Høyttalere Høyttalere til hjemmekino med fokus på dynamikk og mellombass

Ivaols

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.12.2004
Innlegg
1.190
Antall liker
507
Sted
Flekkerøy
Hei.

Hadde en lignende tråd her for tre år siden og endte den gang opp med et par Legacy Focus HD som jeg har vært svært fornøyd med. Solgte de nettopp for å redusere pengene som er bundet opp i stereobiten av hjemmekinoen. Ønsker nå som overskriften sier et par høyttalere til hjemmekino bruk som har fokus på dynamikk og smekk i mellombassen (Legacy hadde mer trøkk i bunn). Har gode subber som tar dypbassen så det er ikke prioritert. Film/musikk bruk er 95/5%.

Utstyret de skal kobles til ser dere i signaturen under. Rommet på ca 30kvm er dempet i førsterefleksjonsområdene bak og ved siden av fronthøyttalerene.

Er lettere allergisk mot hardhet i øvre mellomtone som gjør meg fort lyttetrett.


Har ikke klart å hoste opp så mange alternativer selv. Klipsch RF7 II har jeg så vidt hørt på i butikk men langt fra nok til å avsi en dom. Leser at mange mener de kan bli litt pågående når en spiller høyt. Ellers virker det som de har alle de andre kvalitetene jeg er på utkikk etter, dynamikk og trøkk i mellombassen. Klipsch RF63 er et annet rimeligere alternativ men svært usikker på om tre 6.5" vil røske nok i mellomgulvet...

Kjøp av Swans F2.2 som jeg har hatt tidligere er også et alternativ men fikk aldri mellomgulv trøkket med de.

Er åpen for det meste men kjøper ikke høyttalere som er "avhengig" av rørforsterker he he :) Brukt er å foretrekke så jeg sitter igjen med litt etter salget av Legacyène. Prisklasse opp til 35000 men jo lavere jo bedre. Utseende er ikke nøye siden de står i dedikert rom der jeg har all makt :)

På forhånd takk.

Mvh
Ivan
 

skorob

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
3.790
Antall liker
1.993
Sted
Brumunddal
Torget vurderinger
9
Jeg svare deg Før på litt anna. Men er det bare kino, da er ikke klipsch RF serinen noe skarp. RF serien ER kinohøyttaler nr 1. Mens heritage er mest musikk. RF 63 selger dem nye på finn.No til 10k. RF83 til 13k. Dette er scoooop. Selger er den gamle klipsch importøren som tømmer et eksternt lager. :)
 

Ivaols

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.12.2004
Innlegg
1.190
Antall liker
507
Sted
Flekkerøy
Mange takk igjen skorob :)

Har fått gode svar av deg tidligere derfor har jeg utelatt Heritage serien til Klipsch fra mine alternativer. Et par brukte RF63 er fristende men som jeg skriver i første post er jeg i tvil om hva tre 6.5" kan gjøre i mellombassen... Men de er absolutt på lista.
 

pahf

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2005
Innlegg
4.992
Antall liker
1.935
Sted
huttuheita
Torget vurderinger
8
Du skal ikke kimse av mellombassen til RF-63... Jeg har ihvertfall ikke hørt noen annen 6.5" spenne ifra like hardt som det de gjør.
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.074
Antall liker
20.270
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Har selv RF7 og de passer meg, mitt rom og smak veldig godt. Har dog mk1 utgaven. Bor du ikke langt unna så kan du jo få en demo. Har også behandlet lytterom. Er nok litt mer morro med 2x10" tommere pr side enn 3x6.5"

Jeg har også hørt at de som ikke liker RF7 ofte liker RF83. Jeg har desverre ikke hørt RF83 i kontrollerte omgivelser.
 

Ivaols

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.12.2004
Innlegg
1.190
Antall liker
507
Sted
Flekkerøy
Du skal ikke kimse av mellombassen til RF-63... Jeg har ihvertfall ikke hørt noen annen 6.5" spenne ifra like hardt som det de gjør.
Siden jeg ikke har hørt de skal jeg ikke kimse, er bare litt skeptisk hehe.
 

Lyden av Opplevelser

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.02.2013
Innlegg
395
Antall liker
42
Sted
Stavanger - Kirkegaten nr.43.
Torget vurderinger
0
Hei.

Hadde en lignende tråd her for tre år siden og endte den gang opp med et par Legacy Focus HD som jeg har vært svært fornøyd med. Solgte de nettopp for å redusere pengene som er bundet opp i stereobiten av hjemmekinoen. Ønsker nå som overskriften sier et par høyttalere til hjemmekino bruk som har fokus på dynamikk og smekk i mellombassen (Legacy hadde mer trøkk i bunn). Har gode subber som tar dypbassen så det er ikke prioritert. Film/musikk bruk er 95/5%.

Utstyret de skal kobles til ser dere i signaturen under. Rommet på ca 30kvm er dempet i førsterefleksjonsområdene bak og ved siden av fronthøyttalerene.

Er lettere allergisk mot hardhet i øvre mellomtone som gjør meg fort lyttetrett.


Har ikke klart å hoste opp så mange alternativer selv. Klipsch RF7 II har jeg så vidt hørt på i butikk men langt fra nok til å avsi en dom. Leser at mange mener de kan bli litt pågående når en spiller høyt. Ellers virker det som de har alle de andre kvalitetene jeg er på utkikk etter, dynamikk og trøkk i mellombassen. Klipsch RF63 er et annet rimeligere alternativ men svært usikker på om tre 6.5" vil røske nok i mellomgulvet...

Kjøp av Swans F2.2 som jeg har hatt tidligere er også et alternativ men fikk aldri mellomgulv trøkket med de.

Er åpen for det meste men kjøper ikke høyttalere som er "avhengig" av rørforsterker he he :) Brukt er å foretrekke så jeg sitter igjen med litt etter salget av Legacyène. Prisklasse opp til 35000 men jo lavere jo bedre. Utseende er ikke nøye siden de står i dedikert rom der jeg har all makt :)

På forhånd takk.

Mvh
Ivan
Hei Ivan.

En diskant som ligger i samme leie som Legacy Focus HD ( - ikke fullt så transparent, MEN adskillig mer åpent,detaljert,phaseriktig,og homogen) som IKKE komprimerer diskantlyder ( - som en bitende damestemme f.eks.) - og ei rolig og utfollende mellomtone - med ei skarptromme og dyp "kick"bass nesten ukjent for de fleste - som er lett å drive (-semiaktive ) og 93/94 dB 1m i Driftseffekt ? - og kan sammenkoples med 300Watt/FTC ? Dette hovedhøyttaler-settet( 3-veis ) med tillegg av en av de aller beste Center-høyttalerne( 3-veis ) jeg har hørt - med tilsvarende matchende 2 stk. bakhøyttalere( 2-veis ) ..........alt hørbart i svart - innen Prisklassen som du referer til ..............- finnes plutselig tilgjengelig der ute - har jeg hørt om..... - Jeg har selv et par av den aller største i serien - som IKKE er til salgs siden disse utgjør EN av mine Absolutte Referanser - stående ved siden av ditt solgte Legacy Referanse-Sett.

Mvh. Sveinung - Lyden av Opplevelser
 

Ivaols

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.12.2004
Innlegg
1.190
Antall liker
507
Sted
Flekkerøy
Har selv RF7 og de passer meg, mitt rom og smak veldig godt. Har dog mk1 utgaven. Bor du ikke langt unna så kan du jo få en demo. Har også behandlet lytterom. Er nok litt mer morro med 2x10" tommere pr side enn 3x6.5"

Jeg har også hørt at de som ikke liker RF7 ofte liker RF83. Jeg har desverre ikke hørt RF83 i kontrollerte omgivelser.
Takk for tilbudet men det blir litt langt fra Flekkerøy :)

Dukker det opp et brukt par RF7 II kommer jeg mest sannsynlig til å teste.
 

oyvindl85

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2013
Innlegg
3.131
Antall liker
2.218
Sted
Bergen
Torget vurderinger
17
Tror du ville kommet veldig langt med Mantra 60 evt Mantra 70 etter dine kriterier. Har selv hatt Mantra 60 og de spiller mellombass så
det holder spør du meg. Ikke blir de slitsomm heller. Kanskje Mantra 70 vil være vel så god til 30 kvm. Men Mantra 60 vil duge også med
nok effekt inn.

Mvh Øyvind
 

Ivaols

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.12.2004
Innlegg
1.190
Antall liker
507
Sted
Flekkerøy
Lyden av opplevelser: dette hørtes spennende ut! Hvilket merke dreier det seg om?
 

Lyden av Opplevelser

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.02.2013
Innlegg
395
Antall liker
42
Sted
Stavanger - Kirkegaten nr.43.
Torget vurderinger
0
Lyden av opplevelser: dette hørtes spennende ut! Hvilket merke dreier det seg om?
- US-made Boston Acoustic VR-965-MX (kunde) + VR-920-MX (kunde) + VR-MX Back... som i praksis virker nesten like lett å drive som dine tidligere Legacy - som trives Svært godt i samarbeide med 300Watt/FTC pr.kanal.

Mvh. Sveinung
 

skorob

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
3.790
Antall liker
1.993
Sted
Brumunddal
Torget vurderinger
9
Har selv RF7 og de passer meg, mitt rom og smak veldig godt. Har dog mk1 utgaven. Bor du ikke langt unna så kan du jo få en demo. Har også behandlet lytterom. Er nok litt mer morro med 2x10" tommere pr side enn 3x6.5"

Jeg har også hørt at de som ikke liker RF7 ofte liker RF83. Jeg har desverre ikke hørt RF83 i kontrollerte omgivelser.

Her har vi en grei oppsummering :)

https://community.klipsch.com/index.php?/topic/146143-rf-7-vs-rf-7ii-vs-rf-83-comparison/

Edit: Helt enig i RF83, dem er utrolig laidback. Jeg bruker Rotel 1572 på mine. Klasse D ifra IcePower på 2x250/8ohm. Og sku nok ønske dem hadde mer "sprut" og "gnister" oppover i registeret. Men dette er brutale greier, som jeg er utrolig glad i.
 
Sist redigert:

Ivaols

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.12.2004
Innlegg
1.190
Antall liker
507
Sted
Flekkerøy
Flott sammenligning du fant der og interessant å se forskjellen i størrelse.
 

Quisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.07.2012
Innlegg
929
Antall liker
419
Sted
Stavanger
Dette er vel en brannfakkel men på noen utenlandske fora er det en del som kaster ut vanlig hi-fi å putter inn PA topper i kinoene sine. Burde hvertfall gi dynamikk og punch.
 

eddie1

Banned
Ble medlem
02.10.2006
Innlegg
3.361
Antall liker
726
Torget vurderinger
8
RF63 eller 3 ganger la scala ;)
 

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.918
Antall liker
1.974
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Skal det trykke i mellombassen bør man ha flere tommer. Mektig imponert over RF7 ii, men denne fra JBL har brutal smekk:
JBL 4429 | Lyd & Bilde

Sett de har solgt demo fra Soundgarden til ditt budsjett. Model 4319 som er en klasse/str under holder nok også. Ligger et par av den her på brukten ser jeg.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Ser ingen grunn til å avskrive Heritageserien til kinobruk. Cornwall III med 15" i bassen lager go'lyd på film som bare det. Men du må ha en forsterker som klarer å levere "plutselighet" og maffig bass med kontroll. Stor og fin, rund lyd, helt uten skarpe kanter.
 

Ivaols

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.12.2004
Innlegg
1.190
Antall liker
507
Sted
Flekkerøy
Tror du ville kommet veldig langt med Mantra 60 evt Mantra 70 etter dine kriterier. Har selv hatt Mantra 60 og de spiller mellombass så
det holder spør du meg. Ikke blir de slitsomm heller. Kanskje Mantra 70 vil være vel så god til 30 kvm. Men Mantra 60 vil duge også med
nok effekt inn.

Mvh Øyvind
SA hadde jeg ikke tenkt på i det hele tatt. Hadde en svært dårlig opplevelse av noen svært dyre SA høyttalere jeg eide for mange år siden noe som førte til at jeg aldri har lyttet til merket igjen. De selger de på den lokale Soundgarden så det kan være jeg låner øre til de på ny :)
 

Ivaols

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.12.2004
Innlegg
1.190
Antall liker
507
Sted
Flekkerøy
Dette er vel en brannfakkel men på noen utenlandske fora er det en del som kaster ut vanlig hi-fi å putter inn PA topper i kinoene sine. Burde hvertfall gi dynamikk og punch.
Jeg er som skrevet innledningsvis åpen for det meste av utseende men det må ha kvalitetene i orden. Har du noen konkrete forslag som er mulig å få tak i?
 

Ivaols

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.12.2004
Innlegg
1.190
Antall liker
507
Sted
Flekkerøy
Skal det trykke i mellombassen bør man ha flere tommer. Mektig imponert over RF7 ii, men denne fra JBL har brutal smekk:
JBL 4429 | Lyd & Bilde

Sett de har solgt demo fra Soundgarden til ditt budsjett. Model 4319 som er en klasse/str under holder nok også. Ligger et par av den her på brukten ser jeg.
Jeg heller også til at trykk i mellombassen ikke kommer skikkelig før det er litt størrelse på elementene. Har lagt merke til disse hos Soundgarden men aldri lyttet til de eller lest noe om de. Takk for link.
 

janghell

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.12.2002
Innlegg
653
Antall liker
310
Torget vurderinger
11
Lyden av opplevelser: dette hørtes spennende ut! Hvilket merke dreier det seg om?
- US-made Boston Acoustic VR-965-MX (kunde) + VR-920-MX (kunde) + VR-MX Back... som i praksis virker nesten like lett å drive som dine tidligere Legacy - som trives Svært godt i samarbeide med 300Watt/FTC pr.kanal.

Mvh. Sveinung

Trodde først at du hintet mot Kef Reference 4:). De er vel fremdeles en av dine favoritter Sveinung?
 

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.246
Antall liker
3.487
Sted
Horten
Torget vurderinger
7
Oppsettet til Madman gjør veldig mye riktig med tanke på hva du søker etter. Great Plains Audio 604 pluss to 15" basser i åpen baffel spiller meget bra.

 

Lyden av Opplevelser

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.02.2013
Innlegg
395
Antall liker
42
Sted
Stavanger - Kirkegaten nr.43.
Torget vurderinger
0
Lyden av opplevelser: dette hørtes spennende ut! Hvilket merke dreier det seg om?
- US-made Boston Acoustic VR-965-MX (kunde) + VR-920-MX (kunde) + VR-MX Back... som i praksis virker nesten like lett å drive som dine tidligere Legacy - som trives Svært godt i samarbeide med 300Watt/FTC pr.kanal.

Mvh. Sveinung

Trodde først at du hintet mot Kef Reference 4:). De er vel fremdeles en av dine favoritter Sveinung?
- Har enda etpar par av KEF Reference 4.2 stående i mørk Palisander...........svært få laget av disse - og kun disse to parene kom til Norge. Men LYD-messig så har jeg funnet en annen fabrikat med Custom-tilpasninger Fullfrekvent - og inntil 7 oppgraderings-moduleringer. Disse starter på 20.000,-/par inkl. Ekstreme Maxwell Sound System 2x3m Høyttalerkabler ................- litt morsomt !?? ( - et titalls som også ikke er for salg ).

Mvh. Sveinung - Lyden av masse Morsomme Opplevelser
 

TL

Hi-Fi interessert
Ble medlem
19.08.2002
Innlegg
89
Antall liker
10
Ser at du har sub fra seaton, så hva med å selge ATI forsterkeren og gå for seaton catalyst eller eventuelt beholde ATI og ta en titt på JTR sitt utvalg?
Jeg er strålende fornøyd med 3xcatalyst 8c som frontrekke.
 

Ivaols

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.12.2004
Innlegg
1.190
Antall liker
507
Sted
Flekkerøy
Ser at du har sub fra seaton, så hva med å selge ATI forsterkeren og gå for seaton catalyst eller eventuelt beholde ATI og ta en titt på JTR sitt utvalg?
Jeg er strålende fornøyd med 3xcatalyst 8c som frontrekke.
$2,795 each + shipping står det på Seaton Catalyst, pluss moms. Om ikke annet så sprenger det budsjettet så det kjennes i brystkassa... Høy dollarkurs for tiden gjør det ikke bedre. JTR blir også svært dyrt når en inkluderer alt som skal betales.

Er det ingen som bygger tilsvarende i Norge?
 

oyvindl85

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2013
Innlegg
3.131
Antall liker
2.218
Sted
Bergen
Torget vurderinger
17
Tror du ville kommet veldig langt med Mantra 60 evt Mantra 70 etter dine kriterier. Har selv hatt Mantra 60 og de spiller mellombass så
det holder spør du meg. Ikke blir de slitsomm heller. Kanskje Mantra 70 vil være vel så god til 30 kvm. Men Mantra 60 vil duge også med
nok effekt inn.

Mvh Øyvind
SA hadde jeg ikke tenkt på i det hele tatt. Hadde en svært dårlig opplevelse av noen svært dyre SA høyttalere jeg eide for mange år siden noe som førte til at jeg aldri har lyttet til merket igjen. De selger de på den lokale Soundgarden så det kan være jeg låner øre til de på ny :)
Hadde du noen SA7K? Jeg mener at Mantra 60 evt 70 spiller fenomenal bass med kraftig elektronikk. Hadde et par Mantra 60 oppkoblet min McIntosh MA6900.
Dette spilte så kontant at det var rått. Ikke fått samme punchen i de andre høyttalerne jeg har koblet til den. Så mitt stalltips til skikkelig punch, er å ta en lytt på Mantra 70, som de kanskje har inne for demo. Mantra 60 er kun å oppdrive brukt. Ikke ekskluder dem før de er hørt hvertfall :)

Mvh Øyvind
 

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Innlegg
4.423
Antall liker
1.850
Sted
Karmøy - Rogaland
Det beste er å lage noe selv. Her skikkelige "film-horn" fra JBLs screening-serie. Med DSP klokker man inn den midbassen og det trøkket man ønsker.
DSC00230.JPG
 

Ivaols

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.12.2004
Innlegg
1.190
Antall liker
507
Sted
Flekkerøy
Jeg har nok ikke interessen og kunnskapen til å lage noe selv. Det måtte i beste fall være et ferdig kit til montering ala det chris33 linker til i #29. Et annet moment er at jeg må få hørt det før kjøp, eventuelt kjøpe brukt så en får solgt til ca samme pris.
 

TL

Hi-Fi interessert
Ble medlem
19.08.2002
Innlegg
89
Antall liker
10
$2,795 each + shipping står det på Seaton Catalyst, pluss moms. Om ikke annet så sprenger det budsjettet så det kjennes i brystkassa... Høy dollarkurs for tiden gjør det ikke bedre. JTR blir også svært dyrt når en inkluderer alt som skal betales.

Er det ingen som bygger tilsvarende i Norge?
Hadde ikke fått med meg den lille detaljen om budsjett i innledningsposten :) Catalyst blit vel kanskje litt dyr da, spesielt nå når valutaen er på heisatur.

JTR Noesis 228HT ligger på 1299 USD/stk og på forumet til JTR ligger det info om at de har deler til å bygge noen få Triple 12HT-lp på lager. Disse vil jeg tro at man kan få en relativt hyggelig pris på. Problemet er selvfølgelig at det ikke er mulig å få hørt disse høyttalerne i Norge.... Jeg har heller ikke hørt disse høyttalerne selv, men har Slanted 8HT som surround og surround back i eget anlegg og trives godt med det.


En annen høyttaler som virker interessant ut i fra de egenskapene du ønsker er JBL LSR6332. Denne er å få fra forhandler i Norge og en del billigere via ebay av og til.
Tannoy definition install er en annen mulighet.

Eller finnes det mange fine DIY konstruksjoner rundt omkring. Spesielt de SEOS baserte løsningene Chris33 har linket til virker interessante, men problemet der igjen er å få hørt høyttalerne.

Jeg ville uansett ha sett på andre løsninger enn typiske 2,5 veis Hi-Fi høyttalere med domediskant og små elementer siden hovedfokuset er filmlyd.
 

Ivaols

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.12.2004
Innlegg
1.190
Antall liker
507
Sted
Flekkerøy
Takk for bra svar TL.

Jeg har vurdert JTR tidligere og det er svært interessante høyttalere. Sendte en forespørsel om pris med frakt på triple 12HT-lp så får jeg se hvor mye det havner på. Blir det helt vilt prismessig får jeg høre om 228HT.
 

Ivaols

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.12.2004
Innlegg
1.190
Antall liker
507
Sted
Flekkerøy
Da jeg forespurte hvilke høyttalere JTR anbefalte i sitt sortiment med best mellomtone anbefalte han noen helt nye med benevnelsen Noesis 210RM. Venter på svar på hvor mye to av de med frakt kommer på.

JBL LSR6332 koster ny 19000 kroner pr stk så de må i tilfelle dukke opp på brukten.

De SEOS baserte løsningene til hjemmekino, for eksempel The Elusive 1099, er etter det jeg har lest tunet mot å stå bak lerret. Øvre mellomtone og diskant er derfor litt høyere i nivå og det virker ikke lovende siden jeg ikke har planer de neste årene om å hive de bak et lerret.

Tar en hifi tur til Stavanger i morra og håper de har litt forskjellig jeg kan få hørt på der.
 

TL

Hi-Fi interessert
Ble medlem
19.08.2002
Innlegg
89
Antall liker
10
Har ikke hørt om 210RM før, men har lett opp litt info om dem og lest litt om dem nå. Virker som en interessant høyttaler det også. Litt lavere følsomhet enn andre JTR konstruksjoner, men alikevel mye høyere enn "normale" konstruksjoner.
JBL LSR6332 er veldig mye billigere å kjøpe fra ebay eller musikkustyrbutikker på nett. Dukker også opp LSR32(gamle utgave asv LSR6332) i varierende grad av brukt på ebay av og til.

Du får holde oss oppdatert med hva du finner ut etterhvert.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Ivaols skrev:
Klipsch RF63 er et annet rimeligere alternativ men svært usikker på om tre 6.5" vil røske nok i mellomgulvet...
Få hørt litt på et innspilt par, så forsvinner den usikkerheten som dugg PÅ Sola. ;)
 

thohaug

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.02.2014
Innlegg
2.983
Antall liker
1.840
Sted
Fetsund
Ville absolutt vurdert de jeg selv bruker om det er dynamikk du er ute etter. Dette fordrer dog at du må bygge de selv.

Inconcert Miles:
_MG_4268.jpg
 
Sist redigert:

Ivaols

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.12.2004
Innlegg
1.190
Antall liker
507
Sted
Flekkerøy
På tide med en liten oppdatering av tråden. Må først si tusen takk til alle bidrag så langt. Setter pris på alle forslag som er kommet inn!

Har for tiden et surround sett fra Boston Acoustic hjemme med VR965 fronter og VR920 senter. Det spiller helt nydelig og faktisk spiller det med den beste mellomtonen jeg har hatt hjemme hos meg. De er også lettere å integrere bassen på enn mine tidligere høyttalere, antagelig en del på grunn av mindre størrelse. Til musikk og BD konsert fungerer det svært svært bra. Det fungerer glimrende til film også og det eneste negative, og det anser jeg å være en direkte konsekvens av relativt små elementer (8" i bass og to 4.25" i mellomtonen), er at trøkket i brystkassen ikke er helt tilstede i det rommet de står i nå på 30kvm, og det evner heller ikke å spille så grisehøyt som mine tidligere gigant-høyttalere. Naturlig nok må jeg legge til. Selgeren har virkelig sine ord i behold med tanke på hva dette settet leverer av musikalitet! Om det likevel blir bytte i noe annet med større elementer kan være, samtidig er nesten alt på plass med dette Boston Acoustic settet og det er penger igjen i kassa. Blir vanskelig/umulig (?) å toppe dette med noe som spiller like bra, og samtidig ikke bruke mer penger...

Fikk en PM i helga av en kar i nærheten som har Klipsch Cornwall III jeg kan få hørt på. De er ikke til salgs så det er bare en lytt for moro. Blir svært interessant og jeg gleder meg!
 

reand

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.12.2013
Innlegg
295
Antall liker
253
Torget vurderinger
2
Ser noen anbefaler Mantra. Hvis det er kun til hjemmekino så kan du kanskje gå for den forrige modellen 1750. Solgte nettopp ett par sånne. Dem får du slengt etter deg nå for tiden. Det er ganske sykt for det er høyst habile høyttalere. En enda bedre hjemmekinohøyttaler er Monitor Audio RS 6, som jeg også har hatt i eie. Det er også en fantastisk høyttaler til prisen. Sies at etterfølger RX6 er enda bedre, eller hvis budsjettet tillater det GS20. Virkelig punch i disse Monitor Audioene.
 

Ivaols

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.12.2004
Innlegg
1.190
Antall liker
507
Sted
Flekkerøy
Etter innbytte har jeg endt opp med noen suber jeg må få solgt før det blir noe videre fremdrift på høyttaler fronten. I mellomtiden låner jeg mine gammle Swans F2.2 av min bror. Samboeren ville ha de ut av stua helt til de får seg hus. Skjønner ikke det, de er jo nydelige :)

En av grunnene til at jeg solgte F2.2 var at jeg synes øvre mellomtone kunne bli litt pågående, det syntes forøvrig ikke min bror som kjøpte de. Jeg syntes også de kunne hatt litt mer smekk i mellombassen. Nå har jeg ny elektronikk så det blir interessant å høre om disse momentene er forandret.
 
Topp Bunn