Hamas fornekter jødeutryddelsene

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
Islamske ekstremfundamentalister i Hamas har kommet med et oppklarende utspill mot FN: Vil endre historiebøkene på skolen. Vi visste at Det muslimske brorskap samarbeidet med nazistene i Tyskland (kfr Stormuftiens møter med nazistene og håpet om egne jødegasskamre i midtøsten), og nå ser vi altså at Hamas som våre hjemlige venstrefundamentalister støtter hjertelig, har lignende ideer. Vi er naturligvis ikke overrasket.

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article3244209.ece

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger
BBking skrev:
Islamske ekstremfundamentalister i Hamas har kommet med et oppklarende utspill mot FN: Vil endre historiebøkene på skolen. Vi visste at Det muslimske brorskap samarbeidet med nazistene i Tyskland (kfr Stormuftiens møter med nazistene og håpet om egne jødegasskamre i midtøsten), og nå ser vi altså at Hamas som våre hjemlige venstrefundamentalister støtter hjertelig, har lignende ideer. Vi er naturligvis ikke overrasket.

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article3244209.ece
Sleivspark igjen... :-\

Skal jeg følge retorikken har vi pr. i dag en gruppering som kaller seg Vigrid, og de mener også noe liknende, dermed er Norge som land, med alle innbyggere akkurat like.

Videre hadde vi både Quisling og NS før og under krigen, som ifølge din tankegang gjør oss som nasjon MYE VÆRRE enn brorskapet du omtaler. Hvorfor? Fordi vi har da vært da vært Nazister/Fachister i over 70 år, mens de er "nyfrelst"... ???

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
Hamas fornekter jødeutryddelsene og salamanderne tier

Salamanderne tier.
Driver de rødgrønn (=brun) valgkamp ?

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger
Salamandere har også et liv, og har vært ute å handlet mat og øl ;D

G

Gjestemedlem

Gjest
Hamas er noen usympatiske drittsekker ja.

Men de representerer den konservative religiøse høyresiden i palestinsk politikk. Så her har noen stått for nær høyttalerne sine når de tittet på kompasset.

Delle

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.03.2007
Antall liker
278
Ja er det ikke underlig det der; den tilsynelatende fellesskapssfølelsen deler av venstresiden i Norge har med ytterste høyre i Midtøsten..
Skulle nesten tro de hadde en felles verstefiende..

Mvh

G

Gjestemedlem

Gjest
Mashal og Lieberman er begge ekstemister som man bør isolere og holde utenfor det gode selskap. Det er folk som ikke har noe positivt å bidra med og som burde fratas enhver innflytelse. Både det palestinske og israelske folk er tjent med at slike voldelige ekstermister marginaliseres og at liberale moderate krefter får bedre spillerom for varlig løsninger.

Nasjonalisme, ekstremisme og religiøs fundamentalisme må lukes bort fra begge sider for å komme videre.

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
Gjestemedlem skrev:
Nasjonalisme, ekstremisme og religiøs fundamentalisme må lukes bort fra begge sider for å komme videre.
Med sin støtte til Hamas ser de rødgrønne tydeligvis annerledes på det.

G

Gjestemedlem

Gjest
BBking skrev:
Med sin støtte til Hamas ser de rødgrønne tydeligvis annerledes på det.
Her er "støtteerklæringen" jeg formoder du sikter til. Men jeg regner med at alt annet en en nesegrus lydighet til okkupasjsmakten og den israelske ekstreme høyresidens apharteidplaner regnes som "ubalansert", "kommunistisk" og sogar "antisemittisk".

Utenriksdepartementet informerer:

http://www.regjeringen.no/nb/dep/ud/aktuelt/nyheter/2009/norge_hamas.html?id=542566

Fakta om Norges holdning til Hamas

Den siste tiden har det kommet flere spørsmål til Utenriksdepartementet om Norges holdning til Hamas. Under følger en kort oppsummering av fakta.

Norge har aldri anerkjent Hamas eller opprettet forbindelser på politisk nivå med bevegelsen. (I Folkeretten er det kun stater og ikke regjeringer som anerkjennes av andre stater).

Norge tar sterkt avstand fra Hamas sin voldsbruk som rammer sivile i Israel.

Norge krever at Hamas imøtekommer det internasjonale samfunns tre krav: anerkjennelse av Israels rett til å eksistere, aksept av tidligere inngåtte avtaler av PLO og stans av all voldsbruk. Inntil dette skjer vil Norge ikke ha politisk kontakt med Hamas. Norge mener imidlertid at dialog er nødvendig for å påvirke Hamas i riktig politisk retning og vil opprettholde kontakter med bevegelsen på embetsnivå etter behov.

Da Hamas vant valget i 2006 og dannet en ren Hamas-regjering, la Norge om pengestøtten til Det palestinske området slik at pengestøtte ikke tilkom institusjoner under ledelse av Hamas. Norsk støtte ble i hovedsak kanalisert gjennom FN-systemet og uavhengige organisasjoner. Norge hadde ikke kontakt på politisk nivå med representanter for Hamas-regjeringen.

For å få til en palestinsk forsoning gikk Hamas og Fatah inn i forhandlinger med sikte på å få en samlingsregjering. Det var en smertefull prosess for begge partier. I 2007 var samlingsregjeringen klar.

Norge støttet de saudiske bestrebelsene som førte til Mekka-avtalen og opprettelse av samlingsregjeringen. Denne la frem en moderat regjeringsplattform som blant annet trakk Hamas langt i retning av oppfyllelse av det internasjonale samfunns tre krav, samt ga president Abbas mandat til å forhandle med Israel om en fredsavtale på vegne av hele det palestinske folk. Samlingsregjeringen, som besto av representanter fra nesten hele det palestinske politiske spekter, representerte til sammen over 95 prosent av den palestinske befolkningen.
Norge valgte da å normalisere forbindelsene til regjeringen. Det innebar kontakt og samarbeid med medlemmer av regjeringen med bakgrunn fra Hamas, men i egenskap av representanter for samlingsregjeringen. Norge endret imidlertid ikke synet på bevegelsen Hamas og opprettholdt kravene til denne.

Vi mente da, og mener fremdeles, at det var riktig å gi vår støtte til denne samlingsregjeringen. Det gjorde også Sveits, Tyrkia, Russland og alle de arabiske landene. Mange land i EU hadde også nær kontakt med representanter for denne samlingsregjeringen.

Norge, i likhet med det internasjonale samfunn for øvrig, gjenopptok samarbeidet med De palestinske selvstyremyndighetene under statsminister Fayyads regjering i Ramallah høsten 2007. Hamas er ikke med i denne regjeringen.

Etter maktovertakelsen i Gaza 2007 har Hamas vært politisk og økonomisk isolert av det internasjonale giversamfunnet.

Norge har fordømt og fordømmer fortsatt Hamas utskytning av raketter fra Gaza mot sivile mål i Israel.

Norge beklaget Hamas militære maktovertakelse i Gaza og splittelsen av den palestinske selvstyremyndigheten som dette medførte. Norge var klar på at maktovertakelsen i Gaza var uakseptabel og at Hamas snarest måtte overlate kontrollen til de palestinske selvstyremyndighetene.

Vi mener det er særdeles viktig å arbeide for en palestinsk forsoning. Dette er viktig for å sikre en forhandlingsløsning mellom Israel og palestinerne. Det er ikke mulig å inngå en endelig fredsløsning så lenge palestinerne er politisk og geografisk splittet.

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
La oss derfor fortsatt isolere Hamas.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
949
Israel fornekter utryddelsen av palestinerene og egen rasisme.

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
Gjest skrev:
Israel fornekter utryddelsen av palestinerene og egen rasisme.
Med god grunn. Ettersom utryddelse av palestinere ikke har skjedd. Jordanerne drepte noen tusen palestinere i 1970 (svarte september). Uansett er det totalt historieløst å sette dette opp mot nazistenes industrielle likvidering av jøder. At jødeutryddelsene var populære i den arabiske verden forandrer naturligvis ikke på saken. Snarere tvert imot.

G

Gjestemedlem

Gjest
BBking skrev:
Med god grunn. Ettersom utryddelse av palestinere ikke har skjedd. Jordanerne drepte noen tusen palestinere i 1970 (svarte september). Uansett er det totalt historieløst å sette dette opp mot nazistenes industrielle likvidering av jøder. At jødeutryddelsene var populære i den arabiske verden forandrer naturligvis ikke på saken. Snarere tvert imot.
BB er helt på rett spor her. Selv om man kan mislike og kritisere svært mye av hva israelerne gjør og gjorde har det ingen sammenheng med det som skjedde under WW2. Og Hamas og andre ekstreme religiøses forsøk på å omskrive historien eller å fornekte den levner dem liten ære. Men det ligger vel i religionens natur å ha et svært kreativt forhold til både historie og naturvitenskap, eller ha en påtrengende trang til å sensurere og redigere menneskers tilgang på faktaopplysninger... spesielt hvis det en opplysninger som taler mot deres sak.

Det er en ganske forunderlig mentalitet i endel arabiske miljøer om at dagens usympatiske israelske fremferd har en slags tilbakevirkende kraft slik at det brukes til å rettferdiggjøre og forstå de grusomheter som ble utført mot jøder av de høyreekstreme for 60 år siden.

A

AK27

Gjest
En organisasjon underlagt Hamas har skrevet dette brevet, det er ikke Hamas sin offisielle holdning. La oss nå være etterettelige. At mange palestinere har problemer med å forholde seg til holocausthistorien er nok tildels et utslag av kognitiv dissonans, all den tid historien er blitt brukt og brukes som påskudd for den etniske rensningen av palestina. Israel har blitt palestinernes lodd (i all hovedsak) på grunn av europeisk antisemittisme. Palestinere og jøder levde i fred før opprettelsen av Israel.

Området er som vi alle vet så dypt historisk at å lage seg en egen versjon av virkeligheten ikke er vanskelig. Gå gjerne tilbake til korstogene og plukk ut alle ubetydeligheter som passer ditt narrativ derifra og ut. Eller ta fraksjoner, organisasjoner og enkeltindividers standpunkt og fremlegg det som om det representerer folket eller offisiell politikk. Når det er sagt sier det seg selv at holocaust-revisjonismen er forkastelig. At det har eksistert antisemittisme i midtøsten og fortsatt gjør det er nok et faktum, men det var vi som gasset og drepte dem, for så å gi de et tredje folks land.

Faktum er som så, palestinerne aksepterer en stat innenfor hva som er det internasjonale konsensus (pre 67 grensene, 242), Israel satser heller på videre ekspansjon og okkupasjon enn fred. Palestinerne er altså villige til å akseptere å få en liten del av sitt opprinnelige land i bytte mot fred (også Hamas).

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
Man kan tillegge Hamas' edle hensikter hvis man har den legningen. Regimer som ønsker sine skolebarn skal lære en grovt fordreiet kunnskap ( i dette tilfellet i historiefaget) havner uansett alltid i grøfta sammen med nazister, kommunister og ordinære kleptokrater.

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
AK27 skrev:
At mange palestinere har problemer med å forholde seg til holocausthistorien er nok tildels et utslag av kognitiv dissonans,
"kognitiv dissonans"

Betyr det at du mener palestinaaraberne er mentalt forstyrrete, og derfor ikke tilregnelige i gjerningsøyeblikket? I så fall, er det naturligvis en interessant innfallsvinkel.

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.771
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Fra Wikipedia:

Cognitive dissonance is an uncomfortable feeling caused by holding two contradictory ideas simultaneously.
Yttrykket misbrukes en hel del. Det er åpenbart mange som tror på innbyrdes motsigende idéer samtidig uten at de føler ubehag overhodet.

A

AK27

Gjest
coolbiz skrev:
Fra Wikipedia:

Cognitive dissonance is an uncomfortable feeling caused by holding two contradictory ideas simultaneously.
Yttrykket misbrukes en hel del. Det er åpenbart mange som tror på innbyrdes motsigende idéer samtidig uten at de føler ubehag overhodet.
Kognitiv dissonans er et relativt gammelt begrep innenfor sosialpsykologien pionert av Leon Festinger, det er også mye eksperimentell forskning som underbygger fenomenet. Carol Tavris og Elliot Aronson publiserte for ikke lenge siden en leseverdig populærpsykologisk bok om det, Mistakes were made (but not by me), med undertittel, why we justify foolish beliefs bad decisions and hurtful acts. Denne boken siterer mye av den relevante forskningen på emnet og har noen avsnitt avsatt til israel-palestina-konflikten. Selvfølgelig kan man tro på to innbyrdes motsigende ideer samtidig, men det normale er å forsøke å redusere det.

Biaser og heuristikker er i tillegg et relevant område. Kahneman og Tversky (tilgjengelighets- og representativitetsheuristikk) og Lee Ross (bekreftelsesbias) er noen av pionerene på dette område.

Men det var ikke emnet. BB rev et begrep ut av konteksten for å kunne insinuere at å være palestiner (kanskje ikke-vestlig generelt kjenner jeg ham rett) er en psykisk lidelse. Noe som blir fulgt opp av et forsøk på henholdsvis å avvise fenomenet og å si at undertegnede ikke forstår det (begge deler kan forøvrig være delvis korrekt, om en utelukkende tenker i absolutter).

For å avklare det for BB en gang for alle: psykiske lidelser er utbredt i Palestina, spesielt PTSD som følge av okkupasjonen og terroren i dens kjølvann. Men kognitiv dissonans er et normalpsykologisk fenomen, og hører derfor ikke hjemme i psykopatologien.

Hei!

Ps. neste gang dere ønsker å imøtegå innleggene mine så vil jeg foretrekke om dere tar for dere essensen heller enn å plukke ut enkeltsetninger, jeg mener at det vil være bedre for en eventuell debatt. Så kan jeg kanskje forsøke ikke å slenge rundt meg med begreper uten å redgjøre for dem først.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
AK27 skrev:
Kognitiv dissonans er et relativt gammelt begrep innenfor sosialpsykologien pionert av Leon Festinger,
Det var i grunn uttrykket "pionert" jeg hengte meg opp i. Jeg kan ikke huske å ha sett ordet brukt tidligere. Jeg kjenner den engelske betydningen av ordet, er det det du mener?
Det er ikke alltid det er bra å oversette ord for ord.

Kanskje du skulle bytte til et bedre oversettelsesprogram?

A

AK27

Gjest
oddgeir skrev:
AK27 skrev:
Kognitiv dissonans er et relativt gammelt begrep innenfor sosialpsykologien pionert av Leon Festinger,
Det var i grunn uttrykket "pionert" jeg hengte meg opp i. Jeg kan ikke huske å ha sett ordet brukt tidligere. Jeg kjenner den engelske betydningen av ordet, er det det du mener?
Det er ikke alltid det er bra å oversette ord for ord.

Kanskje du skulle bytte til et bedre oversettelsesprogram?
Først vil jeg referere til mitt ovenstående innlegg, "neste gang dere ønsker å imøtegå innleggene mine så vil jeg foretrekke om dere tar for dere essensen heller enn å plukke ut enkeltsetninger", og si at å plukke ut enkelte ord ikke er en mer konstruktiv debatteknikk. Jeg jobber forøvrig daglig for å anskaffe meg et bedre oversettelsesprogram, altså å bedre mine kognitive fakulteter - enn så lenge må du nok belage deg på noen ortografiske blundere.

Men takk for hjelpen. Norvagismene mine har jeg godt av å få luket ut. Jeg har da også blitt konfrontert med problemet tidligere. Som jeg sa da, så har det seg slik at jeg befatter meg mer med det engelske skriftspråket enn det norske, samt at min grunnutdannelse var såre mangelfull, noe som har ført til et alt annet enn perfekt skriftspråk.

Innlegget ovenfor er dog helt og holdent mitt ansvar. Beklager om det skuffer deg at jeg har noe grunnkunnskap om psykologi.

Hei!

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
AK27 skrev:
Innlegget ovenfor er dog helt og holdent mitt ansvar. Beklager om det skuffer deg at jeg har noe grunnkunnskap om psykologi.

Hei!
Du har vel tidligere oppfordret oss til å påpeke disse "ortografiske blunderne". Så det var kun i beste mening. :)

At du tilegner deg grunnkunnskaper i psykologi er etter min mening bare positivt.

A

AK27

Gjest
oddgeir skrev:
AK27 skrev:

Hei!
Du har vel tidligere oppfordret oss til å påpeke disse "ortografiske blunderne". Så det var kun i beste mening. :)

At du tilegner deg grunnkunnskaper i psykologi er etter min mening bare positivt.
Ok, antar at jeg feiltolket denne setningen, "det er ikke alltid det er bra å oversette ord for ord".

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
uansett pisspreiket fra analfabetene, er det naturligvis fortsatt vanskelig for FN at Hamas vil ta jødeutryddelsene under Hitler ut av FN-skolens historiepensum. At Hamas nærer begeistring for jødeforfølgelsene er ikke noe nytt. Men, altså, skolepensum osv.

A

AK27

Gjest
BBking skrev:
uansett pisspreiket fra analfabetene, er det naturligvis fortsatt vanskelig for FN at Hamas vil ta jødeutryddelsene under Hitler ut av FN-skolens historiepensum. At Hamas nærer begeistring for jødeforfølgelsene er ikke noe nytt. Men, altså, skolepensum osv.
Presisjonen er like lav nå som før. Igjen, Hamas har ikke kommet med uttalelsene (om enn Hamas har og stadig kommer med mange rare uttalelser, ikke helt ulikt mange israelske embetsmenn).

Etnisk rensning foregår og har foregått i Palestina, samt andre ekstreme brudd på folkeretten, som oftest med palestinere som ofre ikke israelere. Det finnes mange gode studier som viser dette. Du kan starte med denne, skrevet av en tidligere israeler jeg har all verdens respekt for:

Israelere har all verdens rett til å forsvare seg, men ikke med aggresjon når de er okkupanter, ikke før de har benyttet seg av de fredelige midlene de har tilgjengelig (følge folkeretten, ende okkupasjonen). Å mene noe annet blir som å argumentere for den sørafrikanske apartheidsstatens rett til å skyte barn som deltok i soweto-opprøret før de benyttet seg av de fredelige midlene som var tilgjengelig for å dempe opprøret. Nemelig å opphøre undertrykkingen av den tilsidesatte og fornedrede delen av befolkningen.

At en ikke klarer å se sin overgriper som et offer er ikke unormalt. Og i det store bilde er denne opptakten til revisjonisme langt fra det mest alarmerende som skjer i konflikten i dag (den stadige fordrivelsen av Palestinere fra sitt land og sine hjem til fordel for israelske nybyggere er langt verre), om enn det er skremmende nok i og for seg.

Om Israel vil minke nivået terror og ønsker en normalisering av forholdene så er de forpliktet (vel de er uansett forpliktet) til å følge intenasjonal lov heller enn å utøve terror selv. Så enkelt er det. Holocaust var en tragedie, hvordan tragedien i dag blir utnyttet for å legitimere ytterligere statsterror (denne gangen fra Israels side) er nok en tragedie (og du deltar aktivt). For et godt studie og en dose rettmessig(?) harme les denne av en jøde som mistet hele familien sin i holocaust bortsett fra hans foreldre som overlevde konsentrasjonsleirene:

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.442
Torget vurderinger
1
BBking skrev:
Det er noe med det moralske overtaket...

Topp Bunn