Halvere spenning på 1 stk. vifte

Defo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.09.2007
Innlegg
396
Antall liker
1
Torget vurderinger
4
Har en 24v vifte i forsterkeren min som jeg gjerne skulle få byttet ut med en 12v vifte. Det er snakk om 1 vifte, så jeg kan ikke paralellkoble med en annen. Er det en annen måte jeg kan få senket spenningen til viften på?
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.176
Antall liker
4.370
Torget vurderinger
1
Defo skrev:
Har en 24v vifte i forsterkeren min som jeg gjerne skulle få byttet ut med en 12v vifte. Det er snakk om 1 vifte, så jeg kan ikke paralellkoble med en annen. Er det en annen måte jeg kan få senket spenningen til viften på?
En primitiv måte å gjøre det på er å bruke en motstand dimensjonert til formålet, dvs som får et spenningsfall på 12V med den strømen som 12V vifta trekker (pass på at motstanden tåler effektavsettingen med god margin). En mer avansert måte er å bruke en regulator som takler 24V in og gir 12V ut og som tåler effekten, evt en DC-DC konverter som gjør det samme.

mvh
KJ
 

Defo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.09.2007
Innlegg
396
Antall liker
1
Torget vurderinger
4
KJ skrev:
Defo skrev:
Har en 24v vifte i forsterkeren min som jeg gjerne skulle få byttet ut med en 12v vifte. Det er snakk om 1 vifte, så jeg kan ikke paralellkoble med en annen. Er det en annen måte jeg kan få senket spenningen til viften på?
En primitiv måte å gjøre det på er å bruke en motstand dimensjonert til formålet, dvs som får et spenningsfall på 12V med den strømen som 12V vifta trekker (pass på at motstanden tåler effektavsettingen med god margin). En mer avansert måte er å bruke en regulator som takler 24V in og gir 12V ut og som tåler effekten, evt en DC-DC konverter som gjør det samme.

mvh
KJ
Prøver med motstander først jeg da, og ser hvordan det funker. Takk for hjelpen :)
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.176
Antall liker
4.370
Torget vurderinger
1
Defo skrev:
...
Prøver med motstander først jeg da, og ser hvordan det funker. Takk for hjelpen :)
Motstanden skal selvfølgelig være i serie med forsyningsspenningen til vifta.

mvh
KJ
 

Defo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.09.2007
Innlegg
396
Antall liker
1
Torget vurderinger
4
KJ skrev:
Motstanden skal selvfølgelig være i serie med forsyningsspenningen til vifta.

mvh
KJ
Kan heldigvis såpass :)
 
Topp Bunn