Høyttalere Høyttalere som passer lytting på lengre avstand?

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Innlegg
3.098
Antall liker
2.290
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Duet Audio har noen ganger arrangert noe de kaller «record-Sunday» e.l. Her har man ofte brukt Piega-høyttalere fra Classic-serien med Coax-elementet i temmelig store rom med veldig bra resultat. Coax C1/C2 spiller fra 450Hz og oppover.
Men igjen snakker vi om en høyere prisklasse enn HD3600.
 

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.222
Antall liker
3.333
Sted
Horten
Torget vurderinger
7
Om 3,5m er langt, så spiller senior på omtrent denne avstanden med Sonus Faber Minima med godt resultat.
 
M

MarkusH

Gjest
3,5 meter er virkelig ikke langt, så å si alle høyttalere fungerer helt strålende på en sånn avstand.
Og mye lengre unna, hadde rommet mitt tillatt det hadde jeg sittet 3 meter unna til vanlig (gjorde det før), nå er det snaut 2,5 meter .... 2,5 meter unna kaller jeg nærfelt :ROFLMAO:
 

Kjetil-A

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.07.2016
Innlegg
587
Antall liker
325
Torget vurderinger
4
Her er måling gjort i går, uten romkorrigering påslått:
20210110_131605.jpg


Her har RP gjort gapet enda større, så må undersøkes hva som har skjedd her:
20210110_132558.jpg


(Distansen oppgitt i målingen er ikke korrekt, avstanden er 3.5m - dobbeltsjekket)
 
Sist redigert:

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
3,5 m er ikke spesielt lang avstand. Men lengre avstand gjør at spredningskontroll fra høyttalerne blir enda viktigere siden rommet vil påvirke resultatet i større grad. Anbefaler at man velger en høyttaler med rimelig konstant direktivitet i minimum området 500 Hz til 5000 Hz. Under og over det frekvensområdet er en bonus, men ikke veldig vesentlig.
 

Kjetil-A

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.07.2016
Innlegg
587
Antall liker
325
Torget vurderinger
4
3,5 m er ikke spesielt lang avstand. Men lengre avstand gjør at spredningskontroll fra høyttalerne blir enda viktigere siden rommet vil påvirke resultatet i større grad. Anbefaler at man velger en høyttaler med rimelig konstant direktivitet i minimum området 500 Hz til 5000 Hz. Under og over det frekvensområdet er en bonus, men ikke veldig vesentlig.
Noen forslag til høyttalere som er konstante i dette området?
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.632
Antall liker
11.017
Torget vurderinger
2
Noen forslag til høyttalere som er konstante i dette området?
Cornwall IV har god spredningskontroll ned til 700 Hz
Heresy IV ned til ca 850 Hz

Du bør nok ha høyttalere med mellomonehorn om du skal ha spredningskontroll helt ned mot 500 Hz, ja.

Høyttalerne med wave guide (Amphion, Arendal etc.) har brukbar spredningskontroll ned mot 1500 Hz et sted, vanligvis.
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.478
Antall liker
3.617
Torget vurderinger
96
Litt på siden av det trådstarter ønsker.. .men her er et par tanker jeg gjør meg.

Det kan være en fordel å flytte lytteposisjon nærmere høyttalerne, spesielt om du i utgangspunktet sitter tett på bakvegg. En halvmeter kan utgjøre store forskjeller. Også verdt å lese manualen eller info om høyttalerne, da seriøse produsenter gjerne oppgir min/maks lytteavstand og avstand mellom høyttalerne. Dette er viktig å følge. Men mine erfaringer tilsier at det er bedre med litt for kort avstand enn for lang. Med for lang avstand så klapper lydbildet sammen, og magien og holografien forsvinner. En annen stor fordel med litt kortere avstand til høyttalerne, er at du stresser forsterkeren mindre da SPL tapet blir lavere jo nærmere høyttalerne du sitter.
 
Sist redigert:

svart-hvitt

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.01.2015
Innlegg
6.377
Antall liker
4.024
Torget vurderinger
0
Med 3,5 meters lytteavstand får du mulighet til å velge store løsninger med god spredningskontroll og mye headrooom. Med spredningskontroll menes waveguide av et slag (slik at du hører mest mulig av direktelyden og ikke reflektert lyd) og med headroom menes at systemet klarer peaks i stereo på f.eks. 120-130 dB @1m og klarer å spille i ca. 115-120 dB over lengre tid @1m.

Legg opp til at systemet kan utvides med subwoofere som matcher og overgår hovedsystemets SPL-kapasitet.

Kjøp høyttalere/system som har oppgitt denne typen spesifikasjoner eller blir det bare gjetning.

Du vil høre en kjøkkenradio på 3,5 meters avstand, men du vil fort merke at så små bokser sliter med headroom og spredningskontroll.
 

Kjetil-A

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.07.2016
Innlegg
587
Antall liker
325
Torget vurderinger
4
Hvilke prisklasse? Hvor stor kan de være?
Prisklasse opptil 45 tenker jeg, brukt er også et alternativ. Jeg har sonus faber sonetto III i dag, og kan godt være hakket større, men det skal stå i stuen så er litt krav til både utseende og størrelse.
 

Kjetil-A

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.07.2016
Innlegg
587
Antall liker
325
Torget vurderinger
4
Litt på siden av det trådstarter ønsker.. .men her er et par tanker jeg gjør meg.

Det kan være en fordel å flytte lytteposisjon nærmere høyttalerne, spesielt om du i utgangspunktet sitter tett på bakvegg.
[...]
No can do dessverre. Har vurdert dette også, men jeg har noen flere her hjemme som har en mening rundt akkurat det 😅
 

svart-hvitt

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.01.2015
Innlegg
6.377
Antall liker
4.024
Torget vurderinger
0
Prisklasse opptil 45 tenker jeg, brukt er også et alternativ. Jeg har sonus faber sonetto III i dag, og kan godt være hakket større, men det skal stå i stuen så er litt krav til både utseende og størrelse.
Er 45k inkl. forsterker mv.?
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Prisklasse opptil 45 tenker jeg, brukt er også et alternativ. Jeg har sonus faber sonetto III i dag, og kan godt være hakket større, men det skal stå i stuen så er litt krav til både utseende og størrelse.
Her er noen alternativer som har noenlunde konstant spredning i det nevnte frekvensområdet:
- Kef R7 og R5
- Genelec 8341A (aktive)

Dyrere versjonen som evt kan kjøpes brukt:
- JBL Synthesis 4349
- Revel Performa 3 F208 og dyrere/større Revel modeller
- Quad 2905

Det er styrker og svakheter med ulike alternativer og selvsagt det beste med hjemlån eller i det minste lytte til høyttalerne under greie forhold.
 

svart-hvitt

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.01.2015
Innlegg
6.377
Antall liker
4.024
Torget vurderinger
0
Jeg har en lyngdorf tdai-1120 og en jl-audio 110 e-sub og vil helst ikke bytte dem ut, så 45 er kun for høyttalere.
Hmmm...en enslig lukket sub på ca. 35x35x40 cm med et 10 tommers element matcher ikke et anlegg som skal ha et greit headroom på 3,5 meters avstand. Så jeg ville vurdert helheten i systemet som skal spille høyt over en relativt stor avstand til lytteposisjon.

Ta en titt på bildet nedenfor av danske PUK studio. Det finnes en del litteratur om oppbyggingen av studioet (som dessverre brant ned nylig). Sjekk de elementene som designeren valgte her: 4x30 tommer. Poenget mitt er at uten riktig sub, kan du like gjerne vurdere å spille uten. En enkelt 10-tommer i liten lukket kasse vil by på problemer. Velg et «balansert» (dvs. at elementene kapasitet matcher hverandre) system som gjør integrasjonen enkelt.

2ABA18B4-BB5C-4FBF-912B-B70D78F84E05.jpeg

Kilde:http://christensen.audio/about-us/
 

Kjetil-A

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.07.2016
Innlegg
587
Antall liker
325
Torget vurderinger
4
En enkelt 10-tommer i liten lukket kasse vil by på problemer. Velg et «balansert» (dvs. at elementene kapasitet matcher hverandre) system som gjør integrasjonen enkelt.
Hehe. Litt forskjell på studio av det kaliberet og stereo i stua (hos meg hvertfall) da😛 Hvilke problemer kan det gi? Jeg er dog ganske fornøyd med bassen her hjemme.
 

svart-hvitt

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.01.2015
Innlegg
6.377
Antall liker
4.024
Torget vurderinger
0
Hehe. Litt forskjell på studio av det kaliberet og stereo i stua (hos meg hvertfall) da😛 Hvilke problemer kan det gi? Jeg er dog ganske fornøyd med bassen her hjemme.
Selv om studioet er kompromissløst, er prinsippene i ditt rom og i studioet de samme. Dette er fysikk.

Husk at lydbølger og reproduksjonen av dem følger logaritimiske sammenhenger (en logaritmisk funksjon er en som stiger lite til å begynne med og deretter mye mer, eller motsatt).

Det betyr at man trenger «enorme» bokser for å reprodusere bass, mens diskant klarer seg med et bitte lite fotavtrykk. Din lille, lukkede boks har ingen mulighet til å reprodusere bass på skikkelig vis i et større rom og med lytteavstand på 3,5 meter.

Det er åpenbart at produsenter og butikker ikke liker logaritmiske problemer; tungt å flytte på og spiser opp plassen på lageret, i motsetning til en pickup som veier 8 gram og koster like mye som en 18-tommers subwoofer på nesten 100 kg. Så dette med vellykket bass krever at man setter seg inn i problemstillingen når bransjen ikke har incentiver til å fortelle hele sannheten om at bass ikke kommer i små bokser med pianolakk.
 
Sist redigert:

Kjetil-A

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.07.2016
Innlegg
587
Antall liker
325
Torget vurderinger
4
Selv om studioet er kompromissløst, er prinsippene i ditt rom og i studioet de samme. Dette er fysikk.

Husk at lydbølger og reproduksjonen av dem følger logaritimiske sammenhenger (en logaritmisk funksjon er en som stiger lite til å begynne med og deretter mye mer, eller motsatt).

Det betyr at man trenger «enorme» bokser for å reprodusere bass, mens diskant klarer seg med et bitte lite fotavtrykk. Din lille, lukkede boks har ingen mulighet til å reprodusere bass på skikkelig vis i et større rom og med lytteavstand på 3,5 meter.

Det er åpenbart at produsenter og butikker ikke liker logaritmiske problemer; tungt å flytte på og spiser opp plassen på lageret, i motsetning til en pickup som veier 8 gram og koster like mye som en 18-tommers subwoofer på nesten 100 kg. Så dette med vellykket bass krever at man setter seg inn i problemstillingen når bransjen ikke har incentiver til å fortelle hele sannheten om at bass ikke kommer i små bokser med pianolakk.
Selv om jeg ser poenget ditt, så tror jeg størrelsen på suben jeg har hos meg får bli et kompromiss. Jeg ønsker en litt mindre sub pga. plassen. Jeg er selvsagt åpen for å la være å bruke sub dersom jeg får inn høyttalere som gir meg litt mer nedover enn det høyttalerne mine gjør i dag.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
10" i lukket kasse vil gi liten kapasitet og SPL nedover i frekvens. Betyr primært at subwooferen ikke kan spille spesielt høyt i visse frekvenser. Ingen stor krise for musikkglede. ;)
 
M

MusicBear

Gjest
3,5 m er ikke spesielt lang avstand. Men lengre avstand gjør at spredningskontroll fra høyttalerne blir enda viktigere siden rommet vil påvirke resultatet i større grad. Anbefaler at man velger en høyttaler med rimelig konstant direktivitet i minimum området 500 Hz til 5000 Hz. Under og over det frekvensområdet er en bonus, men ikke veldig vesentlig.
Hvorfor 500 Hz, hva legger du til grunn for dette?
 

svart-hvitt

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.01.2015
Innlegg
6.377
Antall liker
4.024
Torget vurderinger
0
Selv om jeg ser poenget ditt, så tror jeg størrelsen på suben jeg har hos meg får bli et kompromiss. Jeg ønsker en litt mindre sub pga. plassen. Jeg er selvsagt åpen for å la være å bruke sub dersom jeg får inn høyttalere som gir meg litt mer nedover enn det høyttalerne mine gjør i dag.
Du må opp i membranareal for å spille godt over en avstand på 3,5 meter. Ingen vei utenom. 10 tommers woofer i hver L- og R-høyttaler er nok et minimum, og da sier det seg selv at en enslig 10-tommers sub bare vil stå i veien og kludre det hele til.

Her er et eksempel på en sub som er ganske liten (fordi den er åpen refleksløsning) og som kan passe for å bidra i såpass store rom som ditt:


Subben i eksemplet måler 70x70x50 cm og veier 70 kg. Fordi den er åpen (og har en snedig spiralløsning som port), er den mindre enn en lukket løsning med tilsvarende spesifikasjoner. Poenget med eksemplet er å vise at den lille subben din ikke har noe hos deg å gjøre hvis du ønsker god lyd. Gå i stedet opp i størrelse på hovedhøyttalerne L+R.
 
Sist redigert:

Kjetil-A

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.07.2016
Innlegg
587
Antall liker
325
Torget vurderinger
4
Du må opp i membranareal for å spille godt over en avstand på 3,5 meter. Ingen vei utenom. 10 tommers woofer i hver L- og R-høyttaler er nok et minimum, og da sier det seg selv at en enslig 10-tommers sub bare vil stå i veien og kludre det hele til.

Her er et eksempel på en sub som er ganske liten (fordi den er åpen refleksløsning) og som kan passe for å bidra i såpass store rom som ditt:


Subben i eksemplet måler 70x70x50 cm og veier 70 kg. Fordi den er åpen (og har en snedig spiralløsning som port), er den mindre enn en lukket løsning med tilsvarende spesifikasjoner. Poenget med eksemplet er å vise at den lille subben din ikke har noe hos deg å gjøre hvis du ønsker god lyd. Gå i stedet opp i størrelse på hovedhøyttalerne L+R.
Jeg takker for råd 🙂 Nå er det riktignok ikke sub jeg spurte om i tråden, men høyttalere (selv om sub også er en høyttaler så klart). Det jeg nok mer lurer på er hvilke høyttalerkonstruksjoner som kan passe best på en avstand på 3.5m (ish). Altså størrelse, elementer og anbefalte høyttalere. Så forstår jeg det slik at de aller fleste høyttalere skal spille bra på 3.5m. Likevel opplever jeg at det låter bedre om jeg sitter nærmere de jeg har i dag enn 3.5m, men jeg føler ikke det er bassen det skorter på. Den er det mye av. Selv om du helt sikkert mener at mye bass ikke nødvendigvis er bra bass.
 
M

MarkusH

Gjest
Hvor stort er rommet etc?

Hva som kan funke hos den enkelte er vanskelig å spå eller påstå, fordi alle rom er ulike. Men hvis du har et rom på 25-30 kvadrat så ville ikke jeg gått for en stor gulvstående høyttaler, de vil jeg personlig si passer bedre i rom på 40 kvadrat eller mer. Litt voksne stativhøyttalere vil også gi deg god lyd på 3,5 meters avstand, jeg har et par sjøl og de funker greit i åpen stue/kjøkkenløsning på 60 kvadrat, de har heller ikke noen bassproblemer noe sted i dette/disse rommene. ;)
 

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.453
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Dette med bass er jo ekstremt romavhengig, da. Gitt at man har nok nivå og dybde der man sitter er det i all hovedsak å få kontroll på bassvariasjon og etterslep i rommet som er kritisk for basskvaliteten, imo.

Straks man begynner å få jevnet ut bassen (flere basskilder, EQ for å temme moder) og får etterslepet litt ned melder vel behovet om (langt) mer kapasitet seg.
Trenger forsåvidt ikke størrelse for det, kan være et alternativ med flere små.
 

Kjetil-A

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.07.2016
Innlegg
587
Antall liker
325
Torget vurderinger
4
Hvor stort er rommet etc?

Hva som kan funke hos den enkelte er vanskelig å spå eller påstå, fordi alle rom er ulike. Men hvis du har et rom på 25-30 kvadrat så ville ikke jeg gått for en stor gulvstående høyttaler, de vil jeg personlig si passer bedre i rom på 40 kvadrat eller mer. Litt voksne stativhøyttalere vil også gi deg god lyd på 3,5 meters avstand, jeg har et par sjøl og de funker greit i åpen stue/kjøkkenløsning på 60 kvadrat, de har heller ikke noen bassproblemer noe sted i dette/disse rommene. ;)
Rommet ser slik ut. Prikkene er der hvor ht. står. Ikke ideelt, men slik er det. Jeg får ikke gjort noe med hvordan det er satt opp :)
Screenshot_20210111-093807_Autodesk SketchBook.jpg


Veggen bak høyttalerne er ca. 3.5m. Sideveggen er i underkant av 4.5. Hele rommet er ca. 40m2.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Kjetil-A: Med den avstanden tilsier det nok en viss størrelse på rommet. Og da kan det jo svare seg å bruke de større, mer klassiske konstruksjonene fra Klipsch, JBL, Spendor... Faktisk er det et KRAV med en god romstørrelse dersom så store høyttalere skal fungere generelt. . Som Håkon sier: Horn kaster lyd UHYRE langt på små effekter, men hva du skal ha avhenger av hva du allerede har. Og hvor du vil med systemet. JBL har jo lansert 75-årsutgave av flere modeller, og de store, hvite pappmembranene ER faktisk svært gode..Men så har du en Lyngdorf, da...den trenger nok litt hjelp i varmedepartementet. Da er horn IKKE riktig medisin, imo...Prøv gjerne en britisk klassiker..eller den Pylonen fra Håkon.. Og en stor PMC blir nok heller ikke feil...Mer kontrollert høyttaler skal du leite med lupe etter.
 
Sist redigert:

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Høyttalere med uniform spredning i det viktigste frekvensområdet vil frigjøre seg i større grad fra rommet.

Samtidig kommer du f.eks ikke unna at veggene er nærmere på ene siden og vil da dra senteren mot venstre. Eller refleksjonene fra bakvegg bak hodet hvis avstanden er kort. Det kan gjøres noe med ved å dempe refleksjonene på venstre vegg og bakvegg.

Når du flytter sitteposisjonen frem, så er det blant annet disse problemene du minimerer. En høyttaler med jevn spredning vil uansett gjøre utgangspunktet bedre.
 

Kjetil-A

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.07.2016
Innlegg
587
Antall liker
325
Torget vurderinger
4
Samtidig kommer du f.eks ikke unna at veggene er nærmere på ene siden og vil da dra senteren mot venstre. Eller refleksjonene fra bakvegg bak hodet hvis avstanden er kort. Det kan gjøres noe med ved å dempe refleksjonene på venstre vegg og bakvegg.
Her synes jeg Room Perfect gjør en meget god jobb hos meg, og det er tydelig forskjell mellom å ha den påslått og avslått. Tidligere har jeg måtte bruke balansejustering for å sentrere lydbildet, men det har likevel vært noe 'off' har det føltes som. Med lyngdorfen er det sentrert, og lydbildet føles litt mer komplett. Uten at jeg sier det er perfekt, det er helt sikkert flere problemer som skyldes veggen som ikke er eller kan håndteres i korrigeringen. Men Room Perfect får ikke gjort noe med spredning og det mekaniske rundt høyttaleren, så det er jo som det er.
 
S

Syncrolux

Gjest
I kinoen min har jeg Magnepan 1.6 på ca 3 til 3,5 meters avstand. Det funker veldig godt. Bruker Audacity romkorreksjon, og deler til sub'er ved 60 Hz.
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.478
Antall liker
3.617
Torget vurderinger
96
Jeg takker for råd 🙂 Nå er det riktignok ikke sub jeg spurte om i tråden, men høyttalere (selv om sub også er en høyttaler så klart). Det jeg nok mer lurer på er hvilke høyttalerkonstruksjoner som kan passe best på en avstand på 3.5m (ish). Altså størrelse, elementer og anbefalte høyttalere. Så forstår jeg det slik at de aller fleste høyttalere skal spille bra på 3.5m. Likevel opplever jeg at det låter bedre om jeg sitter nærmere de jeg har i dag enn 3.5m, men jeg føler ikke det er bassen det skorter på. Den er det mye av. Selv om du helt sikkert mener at mye bass ikke nødvendigvis er bra bass.
Du nevnte at du har få muligheter for omplassering, men gjelder det både lytteposisjon og høyttalerne? Er du helt avskåret fra å gjøre noe med disse posisjonene, er det veldig utfordrende å løse problemene. Ikke hør for mye på svart-hvite betraktninger om subwoofere. Din sub kan gi en god opplevelse om du har noenlunde kontroll på frekvensgang. 3 10" er bedre enn 2 :) Det er forskjell på Rockefeller scene og en stue, noen vil ha konsertlyden med hjem mens andre klarer seg med mindre. Men i prinsippet har han jo rett, større er stort sett alltid bedre når det gjelder bass.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Jo, men trodde bare dette sensitive området strakk seg noe ut over dine angivelser - men OK for et sted må man jo angi grenseverdier.
Det er basert på psykoakustikk og ikke mine antagelser til opplysning. Det er bare å lese seg opp ;)
Mer korrekt å si er vel at dette frekvensområdet regnes som det viktigste.

Stemmer også godt men mine erfaringer. En høyttaler som er uniform fra 500 Hz til 5000 Hz området låter langt mer korrekt tonalt i ulike rom sammenlignet med en høyttaler som har jevn spredning fra f.eks 1500 Hz til 15-20KHz. Hos ASR vil derimot sistnevnte få svært god karakter. Men det strider med psykoakustikk som ble forsket for flere tiår siden. Ville f.eks tro at Magnepan har en rimelig konstant spredning horisontalt i 500 Hz-5KHz området, men starter og beame over det et sted.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Om det er gulvrefleksjon som er utfordringen, så kan vel du @Bjørn ("Orso") mekke et par CBT-høyttalere for å løse problemet. ;)
Underveis ja. Krever dog aktivt eksternt delefilter og 4-kanals forsterkeri. En slik høyttaler måler betydelig jevnere i rommet enn tradisjonelle høyttalere. I tillegg til å unngå gulverefleksjonene, så minimerer den takrefleksjonene mye. Det utgjør mye.
K&O Tech. CBT Atlantic (Liten).jpg
 

hifipuristen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.10.2010
Innlegg
2.798
Antall liker
3.152
Sted
Bærums Verk
Torget vurderinger
1
Hei jeg tror dere har glemt highend høyttalerne
som egner seg for litt lengere lytteavstand enn 4m.😀
Store dipoler. De har høyere følsomhet på lengere avstand enn på 1m.😜
 

Kjetil-A

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.07.2016
Innlegg
587
Antall liker
325
Torget vurderinger
4
Du nevnte at du har få muligheter for omplassering, men gjelder det både lytteposisjon og høyttalerne? Er du helt avskåret fra å gjøre noe med disse posisjonene, er det veldig utfordrende å løse problemene.
Det er dessverre svært lite å gjøre med plasseringen. 15-20 cm her og der er mulig, men det er akkurat nå litt fastlåst dessverre.
 

Kjetil-A

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.07.2016
Innlegg
587
Antall liker
325
Torget vurderinger
4
I kinoen min har jeg Magnepan 1.6 på ca 3 til 3,5 meters avstand. Det funker veldig godt. Bruker Audacity romkorreksjon, og deler til sub'er ved 60 Hz.
Ligger et par magnepan 1.6 på brukten nå ser jeg, men har liten erfaring med elektrostat. Skulle tro at disse må ha enda mer luft rundt seg enn en vanlig høyttaler?
 
Topp Bunn