Hagefugler: bli med på 2012-tellingen!

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.919
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Antall liker
160
Hagefugltelling: bli med på 2012-tellingen!

Hvor mange ganger kan ikke en og samme fugl bli talt? Fuglene har jo en tendens til å svirre rundt fra hage til hage..

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.919
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3

Karma skrev:
Hvor mange ganger kan ikke en og samme fugl bli talt? Fuglene har jo en tendens til å svirre rundt fra hage til hage..
Dette beregnes statistisk, så ikke bekymre deg om det. De som driver med det har gode metoder for å estimere bestander og variasjoner ut fra en mengde enkeltobservasjoner. Tell hvor mange du maksimalt ser av hver art samtidig, det er alt som skal til.

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Antall liker
73.233
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1

Jeg er med.
Er vinterforer og har mye glede av det.
Har sett 2 nye arter i dag. De har nok vært der hele tida , men nå som det skulle telles så man forskjell på de som ligner hverandre.( Granmeisen ligner Svartmeis. Og Gråspetten ligner Grønnspett.)

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1

Kan jo fortelle i denne tråden hvor mange og hvilke arter jeg har observert i min hage (som ikke er stor, men med noen store trær).
Har kommet til 27, men det er en jeg aldri sikkert har identifisert, trolig en løvsanger e.l.
Tar ikke med de jeg har observert høyt oppe utenfor min hage,måker,svaler o.l.
De i grønt har også hekket i hagen.
Rødstrupe, kjøttmeis, s/h fluesnapper, blåmeis, skjære og ringdue.

Dompap, svartrost, gråtrost, bokfink, grønnfink, grønnsisik, sidensvans, spettmeis, flaggspett,
bydue, gulsprurv, pilfink, munk, stær, kråke, gjerdesmett, kaie, linerle, løvsanger og stokkand.

Stokkendene er observert/sett (av meg) før jeg bygde her, men i min hage og da var det en dam her.

De vanligste er rødstrupe, kjøttmeis, blåmeis, spettmeis..........favoritten er rødstrupen.

Dette er villfugler så klart, men så har det jo vært et bra antall av egne ikke norske innenfor nettingen på til sammen over 120 kvm.

Filmen er fra opptak i 2002/03 og ikke 04 som det står.

Mvh.KW

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.919
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3

Det er ikke så nøye om ikke man ser så mange arter på en dag, og man behøver ikke sitte i timevis for å få flest mulig observert.
Det viktigste er å delta.
-og å få brukt de store objektivene som vi aldri ellers gidder å dra på :)

Dagens status på arter her er kjøttmeis, blåmeis, rødstrupe, svarttrost, kråke, skjære, gråspurv og ringdue.
Og grønnfink, eller er det grønnsisik? :)
Vekselvis med diverse individer av arten norsk huskatt.

Regner med at det øker på med fugler i hagen i uken som kommer siden det er meldt stadig kaldere her. Vi fyller godt opp med meiseboller og sosikkefrø for å holde de små i live gjennom vinteren.

Vedlegg

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.919
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3

Ofte ser man fugler bedre på bilder.
Det gjelder også den fuglearten som jeg ofte har sett i hagen om vinteren, og som jeg alltid har ment var grønnfink eller grønnsisik. Disse dukket opp her idag.

Men er ikke dette faktisk gulspurv?

Vedlegg

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.919
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3

Det er lett å ta feil, og det er best å se godt etter.
Her har jeg lett for å se gråspurv på avstand

Men så er det faktisk en pilfink. Langt fra perfekt bilde men godt nok til artsbestemmelse.

Gråspurv blir det mindre og mindre av, og den er ikke lengre blant norges vanligste fuglearter.
Hos folk flest blir nok pilfink oppfattet som gråspurv.

Vedlegg

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Jeg mener det må være gulspurv, ihvertfall samme som jeg har sett her for noen år siden.
Pilfink er nok det mange forveksler med gråspurv nå for tiden, særlig utenfor tettbyen.
Manglende redeplassmuligheter er grunnen til tilbakegangen (mangel på god gammaldags takstein med mulighet for å komme innunder)

Mvh.KW

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.729
Hadde besøk av en Rødspette på forbrettet forleden.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Hos meg er noen plagsomme skjærer de mest vanlige forekomstene.

Topp Bunn