Hansern trenger nye impulser.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Handsoer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Innlegg
    3.918
    Antall liker
    1.921
    Sted
    Sortland
    Ikke helt ny musikk, kanskje, et par år gammel, men likefullt ganske ukjent for mange, trur eg; Midlake - Courage of others

    mvh
    PRoffen
    Spiller ingen rolle hvor gammel musikken er.

    Men jeg ønsker at denne tråden blir litt begravd blant andre tråder, så jeg kommer ikke til å poste i den veldig ofte.

    Alle forlag mottas med takk.
    Jada - jeg har hørt hele 'Taake' albumet som ble foreslått. Skal nok spille det etpar ganger til.

    Om du ikke får tilbakemelding med en gang - jeg skal spille det du fåreslår uansett!
     

    Townes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Innlegg
    15.639
    Antall liker
    10.642
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Kanskje du kan hjelp meg med denne Townes: Hørte på radioen for mange år siden et band som spillte en coverlåt (noe jeg faktisk i utgangspunktet ikke liker!) - men det svingte som F*** og det var en sound som var spesiellt. Veldig bra men spesiellt.
    '
    Det eneste jeg husker er:
    Inntrykket bandet gjorde (det var haka på brystet og gåsehud allover!)
    ingen bassgitar, det var en Banjo-oktett,
    og det var Sjæklesæther som spillte det på radio.
    Ikke mye å gå på - jeg vet det.
    Det var helt tilfeldig at jeg hørte på!
    Men kan godt fortelle hvor jeg var da jeg hørte det.
    Klarer ikkje komme på noen banjo-oktetter på sittende ræv. Vil tippe at det kan være noe Earl Scruggs supplert med andre banjo-virtuoser, type Béla Fleck eller lignende. Hakke peiling på bluegrass egentlig :) Men eg skal gruble på det og se om eg kan dedusere meg fram til ka det kan være.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Doom metal? Opeth og Katatonia? Begge startet vel med det man konvensjonelt kaller Death Metal, med prog-influenser, og ble mer og mer prog etter hvert. De siste platene fra begge er nesten mer progrock enn progmetall, som vel er sjangeren de fleste synes de befinner seg i nå, til og med.

    Tenk Black Sabbath rett etter 1970, Celtic Frost, Candlemass, Paradise Lost, osv. Dette er mer "Doom". Mange "nymoderne" sjangrer som Sludge Metal, Stoner Rock mm har mange band med tydelig og stor påvirkning av Doom. (Det begynte vel kanskje med Black Sabbath og Tony Iommy som brukte "diabolus in musica"-harmonier i hardrock, for å nerde litt.)

    (Jeg følte meg litt tilbake på barne-/ungdomsskolen og bås-plasseringsdiskusjoner nå. ;) "Neinei. Mötley Crue er ikke puddelrock! De er Los Angeles-Sleaze-glamrock, skjønner du vel!")
     
    Sist redigert:

    atonal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.09.2006
    Innlegg
    3.256
    Antall liker
    424
    Sted
    Friedrichstadt
    Hvis man er interessert i doom vil jeg også anbefale

    Saint Vitus - Lillie: F-65

    Saint-Vitus-Lillie.jpg


    En kuriositet som toucher innom doom, og også andre sjangre bl.a. elektronica er duoen Necro Death Mort, f.eks. platen

    Music of Bleak Origin

    1316764678_necro-deathmort-music-of-bleak-origin.jpg


    Dette er hovedsaklig instrumentalmusikk.
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    Handsoer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Innlegg
    3.918
    Antall liker
    1.921
    Sted
    Sortland
    Doom metal? Opeth og Katatonia? Begge startet vel med det man konvensjonelt kaller Death Metal, med prog-influenser, og ble mer og mer prog etter hvert. De siste platene fra begge er nesten mer progrock enn progmetall, som vel er sjangeren de fleste synes de befinner seg i nå, til og med.

    Tenk Black Sabbath rett etter 1970, Celtic Frost, Candlemass, Paradise Lost, osv. Dette er mer "Doom". Mange "nymoderne" sjangrer som Sludge Metal, Stoner Rock mm har mange band med tydelig og stor påvirkning av Doom. (Det begynte vel kanskje med Black Sabbath og Tony Iommy som brukte "diabolus in musica"-harmonier i hardrock, for å nerde litt.)

    (Jeg følte meg litt tilbake på barne-/ungdomsskolen og bås-plasseringsdiskusjoner nå. ;) "Neinei. Mötley Crue er ikke puddelrock! De er Los Angeles-Sleaze-glamrock, skjønner du vel!")
    Neida, 'Doom-metal' labelen bruker mest som en liten spøk. Hørte Opeth (Blackwater Park) i skranglekasse jeg brukte på jobb i dag, og jeg himler fortsatt med øynene over hvor god musikken er. Selv om de spiller på fullt øs med hamrende trommer og en vegg av gitarlyd er det da arketypisk progressiv musikk? Og albumet må da være et høydepunkt innen prog-metal? etter min mening er det en et høydepunkt innen progressiv musikk overhode. Tror nok Black Sabbath analogien din er god - har ikke tenkt på det før nå men det gir mening for meg og gir en god forklaring på hvorfor jeg foretrekker Black Sabbath framfor de andre.

    Ren doom-metal? vet ikke helt, hørte på ulver - tror eklektisk er ordet jeg leter etter, og det blir for stramt for meg.
    Skal høre gjennom det som er foreslått etterhvert, heldigvis har jeg eros som moderator :) som passer på at ikke køen blir for lang.

    Blir muligens en liten pause her; Albumstafetten kommer opp til helga.
    obs!OBS! det er fortsatt etpar ledige plasser :cool:.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Hørte Opeth (Blackwater Park) i skranglekasse jeg brukte på jobb i dag, og jeg himler fortsatt med øynene over hvor god musikken er. Selv om de spiller på fullt øs med hamrende trommer og en vegg av gitarlyd er det da arketypisk progressiv musikk? Og albumet må da være et høydepunkt innen prog-metal? etter min mening er det en et høydepunkt innen progressiv musikk overhode.
    Ja, ja og jadda! Dette lover godt. Du burde absolutt høre på resten av katalogen deres også. :)

    Ta Damnation, Deliverance og så Still Life først, og så litt begge veier etterpå. :) Alt finnes på Spotify.
     

    Handsoer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Innlegg
    3.918
    Antall liker
    1.921
    Sted
    Sortland
    Hørte Opeth (Blackwater Park) i skranglekasse jeg brukte på jobb i dag, og jeg himler fortsatt med øynene over hvor god musikken er. Selv om de spiller på fullt øs med hamrende trommer og en vegg av gitarlyd er det da arketypisk progressiv musikk? Og albumet må da være et høydepunkt innen prog-metal? etter min mening er det en et høydepunkt innen progressiv musikk overhode.
    Ja, ja og jadda! Dette lover godt. Du burde absolutt høre på resten av katalogen deres også. :)



    Ta Damnation, Deliverance og så Still Life først, og så litt begge veier etterpå. :) Alt finnes på Spotify.
    :rolleyes: preaching to the choir? :rolleyes: Har hørt 'Still Life' på -fy, syns den er flott. Resten står godt plantet i hylla. Til min egen store overraskelse :), og hele katalogen kommer nok på plass etterhvert. Sammen med 4-5 album av Katatonia.

    Hører nå på gammel prog - og det som slår meg er hvor mye melodilinjen minner meg om Opeth! Tru meg - det er bare ett kvalitetsstempel.
    Hør på 'Place of my own' med Caravan fra deres ''All Over You'' - helt sikker på at du kjenner igjen melodien. Og det er bare hærlig.
    Hørte Opeth først i Albumstafetten, 'Heritage' - neitakk - ikke noe for meg.........vet ikke hvorfor jeg prøvde meg på 'Blackwater Park'. Har en mistanke om at labelen prog-metal sirklet meg inn. Vel - hadde egentlig ikke sansen for growling, men det viser seg at det fins nyanser av allt - nå får jeg gåsehud av Åkerfeldt :cool:.

    Og melodiene mann! melodiene!
     
    Sist redigert:

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Høres bra ut. Du er nok hekta. Nesten, i alle fall: "Åkerfeldt". :)
     

    Jaerbu

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.11.2003
    Innlegg
    1.582
    Antall liker
    528
    Siden det nå først snakkes litt om DOOM her, kan det ikke være helt feil av meg å minne alle på at i den sjangeren er det 2 TO store Bautaer. Det er ikke subjektivt engang, men opplest og vedtatt. :)
    Nemlig Electric Wizard og Sleep. Ingen over, ingen ved siden.
    Legger ved en låt av sleep fordi jeg er grei...
     

    Handsoer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Innlegg
    3.918
    Antall liker
    1.921
    Sted
    Sortland
    Takk for det jaerbu.
    Gjorde en kardinalfeil der - jeg hoppa i køen, kunne ikke motstå linke din.
    Og duverden........det var rett og slett fantastisk!
    Er sperre på den på wimp, snart jul heldigvis. Fantastisk musikk!
    Takk igjen!
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Nå er Albumstafetten over, så jeg forter meg med disse. :)





    Muligens litt datert, men veldig bra!
     

    Handsoer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Innlegg
    3.918
    Antall liker
    1.921
    Sted
    Sortland
    På tide med en liten oppsummering:

    Opeth: Fantastisk (prog)metal. Innkjøpt.
    Katatonia: her må jeg ta en kaffepause - dette er slik musikken skal være. Takk for tipset. ''Viva Emptiness'' går rett inn på min
    ''30 på topp'' liste, somjeg jobber med
    OM:........ok...........OM........liker man lange linjer (jepp), gitarlyd?.....(jepp).......nevnte jeg lange linjer?(.........ja) Vel: OM er bra.

    Så ble jeg introdusert for engelske ''My Dying Bride'' ....nuvel.........
    de høres ut som New Order - hvis de hadde gjort det alle forventet. Ingen forventet at de skulle redefinere house-sjangeren..
    så om de hadde holdt seg til det de kunne.....og funnet en grei vokalist - de hadde fremdeles funnet opp en sjanger; men det hadde vært
    'My Dying Bride'.
    Blir vanskelig å ramse opp 30 album uten ''For Lies I Sire''.
    På den andre siden er det lenge siden jeg har hørt denne:
    check your head.jpg


    klassisk musikk.

    ..men på den '30-på-topp' lista er det dårlig plass......
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn