Høyttalere plassert på langveggen

S

Steinar O

Gjest
Nytt rom som måler ca 6 x 4,6m.

Først må jeg si at jeg er langt fra ferdig mht møblering, innredning mm, men liker å prøve ut og lære.
Har av praktiske årsaker i alle år plassert ht mot kortvegg. Nå har jeg mulighet for begge deler.

Har prøvd ut litt og hatt regelen 1 : 1,33 som utgangspunkt og akkurat nå er ht plassert med ca 1,5m fra sidevegg til senter baffel og 1,2m fra bakvegg til baffel mot langveggen. Dette gir en normal bass som ikke ødelegger særlig for flyt, fart og musikkens fremdrift.

Er det noen regler her som bør følges?
Noen tips til kalkulatorer eller nettsider som sådan?

Når rommet er innredet, skal jeg leie inn for akustiske målinger.

På forhånd takk.

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
39
Sted
Trondheim
Ikke lett å forutsi hvordan akustikken virker inn. Så de reglene som gis av akustikk teori må som oftes testes ut for å få endelig svar. Det er, imo, en dose "sort magi" som må aksepteres og dermed er det lurt å rett og slett teste ut i det aktuelle rommet. Du vil fort høre hva som fungerer best. Det er betydelige forskjeller, akustisk sett, imo., på langvegg versus kortvegg. For min egen del så skulle jeg gjerne spilt på langveggen men møblering etc. tillater det ikke. Fikk atskillig løft i luftighet og "fart" en gang jeg spilte på langvegg (og satte alt av møblement på spistestuen.) Nå har jeg dog jobbet såpass mye med akustiske tiltak osv. sånn at jeg har blitt fornøyd likevel. Men tror det hadde blitt enda bedre på langvegg.. :)
Mvh

Inductivius

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2007
Antall liker
82
Sted
Egersund
Torget vurderinger
12
Søk på room setup på cardas sin nettside.
Går stort sett ut på å ha kontroll på den stående bølgen i rommet.
Som igjen gir deg kontroll på bassrespons og lydbilde.
Verd å prøve ut litt :)
Mvh

S

Steinar O

Gjest
Shadow skrev:
Søk på room setup på cardas sin nettside.
Går stort sett ut på å ha kontroll på den stående bølgen i rommet.
Som igjen gir deg kontroll på bassrespons og lydbilde.
Verd å prøve ut litt :)
Mvh
Takk. Skal gjøre et søk der.

Fikk atskillig løft i luftighet og "fart" en gang jeg spilte på langvegg
Javisst. Det er nettopp det som skjer her også kontra mot kortveggen. En luftighet og frihet som er bra mht musikkens fremdrift..om det går å si det på den måten.

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
RoDa - jeg får ikke lastet ned excel-arket du la ut. Finnes dette andre steder?

Evt, vil du sende det til meg på mail?

Rokko

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.12.2004
Antall liker
5
Hva skal du med høytalere på låveveggen?:)

Trøtt bare.. Unnskyld

S

Steinar O

Gjest
Høyttalere plassert på kort-/ langveggen

Mitt rom har usymmetri på begge kortvegger. Den ene en trappeveksling, den andre enden er 1/2 veggen 40cm dypere. Av den grunn prøver jeg ut langveggen.

Langveggen gir en åpen og levende gjengivelse. Jeg har jobbet frem og tilbake og regnearket til Roda tilsier matematisk at jeg skulle hatt mer rom bak meg.
Det oppleves sånn også. For å redusere bassnivå til mitt ønske (hvor bassen er rein, har fart og naturlighet og hvor man hører at bass ikke reduserer hurtighet og flyt i resten av frekvensområdet) får jeg ikke høyttalerne langt nok bakover.

Etter eget øre oppleves det samme. Litt for mye bass. Årsaken kan være flere.

1. Jeg har ikke fått justert ht og lytteposisjon optimalt. Krever tålmodighet.
2. Jeg har flyttet rackene ut av senter og har måttet benytte en ht kabel som gir noe mer i bassen.
3. Høyttalerne krever et større rom.
4. Rommet er ikke ferdig dempet.
5. ..........

Har nå flyttet både rack og ht til kortvegg med trappeutveksling ( på den andre kortveggen ligger lydbildet til høyre pga usymmetri).

Kortvegg mot trapp spiller overraskende bra. Ht står langt fra bakvegg og sidevegg og har ikke tunet disse 2 parameter enda. Har en liten boom her også, men det kan skyldes plassering eller rett og slett den manglende innredning/ demping i rommet.

Jobber videre med saken. Skulle gjerne ha fått dette til på langveggen og skal prøve igjen seinere.

S

Steinar O

Gjest
Forsøkte å endre trådtittel til også å gjelde kortveggen, men det gikk ikke :)

Excell arket ril RoDa fungerer utmerket så langt for kortvegg mht resonnanser.

Cardas metoden med faktor 1 : 1,62 er fin og det er bare praktiske forhold som begrenser.
Multipliser opp avstand til sideveggmed 1,62 og du er der.

Hos meg er det best med 1/3 oppdeling, dvs ved 6m langt rom er frontbaffel 2m fra bakvegg.

Av praktiske årsaker synes jeg dette spiser for mye plass fra rommet og har beveget meg litt bakover.

Spennende.

Topp Bunn