Høyttalere på bord - Spikes eller dempeføtter?

Grumz

Medlem
Ble medlem
23.08.2004
Antall liker
16
Torget vurderinger
5
Jeg har et relativt enkelt spørsmål; hva er best å bruke under stativ/bord-høyttalere som er plassert på et skrivebord?

Er det spikes for å løfte høyttaleren fra bordet eller noe dempeføtter/dempebase for å forankre høyttaleren?

Gode råd taes imot med takk!

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Antall liker
1.045
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
Det er ikke så viktig. Det som ER viktig er at høyttalerelementene ikke spiller ned i bordflata og refleksjonene blander seg med direktelyden. Mao. bør elementene være øverst på høyttaleren (Kef Q) og ikke nederst (Klipsch, m.fl).

Grumz

Medlem
Ble medlem
23.08.2004
Antall liker
16
Torget vurderinger
5
Tusen takk for raskt svar!

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.172
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
...men dempeføtter er bedre enn spikes.

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
713
Torget vurderinger
1
Tynne musematter er ikke dårlig dempeunderlag

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.102
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Jeg bruker slike selvklebende filtknotter som man ellers pleier å bruke under møblene.

M.h.t. refleksjoner fra skrivebordplaten, opplever jeg det ikke som et veldig stort problem. I skrivende stund er det såpass mye av både det ene og det andre på skrivebordet at refleksjonsfaktoren er temmelig nær null. Må se å rydde litt......

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.469
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Bruk dempeføtter av noe slag. Trenger ikke være dyrt, vanlige maskinføtter eller små dørstoppere fungerer helt utmerket. Hvis du vil ha ekstrem demping, kan du forsøke Sonic Domes i sorbothan fra KAB Acoustics. Jeg ville i så fall prøvd med tre stykker under hver høyttaler, to foran og en bak, ettersom de fleste høyttalere er litt fremtunge.

En bordplate vil ha resonansfrekvenser som vil plukke opp og forsterke enkelte frekvenser fra høyttalerne og dermed farge lydgjengivelsen, med mindre du legger mellom noe mykt som frikobler høyttalerne fra bordplaten. Myke gummidingser er bra, og min tommelfingerregel er at dingsen skal være minst 15 - 20 mm tykk og så myk at den presses sammen 1,5 - 2 mm under tyngden av det som står oppå. Da har du god demping/isolasjon ned til godt under 20 Hz. (Mer om det her: http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,22649.msg1189771.html#msg1189771 )

Det er selvsagt mulig å kombinere ting hvis du trenger å løfte høyttalerne opp fra bordet. Da kan du bruke et eller annet solid som stativ, men jeg ville likevel satt gummiklosser enten mellom høyttalerne og stativet eller mellom stativet og bordplaten.

Spikes er ment for å bore seg gjennom tykke vegg-til-vegg-tepper og stå stødig på betonggulvet under. Det er det eneste meningsfulle bruksområdet.

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Antall liker
10.381
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Hei.
Slike squash baller delt i to kan gjøre underverk.Hadde dette under en Rega p3, bassene sluttet helt med uønsket utsving.
Men om de har samme effekt under høytalerne dine er jeg usiker på.
Men det er jo bare å prøve, ikke store beløpet heller.

Steinar.

Vedlegg

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Antall liker
1.045
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
Ulf-B skrev:
M.h.t. refleksjoner fra skrivebordplaten, opplever jeg det ikke som et veldig stort problem.
Et bilde sier mer enn 1K ord om refleksjoner i bordplate vs. høyttaler- / elementplassering, men noe utenom kan man tilføye: Tenk på lytteavstand og sammenheng mellom diskant og bass / mellomtone til disse. Hvilken passer plassering og lytteavstand best...

Vedlegg

gothman

Medlem
Ble medlem
15.06.2007
Antall liker
1
Torget vurderinger
1
hva med gulvstående høytalere på laminatgulv,2 etasje spikes eller dempeføtter??

pr dags dato har jeg spikes under høytalerne,men man merker at lyden forplanter seg ned i gulvet

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.469
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Andre kan muligens være uenige, men jeg mener fortsatt at spikes bare har noe for seg hvis det er nødvendig å bane seg vei gjennom et tykt gulvteppe for å treffe et betonggulv under. Aldri på parkett, laminat, eller noe annet enn vegg-til-vegg-tepper, og selv da bare hvis det er et massivt betonggulv under som kan fungere som seismisk referanse.

Spikes har en mekanisk resonansfrekvens ett eller annet sted rundt 400 - 600 Hz, avhengig av materiale. Ved den frekvensen forsterker de vibrasjoner. De hørbare forskjellene mellom ulike typer spikes skyldes at resonansfrekvensen havner litt forskjellig og kanskje trigger eller ikke trigger forskjellige kasseresonanser. Alle frekvenser under resonansfrekvensen overføres til gulvet uten demping, og så blir det gradvis noe demping ved høyere frekvenser. Energien som overføres til gulvet kan også komme tilbake til elektronikken og skape hørbar ugreie der. Det eneste forutsigbare er å få resonansfrekvensen ut av audiobåndet, hvilket i praksis betyr under 20 Hz, og det betyr igjen mykt underlag. Da vil underlaget dempe/isolere energioverføringen mellom høyttaleren og det høyttaleren står på ved alle frekvenser som høyttaleren kan gjengi.

Edit: Det der tøyset om spikes som "mekaniske dioder" som slipper gjennom vibrasjoner bare én vei er bare tull. Noe slikt strider mot Newtons tredje lov, og den loven har forholdsvis få unntaksparagrafer.

Topp Bunn