Medisin og helse Handicapkort=avlegs?

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Innlegg
8.013
Antall liker
4.128
Sted
I en kjeller
Torget vurderinger
17
Ser relativt ofte her i byen jeg bor at de Blå kortene som blir gitt til bevegelseshemmede blir ( i mine øyne ) misbrukt. Gjerne av folk som kommer gående fra butikker på områder med privatdrevet parkering hvor de må betale og bort på offentlige plasser hvor de står gratis.
motivet er selvsagt penger. Handicappet står i annen rekke for mange som har fått haltet seg inn til legen og jugd tilstrekkelig til å få et slikt kort. Gjerne med varighet på 2 år eller mer slik at de kommer gratisi bomsystemet.

Er det ikke på høy tid at slike fordeler blir fjernet? Hvor lett er det ikke å betale enten med app eller sms overalt.
HC plasser er en selvfølge, men hvis vi fjerner de økonomiske fordelene, vil ikke da antall søknader synke drastisk?
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.740
Antall liker
13.230
Har hørt rykter om at slike bevis omsettes for rundt 40.000 i Oslo.
 

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Innlegg
8.013
Antall liker
4.128
Sted
I en kjeller
Torget vurderinger
17
La meg se, i dag er det onsdag, kanskje det er dagen for å fundere litt over misbruk av handicap-parkeringer:unsure:
Onsdag er muligens litt mye Lillelørdag, men satser på at det går greit siden det er borti 14 dager siden trygda ble betalt ut.
 
I

Ikke33206

Gjest
Du tenker på kommentaren "noen kommer haltende inn til legekontoret å juger til de får seg HC kort." Yeah right!
 

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Innlegg
11.476
Antall liker
4.214
Kort og presist svar. 100 % enig.

Nedenfor kommer et lenger svar.

Ser relativt ofte her i byen jeg bor at de Blå kortene som blir gitt til bevegelseshemmede blir ( i mine øyne ) misbrukt. Gjerne av folk som kommer gående fra butikker på områder med privatdrevet parkering hvor de må betale og bort på offentlige plasser hvor de står gratis.
motivet er selvsagt penger. Handicappet står i annen rekke for mange som har fått haltet seg inn til legen og jugd tilstrekkelig til å få et slikt kort. Gjerne med varighet på 2 år eller mer slik at de kommer gratisi bomsystemet.

Er det ikke på høy tid at slike fordeler blir fjernet? Hvor lett er det ikke å betale enten med app eller sms overalt.
HC plasser er en selvfølge, men hvis vi fjerner de økonomiske fordelene, vil ikke da antall søknader synke drastisk?
Høy tid at slikt blir fjernet, spør du. Du skal ikke ta rullestolen fra folk med det samme da? Det har fort samme effekt.

Hva skal vi si? På seg selv så kjenner man andre?

Kanskje du skal sette deg inn i andres folks virkelighet før du anklager dem for å jukse. En person kan se helt frisk ut på utsiden, men fortsatt ha store forflytningshemminger. En person kan også ha flott Tesla og samtidig kvalifisere.

Det kan være hjerte og kar, muskel og skjelett og psykiske plager som ikke synes utenfra. Har du så stor sosial angst at du ikke er i stand til å ta kollektiv uten å få panikkanfall så kan du faktisk kvalifisere for et slikt kort. Jeg sier kan, fordi du kvalifiserer ikke for parkeringsbeviset uten videre. Offentlig transport kan ikke være et alternativ og det må også være mangel på ordinære parkeringsplasser for dine ærend. Og da snakker vi nødvendige, viktige ærend. At du skal på blomsterbutikken en gang hvert 4. år kvalifiserer ikke. Så har jobben din garasjeplass til deg, så ligger du tynt an for å få godkjent søknaden. Kommunen er ganske så nazi på disse søknadene, og leger skriver ikke under på legeerklæring i hytt og pine.

Nevner du økonomi når du søker så får du også kjapt avslag. Det står eksplisitt i kriteriene at økonomiske behov ikke er et kritierie.

Så neste gang du ser en slik person, kanskje du skal tenke at det er fint at personen er ute og gjør sine ærend. I morgen kan det hende han ligger utslått på sofaen. Vedkommende kan ha gjennomgått hjerteinfarkt og har begrenset hjertekapasitet. Vedkommende kan ha ME. Vedkommende kan ha nakkeskade. Fyren kan ha angst, depresjon og/eller PTSD som gjør at ikke kommer seg ut av sin leilighet. Det er ganske mange sykdommer her som ikke er synlig på utsiden. Virker som om kun de som har gips rundt foten skal få omtanke.

Denne "han ser da normal ut, han kan umulig ha problemer" kan du legge av deg først som sist. Det er stigma så det synger i dette samfunnet. Jævla naver! Jævla unnasluntrer. Jævla snylter. "Jeg så deg arbeide i hagen, så du er da helt klart arbeidsfør. Kom deg på jobb!"

Du sier at vi skal la dem betale for parkeringen som alle andre. Det er jævla smålig for å si det mildt. Det blir som å ta krykken fra en person og si at nå må du betale for å få den tilbake. Du må betale ekstra for å kunne bevege deg.

Du skal prise deg lykkelig over at du har helse til å kunne bevege deg fritt rundt. Og skulle du selv være innehaver av et slikt kort, så må du gjerne be om å se baksiden av kortet for å verifisere at det er rett person, men vær helt forberedt på å få huden full når det viser seg å være rett innehaver.

PS!
Du skal være bra modig for å prøve å få gratis bomring med et falskt kort. Dokumentfalsk tas ikke lett på.

Hvis du vil at de skal parkere hos de private, så ta det opp med de private. Krev fra dem fritak til forflytningshemmede også.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.740
Antall liker
13.230
I heard it through my work..
Du er jo i bransjen så vidt jeg husker - vet du hva slike faktisk ligger på i undergrunnsmarkedet i sentrum? En jeg kjenner kjøpte en bruktbil der selger ikke hadde tatt ut HC-kortet så det var han som sa det. Selv er jeg i sentrum med bilen kanskje 5 ganger i året og det er også en elbil) så min private betalingsvilje er ikke allverden men kan sett se for meg at noen er villige til å betale bra for noe slikt om det i praksis er enkelt å bruke de for en annen person enn den som fikk det utdelt.
 

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Innlegg
8.013
Antall liker
4.128
Sted
I en kjeller
Torget vurderinger
17
Det er relativt tydelige vilkår for å få et HC kort. Man skal knapt ha mulighet til å bevege seg til fots mer enn 20 meter.
Jeg har pratet med mennesker som sitter i rullestol og har rampe på bilen som ikke finner plass til seg og bilen. De tar nemlig litt større plass. De kunne godt tenke seg at det ble betaling nettopp for at det vil bli færre søkere og ergo lettere å få plass.

Jeg har pratet med Leger som blir truet av pasienter om bytte av fastlege hvis de ikke vil søke om HC kort for de.
 

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Innlegg
11.476
Antall liker
4.214
Det er relativt tydelige vilkår for å få et HC kort. Man skal knapt ha mulighet til å bevege seg til fots mer enn 20 meter.
Jeg har pratet med mennesker som sitter i rullestol og har rampe på bilen som ikke finner plass til seg og bilen. De tar nemlig litt større plass. De kunne godt tenke seg at det ble betaling nettopp for at det vil bli færre søkere og ergo lettere å få plass.

Jeg har pratet med Leger som blir truet av pasienter om bytte av fastlege hvis de ikke vil søke om HC kort for de.
Positivt feil. Du bommer med 10 og 20-gangeren.

Utfordringen er selvsagt at hvis du har god parkering innenfor disse 200 meterene, så får du raskt avslag. Så jo kortere distanse du har, jo større sjanse har du for å få kortet.


At det er for få plasser for bil med rampe, får du ta med de som designer parkeringsplassene. parkeringshus har gjerne dedikerte plasser for biler med rampe.
 
I

Ikke33206

Gjest
Kort og presist svar. 100 % enig.

Nedenfor kommer et lenger svar.



Høy tid at slikt blir fjernet, spør du. Du skal ikke ta rullestolen fra folk med det samme da? Det har fort samme effekt.

Hva skal vi si? På seg selv så kjenner man andre?

Kanskje du skal sette deg inn i andres folks virkelighet før du anklager dem for å jukse. En person kan se helt frisk ut på utsiden, men fortsatt ha store forflytningshemminger. En person kan også ha flott Tesla og samtidig kvalifisere.

Det kan være hjerte og kar, muskel og skjelett og psykiske plager som ikke synes utenfra. Har du så stor sosial angst at du ikke er i stand til å ta kollektiv uten å få panikkanfall så kan du faktisk kvalifisere for et slikt kort. Jeg sier kan, fordi du kvalifiserer ikke for parkeringsbeviset uten videre. Offentlig transport kan ikke være et alternativ og det må også være mangel på ordinære parkeringsplasser for dine ærend. Og da snakker vi nødvendige, viktige ærend. At du skal på blomsterbutikken en gang hvert 4. år kvalifiserer ikke. Så har jobben din garasjeplass til deg, så ligger du tynt an for å få godkjent søknaden. Kommunen er ganske så nazi på disse søknadene, og leger skriver ikke under på legeerklæring i hytt og pine.

Nevner du økonomi når du søker så får du også kjapt avslag. Det står eksplisitt i kriteriene at økonomiske behov ikke er et kritierie.

Så neste gang du ser en slik person, kanskje du skal tenke at det er fint at personen er ute og gjør sine ærend. I morgen kan det hende han ligger utslått på sofaen. Vedkommende kan ha gjennomgått hjerteinfarkt og har begrenset hjertekapasitet. Vedkommende kan ha ME. Vedkommende kan ha nakkeskade. Fyren kan ha angst, depresjon og/eller PTSD som gjør at ikke kommer seg ut av sin leilighet. Det er ganske mange sykdommer her som ikke er synlig på utsiden. Virker som om kun de som har gips rundt foten skal få omtanke.

Denne "han ser da normal ut, han kan umulig ha problemer" kan du legge av deg først som sist. Det er stigma så det synger i dette samfunnet. Jævla naver! Jævla unnasluntrer. Jævla snylter. "Jeg så deg arbeide i hagen, så du er da helt klart arbeidsfør. Kom deg på jobb!"

Du sier at vi skal la dem betale for parkeringen som alle andre. Det er jævla smålig for å si det mildt. Det blir som å ta krykken fra en person og si at nå må du betale for å få den tilbake. Du må betale ekstra for å kunne bevege deg.

Du skal prise deg lykkelig over at du har helse til å kunne bevege deg fritt rundt. Og skulle du selv være innehaver av et slikt kort, så må du gjerne be om å se baksiden av kortet for å verifisere at det er rett person, men vær helt forberedt på å få huden full når det viser seg å være rett innehaver.

PS!
Du skal være bra modig for å prøve å få gratis bomring med et falskt kort. Dokumentfalsk tas ikke lett på.

Hvis du vil at de skal parkere hos de private, så ta det opp med de private. Krev fra dem fritak til forflytningshemmede også.
HC-kort er ikke for angst og depresjoner.
 

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Innlegg
8.013
Antall liker
4.128
Sted
I en kjeller
Torget vurderinger
17
Du er jo i bransjen så vidt jeg husker - vet du hva slike faktisk ligger på i undergrunnsmarkedet i sentrum? En jeg kjenner kjøpte en bruktbil der selger ikke hadde tatt ut HC-kortet så det var han som sa det. Selv er jeg i sentrum med bilen kanskje 5 ganger i året og det er også en elbil) så min private betalingsvilje er ikke allverden men kan sett se for meg at noen er villige til å betale bra for noe slikt om det i praksis er enkelt å bruke de for en annen person enn den som fikk det utdelt.
Jeg vet at man har litt lettere tilgang på kortene i noen land i øst europa.
Selv ser jeg noen fra Øst Europa stå i stiger med murerbøtter dag ut og dag inn, men for alt jeg vet så er de dårlige til beins og har vondt for å gå lengre avstander.
 

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Innlegg
11.476
Antall liker
4.214
HC-kort er ikke for angst og depresjoner.
• Søker har et særlig behov for parkeringslettelser i samband med bosted, arbeid og/eller annen aktivitet
• Årsaken til det særlige behovet for parkeringslettelse er at vedkommende ikke kan gå eller har store vansker med å bevege seg over noen lengde.
• Har behov for større parkeringsplass grunnet fysisk funksjonsnedsettelse
Angst og depresjon kan tilfredsstille uthevede krav. Som regel ikke, men det kan
 

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Innlegg
8.013
Antall liker
4.128
Sted
I en kjeller
Torget vurderinger
17
Angst og depresjon kan tilfredsstille uthevede krav. Som regel ikke, men det kan
Men tenker du at de også skal ha betalingsfritak på P-Plasser på lik linje med de som er f.ex multifunksjonshemmet og sliter med å komme seg til automaten?
 

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Innlegg
11.476
Antall liker
4.214
Men tenker du at de også skal ha betalingsfritak på P-Plasser på lik linje med de som er f.ex multifunksjonshemmet og sliter med å komme seg til automaten?
Hvorfor skal de ikke få fritak? Deres bevegelseshemming for de som kvalifiserer er gjerne like ille som de som er multifunksjonshemmede. Mener du det er bedre at disse isolerer seg hjemme? Mener du det er bedre at disse ikke beholder sin eventuelle jobb, fordi de ikke kommer seg på jobb?
 

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Innlegg
8.013
Antall liker
4.128
Sted
I en kjeller
Torget vurderinger
17
Hvorfor skal de ikke få fritak? Deres bevegelseshemming er gjerne like ille som de som er multifunksjonshemmede. Mener du det er bedre at disse isolerer seg hjemme? Mener du det er bedre at disse ikke beholder jobben sin, fordi de ikke kommer seg på jobb?
Nei, deres bevegelseshemming er ikke like ille. Nå må du slutte å tulle.

Hvorfor er alternativet til å betale for å parkere og måtte isolere seg hjemme?

ikke beholde jobben sin Fordi de ikke kommer seg på jobb? Har du ingen seriøse fiber i kroppen din?
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.539
Antall liker
7.861
Torget vurderinger
0
Min gamle mor var hva man kan kalle en utrolig velfungerende blind! Hun så bitte litt i små felt i hele det normale synsfeltet. I følge spesialistene på området var hun en av, om ikke den, best fungerende av sorten. Hun hadde ikke HC kort av den enkle grunn at hu ikke kjørte bil, hun var dårlig nok til bens slik at om synet hadde vært der ville hun ha fått.

Vi hadde endel artige episoder når hun ble transportert i bil. Vi satte henne gjerne av på en HC plass så nær dit hun skulle så parkerte vi bilen der det var mulig. På den tiden var det mulig å finne gateparkering i Trondheim. Nå var situasjonen at storebror pleide å kjøpe brukte postbiler i Sverige de han bor. Og svenske landpostbud hadde biler med høyreratt, oftest SAAB. :love:
Reaksjonene når det kom en dame med hvit stokk ut fra "førersiden" i bilen var tidvis ganske ubetalelige!
Hørte aldri kommentarer på at bilen sto å HC plass! Men som sagt det var kun spørsmål om av/på stigning.
 

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2010
Innlegg
7.139
Antall liker
7.770
Sted
Oslo
Nå er vel ikke problemet m biler m HC kort så fryktelig stort.
Værre m alle Teslatuslerne som har sust gjennom bomringer, på kollektivfelt og parkert gratis!
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.740
Antall liker
13.230
Værre m alle Teslatuslerne som har sust gjennom bomringer, på kollektivfelt og parkert gratis!
Jeg parkerte min Tesla på Handicapparkeringen på den lokale Remaen i dag tidlig faktisk, så vi klarer det også vi.

Var (selvsagt) ikke klar over det og oppdaget det først da en fyr som gikk forbi meg så på meg og sa "Du er handicappet du, altså". Da ville jeg normalt flyttet bilen, men siden planen min var å være inne på Rema ca 1 minutt og det var mye ledig så droppet jeg det.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.006
Antall liker
6.234
Alle som bruker handycapplasser er da handycappet. Enten i kroppen eller i hodet.
 

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2010
Innlegg
7.139
Antall liker
7.770
Sted
Oslo
Er dette en tråd for bashing av HC, arbeidsledige, trygdemottagere, osv - eller var det noen som ble sur for å måtte parkere for langt unna døra??
Har vært inne på det samme. Men på dette nettstedet møter nettroll folk m andre meninger.
Kan jo være en fordel.
 

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Innlegg
11.476
Antall liker
4.214
Nei, deres bevegelseshemming er ikke like ille. Nå må du slutte å tulle.

Hvorfor er alternativet til å betale for å parkere og måtte isolere seg hjemme?

ikke beholde jobben sin Fordi de ikke kommer seg på jobb? Har du ingen seriøse fiber i kroppen din?
Om folk ikke kommer seg ut fordi de er dårlig til beins eller fordi de har det bekmørkt i hodet går ut på det samme. De kommer seg ikke ut. de sitter isolerte hjemme.

du får bare fortsette din nedrakking av forflytningshemmede. Fortsett å ranger de i de ekte trengende og økonomiske snyltere, basert på om det synes på utsiden.
 

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Innlegg
8.013
Antall liker
4.128
Sted
I en kjeller
Torget vurderinger
17
Om folk ikke kommer seg ut fordi de er dårlig til beins eller fordi de har det bekmørkt i hodet går ut på det samme. De kommer seg ikke ut. de sitter isolerte hjemme.

du får bare fortsette din nedrakking av forflytningshemmede. Fortsett å ranger de i de ekte trengende og økonomiske snyltere, basert på om det synes på utsiden.
Hjelper det for en som er bekmørk i hodet å parkere litt nærmere døren på butikken tenker du? Jeg har ikke rakket ned på forflytningshemmede. Jeg mener at de som har et reelt behov skal prioriteres. Om det betyr at de må fjerne et par økonomiske fordeler så mener jeg at det er det som må til. Pr nå er det flere småsteder i Norge som faktisk reklamerer med at det er lett å få HC kort for å få tilflyttere.

Jeg trenger ikke rangere de som virkelig trenger et kort for å bevise at de er bevegelseshemmede, men jeg synes det er snodig å se folk som klarer å gå flere hundre meter med tunge bæreposer til HC plasser som er gratis fordi de som ligger nærmere er betalingsplasser.
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.119
Antall liker
9.429
Jeg kjenner en ung mann meget godt. Han er 100% medisinsk frisk, men han har HC-kort, full uføretrygd og passerer gratis i bomringen. Jeg kan også fortelle trådstarter at det ikke er bare å halte inn til legen for å få kortet. Det er nemlig ikke legen som utsteder kortet.
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.119
Antall liker
9.429
Jeg trenger ikke rangere de som virkelig trenger et kort for å bevise at de er bevegelseshemmede, men jeg synes det er snodig å se folk som klarer å gå flere hundre meter med tunge bæreposer til HC plasser som er gratis fordi de som ligger nærmere er betalingsplasser.
Rart at du har sett dette, HC-plassene ligger normalt nærmest hovedinngangen til senteret.
 

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Innlegg
11.476
Antall liker
4.214
nedrakkingen fortsetter og fortsetter.

I ditt hode så er du kun forflytningshemmet hvis du ikke evner å gå lenger enn 20 meter. Det er kun disse forflytningshemmede som har et reelt behov. De andre har ikke noe behov i det hele tatt. De klarer jo å gå 100 meter.

Det er faen meg ikke rart at folk vegrer seg for å gå ut når de har skjulte lidelser. De blir dømt nedenom og hjem av idioter som ikke ser lenger enn sin egen nesetipp.
 
Sist redigert av en moderator:

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
14.625
Antall liker
3.439
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
En må ha legeerklæring for å få HC kort som så utstedes kommunale myndigheter. Det er ingen automatikk i den prosessen.

Det aktuelle bilnr er påført HC kortet.
 
Sist redigert:

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Innlegg
11.476
Antall liker
4.214
Rart at du har sett dette, HC-plassene ligger normalt nærmest hovedinngangen til senteret.
skal ikke se vekk fra at han er mest sur fordi noen med HC-kort i frontruta tar den ordinære kommunale parkeringsplassen slik at elbilister (han selv?) må lete lenger etter billig kommunal parkering.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.006
Antall liker
6.234
Greit å være uenig, men å si at folk har et forkvaklet hode er lavmål.
 

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Innlegg
11.476
Antall liker
4.214
Greit å være uenig, men å si at folk har et forkvaklet hode er lavmål.
akk ja, lavmål ja. Selvsagt. Det var ikke lavmål fra åpningsinnlegget, skjønner jeg. la meg sitere.

Handicappet står i annen rekke for mange som har fått haltet seg inn til legen og jugd tilstrekkelig til å få et slikt kort.
Hvor han følger opp med feilaktige kriterier som dette:

Man skal knapt ha mulighet til å bevege seg til fots mer enn 20 meter.
og følger opp med å si at folk ikke har reelt behov.

Jeg mener at de som har et reelt behov skal prioriteres.
Lavmål var det kanskje, men det var jammen meg innleggene fra Griffenfeldt også.



Pyttsann. Tuppe folk med ekstra behov i leggen. fint, helt greit. De som reagerer på tupping - selvsagt lavmål. Hilsen BT.
 

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Innlegg
8.013
Antall liker
4.128
Sted
I en kjeller
Torget vurderinger
17
Rart at du har sett dette, HC-plassene ligger normalt nærmest hovedinngangen til senteret.
Hvorfor er det rart? Det er gratis å stå på offentlige plasser, men det er betaling selv på HC plasser på kjøpesenter der de tar betalt. Så hvorfor er det rart at jeg stadig ser det?
 
Topp Bunn