Høyttalere Høyttalere til Devialet

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.546
    Torget vurderinger
    4
    Holder på og bytter ut anlegget mitt og vurderer på sikt og prøve noen alternative høyttalere til min KEF Referance 201/2. De fleste boksene skal ut og en (to) Devialet er kommet inn. Har sett litt på Diapason Adamantes III og Sonus Faber Guarneri Evolution.
    Noen som har hørt begge? Fant en eldre tråd der denne kommentaren opp "Guarneri, fabelaktige høyttalere det også, men Adamantes 25th er en helt annen klasse." usikker på hvilken Guarneri som brukes som referanse her. Guarneri var vel en dyrere høyttaler men det virker som om det finnes flere som har den til nedsatt pris etter at Tradition utgaven kom. Skal stå i en typisk nyere nordisk stue på ca. 25m2 så jeg vil ha noen som kan funger bra uten å måtte ha optimal plassering. Hovedfokus på akustisk musikk, alt fra pianosonater til Wagner på klassisk og mye jazz. Det spilles også musikk av type Zappa, Dylan, King Crimson, John Zorn ol. 99% av tiden spilles det på moderat volum.

adamantes.jpg

sonus faber guarneri evo.Png

Forandret overskrift da jeg la til flere høyttalere.

Sist redigert:

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.546
    Torget vurderinger
    4
    Begge er SAM ready og de mindre Amantes III spiller endel laver i bassområdet.

Amantes III
    SAM Amantes.jpg

Guarneri Evolution
    SAM guarneri.jpg

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Så små høyttalere skal skremmes til å spille så lavt ved hjelp av dsp, det er uansett uaktuelt. I det øyeblikket det kommer en solo på kontrabass i et passende lyttevolum høres det ut som om det er Jumpa fra Cuba som har inntatt scenen. Det spørs også hvor ærlig produsenten av Amantes er om ved hvilket nivå de leverer 28 hz i utgangspunktet. Kanskje italienerne er litt mer ærlige?

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    13.349
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    De er vel begge Italienere :) hørt Adamantes tidligere. Lite dypbass der ja. Men spilte flott og prydelig.

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.546
    Torget vurderinger
    4
    De er vel begge Italienere :) hørt Adamantes tidligere. Lite dypbass der ja. Men spilte flott og prydelig.
    Har en REL sub om jeg skulle trenge mer bass. Hva mener du med prydelig her?

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    13.349
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Åpent - transparent lydbilde. Kanskje litt lite "kjøtt og blod" for min smak.
    Det er mange år siden og ikke "III" versjonen.

kinver

Medlem
    Ble medlem
    02.09.2007
    Antall liker
    5
    Jeg har i flere år hatt Diapason Adamantes III og driver den med Devialet 220 Pro (Air wi-fi - Macbook). Adamantes har jo også SAM-profil, som jeg benytter. Har eget rom til anlegget, slik at plasseringen blir enklere. I mine ører er dette en fantastisk kombinasjon, særlig etter oppgradering til Pro. Jeg hører stort sett på alle typer musikk, jazz og en god del klassisk, inkl. Mahler symfonier, opera, oratorier etc, men også enklere musikk. Jeg sliter med å finne noe som er entydig bedre innenfor mine rammer, selv om det objektivt sett finnes stativhøyttalere med mer informativ og utstrakt diskant. Jeg setter pris på underholdning og spilleglede, noe jeg synes Adamantes gir. Men, vår hørsel og preferanser er ulike, vanskelig å gi råd til andre, høyttalerne bør nok alltid høres i det aktuelle rommet og med det aktuelle utstyret. Sonus faber gulvhøyttalere har jeg hørt flere ganger......men ikke hjemme. Guerneri Evolution har jeg ikke hørt. Hjemme har jeg for flere år siden hatt Cremona Auditor til utprøving (ikke på Devialet) uten at jeg fant noen grunn til investering, men det kan skyldes meg...

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.546
    Torget vurderinger
    4
    Da har vi samme elektronikk, selv om jeg har to. Tror det blir vanskelig å få hørt et par, må sjekk med forhandler om muligheter for å teste om det blir aktuelt å skifte ut KEF. En 220 sliter med å drive KEFene skikkelig (IMHO), håper jo at en ekstra skal gi litt mer liv på lavt volum.

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.546
    Torget vurderinger
    4
    Noen meninger om Guarneri Evolution?

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.546
    Torget vurderinger
    4
    Ikke fått ommøblert enda så jeg er ikke helt i kjøpe modus enda, men kikker litt på aktuelle kandidater litt frem i tid.

Serblin Accordo ser jeg går for rett over 35K (brukt).

serblin-accordo-speaker.jpg

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.546
    Torget vurderinger
    4
    Dynaudio Contour 20 kan jeg høre med min forsterker om litt, samt mulighet for hjemlån. (Ny)

dynaudio-contour-20.jpg

fry

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2012
    Antall liker
    678
    Torget vurderinger
    10
    Øyvind85 fikk vel testet kombinasjonen devialet-accordo, trur eg. Jeg fikk aldri sam til å funke noe særlig på de 4 par høyttalere jeg hadde. Best var dynaudio c2, Harbeth fungerte ikke i det hele tatt. Min konklusjon er at SAM som tvinger små høyttalere til å spille under resonansfrekvensen gjør noe rart med lyden. Det virker veldig bra til å begynne med, helt til man skjønner at noe er "off".

Har dog supertro på sam og lukkede konstruksjoner og hadde lett hoppet på de Manger P1 som ligger ute til 35000 dersom jeg fremdeles hadde hatt devialet.

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.546
    Torget vurderinger
    4
    Tror jeg senker budsjettet litt så jeg tror Guarneri Evolution ikke er aktuelt nytt eller brukt. Må enten bli noe nytt fra SG eller HK som jeg kan høres først og så lånes med hjem, eller kjøpe brukt og rimeligere for teste og alternativt selge uten å gå for mye i tap. Hadde vurdert Harbeth men ser at flere ikke får de til å funger optimalt med Devialet så jeg tror de også utgår. Siden jeg skifter fokus over på mere streaming så vurderer jeg å teste noe som er litt over på den varme siden av mine KEF, nå er Devialeten helt ny men merker at det kan bli vel nøytralt/ærlig på endel mindre bra opptak. Manger P1 kjenner jeg ikke til og vet ikke helt hva det er.

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.546
    Torget vurderinger
    4
    Kanskje også Confidence C1 kan vøre aktuell? Men den ser jo ikke ut!

dyn_c1platinum_mocca_productpic.jpg

sammy

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Antall liker
    464
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    C1 er enten elsk eller hat. Men Accordo er veldig fine da.

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.546
    Torget vurderinger
    4
    Kunne nesten kjøpt dem bare for designet.

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.546
    Torget vurderinger
    4
    System Audio SA Pandion 5 selges nå til 19 900, mulighet for å lytte på dem hos SG.

System Audio SA Pandion 5 .jpg

Holder vi oss under 20K så er det jo også Buchardt Audio S400 med 30 dagers returret. Denne skal fungere nærme bakvegg også i følge reklamen.

S400-oak-44_640x.jpg

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.546
    Torget vurderinger
    4
    Tenkt tanken om å prøve en gulvstående også (f.eks C30).

dynaudio_contour_2016.jpg

oyvindl85

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Antall liker
    2.249
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Tror jeg hadde slått er slag for Accordo om eg var deg. Fabelaktig musikkformidler. Fungerer fint med SAM. Til bruktprisen nå så kan du teste og få pengene igjen ved salg. De spiller fint på dine 25 kvm. C1 har nok litt mer pondus. Men kanskje ikke like stram og kontant i bassen som Accordo. C20 kan du jo få låne hjem som du sier. Den har 7,1’’ bass/mellomtone. Så vil nok ha mest potensiale for å spille med mest autoritet av dem. Jeg har eid Accordo og C1. Nå C1 signatur. Kan gå god for begge to. Spiller musikk med stor M begge parene. Blir til slutt egen preferanse som avgjør både på lyd og utseende. Må sitat Accordo vinner prisen for design. Men når man har C1 i eget rom så ser de faktiisk bedre ut enn på bilder. Jeg tror at til din musikksmak så er Accordo riktig.

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.546
    Torget vurderinger
    4
    Ligger jo 2 sett med Accordo til salgs nå men de kom litt tidlig. Skulle gjerne fått satt opp min KEF sikkelig først men tror ikke jeg får tid før påske (planen er å ommøblere hele stua). Tror jeg vill hatt de i grått, men kan nok leve med de andre også. Det som gjør meg litt usikker er at flere har nevnt at de krever nøyaktig plassering før de spiller bra.

oyvindl85

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Antall liker
    2.249
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    De trenger å stå med rikelig toe in. Det er egentlig viktigst. De skal krysse foran lytteposisjon. Ellers så likte de best litt vid plassering. De trives nok nest med gylden trekant. At avstand mellom talerne er lik avstand til lytter. Det kunne jeg ikke hjemme hos meg. Men jeg fikk dem til med mye toe in. De stod vel 2,70 m fra hverandre og jeg har 3.5 meter ca da til lytteposisjon fra front av talerne. De stod ca 45 cm fra bakkant av høyttaler til veggen bak. Så de er ikke umulig å få til å spille bra. Ikke hast deg. Det dukker opp flere med tiden. Og prøv med de du har skikkelig og før du bestemmer deg. Dog, har du penger å legge ut for Accordo nå, så er det sikkert ikke dumt å kjøpe for å teste dem og. Men du må ta det i ditt tempo og lyst :)

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.546
    Torget vurderinger
    4
    Basert på dette så burde jeg redusere max power på Devialet med Accordo?

"Let me clarify some issues related to amplification for the Accordo. These speakers have been designed to be as transparent and dynamic as possible. In order to successfully achieve this objective I have used a unique woofer with a long-stroke diaphragm and low resistance in bass-reflex application, designed to offer the best impulse response.

Although the Accordo can be driven by any amplifier, we recommend driving them with amplifiers with low output impedance and middle power output i.e 40/70 W into 8 Ω and 80/150 W into 4 Ω. Too much power may result in too long woofer cone travel and consequently deterioration of signal quality.

If we use the Accordo with a tube amplifier or a solid-state MOSFET with high output impedance we may not end up with fully optimal bass control, and this may lead to uncontrolled cone travel. Needless to say that tube amps are generally not as good in this respect. However I personaly use the Einstein integrated hybrid /tube amplifier, nice sounding, but with not such good bass as solid state amps."

...............Sincerely, Franco Serblin

coolio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Antall liker
    5.474
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Med SAM aktivert spiller det ingen rolle, da kalkulerer forsterkeren nivået på inngangssignalet i forhold til medfølgende utsving på elementet og justerer utgangssignalet slik at man aldri overgår elementets kapasitet.

I mine øyne den viktigste funksjonen i SAM.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn