H Baffel vs U Baffel.

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Antall liker
2.261
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
Lurer litt på fordeler ulemeper med H vs U baffel.
Jeg tenkte å slanke H bafflene mine til U baffel. Er det noe jeg får eller går glipp av om jeg bygger om til U baffel.
Årsaken til ombyggingen er vel kun for å gjøre de noe mindre og litt mere plassering venlige.
Kan U baffel bli mindre retnings bestemt og dermed lettere å plassere ?

Bafflene inneholder 4 stk 12" Peerless XlS i hver. Veggen stikker vel ut ca 25 cm foran og bak, baffel bredden er ca 55 og høyden 180cm.

Vedlegg

Tytte71

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.01.2008
Antall liker
1.153
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
2
Kan du beholde dybden på ca 50cm så ville jeg gjort det og heller laget en så smal u-baffel som mulig. I tillegg ville jeg delt inn hulrommet slik at hver driver får sin dedikerte u-baffel og hvor arealet på baksiden er mindre eller lik Sd. For å få u-baffelen til å fungere optimalt så må den dempes innvendig for å generere en bestemt tidsforsinkelse av de bakutstrålte bølgene.
Hvilken løsning som fungerer best for deg og ditt rom må du nesten selv finne ut av, men på generell basis så gir en slik U-baffel ca 6dB mer output enn det de du har i dag. En U-baffel er mindre sensitiv til plassering mot frontvegg enn dipolløsninger, men er mer sensitiv ift plassering mot sidevegg.

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Antall liker
2.261
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
Tanken var å bruke den jeg har å bare kappe bort veggene i front. Blir det da litt korte vegger bak med bare 25 cm ? Og bør baffel bredden bare være akkurat nokk til elementene ?
Jeg hadde planer om å putte inn 15" elementer i fremtiden, derfor jeg lagde baffelen så bred. Men siden jeg nå har disse 12" så får jeg vel bruke det jeg har og finne ut hva som funker.
Jeg sliter litt med å få plassert både H baffel og Infinity RS1, derfor jeg tenkte å minske H baffel. Mulig jeg skulle sett på alternative løsninger men bygge lysten er ikke på topp for tiden :)

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Antall liker
2.261
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
Angående demping på sideveggen bak i U baffel er det snakk om filt eller asfalt/bitumen plater da ?

Tytte71

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.01.2008
Antall liker
1.153
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
2
John Krekovsky i MusicAndDesign har jobbet mye med U-baffel og har konkludert med at dypden bør være minium 2xbredden på baffelen for å oppnå ønsket effekt (hans egen konstruksjon har allikevel litt lavere bredde/dybdeforhold). Om du beholder bredden og korter inn til halve dybden så oppnår du ikke noe særlig mer enn effekten av en foldet dipol og med en kapasitet som er redusert ift. det du har i dag. Du vil neppe tjene noe som helst m.a.o... annet enn redusert størrelse da.

Tytte71

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.01.2008
Antall liker
1.153
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
2
Angående demping på sideveggen bak i U baffel er det snakk om filt eller asfalt/bitumen plater da ?
Det er ikke bakveggene som primært skal dempes, men hele volumet. Poenget er å tidsforsinke bakustrålt lyd slik at man oppnår cardioid spredning. Mengden dempemateriale må finnes gjennom kombinasjonen prøving og måling.

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Antall liker
2.261
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
Hmm, så jeg bør egentli bare bruke de H bafflene jeg har da sjønner jeg. Og jobbe litt med demping i rommet på baksiden.
Så får jeg vurdere om jeg bygger nye senere, eller om det dukker opp andre gode forslag :)

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Antall liker
7.739
Det kommer an på hvor dype sidevangene er i forhold til bredden. Med dybde på halvparten av baffelbredden eller mindre skal ikke baffelen oppføre seg som en U-baffel og heller ikke trenge filt og annet i "U-en".

Mine fungerer flott med 30cm sidevanger og 60 bredde.

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Antall liker
2.261
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
Ok så jeg kan kappe fronten slik att det blir U uten å miste effekt kanskje helle få effekt. Min blir vel ca 60 bredde og litt over 25 invendig målt side vegger bak.
Jeg får vel bare prøve da sikkert :)

Tytte71

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.01.2008
Antall liker
1.153
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
2
Nei nei Emo - ikke forvirr Leikis nå :cool: Selv om det er rett det du skriver. For Leikis: Når vi snakker om U-baffel så snakker vi implesitt om cardioide system og ikke dipoler. Det du har i dag er dipol. Ved å halvere dybden og sette driverne i front så har du fortsatt en dipol. Det er først når systemet er laget slik at du kan kontrollere bakustrålingen i tid at vi kan snakke om cardioid spredning. Og ja, hvis du korter inn baffeldybden og bruker baffelen as-is, så mister du kapasitet.

Topp Bunn