer til en litt sånn halvshady side. Noen som kan bekrefte kontaktinfo tilExpert Stylus?

    J
    Expert stylus and cartridge i England vil jeg påstå er de beste på området. Har ennå ikke funnet noen som er uenig :) Men for all del, kan godt hende det finnes andre som gjør en god jobb også! Re-tipping av min Benz Ace SL kom på ca 4000,- ink avgifter. Ny Benz SL ligger vel idag på rundt 8k, så fant ut at det var verdt å ta en full service med re-tip!

    Hei.
    Jeg har en Benz Glider (H) som plutselig mangler stift..
    Så spørsmålet er om det lønner seg å retippe fremfor å kjøpe en ny.
    Hvor får dere utført retipping/rebuild og hva kostet det?

    Takksam for svar :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn