Høyttalere og rom

B

Back_Door

Gjest
Har et spørsmål som jeg håper noen av "ekspertene" kanskje kan hjelpe meg med. Har tenkt meg en plassering av nye høyttalere i min stue på 55 kvm der jeg mest mulig utnytter rommets helhet og samtidig får mest mulig symmetri. Den beste plassering blir da slik at peisen kommer mellom høyttalerne. Vil plassering med en høyttaler på hver side av peis ha noen spesiell negativ effekt?
Stuen er en vinkelstue. Jeg vil at høyttalerne spiller mest mulig inn mot helheten av rommet og samtidig ikke mot eller fra vinduer.

O

OldBoy

Gjest
Én av sønnene mine har hatt tilsvarende problem der han bor. Og da blir jeg vel "ekspert", da.

Etter litt prøving og feiling, syntes vi at det ble ganske bra hvis vi trakk høyttalerne så langt frem fra veggen at det ble luft mellom høyttalerne, hvis du skjønner hva jeg mener. Eller sagt på en annen måte: Vi plasserte høyttalerne slik at vi kunne spenne opp en snor mellom høyttalerfrontene uten at peisen kom i veien.

Høyttalerne kom imidlertid ganske langt ut på gulvet, med de ulempene det innebærer, men sønnen min bor alene, så han kan leve med det.

Nå sier du ikke noe om hvor nær peisen høyttalerne dine blir stående, men står de for nær, kan du få samme basseffekt som om du hadde plassert dem i et hjørne, bortsett fra at bassen reflekteres utover og ikke innover mot lytteposisjonen.

Men det beste rådet er vel bare at du flytter litt rundt på høyttalerne, så hører du selv hvor det blir best.

B

Back_Door

Gjest
Jeg kommer til å sette høyttalerne med en slik avstand ut fra vegg at det blir "luftforbindelse" mellom dem.
Hadde vært interessant hva theStig mener om hva et brudd i luftforbindelse mellom høyttalere kan bety for det totale lydbildet?
Det å plassere høyttalere i en vinkelstue er kanskje ikke den enkleste sak?

T

theStig

Gjest
Det er i utgangspunktet ingen grunn for at høyttalerne må ha "øyekontakt" med hverandre, og et objekt mellom høyttalerne er ikke nødvendigvis noe onde. Når det gjelder rommets påvirkning av lydbildet (stereobildet), er det nesten bare tidlige refleksjoner som har noen effekt på dette. Hvis et objekt mellom høyttalerne gir tidlige refleksjoner, så har det selvsagt en negativ effekt. Den beste måten å finne ut av dette på er å gjøre en ETC-måling i lytterommet.

karl

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2006
Antall liker
0
En polstret sofa mellom høyttalerene har positiv virkning, mens et tv-apparat gir reflekser pga harde flater.

K

kbwh

Gjest
Jeg har konvertert til nærfeltslytting. Det gir to posisjoner for høyttalerne hjemme hos meg. En for når jeg/vi ikke hører etter og bruker gulvet til andre aktiviteter og en for konsert i heimen.
Jeg vil tro at det er enklere å få aksept for å plassere høyttalerne nær den akustisk beste posisjonen med en slik løsning enn hvis høyttalerne skal ha fast plass.

Se ellers tråden om nærfeltslytting.

B

Back_Door

Gjest
Jeg har konvertert til nærfeltslytting. Det gir to posisjoner for høyttalerne hjemme hos meg. En for når jeg/vi ikke hører etter og bruker gulvet til andre aktiviteter og en for konsert i heimen.
Jeg vil tro at det er enklere å få aksept for å plassere høyttalerne nær den akustisk beste posisjonen med en slik løsning enn hvis høyttalerne skal ha fast plass.

Se ellers tråden om nærfeltslytting.
En "konsert i heimen" med nærfeltslytting blir vel av praktiske årsaker en enmannskonsert?
Det å flytte på høyttalere er heller ingen enkel sak, dersom de veier mellom 100-og 150 kg hver?

K

kbwh

Gjest
Svar på Back_Doors spørsmål:.
1) Ja. Konsert for to kan man ha med høyttalerne i "hvileposisjon"
2) Nei. Mine høytalere veier 24kg stykket. Er enklere da.

T

theStig

Gjest
Tips for tunge høyttalere: monter jernbaneskinner i gulvet...hehe.

Topp Bunn