Hammer Dynamics.

anekdoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.07.2006
Innlegg
522
Antall liker
23
Torget vurderinger
4
Hm.... ::)
Går her om dagene og grubler fælt.

Aller først, litt bakgrunnsmateriale.
Jeg har ei kjellerstue på litt under 20 kvm., noe som i grunnen er greit med det oppsettet jeg har nå. Pr. i dag så har jeg noen bakladede Jedermannhorn (lik Lowther sine egne horn) med EX4-drivere. Men, det er alltids ett men ... Jeg savner litt mer bass, trøkk nedover og "kjøtt på bena" - og hva er mer naturlig enn å se etter andre løsninger da?
Ok, så liker jeg lyden av Lowther-driverne, særlig i fra "midten" og opp, og ikke nok med det, jeg er også avhengig av lettdrevne høytalere siden jeg kjører med 300B sluttrinn. Så derfor har jeg begynt å lukte på Hammer Dynamics Super 12. Stikkordet er dynamikk.

Det som er skiten er at jeg ikke har anledning til å høre på et eksemplar, hvis det ikke er noen som har slike i trøndelagsfylkene da, noe jeg tviler på. Likeså synes jeg at det blir for langt å dra helt til gutta på uppgradeaudio for prøvelytting nå midtvinters. Riktig nok skal jeg nedover til Telemark i sommer og kan ta turen der i fra, men det er da.

Vel, er det noen som har noe å komme med i sakens anledning. F.eks Lowther opp mot Hammer D? Jeg har lest noen anmeldelser rundt på nettet, men ... Forresten, det var noen som mente at Lowther ble "anemisk" i forhold til Hammer.

Synspunkter? Fyr løs, vær objektiv og subjektiv om hverandre! ;)

Hmmm ... har/hadde ikke Rojoh et par av disse?
 

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Innlegg
5.232
Antall liker
6.350
Hammer har masser dynamikk og kropp....

der den HAR det.

Den er ikke spesielt god oppover, og kutter relativt høyt oppe i bassen. Morsom høyttaler, men skal du ha bass nedenfor festkulen ville jeg vært litt skeptisk..

Ellers er det bare å si fra når du er i Telemark, for en tour de Grenland lydlaug;)
 

O.J.B

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.11.2004
Innlegg
837
Antall liker
2
emokid skrev:
Hammer har masser dynamikk og kropp....

der den HAR det.

Den er ikke spesielt god oppover, og kutter relativt høyt oppe i bassen. Morsom høyttaler, men skal du ha bass nedenfor festkulen ville jeg vært litt skeptisk..

Ellers er det bare å si fra når du er i Telemark, for en tour de Grenland lydlaug;)
Hadde Hammer i et års tid, for noen år tilbake, og det som beskrives her er akkurat slik jeg ville beskrevet de selv.. Jeg likte de, men litt for lite dypbass etter min smak, men en utrolig morsom høyttaler.. Upgrade Audio har et utrolig fint kabinett pluss kit tilsalgs, (mine gamle). Lykke til! :)
 

anekdoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.07.2006
Innlegg
522
Antall liker
23
Torget vurderinger
4
Takker for det, emokid, det skal jeg skrive meg bak øret! ;)
Vel, bortskjemt med bass er jeg uansett ikke (les: Lowther), men hvordan er den i mellomtonen, og videre oppover?
Jeg har lest endel om disse nå i dag på nettet og de begynner å overbevise meg mer og mer. Men ... når det er sagt, de bør jo ikke være dårligere enn Lowther´ne jeg har i dag da, for å si det litt enkelt. ;)

PS: Jeg prøver å sette Lowther og Hammer opp mot hverandre, men det blir vel "gi og ta" som med mye. Men som sagt, jeg er ute etter mer "kjøtt på beina", men jeg vil òg ha en flott mellomtone.
 

anekdoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.07.2006
Innlegg
522
Antall liker
23
Torget vurderinger
4
Borgenvik skrev:
emokid skrev:
Hammer har masser dynamikk og kropp....

der den HAR det.

Den er ikke spesielt god oppover, og kutter relativt høyt oppe i bassen. Morsom høyttaler, men skal du ha bass nedenfor festkulen ville jeg vært litt skeptisk..

Ellers er det bare å si fra når du er i Telemark, for en tour de Grenland lydlaug;)
Hadde Hammer i et års tid, for noen år tilbake, og det som beskrives her er akkurat slik jeg ville beskrevet de selv.. Jeg likte de, men litt for lite dypbass etter min smak, men en utrolig morsom høyttaler.. Upgrade Audio har et utrolig fint kabinett pluss kit tilsalgs, (mine gamle). Lykke til! :)
Litt for lite dypbass med 12"? Ja da skulle du ha hørt Lowtherne mine med sine 8" med lite vandring på membraen. Og jeg sier det til deg òg: mellomtonen! Den er viktig. Og forresten, det er det kitet du nevner, som du eide, jeg sikler litt etter. ;)
Takker for svar.
 

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Innlegg
5.232
Antall liker
6.350
anekdoten skrev:
Borgenvik skrev:
emokid skrev:
Hammer har masser dynamikk og kropp....

der den HAR det.

Den er ikke spesielt god oppover, og kutter relativt høyt oppe i bassen. Morsom høyttaler, men skal du ha bass nedenfor festkulen ville jeg vært litt skeptisk..

Ellers er det bare å si fra når du er i Telemark, for en tour de Grenland lydlaug;)
Hadde Hammer i et års tid, for noen år tilbake, og det som beskrives her er akkurat slik jeg ville beskrevet de selv.. Jeg likte de, men litt for lite dypbass etter min smak, men en utrolig morsom høyttaler.. Upgrade Audio har et utrolig fint kabinett pluss kit tilsalgs, (mine gamle). Lykke til! :)
Litt for lite dypbass med 12"? Ja da skulle du ha hørt Lowtherne mine med sine 8" med lite vandring på membraen. Og jeg sier det til deg òg: mellomtonen! Den er viktig. Og forresten, det er det kitet du nevner, som du eide, jeg sikler litt etter. ;)
Takker for svar.
12" i hammer er ikke tunet for å gå lavt, den er tunet for å gi smekk i mellombassen.
 

O.J.B

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.11.2004
Innlegg
837
Antall liker
2
Etter min smak er det KUN det at den ikke gikk dypt nok til at jeg solgte de, lydbildet bretter seg meget langt ut, Klipsch dynamikk og mellombass, og jeg synes ikke de var så gale i toppen heller.. Trykket i mellombassen er overlegen.. ;)
 

up

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.02.2002
Innlegg
520
Antall liker
5
RL her på forumet har Hammer Dynamics. Han kan sikkert bistå med informasjon om disse. :)
 

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
1.911
Antall liker
273
Torget vurderinger
11
Hva med Omega høytalerne til UpGrade Audio?

Ser spennende ut.

McLaren
 

O.J.B

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.11.2004
Innlegg
837
Antall liker
2
McLaren skrev:
Hva med Omega høytalerne til UpGrade Audio?

Ser spennende ut.

McLaren
Støttes! Har vært å hørt på Omega hos Upgrade, og det virker, for å si det slik.. :)
 

Frode

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2002
Innlegg
1.089
Antall liker
173
Torget vurderinger
2
Hva med å fylle på med litt ekstra bass under Lowtherene?

Frode
 
R

Rojoh

Gjest
Enig i beskrivelsene av Hammerne. Ikke spesielt dyptgående bass (men den bassen som finnes, er ganske bra). Man mister også bittelitt nyanseringsevne oppover i diskantområdet (fra 2 kHz) sammenlignet med andre høyttalere som bruker dedikerte diskantelement i samme område. Ellers en homogen og behagelig høyttaler som kan rocke bra med "riktig" elektronikk.

Mvh. Johan
 

anekdoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.07.2006
Innlegg
522
Antall liker
23
Torget vurderinger
4
Frode: Nei, jeg hadde en Klipsch-sub(10" rask sak)på hjemlån for et år tilbake, men nei, det funket dårlig.
Johan: Det er godt nok for meg at bassen som finnes er bra. For bass er jeg egentlig underærnært på ...

Ok, jeg maser videre. Er det ingen som har hatt både Lowther drivere i bakladede horn og Hammer da? Slik at vi har et sammenligningsmateriale? ;)
 

Frode

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2002
Innlegg
1.089
Antall liker
173
Torget vurderinger
2
anekdoten skrev:
Frode: Nei, jeg hadde en Klipsch-sub(10" rask sak)på hjemlån for et år tilbake, men nei, det funket dårlig.
Det overrasker meg ikke, jeg tror nok du må til med noe selvbygg for å finne noe som matcher.

Frode
 

anekdoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.07.2006
Innlegg
522
Antall liker
23
Torget vurderinger
4
Frode skrev:
anekdoten skrev:
Frode: Nei, jeg hadde en Klipsch-sub(10" rask sak)på hjemlån for et år tilbake, men nei, det funket dårlig.
Det overrasker meg ikke, jeg tror nok du må til med noe selvbygg for å finne noe som matcher.

Frode
Mnja ... det spørs det.
 

anekdoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.07.2006
Innlegg
522
Antall liker
23
Torget vurderinger
4
Høytalerene var flotte de (de nederst på siden på linken dere viste til), men jeg har allerede en 300b da, hvis det var det dere mente ...
 

anekdoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.07.2006
Innlegg
522
Antall liker
23
Torget vurderinger
4
Hvorfor ikke Hammer-drivere i åpen baffel? ;)
 

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Innlegg
5.414
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
anekdoten skrev:
Høytalerene var flotte de (de nederst på siden på linken dere viste til), men jeg har allerede en 300b da, hvis det var det dere mente ...
DUKE IN Concert 300b er navnet på høyttalern , den drives praktfullt med masse kropp med feks en KIT 1 ( hørt dette) dog er høyttalern noe kresen på rom og plassering , jeg har hørt amp/ht kombo eksakt likt i to forskjellige rom , hos tangen og hos aair.....her på sentralen , de låt klart best i en dempet rom hos tangen , da spillte dette rett og slett magisk....JJ 300b rør ble brukt.

Espen
 

Haubokk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.12.2005
Innlegg
172
Antall liker
1
Ein gammal Denon me tehørende Cerwin Vega tenkje i får kjerringa te å hoppe i senga når gubben "nyt" rødvina og bassen sin ;D
 

Jaerbu

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2003
Innlegg
1.581
Antall liker
527
Jeg har hatt Hammerne selv for noen år tilbake. Og tro meg, du vil ikke kunne leve lenge med disse så lenge du er vant med Lowther mellomtonen (Og diskanten selvsagt). De spiller simpelten i en helt annen klasse.
 

anekdoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.07.2006
Innlegg
522
Antall liker
23
Torget vurderinger
4
Jaerbu: Mnja ... jeg har en mistanke om det faktisk. Mellomtonen, der i hovedsak musikken befinner seg, er meget viktig.

Haubokk: Cervin Vega og en gammal Denon ... ja ja, då e lesta allereie langt for "gomusikk" (he he) ;)
 
Topp Bunn