- Ble medlem
- 18.02.2009
- Antall liker
- 15.017
- Sted
- Kopervik og Bergen
- Torget vurderinger
- 1
Staten fungerte tildels sosialdemokratisk, og kapitalen styrte slik den alltid har styrt. Krigen derimot var unntakstilstand. Jeg ser ingenting med nazismen som ikke er kompatibelt med det å være høyreorientert. Det er ikke gitt at demokrati er noe som tilhører venstre eller høyresiden. Demokratier og diktaturer finnes på begge sider av skillelinjen.Smorte24 skrev:Det står jo noe annet i linken fra wikipedia hvorfor venstresiden ble fjernet.baluba skrev:Ble det lettere nå?Smorte24 skrev:Jeg er enig i at nazisme ikke har noe med dagens sosialister å gjøre, men det er nærmere venstresiden enn høyresiden.baluba skrev:Alt dette er jeg enig i, men hvis din definisjon bygger på at dette hendte mellom 1936 og 45 så har nazismen ingenting med sosialisme å gjøre. NSDAP hadde to fløyer. Den ene var venstresiden, som hadde blant andre Ernst Röhm som lederskikkelse. Den andre siden var den som samarbeidet med industrialistene, den kapitalistiske fraksjonen, ledet av Adolf Hitler.Smorte24 skrev:Nazisme er en gal mann og hans gale støttespillere fra 1936-45, det utrykket skulle ikke vært brukt i dagens samfunn.
De som sier de er nazister er noen uvitende bananer, folk som systemet i Norge har mislykket med.
Jeg har møtt 2 nynazister i hele mitt liv, den ene hadde alkoholiserte foreldre, den andre fikk juling av faren sin omtrent hver dag da han var liten.
I 1934 gjennomførte høyresiden en utrensking av sosialistene under det vi i dag kjenner som de lange knivers natt. Den natten gikk nasjonalsosialismen fra å være en ekstrem ideologi som favnet fra høyre til venstre, til å bli en ren høyreorientert bevegelse. Etter de lange knivers natt var det bare ordet nasjonalsosialisme som forbant partiet med venstresiden på en ganske vag måte. Det er også årsaken til at vi i dag omtaler forbrytelsene under krigen som nazistiske, og ikke nasjonalsosialistiske. For den opprinnelige anti-kapitalistiske ideologien som i utgangspunktet gjorde NSDAP til en form for sosialister døde i 1934.
Hitler og hans krets fikk press på seg fra kapitalistene om på kvitte seg med de sosialistiske elementene før de lange knivers natt, så det var altså mer eller mindre på bestilling fra kapitalistene i Tyskland at Röhm måtte dø. Sosialismen i nasjonalsosialismen var et fjernt minne da krigen endelig brøt ut i 1939, kun tilstedeværende i det partinavnet Anton Drexler og de andre grunnleggerne hadde valgt.
Opprinnelig dannet Drexler og hans medarbeidere noe de kalte "den nasjonalistisk-høyrekonservative politiske arbeidskrets" i 1918. Ut av denne kretsen ble DAP (Det tyske arbeiderparti) dannet i 1919, og skiftet navn/ble omdannet til NSDAP i 1920. Drexler forble leder til Hitler tok over i 1921.
Hitler kom vel til makten med sosialistisk politikk, at han senere kom i pengeproblemer og trengte støtte fra de rike i landet, er vel ikke det samme at han plutselig gikk over på høyresiden.
http://no.wikipedia.org/wiki/De_lange_knivers_natt
Derfor skjønner jeg heller ikke hvorfor nazistene blir kalt høyreekstremister.
Hitler var en gal mann og at folk i dagens samfunn ser opp til han er skremmende.
Kan du være så vennlig og gi meg et eksempel på hva er det med nazismen som har noe med høyresiden å gjøre?
Staten styrte så å si alt, alle skulle i jobb med staten som arbeidsgivere, jeg ser dessverre ikke mye så mye høyrepolitikk i dette.
Hvis du ikke mener at å innvandere andre land og forfølge et par folkeslag er høyrepolitikk da.
Å hevde at kapital og næringsliv var styrt av myndighetene i større grad enn andre moderne samfunn stemmer ikke. Alle jobbet ikke i staten, de jobbet i vanlige privatdrevne bedrifter som ellers i Europa. Krigens samordning av produksjon forandrer ikke på det.