Hagens hifi

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    12.893
    Ha det fælt på lytteloftet nlykke, og kos deg til tærne krøller seg av fryd.
    Jeg venter i spenning på lytteinntrykk, og håper vi treffes før ferien plutselig er over.
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.587
    Antall liker
    11.043
    Alnnic HA-5000.

    Nå er det vel gått litt over 3 uker siden jeg fikk denne i hus og det er ingen tilfeldighet at jeg ikke har skrevet noen særlig om trinnet før nå. "Bli kjent fasen" har vært litt uvant på den måten at det har krevd mer av meg enn vanlig.

    La meg begynne med noe som sikkert mange oppfatter som kritikk men som egentlig er ment som opplysninger til de som eventuelt lar seg friste til kjøp.
    Det er to ting jeg vil nevne, og det første er at dette er etter min mening ikke et produkt for den kunden som er ute etter "plug and play". Det er noe så sjeldent som en rør head-amp med 2 innganger som du kan skifte mellom mens du spiller. Det er to delt med separat strømforsyning som også er rør-basert. Forsterkningen er på 30 db, og her kommer vi til problemet. Disse boksene setter du ikke hvor som helst i racket. Jeg tror ikke jeg ennå har oppnådd den optimale plasseringen, men det å få begge boksene vekk fra store trafoer er meget viktig! Ellers kan man få unødvendig støy som lett høres ved høyere volum.
    Jeg brukte en del tid og krefter på å prøve meg fram på dette punktet og det er viktig at man er villig til å jobbe litt med dette.
    Det andre punktet dreier seg også om støygulvet. For uansett hvor mye jeg har jobbet med dette så innfrir det ikke i forhold til de tekniske spesifikasjonene i forhold til støygulvet på Allnic´s step-uper. Specen forteller at støygulvet skal være bedre enn på step-upene i H-1500. Her hjemme stemmer ikke det. Det vil si; det stemmer helt opp til middels høyt volum. Der er HA-5000 støysvak. Men på et punkt(rundt klokken 13) kommer det sus inn. Ikke mye men omtrent det samme som de innebygde trafoene i HA-1500 . . .

    Når jeg nå har begynt min anmeldelse med skeptiske observasjoner tror dere kanskje dette var et feilkjøp? Dere kunne ikke tatt mer feil! For om du kan leve med disse særhetene( som de fleste som dyrker vinyl-avslilling gjør), er nemlig resten av sannheten om dette trinnet en ren parademarsj.
    Jeg hadde gleden av å eie Gryphon sin legendariske head-amp for en tid tilbake. En god venn av meg kjøpte denne og når jeg nå fikk HA-5000 var det naturlig at vi gjorde en A/B test. For ikke å tvære ut den historien så er det lenge siden jeg har hørt et produkt bli så til de grader satt på plass. Jeg var svært overrasket. Den virile åpne og morsomme spillestilen som kjennetegner Gryphonen ble i mine ører litt innestengt og uklar i forhold til Allnic.
    Selv etter 3 ukers eietid blir jeg barnslig entusiastisk når jeg skal beskrive hva som skjer.
    For det første blir du dratt inn i en formidling som er så engasjerende og realistisk at jeg egentlig ikke har noe å sammenligne med, bortsett fra gode tape avspillinger. Hvis noen av dere ikke har hørt rør-anlegg spille fantastisk bass så er det bare å komme hit, for med dette trinnet fikk jeg en bassdefinisjon som ingen av de riaaene jeg har hatt på besøk er i nærheten av. Den har akkurat riktig mengde kropp og pondus samtidig som den er tørr og lynhurtig. Den er perfekt dimensjonert opp i mot en ekstremt åpen, detaljert og luftig mellomtone med akkurat riktig mengde kropp.
    Ja matchen mellom mellomtone elementet på PMC og HA-5000 er kanskje prikken over ien hvis jeg skal driste meg til å peke på én topp. Det låter bare så fordømt naturlig og uanstrengt. Klangnyansene har fått en ny palett å jobbe ut i fra. Jeg husker jeg tenkte for meg selv etter noen timers lytting; dette er vinyl på stereioder, og den tanken kommer fortsatt tilbake . . .
    Diskanten var i starten noe kantete og uferdig, men nå etter ca 60-70 timers innspilling har den falt helt på plass og er strålende integrert. Ja nå kan jeg faktisk spille Basie på full utblåsning uten noen tegn til tull, kun ren deilig blåserklang!
    Så bra spiller dette trinnet at jeg faktisk er litt bekymret over mitt videre bruk av step-upene her i huset. Hvis ikke det er et komplement(fra denne fyren) så vet ikke jeg . . .

    Ha en fortsatt nydelig lørdags kveld.
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.587
    Antall liker
    11.043
    Jeg kom forresten over denne.


    25C66DAF-7682-4C04-A8D1-7E4AD72D721C_1_201_a.jpeg



    Meget god til en sympatisk pris.
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.587
    Antall liker
    11.043
    Ja dere ser riktig. Slik ser det ut på Finse i kveld. Skulle tro jeg var fullstendig hjernedød som har dratt opp hit til sneen helt frivillig . . .


    41081CA1-191E-4EF8-9786-1E6A3A7D431B_1_201_a.jpeg
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.587
    Antall liker
    11.043
    Det er en kjent sak at 101 av 100 blir syke av innholdet. Flasken bes snarest innleveres enten meg, eller meg for nødvendig kroppsfiltrering ;-)
    Dessverre kjære formann, innlevering kommer ikke til å skje men deling derimot gjør jeg gladelig . . . ( Dr.Dong, hørte du meg . . .??)
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.587
    Antall liker
    11.043
    Gud bedre så godt jeg lever med sne midt i juli. Begynner å stusse over min mentale tilstand . . . Det ingen kan diskutere er at dette er vakkert!


    4105A360-B0F8-42F5-B8FC-BCEE2A816951_1_201_a.jpeg


    Finse stasjon i fugleperspektiv.


    76D3C947-49F0-4245-818C-79ADEAD1BF9D_1_201_a.jpeg



    C9BC0B8D-9CD8-4A07-9AC8-8D9E3654250A_1_201_a.jpeg


    Og hvis jeg skulle komme med én anbefaling for de som er i området; Ta Flåmbana!!! En helt utrolig tur og nå med helt moderat mengde turister.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.203
    Antall liker
    101.683
    Torget vurderinger
    23
    Tok Flåmsbanen for noen år siden, og lokalbåt innover i fjorden samt hang med ræva i vannskorpa uttafor Stalheimskleivene i spesialbygd buss!!! Barskt.
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    12.893
    Jeg kom forresten over denne.


    Vis vedlegget 651290


    Meget god til en sympatisk pris.
    Grusomt stoff det der, og ja dette er en lekker inngangsbillett til Armagnac sin vidunderlige verden.
    Man har opptil flere flasker av sorten under vesten på samvittigheten :sneaky:

    Hjemme har jeg samlet på meg en 30 år gammel Darozze Singel Cask armagnac, en halvliter Charron og en flaske nydeliger L`Etienne...
    Så blir du litt fysen nlykke, så hent Grumpy og hans SMART Acoustics tractor, Jon og Nemonlief og gli nedover til Øssfold.

    Karmana serverte en Camus XO cognac under mitt besøk i Bergen, og jaggu klarte vi å tvinge det ned. Knallgod!
     
    Sist redigert:

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.587
    Antall liker
    11.043
    Grusomt stoff det der, og ja dette er en lekker inngangsbillett til Armagnac sin vidunderlige verden.
    Man har opptil flere flasker av sorten under vesten på samvittigheten :sneaky:

    Hjemme har jeg samlet på meg en 30 år gammel Darozze Singel Cask armagnac, en halvliter Charron og en flaske nydeliger L`Etienne...
    Så blir du litt fysen nlykke, så hent Grumpy og hans SMART Acoustics tractor, Jon og Nemonlief og gli nedover til Øssfold.

    Karmana serverte en Camus XO cognac under mitt besøk i Bergen, og jaggu klarte vi å tvinge det ned. Knallgod!
    Glimrende idé med et armagnac/vinyl seminar i Østfold! Her oppe i fjellheimen bedrives det kun helsemessig forebyggende aktiviteter om dagen, så dette vil snart være kjærkomment. Jeg skal forhøre meg med de nevnte herrer . . . :cool:
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.587
    Antall liker
    11.043
    Finse var en opplevelse!


    3D27FB82-393A-4407-AC56-9C76FBBA1899.jpeg



    EAED8988-62B0-42A7-AA99-445669B4FDEC.jpeg



    B55611AD-EA6A-46FF-9DA3-F11C8F00F042_1_201_a.jpeg



    CD27022F-2EFA-4AEF-8252-419654FDC1F2.jpeg



    42301A53-9490-4B21-AEBB-FE545C7F4695_1_201_a.jpeg



    Vel hjemme har jeg fått meg noe å tenke på. Vi syklet en del på Rallarvegen og jeg må si jeg var litt misunnelig på de som føk forbi meg på sine el-terrengsykler . . .
    Helt inneforstått med min alder og forfald må jeg si det er en fristende tanke. Du kan liksom bare gjøre Ustaoset - Myrdal med et skjevt smil. Ikke meg i mot! Også i de omgivelsene! Hmm . . . hvis jeg dropper den ekstra pickupen jeg gikk og tenkte på er jo dette bare å gi gass.:unsure:
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Var el sykkel tillatt der oppe? Tror ikke regelverket tillater de brukt i fjellheimen enda.. Bortsett fra det er jeg hjertens enig med deg men jeg trenger ikke pu.. :)
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.587
    Antall liker
    11.043
    Var el sykkel tillatt der oppe? Tror ikke regelverket tillater de brukt i fjellheimen enda.. Bortsett fra det er jeg hjertens enig med deg men jeg trenger ikke pu.. :)
    Jada, masse av el-sykler innover vidda og det ble til og med leid ut el-sykler så da må det jo være i orden. En svært forførende tanke . . . :cool:
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.587
    Antall liker
    11.043
    Jada, masse av el-sykler innover vidda og det ble til og med leid ut el-sykler så da må det jo være i orden. En svært forførende tanke . . . :cool:
    Utrolig morsomt med el-sykkel! Prøvekjøringen var en suksess. Om det ikke blir denne Rolls-Roys varianten skal det helt sikkert bli innkjøp av en annen variant . . .


    6B187E0B-DD69-46D4-B400-213E91224E38_1_201_a.jpeg
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.319
    Antall liker
    13.385
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Då är det ju inga problem med transport hem om natten nästa gång ni är på Svartskog. Sätt Fosse på pakethållaren så är det bara att svippa inom Bekkelaget på hemvägen. :cool:
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.587
    Antall liker
    11.043
    Passer bra, du ender sikkert opp med trang hjelm i morgen og nå ser jeg at barnehageministrene vurderer hjelmpåbud for elsyklister!!!
    Trang hjelm i morgen får jeg tåle, påbud om hjelm fra BARNEHAGEMINISTERENE derimot. . .:mad:
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.587
    Antall liker
    11.043
    Sånn ser det ut når Frua forbereder seg til Hamsundagene her i Hamarøy.


    0C4FFDA0-9C07-4DF0-9C9C-2CFD43D0C9E7_1_201_a.jpeg



    Jeg er "assistenten", noe jeg trives utmerket med! I dag har vi vært på Hamsunmuseet, en bygning av en spesiell karakter. Her skal naturligvis all aktivitet i sammenheng med festivalen finne sted.





    1FA34087-3046-48D1-A7F8-EE2227660F15_1_201_a.jpeg
    .


    "Ryggraden" i huset, heisen er kledd inn i messingplater.


    D1C42B27-307E-4F1D-B3E5-92878569C2BF_1_201_a.jpeg



    Vanskelig og gi et riktig inntrykk på bilde, men dette var virkningsfult.


    2AF7C8B6-0DA3-4201-94C5-B6B0CB6E2AAC_1_201_a.jpeg



    Her ser man ut på en av balkongene med en voldsom utsikt utover Glimma.

    Ellers begynner savnet etter anlegget å melde seg. Hodetelefoner er greit en kort stund, men nå sparer jeg heller sulten til jeg kommer hjem . . .
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.587
    Antall liker
    11.043
    Hamarøy og området rundt er vakkert. I går var vi på sykkeltur( naturligvis, men dessverre ikke på våre nye da de hentes etter ferien) til Tranøy. Av de stedene jeg har vært i sommer er dette nr.1 på lista estetisk sett! Denne type natur setter deg i en helt egen stemning.


    D6D48944-14BF-41DD-908C-806665F211A1.jpeg



    90967462-CDDE-4CF5-BA1A-AC9A0A09A6C1.jpeg



    FD44E853-5F5E-4012-8EB7-AA70E93F6850.jpeg



    B20F9377-92CC-4D48-B951-810A70A0F83D.jpeg



    Her ute viste det seg i tillegg og ligge en svært god, koselig og gjennomført restaurant. Anbefales.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Du burde hive deg på en afternoon tea på tranøy galleri

    IMG_1008.JPG



    også er det en ganske fin bruktsjappe med masse bøker på oppeid:


    hamsun har flyttet til nørholm, ryktes det. men du er jo en mann som holder deg med egen skriver; selv holder jeg meg med livlæge.
     
    Sist redigert:

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    du la kanskje merke til at jeg har fått et helt lite sted oppkalt etter meg; midtveis mellom oppeid og tranøy, akkurat der vestfjorden åpenbarer seg…
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.587
    Antall liker
    11.043
    Ja det skulle jo stått en statue av deg der hvor inskripsjonen var; Del med hinanden, og det vil gå dere godt . . .
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.205
    Antall liker
    62.243
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Registrerte akkurat i forbifarten at kona har vært på biblioteket i dag. Kanskje jeg skal lese den jeg også, men er redd overgangen fra Cocktail og Clay Allison skal bli for voldsom 🤪

    985027D9-DC6C-44EC-8BC4-960895759A32.jpeg
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    12.893
    Registrerte akkurat i forbifarten at kona har vært på biblioteket i dag. Kanskje jeg skal lese den jeg også, men er redd overgangen fra Cocktail og Clay Allison skal bli for voldsom 🤪

    Vis vedlegget 653917
    Ikke nødvendigvis Karmana. Den er knakende godt skrevet med et skjevt blikk på mann og kvinne som gir høy grad av gjenkjennelse, gapskratt og ettertanke. Anbefales! Det er høyt under taket hos nlykke tror jeg, og tingene pakkes ikke inn i bomull i utrengsmål.
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.205
    Antall liker
    62.243
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Ikke nødvendigvis Karmana. Den er knakende godt skrevet med et skjevt blikk på mann og kvinne som gir høy grad av gjenkjennelse, gapskratt og ettertanke. Anbefales! Det er høyt under taket hos nlykke tror jeg, og tingene pakkes ikke inn i bomull i utrengsmål.
    Høyt under taket!? Pøh, det er jo skråtak på nlykke-loftet 🤪 Kanskje jeg skulle gi boken en sjanse. Må innrømme at jeg er kommet et skritt videre fra Cocktail og Clay Allison. Er i gang med Morgan Kane og vurderer å ta skrittet til Harry Hole 😄

    Hvis jeg skulle slumpe til med en litt mer kulturell anbefaling. Leste akkurat denne for andre gang (noe som er ytterst sjelden når det gjelder meg). En fantastisk bok til ettertanke om samfunnet og livet i sin (u)alminnelighet, inkludert bøtter av humor. Anbefales på det varmeste 😊

    76ED0DB0-0470-4CD9-A0EE-E5514A8395F7.jpeg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn