Handle brukt fra Sverige?

Liotheles

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2002
Innlegg
2.822
Antall liker
707
Torget vurderinger
4
Tenkte kanskje å handle en kabel brukt fra Sverige. Hvordan gjør man det for å være mest mulig sikker på ikke å bli lurt ? Og hvordan er regelverket for å ta inn utstyr fra Sverige ? Setter veldig pris på info om dette om dere har ;-)
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.465
Antall liker
7.375
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
37
Jeg sørger alltid for og møte vedkommende på halv-veien eller at selger sørger for transport el lign.
Hvis du ikke bor så langt fra svenske grensen så kan selger sende med Bussgods og du henter det f.eks i Arvika eller Strømstad, man kan sende i oppkrav med Bussgods....... funker veldig bra.
 

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Innlegg
2.255
Antall liker
24
Torget vurderinger
5
Har aldrig kjøpt fra Sverige, men har hatt tre handler fra Danmark. To handler gikk veldig greit, ble lurt på en. Eller forsøkt lurt, det ordna seg til slutt. Må se an selger tror jeg, i den grad det lar seg gjøre. Folk er vel vanligvis ærlige.
 

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Innlegg
32.190
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Har handlet endel i sverige,ikke hatt noen problemer ennå.
Nå bor jo jeg på grensa så er det mulig møter jeg selger evt henter.
Bussgods er veldig bra alternativ.Synd de ikke sender til Strømstad lengre....
Men de sender vel til andre steder i nærheten,bla Tøcksfors (E-18)
Altså man kan vel nesten ikke garantere at ting går bra uansett hvor man kjøper.
Se ann så godt som man kan,selgeren,og ta det derfra.

Det som derimot kan bli ett "problem" er om man får tilsendt i oppkrav fra sverige,da er det som oftest rett innom tollen.Blir fort noen kroner extra.

Så er det mulig så er nok forskuddsbet. det beste sånn sett.Men se ann folk,er faktisk noen få luringer der ute men de fleste er ærlig.

/jan
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.465
Antall liker
7.375
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
37
Har handlet endel i sverige,ikke hatt noen problemer ennå.
Nå bor jo jeg på grensa så er det mulig møter jeg selger evt henter.
Bussgods er veldig bra alternativ.Synd de ikke sender til Strømstad lengre....
Men de sender vel til andre steder i nærheten,bla Tøcksfors (E-18)
Altså man kan vel nesten ikke garantere at ting går bra uansett hvor man kjøper.
Se ann så godt som man kan,selgeren,og ta det derfra.

Det som derimot kan bli ett "problem" er om man får tilsendt i oppkrav fra sverige,da er det som oftest rett innom tollen.Blir fort noen kroner extra.

Så er det mulig så er nok forskuddsbet. det beste sånn sett.Men se ann folk,er faktisk noen få luringer der ute men de fleste er ærlig.

/jan


Sender ikke lenger til Strømstad sier du........... når sluttet de med det ? Jeg hentet på jernbanestationen sist sommer, da var det iallefall mulig............... men seff..... det funka bra så da må tilbudet bli borte. :mad:
 

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Innlegg
32.190
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Sender ikke lenger til Strømstad sier du........... når sluttet de med det ? Jeg hentet på jernbanestationen sist sommer, da var det iallefall mulig............... men seff..... det funka bra så da må tilbudet bli borte. :mad:
Sluttet med det i sommer.
Som sagt jeg kjøper litt fra sverige så....
Kommer det med bussgods så må jeg svinge oppom Tøcksfors.
Uansett så benytter jeg enhver anledning til å stikke til sverige å hente ;)

Til trådstarter:
Er det noe småtteri og du har muligheten til å hente for eks i Strømstad så går det vel å sende til posten der,poste restante.

/jan
 

Liotheles

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2002
Innlegg
2.822
Antall liker
707
Torget vurderinger
4
Bor et godt stykke fra Strømstad, så jeg ville helst ha varene tilsendt. Hvis han sender i oppkrav, har jeg da muligheter for å sjekke på postkontoret at det er riktig kabel før jeg betaler? Er det toll på bruktkjøp under 6000,- ?
 

Sundance_Pete

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2005
Innlegg
659
Antall liker
1
Alle kjøp over 200,- totalt er mva-pliktig ved forsendelse fra ett land til et annet eller hva? Hvis du krysser grensen så kan du ta med varer for 3000,- mva-fritt, eller 6000,- hvis du har vært der i mer enn 24 timer.
 

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Innlegg
1.877
Antall liker
9
Synes det høres litt merkelig ut. Den varen det her er snakk om har allerede blitt betalt merverdiavgift for i Sverige. Da blir det vel feil å fortolle den inn i Norge?
 

Aud1oBoX

Hi-Fi interessert
Ble medlem
17.10.2006
Innlegg
72
Antall liker
0
Staten vet å flå folk, samme hvor man handler. Er ikke for ingenting at folk smugler 'litt' for å spare penger.
....sålenge man handler via seriøse kanaler(som feks brukthandelen her på siden), så går jeg utifra at det ikke burde være noe problem. Useriøse vil vel alltids bli luket ut temmelig fort vil jeg tru.
 

Aud1oBoX

Hi-Fi interessert
Ble medlem
17.10.2006
Innlegg
72
Antall liker
0
Synes det høres litt merkelig ut. Den varen det her er snakk om har allerede blitt betalt merverdiavgift for i Sverige. Da blir det vel feil å fortolle den inn i Norge?
...at det er betalt mva til den svenske staten bryr den norske seg lite med. Alt som importeres til norge skal fortolles, uansett hvor mange andre land som har krevd sitt :(
 

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
3.444
Antall liker
784
Torget vurderinger
5
Hvis han sender i oppkrav, har jeg da muligheter for å sjekke på postkontoret at det er riktig kabel før jeg betaler?
Nei, ingen pakker kan dessverre sjekkes før de er betalt for.
 

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Innlegg
32.190
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Du skal til og med betale mva/toll på portoen :eek:
Som det blir nevnt lengre opp så går grensen på 200,-
Tollavgiften er ikke så gal (så lenge du handler under 999kr inkl porto) men moms blir jo fort noen kroner av...

Så jeg hadde kanskje tatt sjansen på å forskuddsbetale hvis oppkravs summen blir "høy".
Igjen...man må bare se ann de man kjøper av.

/jan
 

arildji

Hi-Fi interessert
Ble medlem
18.11.2004
Innlegg
91
Antall liker
12
Sted
Tromsø
Torget vurderinger
4
Hva er de beste bruktbørsene i Sverige? Er det noen som kan bidra med noen linker?
 

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Innlegg
3.451
Antall liker
3
http://hifimagasinet.com/lasannons.asp?rec=1
Her er en god en.

Har et spm ang dette med mva:
Har idag bestillt meg en Effektforsterker fra sverige, denne skal jeg gi 10k for, og forskuddsbetale. Den skal bli sendt til min dør med TNT. Pakka er forsikret for 10000 sier selger. Og selger kan også skrive "Gave" på pakkningen vis Mva kan bli et problem.

Slipper jeg unne alt mva da?
Er det noe spesielt når den er forsikret? Vet forøvrig ikke hvordan den er forsikret eller om dette er merket på noen måte? kan noen forklare meg dette?

PK
 

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Innlegg
3.451
Antall liker
3
Spør du etter tips om hvordan man kan bryte norsk lov her?
Vet ikke jeg.. Gjør jeg det? Her er det et spm om jeg slipper moms, jeg skal forhåndsbetale. Og spørsmålet er om jeg får meg en økonomisk uønsket smell, eller om jeg ved å gjøre dette slipper moms.

PK
edit: og vis jeg ikke gjør det, hvordan kan det unngås? Synser litt jeg,kan ikke lovene.
 

G-K

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.04.2004
Innlegg
470
Antall liker
2
Torget vurderinger
1
http://hifimagasinet.com/lasannons.asp?rec=1
Her er en god en.

Har et spm ang dette med mva:
Har idag bestillt meg en Effektforsterker fra sverige, denne skal jeg gi 10k for, og forskuddsbetale. Den skal bli sendt til min dør med TNT. Pakka er forsikret for 10000 sier selger. Og selger kan også skrive "Gave" på pakkningen vis Mva kan bli et problem.

Slipper jeg unne alt mva da?
Er det noe spesielt når den er forsikret? Vet forøvrig ikke hvordan den er forsikret eller om dette er merket på noen måte? kan noen forklare meg dette?

PK
Kjøper du brukt fra utlandet, vil du vel uansett måtte betale moms på fakturapris + frakt... hvis du følger loven.

Kjøper du derimot NYTT utstyr fra f.eks Sverige, vil du slippe å betale den svenske momsen, men betaler norsk moms isteden. Her vil du vel også måtte betale moms på fraktkostnadene...
 

G-K

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.04.2004
Innlegg
470
Antall liker
2
Torget vurderinger
1
Vet ikke jeg.. Gjør jeg det? Her er det et spm om jeg slipper moms, jeg skal forhåndsbetale. Og spørsmålet er om jeg får meg en økonomisk uønsket smell, eller om jeg ved å gjøre dette slipper moms.

PK
edit: og vis jeg ikke gjør det, hvordan kan det unngås? Synser litt jeg,kan ikke lovene.
Man skal betale "sine skatter" med glede vettu ;D ;D
 

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Innlegg
3.451
Antall liker
3
Kjøper du brukt fra utlandet, vil du vel uansett måtte betale moms på fakturapris + frakt... hvis du følger loven.
OK, men hvordan kan de finne ut kjøpssummen når jeg fohåndsbetaler? Har det med forsikringen å gjøre, eller??

PK

edit: blir jeg oppringt å spurt?
 

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Innlegg
1.868
Antall liker
1
Vet ikke jeg.. Gjør jeg det? Her er det et spm om jeg slipper moms, jeg skal forhåndsbetale. Og spørsmålet er om jeg får meg en økonomisk uønsket smell, eller om jeg ved å gjøre dette slipper moms.

PK
edit: og vis jeg ikke gjør det, hvordan kan det unngås? Synser litt jeg,kan ikke lovene.
I følge loven skal du betale moms på så godt som alt du handler fra utlandet som koster over 200,- kr. Alle forsøk på å omgå dette ved å sende som gave, skrive ned verdien etc er i prinsippet lovbrudd. Du kan sammenlikne det med å snyte på skatten. Så får du selv avgjøre hvor alvorlig det er. Hvis du ikke synes et lovbrudd eller to er problematisk, så er det vel mest lønnsomt å bare gjøre et brekk i ei HiFi-sjappe? Da får du det du trenger uten å betale for det...
 

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Innlegg
1.868
Antall liker
1
Kjøper du brukt fra utlandet, vil du vel uansett måtte betale moms på fakturapris + frakt... hvis du følger loven.
Du behøver vel ikke betale moms av frakten, så vidt jeg vet.
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.420
Antall liker
25.777
Torget vurderinger
24
Jo, det er moms på frakt, dersom verdien av varen overstiger 200kr. I tillegg kommer det behandlingsgebyr til Posten. Jeg har nå et armrør til min Mørch liggende til fortolling. Har tatt meg tre mnd å få dette fra Danmark, dyrt blir det også. Så dukker det en UP-4 i gull med samme armrør opp på bruktbørsen, kunne nesten ha kjøpt den i stedet for. ....
 

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Innlegg
2.255
Antall liker
24
Torget vurderinger
5
I følge loven skal du betale moms på så godt som alt du handler fra utlandet som koster over 200,- kr. Alle forsøk på å omgå dette ved å sende som gave, skrive ned verdien etc er i prinsippet lovbrudd. Du kan sammenlikne det med å snyte på skatten. Så får du selv avgjøre hvor alvorlig det er. Hvis du ikke synes et lovbrudd eller to er problematisk, så er det vel mest lønnsomt å bare gjøre et brekk i ei HiFi-sjappe? Da får du det du trenger uten å betale for det...
Det var da svært da!
Du mener et lovbrudd er et lovbrudd uansett? Har du kjøpt noe fra et annet land og nedskrevet verdien så kan du like godt bli innbruddstyv? Forumets regler tillater desverre ikke at jeg forteller deg hva jeg synes om innstillingen din. Men den er nå engang din.
 

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Innlegg
1.868
Antall liker
1
Du mener et lovbrudd er et lovbrudd uansett?
Et lovbrudd er et lovbrudd, selvsagt er det det. Men noen er helt klart mer alvorlig enn andre. Man får selv avgjøre hva man synes er galt og hva man synes er riktig. Jeg har vel ikke sagt så mye om det, bare forsøkt mellom linjene å spørre hvor folk mener grensa går. Har inntrykk av at mange synes det er greit å omgå moms nå og da, mens rent tyveri aldri ville falle dem inn. Å ikke betale moms er jo i prinsippet tyveri fra samfunnet. Hvor går grensa mener du?
 

terryboy

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.06.2003
Innlegg
1.254
Antall liker
878
Torget vurderinger
1
Hvorfor ikke ta kontakt med Tollvesenet for å få riktig svar??!!. Når det gjelder mva på frakt vil det ikke bli dette hvis det er grenseskridende transport utført av transportselskap/speditør hvor det ikke er spesifisert i transportprisene hva distribusjonen innen Norge (fra omlastningsterminal til endelig leveringsadresse). Dette gjelder derimot ike hvis det er en POSTsending så vidt jeg mener å huske??!! Om det faktisk er toll/mva på BRUKTutstyr er jeg ikke sikker på, så stalltipset er å spørre Tollvesenet fremfor gode hi-fi venner her på sentralen (No offence!)
 

G-K

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.04.2004
Innlegg
470
Antall liker
2
Torget vurderinger
1
Jeg har tidligere vært i kontakt med tollvesenet for å få noen svar rundt dette...

Tar man inn en vare fra utlandet, skal det betales 25% moms av fakturaprisen, samme om varen er ny eller brukt. Kjøper man nytt utstyr, f.eks fra Danmark, vil man slippe å betale den danske momsen, men betaler ved innførsel 25% norsk moms.

Videre skal det betales 25% moms av fraktprisen til NORSK GRENSE, eller tollsted. En norsk befrakter har vel innregnet moms i sine takster.

Til slutt vil man måtte betale ett gebyr for "tollklareringen", noe som gjerne blir ordnet av det transportselskapet man benytter. Dette beløpet vil kunne variere noe... litt "etter som".

PS: Bland ikke toll & moms, det er to forskjellige ting.

Håper dette var litt oppklarende.. gjenngitt etter beste evne.
 

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Innlegg
2.255
Antall liker
24
Torget vurderinger
5
Et lovbrudd er et lovbrudd, selvsagt er det det. Men noen er helt klart mer alvorlig enn andre. Man får selv avgjøre hva man synes er galt og hva man synes er riktig. Jeg har vel ikke sagt så mye om det, bare forsøkt mellom linjene å spørre hvor folk mener grensa går. Har inntrykk av at mange synes det er greit å omgå moms nå og da, mens rent tyveri aldri ville falle dem inn. Å ikke betale moms er jo i prinsippet tyveri fra samfunnet. Hvor går grensa mener du?
Jeg mener grensa faktisk går akkurat der - å unnlate å betale moms om man ikke må :)
Synes det er like mye tyveri som å unnlate å feilparkere, og på den måten "snyte" det offentlige for boten.
Kunst og kunstnerisk virksomhet er unntatt mva. Synes også musikkavspillingsutstyr burde vært det. Dobbelt så galt blir det når den norske stat vil ha mva av en kjøpesum som det allerede er betalt mva av - ved bruktkjøp i utlandet.

Mva har steget siden den ble innført (som en prøveordning!) og er nå oppe i 25%. Det er helt skammelig hva forbrukerene godtar av avgifter. Politikerene på sin side, eier ikke skam.
 

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Innlegg
3.451
Antall liker
3
Høres ut som det blir moms eller toll på meg, ja.. men jeg lurer fortsatt på hvordan di kan fastslå en bruktpris, vis selger ikke skriver dette. Jeg tar sjangsen å ser hva som skjer... Synes hele opplegget er mongo, og akkurat å bryte denne loven bryr meg ikke. Nytt utstyr er en ting brukt er noe helt annet imo. Men jeg bestiller, så kan jeg poste en post her når jeg evt har fått oppkrav.

Men jeg undres på hvordan dette foregår.

PK
 

gunni2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Innlegg
117
Antall liker
0
Siden du betaler for varen får du vel en kvittering for overført beløp, enten du bruker nettbank eller betaler i bank. Denne kvitteringen kan tollvesenet forlange å få se. Men det beste er at selger skriver en kvittering som følger med varen. Det er egentlig ikke så komplisert. En kan sikkert ha forskjellige meninger om skatter og avgifter men dersom en kutter ut mva og avgifter på all handel må skattene bli nokså mye høyere for å dekke dette betydelige beløpet så da er en like langt.
 

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.226
Antall liker
267
Synes det høres litt merkelig ut. Den varen det her er snakk om har allerede blitt betalt merverdiavgift for i Sverige. Da blir det vel feil å fortolle den inn i Norge?
Det pågår for tiden en klagesak om akkurat dette emnet. Den norske stat er innklagd for efta-domstolen (EØS) under henvisning til dobbelbeskatning (moms) som vitterlig er en handelshindring innen eu-eftaområdet på brukte ting privatpersoner landene imellom. Vet ikke når det blir avgjort, sånt tar tid, og imens håver den norske stat urettmessig? inn store beløp! Fri flyt, etc, dette gjelder tydeligvis ikke for den lille mann, ennå ihvertfall.
 
Topp Bunn