Han5y`s anlegg over noen år

Han5y

Medlem
Ble medlem
12.10.2010
Antall liker
0
Skal lage en liten presentasjon over mine tidligere anlegg, fra start til dagens dato. Bildene og teksten kan være litt "hultertilbulter",men skal gjøre mitt ypperste :)
Mange av bildene er heller ikke av ypperste kvalitet, endel dårlig redigering, og noen mobilbilder er sjelden en god kombinasjon.

2006
Julen 2006, jeg var dritalei av et "cheap-ass" Logitech 2.1 sett som jeg nå hadde eid i flere år, og siden det var jul, så kom det inn noen julegaver i form av kontanter. Etter lesning på forum, nettsider og diverse tester, så ble Hifiklubben stedet for å bruke opp disse pengene.
Jeg var 16 år, og bass var veien å gå, hvem har ikke vært der? ;D

Etter litt om og men, så dro jeg til Hifiklubben, å hentet ut et par Cerwin Vega VE8 og en Denon Surroundreceiver, hva denne het er jeg jammen meg usikker på, AVR1905, kanskje.

På denne tiden hadde jeg flyttet fra landet, til storbyen for å gå på skole, og da fikk jeg tilbringe mitt første skoleår på hybel hos min tante, noe jeg trives ganske bra med.

2007
Jeg var megafornøyd med lyden, og storkoste meg med stereo`en min, men manglet noe vesentlig, den siste lille dypbassen.
Siden VE-28 kostet en formue (i en fattig students sin lommebok), så fant jeg ut av en god kompis skulle selge en 6 år gammel cerwin vega lw 10x, perfekt! Fikk denne for en fin pris, og jeg var "Back on track".

Sommeren 2007 flyttet jeg hjem i sommerferien, og tok selvfølgelig med anlegget.

Med 4 skruer stående under høyttalerne for å løfte disse over gulvlisten, så ble det en perfect fit mellom vegg og tvbordet.

Sommeren var over, og ny boplass for skolens andre semesterår ble leid.
Nytt tvbord fra jysk ble kjøpt inn, og passet bra til resten av rommet.

Etter noen måneders bruk, så ble det atter en gang jul, og ny tv stod på ønskelisten.
Når julaften endelig kom så stod det en høy, avlang pakke innpakket ved juletreet, og da ble den heldige eier av en hanspree 37", dette var virkelig en "badass" size for en gutt på 17 år.

2008
Tven innfant hybelen, og jeg fikk rundt med et fjollete glis i flere uker på grunn av den store og flotte tven min, mens jeg tenkte "Nå trenger jeg ikke mer hifi".
En rimelig og ny stasjonærpc ble kjøpt inn, brukte tven som pc-skjerm, anlegget som høyttalere som dundret ulovlig nedlastet musikk i alle sjangere, og et trådløst logitech sett med mys og tastatur.

Men den gang ei, kort tid etter ville jeg prøve surround, centeren og bakhøyttalerne i VE-serien ble innkjøpt, og montert opp. Men fikk aldri surroundlyd, kun lyd i front og sub.
Denonen ble testet på hifiklubben, ingen feil funnet, dro hjem igjen, stilte på innstillingene, fram og tilbake, null liv i de nyinnkjøpte høyttalerne mine.

Etter en tenkerunde så fant jeg ut at surround kanskje ikke er noe for meg, og solgte bak og centerhøyttalerne til en god venn av meg.
I ettertid fant jeg ut grunnen til at surroundlyden manglet, en minijack til RCA gir ikke surroundlyd..hmm..smart :-[ ;D

Skoleåret gikk framover, og naboklagene kom titt og ofte, til en dag jeg bestemte meg for å flytte fra hybelen, og inn i egen leilighet.

Litt dekoreringer, og ting så plutselig slik ut..og ja, det er harry med bilflagg midt i stuen ;D

HTPC innkjøpt, og valget falt på Acer L-5100, genial liten sak, med nok av kraft til musikkavspilling, "facebooking", og forumlesning. Den var stille, kompakt, lekker, og hadde massevis av tilkoblinger. Perfekt!

2009
Tiden gikk og vi kom til 2009, følte at Denon og CV anlegget ble for dårlig for mine ører, og startet jakten på noe nytt.
Noen uker inn i 2009 kom en Harman Kardon 3490 i hus, mye kraft, pent design, til en god pris, ting kan ikke bli bedre da ;D
CV`ene blomstret opp, og ny forsterker ga meg en skikkelig "woow!", punch, detaljer, bass, volum, slik jeg aldri hadde hørt denon levere før, dette var fantastisk.
Hadde HK/CV anlegget i noen måneder før jeg fortsatte jakten på nye høyttalere, CV XLS28, JBL ES80, Dali Consept 8, og QLN Signature MK2 (sammen med QLN SUB82) stod på listen.
CV var jeg ikke veldig sugen på, Dali og JBL var store høyttalere som krevde mer effekt, så endte på QLN. Dette er en modell med en pyramideformet topp som ble drevet av Harman, og nedre del, 2x8" ble drevet av en aktiv forsterker på 200w pr stk.
Og det beste av alt, tilbud på denne på Surround, noe som det fremdeles er.
Dette lovde godt for naboklager, herlig dypbass, detaljer fra en annen verden, og en lyd jeg ikke hadde hørt før.

I tillegg ble nytt tv-bord, LG 47", og X-box 360 ble kjøpt inn, Denon og CV ble solgt.

2010

Nytt år kom, og den nåværende leietakeren min holdt på å bygge 3 nye leiligheter for utleie, siden jeg hadde fått samboer, så trengte jeg noe større. Heldig som jeg var, fikk vi lov til å bo i denne leiligheten.
Lite nytt på anlegget, dog.

I løpet av sommeren så fikk jeg lov til å låne en Hegel HD10 hos en bekjent, og denne ga meg en "Wooow!" av nye dimmensjoner, en slik en måtte jeg ha meg, og slik ble det.

Kort tid etter ble QLN solgt, og Canton GLE 490 kom i hus:

Året gikk, og lite skjedde, noen Nordostkabler, og X-box slim 250gb kom i hus.

2011
Nå skjedde det plutselig veldig mye, innen hifi`en min.

Nytt tvbord kom inn, Norstone Beos, helt perfekt da jeg ønsker å løfte tven opp fra tv-bordet, uten å måtte henge den på veggen:

GLE490, HD10, HK3490, og gammelt tv-bord ble solgt.

Inn kom:

Og

Hegel H200, Hegel HD20, og Canton Karat 790.2. Nå føler jeg virkelig at Hifien begynner å komme seg.

Siden hele innlegget er blitt fortalt i "hu og hast", så har jeg komplett produktoversikt her:
Forsterker:
Hegel H200 sort
DAC:
Hegel HD20
Høyttalere:
Canton Karat 790.2 high gloss white med soundcare spikes
Avspiller:
Acer L-5100 mediacenter pc
TV:
LG 47H3000
TV-bord:
Norstone Beos
Spillekonsoll:
X-box slim 250gb
Kabler:
Nordost flatline gold, Nordost black rca, DIY strømkabler og diverse Eagle cables
Annet:
Logitech MX5500 tastatur, Logitech Dinovo minitastatur, Logitech Harmony 600, og Western digital essential 1tb ekstern harddisk.

Og ja, som dere ser, ingen dedikert cd, dvd, eller blurayspiller.
Grunnen til at jeg ikke har cdspiller, er fordi jeg alltids har spilt musikk fra pcen siden jeg var 16 år gammel og fikk mitt første anlegg. Nå gjør streaming fra wimp og spotify jobben meget godt, og lydkvaliteten er bra nok for en unggutt tidlig i 20-årene :)
Og siden jeg sjelden/aldri ser film, så klarer jeg med med X-box og PC som dvd-spiller, selv om kvaliteten ikke er på topp.

Håper dere leste igjennom alt, selv om det ble litt i lengste laget, kommentarer, kritikk, og spørsmål er selvfølgelig hjertlig velkommen i denne tråden.

Med Venlig hilsen

Hans :)

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.287
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
6
Kjekk lesning og helt kurante bilder.
Synes dessuten at du har kommet langt på 5 år.
Det er ikke bare bare å hoste opp høvdinger i fleng på hobbyen sin, samtidig som en skal studere og ha det kjekt...
Hvordan opplever du matchingen mellom Hegel og Canton?
Canton er helt klart et høytalermerke som flere burde lånt øre til. Ikke fordi de er "best", men fordi de lager saker som er rimelig i vater mtp VFM...
Hvordan opplevde du overgangen fra QLN til Canton?

mvh
Proffen

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
524
Stilig anlegg. Artig at du har dokumentert med bilder helt fra starten.
Godt du fikk det bort fra den skammekroken det stod i en periode. ;)

Fornøyd med Hd20?

Han5y

Medlem
Ble medlem
12.10.2010
Antall liker
0
Proffen skrev:
Kjekk lesning og helt kurante bilder.
Synes dessuten at du har kommet langt på 5 år.
Det er ikke bare bare å hoste opp høvdinger i fleng på hobbyen sin, samtidig som en skal studere og ha det kjekt...
Hvordan opplever du matchingen mellom Hegel og Canton?
Canton er helt klart et høytalermerke som flere burde lånt øre til. Ikke fordi de er "best", men fordi de lager saker som er rimelig i vater mtp VFM...
Hvordan opplevde du overgangen fra QLN til Canton?

mvh
Proffen
Takk for det, Proffen :)
Som sagt bildene er en fin kombinasjon mellom mobilfoto, og speilrefleksbilder med dårlig redigering.
Å kunne hoste opp flere titallstusen kroner (som nå anlegget koster) krever litt arbeid, etter endt skoletid så ble jeg ansatt med fagbrev, og kunne hente inn mer penger til Hifi.
Matchen mellom Hegel og Canton er meget bra, detaljene og oppløsningen passer fra sammen med Hegels lydsignatur, meget direkte og relativt "Tight to your face" uten at det blir skarpt og ubehagelig. Hegelen gir også Canton en grom punch i nedre register, so all in all, veldig fornøyd.
Ja, Canton er virkelig et merke som flere burde lytte til, norge er vel en av få land der canton ikke blir særlig brukt. I sverige foreksempel er Canton langt større enn Klipsch har jeg lest i flere statestikker.

Om forskjellen fra QLN til Canton var stor..njææ..å gå i fra en meget god (ihht pris) toppmodell fra et merke, til innstegsmodellen til et annet merke er sjelden en god ide, selv om prisene er sånn ca. like.
Likhetene var mange, QLN føltes mer påkostet, ga en langt heftigere bass. Canton hadde igjen mer punch, og en hakket mer detaljert topp, utenom det så var det 2 like høyttalere.
Den største "Woow`en" var fra CV til QLN, og fra GLE til Karat. Men du verden, både QLN Signature MK2, og GLE 490 er gode høyttalere til prisen.

SOEDAL skrev:
Stilig anlegg. Artig at du har dokumentert med bilder helt fra starten.
Godt du fikk det bort fra den skammekroken det stod i en periode. ;)

Fornøyd med Hd20?
Takk for det Soedal :)
Når man er ivrig å ta bilder så blir det fort liggende mye rart på maskinen, dermed hadde jeg også mulighet til å dokumentere alt :)
Skammekroken ble slik da samboeren måtte bestemme hvordan ommøbleringen måtte være, men etter ny plassering ble det langt bedre, både penere å se på, og å lytte på.

Meget fornøyd med HD20, endel bedre enn HD20, og pluss i boka for forforsterkermuligheten, og at den har fjernkontroll.

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Antall liker
1.487
Sted
Steinkjer
Torget vurderinger
1
Flott anlegg, moro å se utviklingen/veien du har hatt :)

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Antall liker
517
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Artig tråd, det er alltid spennende å se andres vei mot nirvana :)

Han5y skrev:
Jeg :)

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.088
Torget vurderinger
1
Det er vel de første 5 årene som er mest morsomme, og de største kvante-sprangene i Hi-Fi galskapen kommer. Slik var det med meg også. I dag har jeg ikke et sååå dyrt anlegg. Men det kommer tider igjen. Jeg er snart tilbake der da jeg hadde 2 anlegg. Vent litt, jeg har faktisk 2 anlegg...

Han5y

Medlem
Ble medlem
12.10.2010
Antall liker
0
Milenko skrev:
Flott anlegg, moro å se utviklingen/veien du har hatt :)
Takk takk, artig å mimre litt over hva man har eid før :)

Class skrev:
Artig tråd, det er alltid spennende å se andres vei mot nirvana :)

Han5y skrev:
Jeg :)
Takk Class :) Ja, er spennende å gå tilbake i tid å tenke på tiden man storkoste seg med Denon og CV, ante fred og ingen fare om at dette skulle bli den mest kostbare hobbyen..sett vekk i fra å eie et par italienske biler ::) ;D

bjornh skrev:
Det er vel de første 5 årene som er mest morsomme, og de største kvante-sprangene i Hi-Fi galskapen kommer. Slik var det med meg også. I dag har jeg ikke et sååå dyrt anlegg. Men det kommer tider igjen. Jeg er snart tilbake der da jeg hadde 2 anlegg. Vent litt, jeg har faktisk 2 anlegg...
Helt korrekt, føler anlegget er kommet sånn høvelig på plass etter at en ok forsterker kom i hus, og noen helt allright høyttalere. Med tiden blir det kanskje en Blu rayspiller, en platespiller, og en Canton sub i samme serie, vi får se :)
Kjekt med flere anlegg, et for hvert humør ;D

Topp Bunn