Handling med kina varer :-)

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.286
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
I det senere har stadig flere handlet ting ifra det fjerne østen. Hvordan er erfaring med dette? Er det noen selgere som utmerker segt på noen måte , positivt eller negativt ??

jeg bare spørr... ;D

JH

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.01.2005
Antall liker
3
Jeg har aldri hatt noen som helst problemer med å handle hifi fra Østen. Varene har ankommet som avtalt hver gang, og ikke noe tull med betalingen.

Har i disse dager en Shanling A300 på vei fra "beryktede" Cattylink, men har tidligere handlet flere ganger fra NYSound. Så handler du med de kjente "butikkene" tror jeg sjansen for å bli lurt er liten. De lever jo tross av et godt rykte, og masse tull her vil nok fort spre seg på forum som dette...

HCS

Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.286
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Er det pay pal du bruker for å betale med da ? Fungerer dette bra synes du ?

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.184
Torget vurderinger
6
Jeg har også handlet en del hos Hong Kong selgere fra e-bay og audiogon. Stort sett småting, men jeg har aldri hatt problemer. De sender ofte rekommandert til og med. Ligger hentelapp og venter på meg her hjemme nå. Den nye digitale pickup vekta jeg har kjøpt er kommet! Tror at hvis du handler med selgere som har mange salg og god feedback er du trygg. Du må aldri finne på å benytte money orders gjennom utenlandske banker som western union. Det er slike transaksjoner svindlerne ønsker. Har handlet mye fra utlandet og betalt med paypal, også en del kostbare ting. Har aldri hatt problemer med dette!!

U

utgatt60135

Gjest
Men hva om produktet går i stykker? Da er det kjekt med lokal selger.

Slabbedask

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
34
Lyngen skrev:
Det er jo det det handler om. Lokalt i Hong Kong. ;D

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.184
Torget vurderinger
6
Lyngen skrev:
En meget viktig faktor å ta hensyn til. Dette må være en kalkulert risiko. Selv om jeg kjenner til noen som har sendt defekte varer i retur og fått nye uten problemer. Om man må sende produktet med posten til Oslo eller med posten til Hong Kong, er jeg faktisk ikke sikker på om er så stort problem. Pakker tar nesten like lang tid fra Oslo til vestlandet som fra Hong Kong til vestlandet :p Det finnes jo i tillegg mulihgeter for å betale rep selv her i Norge om man ikke ønsker å sende tilbake til det fjerne østen..

kjetinho

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.03.2005
Antall liker
22
Eg har handla hjå Nysound. Det var god service heilt til det viste seg at det var feil på vara. Då slutta dei å svare på mail og trenerte heile prosessen. Det gjekk vel eit år før eg hadde fått den nye vara, og eg har aldri fått refundert frakta til Kina for den vara som eg reklamerte.

HCS

Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.286
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
kjetinho skrev:
Eg har handla hjå Nysound. Det var god service heilt til det viste seg at det var feil på vara. Då slutta dei å svare på mail og trenerte heile prosessen. Det gjekk vel eit år før eg hadde fått den nye vara, og eg har aldri fått refundert frakta til Kina for den vara som eg reklamerte.

uff....det høres ikke ok ut...Villle de ikke svare på mail når du tok kontakt ?

JH

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.01.2005
Antall liker
3
Jeg betalte med Paypal nå sist, men brukte VISA hos Nysound da jeg handlet der tidligere. Dette med garanti og at ting skulle slutte å fungere er jo en risiko man må legge inn her. Man betaler gjerne ca. halvparten av hva det koster i Norge, men du betaler ikke for noen garanti. NYSound har vel en slags garanti, men hva den er verdt vet jeg ikke. Tror de opererer med 90 dager der de betaler rep og frakt, men utover dette betaler de bare rep. i inntil 1 år. Nå koster det mye å sende tunge ting så langt, så det spørs nok ikke om det lønner seg å bruke de pengene på å få den reparert lokalt her hjemme..

Men...til nå har jeg ikke hatt noen problemer. Har handla endel på eBay også, men det eneste som har vært problemet der er at varene(altså LP'ene) ikke har vært å forestillt stand i forhold til annonsen. Har fått igjen pengene når det har vært sånne saker.

De fleste er nok ærlige, men skurker finnes det der ute, så vær forsiktig...Lurt å lese og spørre litt på forum o.l før man handler, spes. om det er sjapper ingen/få har hørt om.

kjetinho: Det var da virkelig synd at det gikk sånn. Ikke spesiellt smart trekk av NYsound for de bør jo være klar over at slike ting blir diskutert på div. fora.

B

bendis

Gjest
jeg fikk refundert hele beløpet ca 1500kr for en hodetlf. forsterker fra nysound. den fungerte, men slet litt av og til. solgte den for 700kr så jeg tjente altså penger på å kjøpe den ;D

whistler

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2004
Antall liker
632
Jeg tok inn en del Ming Da forsterkere fra Cattylink for noen år siden.
Den ene monoblokken var defekt og skadet ved ankomst. Cattylink svarte aldri på mailene.

Kinahandling har et element av gambling i seg. Store enheter blir alt for dyre å returnere, og reparasjonskostnadene kan bli svært høye dersom man må hyre inn et lokalt verksted. Da går vindingen lett opp i spinningen.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.405
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
kjetinho skrev:
Samme opplevelse med ORNEC. Alt ok så lenge det ikke er problemer. Da blir det helt tyst. Har gitt opp.
En av årsakene til at "kinamikk" er billig ved å handle direkte er at det er liten risiko for selger at det påløper garantiutgifter eller andre kostnader. Når salget er gjort, er det ikke noe mer forhold til kunden.

gunni2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Antall liker
0
Har brukt NewYork og Coem. Mener å huske at NewYork tidligere tilbød ekstra garanti mot betaling. Desom en bestiller fra Kina til 1/2 pris og forventer samme service og garanti som noe kjøpt i butikk i Norge er en vel noe vel optimiistisk.

JH

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.01.2005
Antall liker
3
gunni2 skrev:
Har brukt NewYork og Coem. Mener å huske at NewYork tidligere tilbød ekstra garanti mot betaling. Desom en bestiller fra Kina til 1/2 pris og forventer samme service og garanti som noe kjøpt i butikk i Norge er en vel noe vel optimiistisk.
Vel talt. Tror som sagt at man må ta med dette i beregningene.

Noen som vet om det er en spesiell avgift på cd-spillere? Leste på et svensk forum at måte legge på 10-12% ved innførsel av cd-spillere, men jeg måtte ikke ut med noe sånt når jeg tok inn min fra NYSound. Kanskje den ikke var merka cd-spiller på pakka/i papirene??

B

bendis

Gjest
audiofoni har like gode priser som kinanettsidene. med garanti og moms. de gir også mange prosent avslag alt etter hvor mye man handler for.
så de tjener nok godt nysound og de der, per enhet iallefall. eller audiofoni tjener latterlig lite. ::)

ragfur

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.06.2004
Antall liker
14
Jeg handlet forforsterkeren min hos http://chinese-hifi.co.uk/. Den hadde transportskade ved ankomst (TNT/Posten). Jeg ble tilbydd å sende den til England for reparasjon, men jeg klarte å fikse det selv. Jeg fikk også uoppfordret 10 % avslag på prisen som kompensasjon, og da jeg isteden ville ha et Xindak strømfilter (som kostet mer) fikk jeg det kostnadsfitt og fraktfritt.
Alt i alt en god erfaring. Ett tips kan kanskje være å velge den beste transportøren om man har noe valg. TNT sendte varen til Oslo hvor Posten tok over transporten til Trondheim.

Jeg har også handlet med Audiofoni og har gode erfaringer med det. Finner man en norsk forhandler med greie priser burde valget være enkelt.

AlexanderK

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.10.2004
Antall liker
1
Sted
Nøtterøy
Torget vurderinger
1
JH skrev:
gunni2 skrev:

Noen som vet om det er en spesiell avgift på cd-spillere? Leste på et svensk forum at måte legge på 10-12% ved innførsel av cd-spillere, men jeg måtte ikke ut med noe sånt når jeg tok inn min fra NYSound. Kanskje den ikke var merka cd-spiller på pakka/i papirene??
Det er ingen spesiell avgift på CD-spillere, nei. Kun moms og kostnader rundt det.

Jeg kjøpte en CD-spiller fra Hong Kong på eBay - den ble visst sendt som gave med verdi 50 dollar, og den kom rett hjem til meg, uten noe krav om moms eller denslags.

empty

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.06.2003
Antall liker
25
Sted
Moss
Torget vurderinger
2
Seriøsitet, ærlighet og garanti er en ting i forhold til å handle fra billige nettsteder, men hva med selve varen? Rett meg om jeg har misforstått noe, men disse produktene er vel byggd for å fungere på fastlandskina? De er vel ikke spesielt tilpasset norske forhold? Synes å huske å ha sett en stor advarsel på embalasjen til en forsterker, om at den ikke må brukes utenfor Kina. Har mange opplevd at utstyret svikter?

Hilsen Tommy

HCS

Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.286
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
AlexanderK skrev:
JH skrev:
gunni2 skrev:

Det er ingen spesiell avgift på CD-spillere, nei. Kun moms og kostnader rundt det.

Jeg kjøpte en CD-spiller fra Hong Kong på eBay - den ble visst sendt som gave med verdi 50 dollar, og den kom rett hjem til meg, uten noe krav om moms eller denslags.

Var det en stor oppgradring lydmessig kontra din gamle pioneer ?

AlexanderK

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.10.2004
Antall liker
1
Sted
Nøtterøy
Torget vurderinger
1
HCS skrev:
AlexanderK skrev:
JH skrev:
gunni2 skrev:

Var det en stor oppgradring lydmessig kontra din gamle pioneer ?
Tja.. Si det.. Jeg har ikke fått brukt den noe særlig ennå - Har vært for mye jobb og for mye øl, grilling og sol på terrassen.. :-D Men det lille jeg har hørt på den er jo lovende. Den er helt klart en bedre spiller. Nå bruker jeg kun RCA-utgangene, da jeg ikke har fått kjøpt meg noen XLR-kabler ennå.. Så jeg regner med at det blir enda litt bedre med det på plass.

Jeg har forresten flyttet og fått ny stue, så da blir det jo litt vanskelig å sammenligne den gamle spilleren i den gamle stua med den nye spilleren i den nye stua. Men jeg skal nok få tid til litt testing når sola forsvinner i løpet av uka.. :)

JH

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.01.2005
Antall liker
3
AlexanderK skrev:
JH skrev:
gunni2 skrev:

Men var papirene da merka med cd-spiller? Hvis tollen ikke åpner så vet de jo ikke dette hvis det ikke står skrevet. Mye mulig du har rett, men må sjekke litt nærmere så jeg ikke ryker på en smell..

Tja, noe utstyr er nok beregna for bruk i Kina, men alle advarslene som norske importører farer med er nok mye at de er redd for at folk skal importere for mye selv og ikke få den fortjenesten de hadde håpet på. Tror det har vært tråder om dette tidligere her.

Så Audiofoni var nevnt her. Hvis du f.eks ser på Xindak-kabler fra NYSound og sammenligner med prisene hos Audiofoni, så ser ihvertfall ikke jeg noen grunn til å ta inn selv. Får man det like billig eller deromkring, så er det vel ikke noe vits. Da har du jo norske garantier etc og det er jo verdt å ta med seg. Snakker vi +50% eller mer, da kjøper ihvertfall jeg på nett :)

AlexanderK

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.10.2004
Antall liker
1
Sted
Nøtterøy
Torget vurderinger
1
JH skrev:
Men var papirene da merka med cd-spiller? Hvis tollen ikke åpner så vet de jo ikke dette hvis det ikke står skrevet. Mye mulig du har rett, men må sjekke litt nærmere så jeg ikke ryker på en smell..

Tja, noe utstyr er nok beregna for bruk i Kina, men alle advarslene som norske importører farer med er nok mye at de er redd for at folk skal importere for mye selv og ikke få den fortjenesten de hadde håpet på. Tror det har vært tråder om dette tidligere her.

Så Audiofoni var nevnt her. Hvis du f.eks ser på Xindak-kabler fra NYSound og sammenligner med prisene hos Audiofoni, så ser ihvertfall ikke jeg noen grunn til å ta inn selv. Får man det like billig eller deromkring, så er det vel ikke noe vits. Da har du jo norske garantier etc og det er jo verdt å ta med seg. Snakker vi +50% eller mer, da kjøper ihvertfall jeg på nett :)
Jeg er 124,34% sikker på at det ikke er noen spesielle avgifter tilknyttet CD-spillere i forhold til andre elektronikkomponenter. Det er kun moms som betales for å importere denslags. (I tillegg til evt avgifter/gebyrer i forbindelse med fortollingen, selvsagt)

Når det gjelder det om det er lurt eller ikke å importere selv, ser jeg ikke noe poeng i å diskutere. Der må nok alle finne ut selv om de synes det er lurt eller ei. Men man kan selvsagt diskutere fordeler og ulemper med import.

JH

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.01.2005
Antall liker
3
Det høres bra ut. Da har jeg nok ikke noe å frykte ;D

Enig i at det må bli opp til hver enkelt dette med import..Personlig er jeg ganske "ivrig" på den fronten, men har som jeg skrev istad,sett at noen importører har senket prisene for å utligne litt. Positivt syns jeg! Har også sett at andre har satt opp prisene og da kan man virkelig begynne å lure...

B

bendis

Gjest
MingDa er faktisk billigere fra audiofoni enn f.eks nysound.
1/4 del til staten + frakt lønn osv. skal tro om det varer. ::)

HCS

Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.286
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Helt utrolig hvor billig MingDa har blitt da...Og det er vel gode produkter ? Har hørt det i allefall...

Egill

Medlem
Ble medlem
07.06.2007
Antall liker
0
Håper dere kan førstå svorsk ;)
Direktimporten i Sverige fra Kina har lite grann døtt av på sistone, http://www.minhembio.com/forum/index.php?showforum=67
Detta beror dels pga Coem verkar mer eller mindre lagt ner, att førsäljarna krånglar om det blir fel på produkterna, men faktiskt också för att priserna har sjunkit på kinesiska produkter som säljs av affärer i Sverige. Bland andra http://www.akkelisaudio.com/ http://ihifi.jetshop.se/default.aspx och http://hifitrade.se/ säljer Kinahifi i Sverige

Topp Bunn