Bladelius Ask til uttesting, den så jeg ikke komme.. Er fortsatt veldig fornøyd med min.
Ankepunktet er appen som styrer streamerdelen, finner den lite brukervennlig.
Skal bli spennende å høre om Ask kan få noe godlyd ut av dine høyttalere
Denne testen kom bare fordi jeg vil høre hva en slik løsning gjør i forhold til hva jeg har nå, det er ikke snakk om noen utskifting. Kun nysgjerrighet og økt erfaring. Når det er sagt kan jeg allerede nå si at JMF trinnet og testen av dette blir satt på vent til over påske.
Ask er en såpass interresant, og presterer såpass godt her at dette vil jeg bruke tid på. Oplevelser og små rapporter kommer fortløpende.
Forventet vel ikke at lille Ask er i stand til å utkonkurrere de boksene du har i hus. Men som sagt
spennende å høre om den kan få dine Pmc’er til å synge
En liten stemningsrapport fra lytterommet; Asken faller absolutt ikke igjennom når den skal drive BB5. Den gjør det riktig nok på en nøktern og litt skoleflink måte men alt er der med god tydelighet. Bassen er god og informativ. Den viser ingen tegn til slapp og utydelighet. Tonalt og klangmessig er den mindre informativ enn hva jeg er vant med og 15 tommeren framstår mer som en 12 tommer. Men alt i alt godt gjennomført.
Mellomtonen er av det tørre og presise slaget som har som styrke en meget god detaljering. Her er jeg allikavel nødt til å konstatere at jeg ikke kan spille fullt så høyt som vanlig uten at det blir noe hardt.
Diskanten er kanskje denne matchens fortrinn. Den er veldig utstrakt og fin uten å bli hard. Cymbaler og lystklingene perkusjon er veldig godt gjengitt.
Så langt har jeg brukt Ask som én enhet uten å koble til min egen streamer/dac kombinasjon. Antagelig vil jeg fortsette med det da den må levers tilbake i begynnelsen av kommende uke.
Men så langt har dette vært et hyggelig og lærerikt besøk. Kan ikke skjønne annet enn at dette er et meget godt kjøp hvis man er ute etter denne type løsning!!
En liten stemningsrapport fra lytterommet; Asken faller absolutt ikke igjennom når den skal drive BB5. Den gjør det riktig nok på en nøktern og litt skoleflink måte men alt er der med god tydelighet. Bassen er god og informativ. Den viser ingen tegn til slapp og utydelighet. Tonalt og klangmessig er den mindre informativ enn hva jeg er vant med og 15 tommeren framstår mer som en 12 tommer. Men alt i alt godt gjennomført.
Mellomtonen er av det tørre og presise slaget som har som styrke en meget god detaljering. Her er jeg allikavel nødt til å konstatere at jeg ikke kan spille fullt så høyt som vanlig uten at det blir noe hardt.
Diskanten er kanskje denne matchens fortrinn. Den er veldig utstrakt og fin uten å bli hard. Cymbaler og lystklingene perkusjon er veldig godt gjengitt.
Så langt har jeg brukt Ask som én enhet uten å koble til min egen streamer/dac kombinasjon. Antagelig vil jeg fortsette med det da den må levers tilbake i begynnelsen av kommende uke.
Men så langt har dette vært et hyggelig og lærerikt besøk. Kan ikke skjønne annet enn at dette er et meget godt kjøp hvis man er ute etter denne type løsning!!
Takker for god og detaljert tilbakemelding!
Den er ikke så "dårlig" med tanke på prisen på 100K inkl. Streamer og DAC. Til og med ekte balansert.
Men klart men bør forvente noe mer om man 5 dobler + prisen
Fortsatt god påske!
Takker for god og detaljert tilbakemelding!
Den er ikke så "dårlig" med tanke på prisen på 100K inkl. Streamer og DAC. Til og med ekte balansert.
Men klart men bør forvente noe mer om man 5 dobler + prisen
Fortsatt god påske!
Ask er trygt tilbake på MusicTools hyllen sin og spiller som før påsken
Takk for at du ville prøve den på en av anleggene jeg har som referanse. Der fikk den bryne seg oppimot utstyr helt i den øvre klassen
Jeg har lenge tenkt på å plassere BB5 slik jeg hadde dem i forrige lytterom, nemlig 42,5 cm lavere slik at jeg står friere til å skyve dem ytterligere bakover mot front vegg. Dette først og fremst fordi jeg bruker en liggestol i sweetspot og dermed havnet vel lavt med de orginale stativene, men også av ren nysgjerrighet om denne posisjonen bidrar til bedre lyd.
Jeg har ikke fått justert de akustiske remediene ennå, så noe sikkert resultat kan jeg foreløpig i gi men at den nye posisjonen er lovende er det ingen tvil om . . .
Jeg har lenge tenkt på å plassere BB5 slik jeg hadde dem i forrige lytterom, nemlig 42,5 cm lavere slik at jeg står friere til å skyve dem ytterligere bakover mot front vegg. Dette først og fremst fordi jeg bruker en liggestol i sweetspot og dermed havnet vel lavt med de orginale stativene, men også av ren nysgjerrighet om denne posisjonen bidrar til bedre lyd.
Jeg har ikke fått justert de akustiske remediene ennå, så noe sikkert resultat kan jeg foreløpig i gi men at den nye posisjonen er lovende er det ingen tvil om . . .
Dette er gøy! Jeg har tiltet BB5 litt bakover ved å justere spiksene opp 1 cm i forkant. Hele presentasjonen framstår nå mer som en monitor med dens klarhet og innsyn uten dermed å bli for hard og analytisk. Mellomtonen er mindre varm enn tidligere men til gjengeld åpen og ekstremt informativ.
Bassen oppleves å gå dypere(?!), mer definert. Veldig rart! Det virker på meg som om bassen oppfører seg mer riktig nå i forhold til rommet og at den "puster" langt lettere. Og det er etter kun å ha justert høyden, ikke avstand til bakvegg som kanskje er den mest kjente justeringen mht høyttaler plassering.
Det er virkelig lærerikt og mye gøy oppe på lytteloftet for tiden!
Dette er gøy! Jeg har tiltet BB5 litt bakover ved å justere spiksene opp 1 cm i forkant. Hele presentasjonen framstår nå mer som en monitor med dens klarhet og innsyn uten dermed å bli for hard og analytisk. Mellomtonen er mindre varm enn tidligere men til gjengeld åpen og ekstremt informativ.
Bassen oppleves å gå dypere(?!), mer definert. Veldig rart! Det virker på meg som om bassen oppfører seg mer riktig nå i forhold til rommet og at den "puster" langt lettere. Og det er etter kun å ha justert høyden, ikke avstand til bakvegg som kanskje er den mest kjente justeringen mht høyttaler plassering.
Det er virkelig lærerikt og mye gøy oppe på lytteloftet for tiden!
Til mitt forsvar kan jeg opplyse om at nåværende stol utgjør ca 12 cm lavere øreposisjon i forhold til min gamle. Høyttalerne er som tidligere nevnt senket 42,5 cm, og hvem har vel noen gang tatt skade av å øke komforten ved nytelse av musikk??
Plassering av bass-enheter/subwoofer har medført mye eksperimentering
gjennom mange år og det skjer mer i høyden enn andre posisjoner.
Et tårn med flere moduler gir mye slik erfaring etter hvert som høyden
blir til og man måler underveis. Man kan få hjelp av en god venn til å
løfte og holde bassen systematisk i forskjellige høyder mens test-signaler
sendes ut av bass-enheten. Ser man på Tårnet er det en grunn til at nederste
modul vender mot midten og modul #2 vender mot lytteposisjon og vice
versa til man når taket med øverste modul. Det er lettere å forstå når
man lytter til musikk i sin helhet og variasjoner med bass i høyden fra et Tårn.
Her er en video som viser litt om høyde på bassen/subwooferen
Det er ikke alltid denne typen kreminnspillinger innfrir hos undertegnede, men denne var virkelig noe helt for seg selv!!! Makan til uanstrengt, leken og samtidig hyperdetaljert gjengivelse skal man lete lenge etter. Denne blir godt tatt vare på.
I den første delen av besøket var det kun strømfilteret PCD 302 som ble satt inn i stedet for mitt Audience filter. Dette er av typen R12 og begynner å få en del år på baken. Hvis jeg ikke tar helt feil anskaffet jeg meg dette for omtrent 14 år siden og har vært godt fornøyd. Nevner dette bare slik at det er klart at dette ikke er et filter av i dag. Disse har i følge produsenten gjennomgått en stor forbedring siden den tid.
Men uansett, ved dette byttet skjedde det ting. Først og fremst ble presentasjonen vitalisert. Detaljeringen økte, dynamikken virket friskere, bassen mer definert og hele lydbilde ble strammet opp. Alt ble "renere og klarere" uten å skli over i det anemiske. Litt flåsete sagt var det som om anlegget nå spilte mer som et rent transistor basert system.
Mer av disse egenskapene skulle det bli når jeg etter en stund fikk PHS 7.3 inn i tillegg. Dette er et riaa-trinn av svært høy byggekvalitet og et trinn som har stor anerkjennelse der ute.
I mitt system bidro dette trinnet(sammen med 302) til å forandre vinylgjenngivelsen ganske så radikalt. Generelt ble gjengivelsen kjøligere, mer fokusert på hvert enkelt instrument samtidig som opptaksrommet ble beskrevet med en helt ny detaljering. Akkurat dette punktet ble en ekstrem egenskap med denne komboen. Uansett om det var live opptak eller studio ble opptaksrommet og akustikken i dét gjengitt på en måte og med en presisjon jeg aldri har hørt her hos meg. Fascinerende! Disse egenskapene resulterte i at jeg i større grad enn ellers hadde følelsen av å være til stede når opptaket ble gjort. Tidsreisen(autentiteten) og innsikten i opptaket er vel kort summert disse produktenes store styrke. Her er de nok bedre enn noe annet jeg har hørt.
Selv om disse produktene er av den kvaliteten man bare finner helt der oppe, var det ting jeg irriterte meg over. Først og fremst er jeg vant med mindre riaa-sus fra min Allnic enn den JMF endte opp med her. Uansett hva jeg prøvde og gjøre var det mer eller mindre sus på litt høyere volum. Dette hørte du naturligvis ikke noe av ved avspilling, men når pickupen forlot rilla var den hørbar hvis jeg spilte litt over kl 12. I denne prisklassen vil jeg tro noen ville heve på øyebrynene.
Det andre var egentlig ingen irritasjon men mer en bekreftelse av hvor deilig(og viktig) det er for meg å kunne gjøre små justeringer av diskant/bass/impedans mens du spiller og med lett tilgang til disse justeringene. JMF har de tradisjonelle knappene på bakplaten for impedans, noe som gjør justeringen mer kronglete og lite tilgjengelig. Og når disse justeringene i høyeste grad har virkning er det desto mer ønskelig at brukervennligheten kunne vært bedre. Columbia/Decca/AES alternativene( som betjenes fra fronten) fungerte bra de, men jeg opplevde vel panelene på bakplaten som de man brukte hvis man ville fininnstille.
Så hva synes jeg om denne JMF duoen i forhold til min Allnic/Audience kombo?
Her kommer vi inn på hva jeg faktisk syntes var det mest interresante ved denne testen. Til tross for at jeg med letthet kan innrømme at JMF på en del punkter er langt bedre enn det jeg har, er det én ting som JMF ikke overbeviste på. Om dette har med rør/ikke rør å gjøre skal jeg ikke uttale meg så mye om, men faktum er at formidlingen JMF gir (generelt) ikke er engasjerende nok. Det er som om ting blir litt for teknisk. Det er som om perfeksjonen mht. detaljering og gjennomsiktighet har en pris, og det går på bekostning av "kropp" og klangrikdom. Et godt eksempel er er når jeg spilte Shostakovich cello konsert nr 2 med Rostropovich. Med JMF framsto orkesteret og cello i en nydelig definert konsert sal med alt helt nøyaktig og detaljert plassert, men etter min smak med litt for mye fokus på øvre frekvens gjengivelse og en cello som var ørlite for slank i forhold til min smak.
Med Allnic/Audience forsvinner noe av denne superluftige og ekstremt detaljerte gjengivelsen til fordel for en rikere klanglig og "kroppslig" gjengivelse. Celloen har her en deilig definert kasseklang som gjengis som hva den er; en forsterkning av strengenes vibrasjon. Mer hjerte/smerte faktor. Slik kunne jeg egentlig ha kommet med en rekke eksempler men saken koker jo ned til personlige preferanser.
JMF er en helt spesiell produsent! Dette må være noe av det aller beste av denne typen produkter. Jeg for min del har fått en påminnelse om at jeg fortsatt er en "rørmann" men samtidig lært at det er mange ting som gjøres like bra/bedre i andre konstruksjons prinsipper. Veldig glad for å få anledning til å høre disse komponentene over tid!
Veldig grundig og god beskrivelse! Jeg kjenner godt igjen det spenningsforholdet mellom oppløst og mer korrekt på ene siden og den mer udefinerbare siden som handler om følelser og formidling på den andre. For min del blir jeg fort meget betatt av den første men velger som regel alltid den andre til å leve med over tid.
Veldig grundig og god beskrivelse! Jeg kjenner godt igjen det spenningsforholdet mellom oppløst og mer korrekt på ene siden og den mer udefinerbare siden som handler om følelser og formidling på den andre. For min del blir jeg fort meget betatt av den første men velger som regel alltid den andre til å leve med over tid.
Jeg lurer på om gjengivelsen i mine ører ble litt for fragmentert, samtidig som jeg også sitter igjen med noen helt spesielle lytteropplevelser. Som du kanskje skjønner er jeg ambivalent i forhold til hva jeg opplevde . . .