Høyttalere Høyttalere til 12 kvm lytterom

Audiore

Hi-Fi interessert
Ble medlem
10.12.2015
Innlegg
65
Antall liker
9
På vei over i ny bolig og ser ut til at jeg ender med fordeling med TV/hjemmekino i åpen stue/kjøkkenrom og et rom på 12 kvm jeg tenker å bruke til dedikert lytterom for stereo. Avveining her i forhold til romstørrelse er jeg klar over. I stue er det utfordrende akustisk i forhold til vinduer og at det er L form på rommet. Begrenset med akustikktiltak jeg kan "dra inn i stua" også. I rommet på 12 kvm kommer jeg til å ha full frihet til akustikktiltak. Kombinasjon stereo og TV/hjemmekino i ett (3.2 el 5.2 ser det ut til å bli) har jeg gitt opp mtp. lydkvalitet i stereo.

Har Cambridge Azur 851A, NAD 1050 DAC og Dali Opticon 6 per i dag. Tenkt å bruke Cambridgeforsterkeren videre i stereo- oppsettet, men tenker Opticon 6 blir for stor høyttaler å få til på 12 kvm, selv med akustikktiltak (tenkt å gå diy på den delen). Hører på det meste av musikk foruten rap, R&B og hiphop. Volumnivå på lytting er nok ca 75 Db +5 db. Lydkilde er for det meste Tidal Hifi, men tenker det blir litt vinyl også.

På let etter stativ-høyttaler som kan gå an å få et bra resultat med på 12 kvm. Mål: 348 cm*358 cm. Har budsjett på >12000 på høyttalere.

Vurderer følgende modeller:

KEF LS50 - hørt disse på quad elektronikk på OHC, lydbildet som falt godt i smak
Dynaudio Menuet - hørt disse opp mot B&W CM1 S2, helte da mot Menuet

Følgende har jeg ikke hørt, men tenker ut fra reviews og størrelse på høyttaler ift. rom at de er aktuelle
Dynaudio Emit 10
Elac Debut B5
Spendor Sp3/1R2 (evt. bruktkjøp)
ProAc 118 og ATC 11 el 19 har jeg også tenkt på. Finner ikke helt hvor i Norge jeg kan få tak i noe fra disse merkene per i dag, og så er de nok litt over budsjett nypris.

KEF LS50 er høyt på lista, samtidig lurer jeg på om Cambridge forsterkeren vil kunne drive de på en god måte. Noen som har hørt denne kombinasjonen?
 

vrøvl

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.05.2009
Innlegg
943
Antall liker
308
Torget vurderinger
1
KEF LS50 er jo "fasiten" - jeg ville også vurdert den nye aktive/trådløse varianten. (og selge forsterkeriet)

Men så elsker jeg jo Proac, og har også stor tro på ATC... Og Lyrichifi har jo gode priser for tiden, det ville jeg sjekket!
 

Panhead56

Medlem
Ble medlem
21.03.2014
Innlegg
6
Antall liker
12
Sted
Byåsen
Har nettopp hatt samme utfordring selv ettersom barna ble større og jeg måtte flytte til det minste rommet på bare 9,5 m2. Hadde Dali Ikon 6 som fungerte veldig bra på 20m2 men her ikke ga antydning til bass uansett hvordan jeg flyttet rundt på de. Etter litt prøvelytting av Rubicon 2 (skuffa), Linn Majik 109 (veldig bra) endte jeg opp med Roksan TR5 S2 fra Moet Audio(OK -har jo litt andre Roksan greier også). Men veldig imponert av TR5 S2 i mitt lille rom. Akkurat slik jeg vil ha det med veldig driv og rytme i musikken. Og så er de detaljerte uten at det blir påtrengende og spiller overraskende dyp bass i det lille rommet.
Roksan er vel litt utenfor mainstream blant de britiske merkene, men absolutt verdt et forsøk for den som er ønsker en riktig så musikalsk opplevelse.
 

Audiore

Hi-Fi interessert
Ble medlem
10.12.2015
Innlegg
65
Antall liker
9
Takker for innspill så langt:) Jeg har vært inne på DIY tanken, så LOKI kunne nok absolutt fungert som første prosjekt og i forhold til romstørrelsen. Begrenset med tid til prioritering av DIY akkurat nå, så blir nok en "ferdig høyttaler" denne anledningen.

KEF LS50 dukker ofte opp i tråder ift. anbefaling av høyttalere, og med UniQ elementet burde den jo kunne fungere også med kort lytteavstand ut fra hva jeg har lest. Den aktive varianten er også oppe til vurdering. Skjønt at LS50 bør ha god elektronikk og derfor lurt på om Cambridge Azur 851A når opp til den jobben (kun funnet omtale av kombinasjonen på stereophile i testen til Azur 851A, hvor det virket som den vil strekke til). Den "bekymringen" ville jo blitt borte med den aktive varianten, med dsp filter. Vil vel anta at man må bruke mye penger på elektronikk for å oppnå det samme som KEF gjør med den aktive varianten. Hørte LS50 med Quad elektronikk til rett over 40000,- på OHC. Det blir utenfor budsjett nå.

Lyric er kontaktet og har bla. ATC SCM 11 og 19 inne. I forhold til romstørrelsen tenkt at det er SCM 11 som er mest aktuell. Har aldri hørt ATC, men de har jo gode reviews på whathifi.

Roksan kan jo være en spennende "outsider", lest test av TR5, som jo nådde bra opp i whathifi. Hva slags musikk hører du mest på? Noe du opplever den som bedre/dårligere på? Sett bort fra de størrelsesmessige begrensingen?

Skal få prøvelyttet Spendor i Gjøvikområdet i helga og prøve å få hørt noen andre modeller i Oslo også. Skulle jo helst ha fått testet hjemme, men hjemlån byr på utfordringer når en ikke bor nær nok de "riktige" butikkene.
 

Torsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2005
Innlegg
1.860
Antall liker
146
Hva med å teste ut Klipsch "The Sixes" når den kommer? Er nok i en helt annen bane enn LS 50. Men sikkert spennende uansett. The Sixes | Klipsch®
 

cbarth1

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2012
Innlegg
2.198
Antall liker
2.449
Sted
Arendal
Torget vurderinger
2
På vei over i ny bolig og ser ut til at jeg ender med fordeling med TV/hjemmekino i åpen stue/kjøkkenrom og et rom på 12 kvm jeg tenker å bruke til dedikert lytterom for stereo. Avveining her i forhold til romstørrelse er jeg klar over. I stue er det utfordrende akustisk i forhold til vinduer og at det er L form på rommet. Begrenset med akustikktiltak jeg kan "dra inn i stua" også. I rommet på 12 kvm kommer jeg til å ha full frihet til akustikktiltak. Kombinasjon stereo og TV/hjemmekino i ett (3.2 el 5.2 ser det ut til å bli) har jeg gitt opp mtp. lydkvalitet i stereo.

Har Cambridge Azur 851A, NAD 1050 DAC og Dali Opticon 6 per i dag. Tenkt å bruke Cambridgeforsterkeren videre i stereo- oppsettet, men tenker Opticon 6 blir for stor høyttaler å få til på 12 kvm, selv med akustikktiltak (tenkt å gå diy på den delen). Hører på det meste av musikk foruten rap, R&B og hiphop. Volumnivå på lytting er nok ca 75 Db +5 db. Lydkilde er for det meste Tidal Hifi, men tenker det blir litt vinyl også.

På let etter stativ-høyttaler som kan gå an å få et bra resultat med på 12 kvm. Mål: 348 cm*358 cm. Har budsjett på >12000 på høyttalere.

Vurderer følgende modeller:

KEF LS50 - hørt disse på quad elektronikk på OHC, lydbildet som falt godt i smak
Dynaudio Menuet - hørt disse opp mot B&W CM1 S2, helte da mot Menuet

Følgende har jeg ikke hørt, men tenker ut fra reviews og størrelse på høyttaler ift. rom at de er aktuelle
Dynaudio Emit 10
Elac Debut B5
Spendor Sp3/1R2 (evt. bruktkjøp)
ProAc 118 og ATC 11 el 19 har jeg også tenkt på. Finner ikke helt hvor i Norge jeg kan få tak i noe fra disse merkene per i dag, og så er de nok litt over budsjett nypris.

KEF LS50 er høyt på lista, samtidig lurer jeg på om Cambridge forsterkeren vil kunne drive de på en god måte. Noen som har hørt denne kombinasjonen?

Jeg har vært/ er fortsatt i samme båt som deg og jeg har hatt en laaang reise!
Noen konkrete tips: Størrelsen har ingenting å si, det er tuning og hvor mye bafflestep som er lagt inn som teller.
Mange av de du har på lista vil mest sannsynlig fungere greit.
Klipsch Heresy ville antakelig fungert som ei kule, eller Impulse H6 kloner. De er mine tips ;)
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Hva med å teste ut Klipsch "The Sixes" når den kommer? Er nok i en helt annen bane enn LS 50. Men sikkert spennende uansett. The Sixes | Klipsch®
Cute! Liksom-heritage i en litt mer voksen kasse enn de forrige aktive lifestylehøyttalerne fra Klipsch. De må jeg få hørt på ved en anledning. Gjør meg i alle fall litt mer nysgjerrig enn deres øvrige aktive alternativer. :cool:

ATC er topp monitorer. Får du et skikkelig godt tilbud kan det være løsningen din.
 

svart-hvitt

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.01.2015
Innlegg
6.378
Antall liker
4.025
Torget vurderinger
0
LYD 8

Prøv også de nye Dynaudioene hos f.eks. Prolyd. 15k for paret, men da får du ikke brukt forsterkeren din; du trenger bare en DAC.

Uslåelige høyttalere til prisen. Ble overrasket over lydkvaliteten.
 

Audiore

Hi-Fi interessert
Ble medlem
10.12.2015
Innlegg
65
Antall liker
9
Fått gjort litt prøvelytting i løpet av helgen (ikke det største vokabularet på å beskrive lyd):

Spendor SP3/1R2, drevet av rørforsterker. Vellydende kombinasjon, særlig på jazz. Spillte bra i relativt dårlige akustiske forhold. Ble frontet at høyttalerne bla. gikk for å være litt tilgivende på opptak med middels kvalitet. Beskrevet som "musikkformidler".

Dynaudio X18, Hegel elektronikk. Bra holografi og stereoperspektiv, litt "muddy" i bassen. Det sistnevnte kan nok mye skyldes udempet betongvegg bak høyttaler. Ikke akkurat ideell plassering på Soundgarden. Test i lyd og bilde som støtter opp om den som en god allrounder.

Så gikk turen til Lyric: Fikk hørt ProAc studio 118 og ATC 19. Sistnevnte bare i mono, da ene monoblokken den var satt opp med var ute av drift. Var ikke mulig å få høre SCM11, som jeg hadde håpet på, da den eneste de hadde inne var ny i eske og det ikke var aktuelt å spille med den. Både ProAc Studio 118 og mono ATC SCM19 virket også som gode kandidater, et steg opp fra dynaudio x18. Noen med erfaring med ATC SCM19 og SCM11? Lyric eneste forhandler av ATC og ProAc i Norge?

Lyd 8 fra Dynaudio kan også være et interessant alternativ, som i så fall må høres, ikke hørt studiomonitorer tidligere. Går fort til nyåret nå, så da tenker jeg å få med meg KEF LS50 wireless også før et kjøp. Samtidig som brukten "scannes" fortløpende. Lyttehukommelse og det å ikke få testet høyttalere hjemme er litt utfordring. Tenker jeg burde være ganske "safe" på å gå for et alternativ med gode tester i flere land.
 

ufo

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.02.2016
Innlegg
1.844
Antall liker
964
fatter ikke hva dynaudio driver med. i promosjonsvideon nevner de bla. at LYD serien har bedre offaxis respons. 8èrn har en delefrekvens på 3.9khz(!) og det aktivt. ikke nok med at det er hårreisende høyt for en relativt stor tykk plastmembran, det vil også garantere beaming i nedre diskant. slik er det bare.
hadde tidligere et par aud.52, senere kom de med en slags special edition versjon til høyere pris som praktisk talt såg ut som samme høyttaleren, stort sett det eneste de gjorde var å øke delefrekvensen fra 1.8khz 2.ordens til 2.4 1.ordens eller noe i den duren. wtf?
excite og DM serien var også ulik på samme måte, de tiltet opp delingen med nærmere 1000hz der også i den dyrere serien... ser ingen logikk, bestem dere for hva som funker for svarten.


lyd.JPG
 

magnushagen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.05.2014
Innlegg
169
Antall liker
58
Sted
Drammen
http://www.hifisentralen.no/forumet/hi-fi-generelt/85119-hybel-hifi-pa-2x3m.html

viser til tråden min "hybel hifi på 2x3m. Selv gikk jeg for Vienna acoustics hayden grand se. Og har ikke angret et sekund. Det er en høyttaler som spiller svært presist, men en god punsh i bassen. Dog går den ikke så dypt som mine system audio explorer master jeg har i lytterom på 45m2. Jeg vil i mitt tilfelle si rommet mitt er for lite til å spille en slik høyttaler. Og at ditt rom trolig vil egne seg bedre, men at jeg har kommet frem til at det er det beste jeg kan få til på så liten plass. Med rett demping etc kan du få en ekstremt god lytteopplevelse selv på så få kvadrat. Jeg savner explorer masteren min når jeg er på skolen, og savner viennaene når jeg er hjemme. Rett og slett fordi de har hver sine kvaliteter. Dog kommer jo mye ann på hvilken lydsignatur du ønsker selv. Om du liker en "hifi-messig" korrekt høyttaler vil jeg si hayden grand se er et svært godt alternativ, selv opp mot høyttalere til dobbel pris.(pst har vært på demo opptil flere ganger på epicon 2, og vil ikke si jeg hadde betalt mellomlegget)

Ble svært rotete, men fikk ikke til noe bedre idag etter eksamen.
 

sundkoien

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.01.2007
Innlegg
2.627
Antall liker
4.276
Sted
Kirkenær
Torget vurderinger
2
Hei!
Har vært i samme situasjon som deg. Har et L-formet lytterom på ca 14kvm. Testet små gulstående, men endte opp med at stativhøyttalere på 5.5-6.5 tommer hadde absolutt best resultat ift basskontroll og perspektiv.
Har i dag ProAc Studio 118 drevet av 55w rør. Har i tillegg en sub på 10 tommer pluss slave, som er rask nok til å henge med 6.5 tommeren til 118'en.
20161213_234908.jpg

M
 
Topp Bunn