Høyttalere som kan spille sykt høyt

Music4all

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.04.2009
Antall liker
7
vredensgnag skrev:
Jeg vågde aldri kjøre max på mine BeoLab 5. Ikke fordi de ville ta skade, men fordi så mye rart skjedde lenge før, bl.a. at naboen unders porselen la ut på vandring, at ting datt ned fra mine vegger fordi vegger og gulv kom i bevegelse (først med de nye høyttalerne at jeg hang opp et bilde igjen). Kan tenke meg jeg prøvde 80-85% av hva de var i stand til.
Selv på symfonier med klem var det nødvendig å holde igjen, ble simpelthen for intenst. Et party-trick var å slukke flammen på en gammel parafinlampe med paukeslagene i Mahlers 3. Pam-PAMMM! Lights out.

Kan kjøre 108 dB vedvarende, uten å stenge ned. Og beskyttelseskretsene sørger for at de ikke kan ta skade.

En besøkende lydtekniker trodde jeg var skrullete da jeg spilte en symfoni på troverdig nivå. Noen andre besøkende skjønte lite under en Bruce Willis film mens lastebil og jagerfly lekte seg med infrastruktur - da knallet det friskt i lytterommet og veggene pustet, og vi var enda godt under max.

Spilte et test-spor med et T-rex raut etter fotstamp, for å vise hvor godt koordinerte de fire basselementene er, det var alltid moro. Når rautet kom skvatt folk gjerne så de hikstet.

Bass-linjer lå som stålstrenger over gulvet, så man fikk lyst til å løfte føttene før vaieren kappet dem, omtrent som det skal være når det er bra.

Opplevelsen anbefales.
Hørtes fett ut ;D bruker du sub i tillegg, evt ? ? :) Mitt anlegg spiller neppe like "høyt" som ditt, men skal love deg at det smeller høyt nok når jeg jeg drar på under filmtitting ja ;D Når jeg så sluttscenen i Rambo 4 var det "krig" i stua mi, og jeg satt å hoppa i soffan av fryd, hehe ;D

Mvh :)

N

nysjerrigper

Gjest
Beolab 5? ???
fikk denne demonstrert i butikk i ålesund. butikksjefen vrei opp på "full" styrke så diskanten skreik i panikk og bassen tok en triptur til bromleland så det holdt. når vi kom til låt nummer 2 døde mellomtonen i den ene høyttaleren.
det værste var at det ikke føltes særlig høyt heller, bare forvrengt.
diskant på 3/4", mellomtone på 3". kvalifiserer aldri til en høyttaler "som kan spille sykt høyt". sleng på den komiske prisen på 159.200,- så blir det bare dårlig :p

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.102
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Hehe - en dårlig dag på jobben for B&O-folkene, skjønner jeg. Jeg er kan hende litt sart - stapper i meg ørepropper for et godt ord - men har det ellers ganske bra, og har heller aldri hatt problemer med verken mine eller andres Beolab 5.

atledreier

Overivrig entusiast
Ble medlem
30.01.2011
Antall liker
211
Sted
Sandnes
Så var det det med at det høres 'sykt høyt ut' når det egentlig bare er kompresjon og forvrengning, da... 8)

V

vredensgnag

Gjest
Man skal være forsiktig med å nevne B&O, folk har slike aversjoner.

Og min dB-måler lå høyere enn 108 på dem, her i godstua, men fint å bruke konservativt angitte offisielle tall, syns eg. Måleren min er da ikke nødvendigvis kalibrert.

Hørte man skrik og jammer var noe feil. Strålende høyttalere, BL5 - noe mange velger å ikke få med seg.
Sjelden de settes opp rett i butikk, mange som glemmer å sende sub til front, merkelig nok. Skulle tro de ansatte lærte noe på kursene de deltar i.

Mange morsomme høyttalere på markedet, og disse er bare ett bud. "Sykt høyt" spurte trådstarter om, og sykt høyt spiller de, om man vil.

Pust inn. Pust ut. Nyt livet.

lakki_luke

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
536
Sted
Jæren
Jeg vet at ssnht skal selge DIY høyttalerene sine.De spiller høyt! 22" bass sørger for et godt trykk i bassen :)

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.09.2009
Antall liker
3.979
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
7
atledreier skrev:
Så var det det med at det høres 'sykt høyt ut' når det egentlig bare er kompresjon og forvrengning, da... 8)
Jeg har ikke hørt inConcert Miles, men har hørt In Concert Duke sammen med elementals design subwoofere. Da blir det faktisk ganske nært det Atle beskriver her - det meste andre (inkl det meste av Klipsch) blir bare sykt støyende men ikke sykt høyt. Her må jeg nok inkludere mine egne Kef'er i gruppen blandt dem som blir grundig fraløpt. Det er overhodet ikke noe savn for meg (å ikke kunne spille like høyt som Duke/eD), men bare konstantering av fakta.

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Klipsch la scala....................................... ;D

Evo III

Be Who You Are
Ble medlem
25.12.2009
Antall liker
65.867
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
86
(inkl det meste av Klipsch) blir bare sykt støyende men ikke sykt høyt
Her kjenner jeg meg ikke igjen!
La Scala spiller krystal klart med en god strømsterk forsterker.

O

atledreier

Overivrig entusiast
Ble medlem
30.01.2011
Antall liker
211
Sted
Sandnes
Jeg har også hatt litt klipsch, og er enig i at med nok effekt så blir det riktig hyggelig. Problemet til Klipsch er først og fremst at om man først når grensen så låter det riktig, riktig ille.

Bruker RF-82 som bakhøyttalere nå, og med ca 1000w hver så låter de riktig hyggelig.

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
12.482
Torget vurderinger
2
atledreier skrev:
Jeg har også hatt litt klipsch, og er enig i at med nok effekt så blir det riktig hyggelig. Problemet til Klipsch er først og fremst at om man først når grensen så låter det riktig, riktig ille.
Og hvilke høyttalere gjør ikke det? :)
Sjekker man spec, og/eller regner litt på effekter og virkningsgrader, kan man enkelt se at veldig få hjemmehøyttalere har fysiske muligheter til å spille høyere enn Klipsch.
Selvsagt er det PA-høyttalere der ute som tåler svært høy SPL uten oppbryting. Interessant nok låter moderne PA-høyttalere fakatisk ikke galt, så det kan jo være en mulighet. Sjekk i tilfelle merker som JBL og Electro-Voice. Husk at man som oftest må supplere med sub for å få serisøst trøkk i bunn.
Har man nok spenn på fickan, kan man selvsagt gå for Audience http://www.audience-av.com/loudspeakers/index.html, der toppmodellene makter 126 dB før de går i metning. I en vanlig norsk stue er det vel få som kommer fra en sånn opplevelse over noe tid, uten varige mén. :)

Mvh
Håkon Rognlien

atledreier

Overivrig entusiast
Ble medlem
30.01.2011
Antall liker
211
Sted
Sandnes
Det er vel noe rundt der mine også skal klare over tid. Pluss roomgain, og det faktum at man har to, så skulle det levere varene for de fleste. 8)

M

Mr-T

Gjest
Det var en som målte 134 dB peak på 3 meter med de, InConcert Miles altså. Det er helt sinnsykt høyt.

8

8x12_TOM

Gjest
Mins det var en svenske med navn Roger Sperrling som holdt på med bygging av høyeffektive høyttalere. Var basert på hornbass og Electro-Voice mellomtone og diskant.
Mener og huske at følsomheten var 109db/w og at de svelget unna 1000 watt uten særlig problem
Burde holde for de fleste ;D

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Antall liker
160
Jeg har 2 høyttalere på ca 330 kg hver som drives av 6 X 1000W i 4 ohm.
Dette spiller, om ønskelig, ekstremt høyt og med usedvanlig lite problemer for rommet. Tror ikke det er mange tilsvarende anlegg som klarer så stort lydtrykk i en vanlig stue med like lite forvrengning. Men så er da også hele anlegget bygget for best mulig spredningskontroll, uten å måtte kle rommet med akustikkplater.
Likevel er det andre kvaliteter som betyr langt mer for meg i dette anlegg.
Tror det kan være farlig å spille høyt med anlegg som forvrenger lite. Man får nemlig ikke den vonde følelsen i ørene, som kan være en nyttig advarsel for at nå ryker hørselen..

Anlegg som kan spille høyt uten forvrengning, puster også lettere og mer uanstrengt i hele sitt register.

atledreier

Overivrig entusiast
Ble medlem
30.01.2011
Antall liker
211
Sted
Sandnes
Og det var hovedgrunnen til at jeg valgte Miles. Uanstrengt uansett volum. 8)

M

Mr-T

Gjest
Det ble en bonus det der å kunne spille ekstremt høyt. Hovedmålet når jeg konstruerte Miles var en høyttaler som kunne drives med små rørforsterkere, og gi et bra lyttevolum med så lite som 2-3 W, og samtidig ha bra med bass ned i 30 Hz-området. Da måtte følsomheten over 100 dB, membranareal og kassevolum måtte bare bli stort.

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Antall liker
160
Ja, det er vel et faktum at både membranareal og kassevolum har større betydning enn mange i disse fuglekassetider vil ha oss til å tro.. ;)

M

Mr-T

Gjest
Nah... fysikkens lover gjelder jo ikke i hifi.... som kjent. :p

;D

ganilsen

Bransjeaktør
Ble medlem
14.02.2008
Antall liker
672
Sted
Porsgunn
Torget vurderinger
4
Karma skrev:
Ja, det er vel et faktum at både membranareal og kassevolum har større betydning enn mange i disse fuglekassetider vil ha oss til å tro.. ;)
Mr-T skrev:

;D
Fuglekasser passer noe bedre inn i en pen stue enn store bikkjehus. ;)

Dere får kose dere (kompromissløst) på isolat. :p

Geir Arne

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Antall liker
160
ganilsen skrev:
Karma skrev:
Mr-T skrev:

;D
Fuglekasser passer noe bedre inn i en pen stue enn store bikkjehus. ;)

Dere får kose dere (kompromissløst) på isolat. :p

Geir Arne
Vi som ikke har råd til dyre kabler, koser oss heller med bikkjehus..

(Men nå vil jeg likevel påstå at stua mi er ganske så fin)
:D

atledreier

Overivrig entusiast
Ble medlem
30.01.2011
Antall liker
211
Sted
Sandnes
Mine er usynlige bak lerretet, så de må være de ultimate WAF-høyttalerne, i TILLEGG til god ytelse.

ganilsen

Bransjeaktør
Ble medlem
14.02.2008
Antall liker
672
Sted
Porsgunn
Torget vurderinger
4
atledreier skrev:
Mine er usynlige bak lerretet, så de må være de ultimate WAF-høyttalerne, i TILLEGG til god ytelse.
Om lerretet er ca 42" kan det jo kalles WAF. Og projektoren må såklart ikke syntes. ;)

Geir Arne

atledreier

Overivrig entusiast
Ble medlem
30.01.2011
Antall liker
211
Sted
Sandnes
Ingen høyttalere viser i front.

Man kan se projektoren, men den er ikke akkurat iøynefallende

Ser omtrent slik ut bak lerretet.

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Antall liker
160
atledreier skrev:
Ser omtrent slik ut bak lerretet.
Når jeg ser bak ditt lerret, kan jeg godt forstå om du er tilhenger av blindtesting.. ;D

atledreier

Overivrig entusiast
Ble medlem
30.01.2011
Antall liker
211
Sted
Sandnes
Joda, det kan man si, men når noe er 'usynlig' har det ingen hensikt å pynte på det så lenge det funker!

Og funker gjør det! 8)

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.09.2009
Antall liker
3.979
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
7
Ove W skrev:
(inkl det meste av Klipsch) blir bare sykt støyende men ikke sykt høyt
Her kjenner jeg meg ikke igjen!
La Scala spiller krystal klart med en god strømsterk forsterker.

O
Jeg prøver ikke å terge på meg en hærskare av Klipsch fans, jeg har selv vurdert bla Palladium P-39f! Jeg mente det jeg skrev ift InConcert Duke med elementalsDesign subbene. Jeg har aldri hørt Klipsch som når opp til de helt ekstreme nivåene uten at det støyer fælt, men jeg påberoper meg heller ikke å ha hørt alt av Klipsch. Duke og eD spiller rett og slett fryktelig høyt uten at det er anstrengende (det er vel kanskje et paradoks å si at de kan med enkelhet spille smertefullt høyt uten at det virker anstrengende, men la gå.)For folk flest er nok dette en totalt unødvendig egenskap, men her var det altså noen som ville ha noe som kunne spille "sykt høyt". Kanskje jeg en dag blir eier av Palladium serie 2, hvis/når den kommer? ;)

Topp Bunn