Høyttalerterminaler / utvalg.

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Innlegg
5.414
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Hei , jeg trenger noen terminalertil mine tre-horn , da jeg skal gjøre ominternkablingen.

Har noen nå ,men de ble for korte i gjengene til tykkelsen på kassene ( må ha over 40millimeter)

Jeg kan felle inn mutterne innvendig , men hadde vært kekt med noe enklere da , noen som har noe tips om hvor jegkan fåtaki slike terminaler , ? de må både kunne ta banan og spade.

Jeg har i forkant av dette søktlitt på nett på morran , og fant ikke noe spennede....

alletips tas imot med takk . mvh Espen
 

lakki_luke

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
1.071
Antall liker
536
Sted
Jæren
Jeg vet at ssnht har flere typer liggende.Send ham en pm!
 

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Innlegg
5.715
Antall liker
1.259
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
ssm skrev:
Hei , jeg trenger noen terminalertil mine tre-horn , da jeg skal gjøre ominternkablingen.

Har noen nå ,men de ble for korte i gjengene til tykkelsen på kassene ( må ha over 40millimeter)

Jeg kan felle inn mutterne innvendig , men hadde vært kekt med noe enklere da , noen som har noe tips om hvor jegkan fåtaki slike terminaler , ? de må både kunne ta banan og spade.

Jeg har i forkant av dette søktlitt på nett på morran , og fant ikke noe spennede....

alletips tas imot med takk . mvh Espen
Hadde samme problem vedr dybde, forsenket dem jeg da, iom jeg kun skulle benytte bananer. Men en monteringsplate er nok det beste!
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.093
Antall liker
4.197
Torget vurderinger
1
Neutrik Speakon - det beste HT-kontaktsystemet som er å oppdrive.

mvh
KJ
 

Guit

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.09.2009
Innlegg
1.122
Antall liker
164
Sted
Sunndalsøra
Hei Espen!

Jeg har gått for disse mundorf terminalene.Men de er kostbare. Og da har jeg villet brukt flatbor på innside, slik at terminalboltene blir lang nok. Det jeg liker med disse plast- terminalene er at spadene sitter godt ved tilskruing for hånd, og man får mindre signaltap, enn når man bruker massivt metall. Jeg personlig liker spader best. Man får lavere kontaktmotstand. Har lang erfaring med det innen elektrofaget også.Sjelden noe kontaktproblemer her. Terminaler direkte på et flott kabinett ser også penest ut ;) mvh
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.276
Antall liker
34.811
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Mundorf-terminalene koster skjorta, men de funker. Dessuten gir de en følelse av seriøs kvalitet når man drar dem til for hånd, omtrent som å smekke igjen døra på en Mercedes E-klasse, og det kan jo også være verdt en krone eller to.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Vet ikke om jeg er enig om Michellterminalene. Hodet på 'skruen' har alt for stor diameter. Det kan gjøre det vanskelig å få spader til å sitte riktig. Jeg hadde dem på mine gamle ProAc, og de var ikke kompatible med spadene til WBT.



Edit: Bilde.
 

Robert_Blindheim

Hi-Fi interessert
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
79
Antall liker
9
Har brukt disse med godt hell:


Med tykke kabinetter må skruen som benyttes fra innsiden av kabinettet byttes med en som er lengre. Bolten er ikke metrisk, men 1/4" bred noe som er en kurant US bolt å få tak i. Bolten har ingenting med signaloverføringen å gjøre og er derfor helt ukritisk.

Pinnene som du lodder kablene til holdes på plass mot kabinettet av den ytre plastklemma etter at bolten fra innsiden er skrudd til.

Ellers ser det ut til at de fleste terminaler (uten monteringspaneler) stopper på 30-38mm lengde. Hadde vært fint om noen fant lengre terminaler da det hadde spart en del bryderi ved en del DIY prosjekter.


(Jeg skaffer forøvrig ikke disse terminalene, så dette er ikke reklame).
 
A

aair

Gjest
Jeg har til gode å se noe lengre terminaler enn de du fikk av meg i går, Espen. Men siden terminalene skal stå på siden av kabinettet - hva om du felte terminalene helt inn i kassa, så du får en slett overflate på utsiden? Gjengelengde + terminalhode er 67 mm, så da får du mer å gå på inne i kassa. Ulempen er at du ikke får brukt spader, men når brukte du dette sist??
 

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Innlegg
5.715
Antall liker
1.259
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Robert Blindheim skrev:
Har brukt disse med godt hell:


Med tykke kabinetter må skruen som benyttes fra innsiden av kabinettet byttes med en som er lengre. Bolten er ikke metrisk, men 1/4" bred noe som er en kurant US bolt å få tak i. Bolten har ingenting med signaloverføringen å gjøre og er derfor helt ukritisk.

Pinnene som du lodder kablene til holdes på plass mot kabinettet av den ytre plastklemma etter at bolten fra innsiden er skrudd til.

Ellers ser det ut til at de fleste terminaler (uten monteringspaneler) stopper på 30-38mm lengde. Hadde vært fint om noen fant lengre terminaler da det hadde spart en del bryderi ved en del DIY prosjekter.


(Jeg skaffer forøvrig ikke disse terminalene, så dette er ikke reklame).
Er ikke dette en Cardas-variant?
 

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Innlegg
5.414
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
aair skrev:
Jeg har til gode å se noe lengre terminaler enn de du fikk av meg i går, Espen. Men siden terminalene skal stå på siden av kabinettet - hva om du felte terminalene helt inn i kassa, så du får en slett overflate på utsiden? Gjengelengde + terminalhode er 67 mm, så da får du mer å gå på inne i kassa. Ulempen er at du ikke får brukt spader, men når brukte du dette sist??
Hei,jeg er ingen spade -fan uansett , så ja knut her er det muligheter.....

jeg har jo 4 stk slike som zomby linker til , det kan også gå å forsenke 10mm på kassens innside med en vinkeldrill somjeg har.

tenkte bare å få på banen hva som finnes , før jeg foretar kirugiske inngrep i de velspillende horn.....

pr i dag ligger det flatkopper i en kanal som er innfrest i topp , dette lar seg neppe dra ut , og enda mindre erstattes med runde kabler( som jeg vil bruke internt) .

Jeg vil unngå terminalplater så langt jeg kan , da dette vil svekke hornkonstruksjonens stivhet , da terminalene skal rett ved siden av elementene,...

forsenking på innside lar seg gjøre med fres/bor som borer flatt fra biltema til noen få kroner , da vil hele terminalen sitte utv og la seg benytte med spade/banan.

Men somsagt si gjerne fra om noen har noe genialtde har sett til montering i så dype matrialer.

Espen
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.093
Antall liker
4.197
Torget vurderinger
1
ssm skrev:
Med ei terminalplate så behøver du strengt tatt kun å borre ut hullene til selve terminalene (litt større hul enn ytrre diameter» på monteringsmuttrene) og evt monteringsskruer, og det behøver ikke å «svekke» konstruksjonen, bruk evt ekstra monteringsskruer og pakninger for å sikre tett kobling mellom terimalplata og kabinettet. Det er i tilfelle fordelaktig å bruke terminaler hvor internkabelen monteres «ko-aksialt» med terminalen, jf. f.eks. WBT.

mvh
KJ
 

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Innlegg
5.414
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Ja ser den der......selvsagt en mulighet....

skal jeg bruke terminalene jeg nå har , bør platen være ikke-metallisk , feks farget acryl eller noe , ellers må det isoleres mot jord.

Mvh Espen
 

Robert_Blindheim

Hi-Fi interessert
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
79
Antall liker
9
Glemte link, men ja dette er Cardas sine kontakter.

hifiguru skrev:
Robert Blindheim skrev:
Har brukt disse med godt hell:


Med tykke kabinetter må skruen som benyttes fra innsiden av kabinettet byttes med en som er lengre. Bolten er ikke metrisk, men 1/4" bred noe som er en kurant US bolt å få tak i. Bolten har ingenting med signaloverføringen å gjøre og er derfor helt ukritisk.

Pinnene som du lodder kablene til holdes på plass mot kabinettet av den ytre plastklemma etter at bolten fra innsiden er skrudd til.

Ellers ser det ut til at de fleste terminaler (uten monteringspaneler) stopper på 30-38mm lengde. Hadde vært fint om noen fant lengre terminaler da det hadde spart en del bryderi ved en del DIY prosjekter.


(Jeg skaffer forøvrig ikke disse terminalene, så dette er ikke reklame).
Er ikke dette en Cardas-variant?
 
Topp Bunn