Høyttalerjakt

A

Antonx

Gjest
Jeg er frekk nok til å lage en ny tråd(fra hvilke høyttalere?) for å bli sett. Vil så gjerne ha tilbakemeldinger ;)

1. runde:

Ja da har jeg tatt første runde på by´n. Hørte først på Audiovector Mi3 og må si jeg ble skuffet. Tam og tilbakelendt. Hvor var mellomtonen? Hvorfor skryter foll av den?
Så fikk jeg høre System Audio SA1750 på samme elektronikk(Marantz/Primare). Og da kom smilet tilbake. Det var som et slør ble fjernet. Strammere bass også. De låt veldig bra.

Deretter gikk turen til HiFi klubben og Dali Ikon6. Slappe selgere forresten, vil de ikke selge? Syntes Dalien spilte bra men den hadde en litt spessiell varm klang som jeg ikke likte. Jeg tenke det var noe med Thule og jeg jeg fikk høre dem med en dyr nøytral forsterker. Da låt det bedre med med den samme klangen.
Fikk også høre B&W 705. Da kom vokalen bedre frem. Veldig detaljrik. Men savnet basstrykket for mye og gulvmodellene er for dyre for meg.

Dermed er AV helt klart lagt vekk. Også Dali er jeg redd. Og B&W.
System Audio´ene likte jeg godt. Litt dyre dog. 12.000,-.
Er spent på Monitor Audio. Andre alternativer?
har dere samme oppfattning som meg eller skiller jeg meg ut?(jeg er ikke erfaren lytter).

2. hørerunde:

Hørte i dag på Klipsh. De likte jeg ikke noe særlig. Slapp bass.
Men de hadde en Proac D15 som de hadde fått i innbytte. Ca 1 år gamle, nypris over 26.000,-, selges for 15.ooo,-. Fristende kjøp. Veldig åpent detaljrikt lydbilde. Kvalitetshøyttalere. Men jeg tror de passer best til akustisk musikk/jazz? Selv om de spilte rock bra opplevde jeg de ikke som spesielt egnet til rocka musikk, men er usikker på om jeg har rett i det. Har noen erfaringer med dem?
Hørte også på Audio Pysics Yara til 13.000,-. de syntes jeg ble for mørke i klangen og litt for lite engasjerende. Men DLS R55 likte jeg. Veldig engasjerende nøytrale høyttalere som låt bra hele veien. De så ikke så dyre ut men låt veldig bra til prisen(8000,-).
Til slutt hørte jeg på et sett Tannoy til 11.000,- , Eyric DC1. Syntes de låt bra, men manglet litt punch i bassen og litt "kasselyd"?
Ikke de beste jeg har hørt men heller ikke de dårligste.

Fortsatt er System Audio 1750 mest aktuell. Eller Proac? Hadde budsjettet stoppet på 8000,- hadde nok DLS´ene vært førstevalget så langt.

Kommentarer?

Erfarte også at jeg må ta det selgere sier med en klype salt og stole på egne inntrykk. De skryter av en modell som jeg sier etterpå at jeg ikke likte og når jeg deretter fant en jeg likte så er de enige med mine mindre bra inntrykk av den forrige. Hmm.. de vil visst ha meg i godt humør og gi inntrykk av at jeg har peiling....

I morgen gjenstår det én butikk med Monitor Audio og Focal JMlab.

A

Apache

Gjest
Ikke avskriv høyttalere etter bare å ha hørt de hos forhandler. Lån med deg hjem og prøv i ditt rom og med ditt utstyr. Kanskje vil du få et helt annet inntrykk.

Matching elektronikk/høyttalere samt rommets innvirkning er ekstremt viktig. Dette har alle som har vært med i gamet en stund erfart.

Jeg tror at de fleste forhandlere er så seriøse at hjemlån mot deponering er kurant sak. Pengene bør du få igjen uten diskusjon. Hold deg unna forretninger som ikke går med på dette.

mvh

Olympia

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.12.2003
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
Ser ut til at budsjettet ditt er opp mot 15.000?? I så fall ville jeg IKKE kjøpt nye høyttalere. Se på bruktmarkedet. Du får mye bra og få år gammelt til 1/2 pris. Så forresten HiFi Huset i Bærum hadde brukte JM Lab 926 til 15'. De spiller nok langt bedre enn hva du har nevnt over. Men elektronikk er viktig. Lån og test selv.

Thomas_A

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.07.2002
Antall liker
2
Patos 402mkII er kansje noe å legge øret til.

A

Antonx

Gjest
jeg kjøper gjerne brukt om jeg finner bra høyttalere. Jeg synes jeg får et greit hovedinntrykk i butikk iallefall, om jeg liker lydbildet og klangen. For å gå nærmere til verks må jeg selvfølgelig teste hjemme. Men jeg har ikke bil så det er tungvindt å teste ørten ht. Derfor leter jeg etter de jeg liker best og så kan jeg teste noen få hjemme.
vet ikke om noen som selger Patos i oslo/bærum.

Thomas_A

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.07.2002
Antall liker
2
jeg kjøper gjerne brukt om jeg finner bra høyttalere. Jeg synes jeg får et greit hovedinntrykk i butikk iallefall, om jeg liker lydbildet og klangen. For å gå nærmere til verks må jeg selvfølgelig teste hjemme. Men jeg har ikke bil så det er tungvindt å teste ørten ht. Derfor leter jeg etter de jeg liker best og så kan jeg teste noen få hjemme.
vet ikke om noen som selger Patos i oslo/bærum.
http://www.patos.no/Forhandlerliste.htm

Torsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2005
Antall liker
152
AVhifi.no har Patos. Det er en nettbutikk som ligger på sinsen. Ring på forhånd for avtale om demo. De opererer med pris inkl. frakt i oslo, så hvis du tar frakten hjem selv, så får du sikkert litt avslag også.
Tror nok både L302 og L402 er verdt en lytt.

DSP

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2005
Antall liker
0
Har selv en forkjærlighet for SA1750, mener den har klassens beste mellomtone og den kuleste bassen.

akto

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.10.2005
Antall liker
49
Sted
Akershus
Jeg er meget enig i det du skriver, bortsett fra System Audio (som jeg synes mangler sjel), så jeg mistenker at vi har nogenlunde samme smak.

Jeg vil anbefale deg å ta en kikk på Visonik, et tysk merke som forhandles av Hifi-stasjonen. Jeg har et sett inne til test nå, og jeg mistenker at dette kan være noe for deg.

F. eks denne; http://www.hifi-stasjonen.no/produkter/view/?page=2&pro_id=273

Jeg vet ikke om det er mulig å forhandle om denne prisen, men dette er et meget spennende merke til fornuftig pris! Spiller også meget bra med relativt billig elektronikk

A

Antonx

Gjest
Høyttalerjakten er nå avsluttet.

Jeg fikk Focal JMlab Cobalt 816s billig..Veiledende 14.500,-
Kunne ikke si nei til det tilbudet!
Elendig lytterom på butikken, men denne gangen stolte jeg mye på selgeren.
Den har i følge han vunnet mange tester. Låter veldig åpent, oppløst. Går dypt i bassen. Litt lyst? Rent!
Han også var enig at SA er en av de beste i prisklassen og at Proac er mest en jazzhøyttaler. Et seriøst blad(husker ikke hvem) hadde testet 816s mot nettopp Sa 1750. Det eneste SA var bedre på var Vivalidi mente de.
Spiller Radiohead for fullt trøkk nå......yeah......

S

smog

Gjest
Hørte du ikke på Monitor Audio? Når jeg kom dit for å lytte til monitor audio, ville han heller selge meg Focal JMlab Cobalt 816s. Jeg lyttet til den, men ble ikke helt overbevist. Lånte med meg et par litt brukte MA GR20, synes det er en helt annen klasse. Men smaken er som baken. Lykke til med nye høyttalere.

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.172
Torget vurderinger
7
Gratulerer med nye høyttalere. Håper du blir fornøyd :)

Slinger

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2002
Antall liker
45
Torget vurderinger
4
Jeg får hjelpe deg med et bilde av din nyinnkjøpte,siden du ikke har lagt inn noe selv ;D
Gratulerer med nye høytalere.

A

Antonx

Gjest
Han sa MA (silverRS6) ikke var i samme klasse med 816s, og siden han selger dem også stolte jeg på det. Uansett var lytterommet stablet opp med høyttalere så jeg fikk ikke noen god demo uansett.
Om jeg ville ha likt dine bedre vil jeg kanskje aldri få vite,,, Uansett tror jeg det er knallbra HT til den prisen jeg fikk!

Torsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2005
Antall liker
152
Lykke til med nye høyttalere, men husk å spille dem inn litt også. "Fullt trøkk" rett ut av embalasjen er vel litt drøyt ;-)

heggaII

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
0
Lykke til med nye høyttalere, men husk å spille dem inn litt også. "Fullt trøkk" rett ut av embalasjen er vel litt drøyt ;-)
Fullt trøkk rett ut av emballasjen er beste måte å spille inn på 8)

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
Satt og leste tråden din og tenkte å anbefale deg å låne øret til Krix før du foretok et valg. De har imponert meg med en utrolig god punch i bassen.

Gratulerer med nye høytalere forresten!

maiden

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.10.2005
Antall liker
0
Grattis, her har du fått deg mye dynamikk og spilleglede for pengene.

Litt OT, man skal være litt påståelig som kunde hos Andre får å få seg ett par MA ut av døra der ;D

mvh

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Grattis, her har du fått deg mye dynamikk og spilleglede for pengene.

Litt OT, man skal være litt påståelig som kunde hos Andre får å få seg ett par MA ut av døra der ;D

mvh
Riktig; han har langt bedre kalkyle på JM Lab har det blitt sagt..

Mvh Vidar P

A

Antonx

Gjest
Ja, han har tydeligvis fått dem billig. Ja han sa det beste var å kjøre basselementene hardt . Nettopp fordi elementene ikke slår så langt ut når de er nye.

shaunv

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2006
Antall liker
67
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
19
Ja, han har tydeligvis fått dem billig. Ja han sa det beste var å kjøre basselementene hardt . Nettopp fordi elementene ikke slår så langt ut når de er nye.
Et par timer med sting 20hz burde da gjøre jobben?

Topp Bunn