Høyttalere Høyttalere med ulik serienummer

Knopfler

Medlem
Ble medlem
19.09.2013
Antall liker
1
Hei!

Er ingen hifi-ekspert, og lurer på følgende.

Vil et høyttaler-par med ulikt serienummer på de to høyttalerne spille dårligere enn et høyttaler-par med likt serienummer?
Hva kan konsekvensene være lydmessig? Er det hørbart? Og hvor mye lavere vil bruktprisen være?

På forhånd takk.

T

TT.

Gjest
Alle de høyttalere jeg har hatt har ulike serienr, men de har vært etter hverandre.

S

Syncrolux

Gjest
Du kan ikke ha to ting med samme serienummer...... serienummeret er jo en unik identifikasjon.

Om serienummer på selve høyttaleren er lagt unna hverandre betyr ikke nødvendigvis noe som helst. I moderne industriell produksjon er det forholdsvis lave eksemplarforskjeller.

skorob

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Antall liker
2.075
Sted
Brumunddal
Torget vurderinger
9
Serienummer er duppeditters personnummer. Unikt alle andre ifra samme fabrikat.

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
16.271
Sted
Sølvbyen
På Klipsch Heresy'ene mine så er det merket på eskene hvilket serienummer den enkelte høyttaleren har, og hvilket serienummer den matcher med.

Om det er snakk om kosmetisk match p.g.a. finèren, eller om det er lydmessig står det forsåvidt ikke noe om.

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.102
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
For høyttalere med finer-finish er serienummeret helt avgjørende for å få matchende mønster.

Lydmessig tipper jeg at serinummeret har mindre betydning - i hvert fall så lenge høyttalerne er produsert noenlunde samtidig. Men snakker vi om en aldersforskjell på måneder og år, kan man vel tenke seg at forskjellig elding i høyttalerlementene kan bli merkbart. Eller at det over tid kan ha sneket seg inn mer eller mindre tilsiktede modifikasjoner i komponenter og produksjonsprosesser både hos produsenten og underleverandørene, som gjør at det kan bli en viss forskjell på tidlige og helt ferske eksemplarer i en produktserie.

De små ProAc'ene mine leveres parvis - pakket i én og samme eske - og der har begge høyttalerne i esken samme serienummer.

Av større høyttalere jeg har hatt, har jeg notert meg at serienumrene gjerne har vært ulike, men etter hverandre.

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
16.271
Sted
Sølvbyen
Jeg husker det ble sagt om Snell den gangen de ble solgt av HFK at hvert par var matchet, og det tror jeg var lydmessig ut fra specs på elementer og komponenter. Men at noen produsenter med betalbare høyttalere i dagens marked tar seg bryet med å matche hvert par lydmessig tviler jeg vel ganske sterkt på, ja.

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Antall liker
2.363
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Mine Audio Note (utspring fra Snell)var også matchede par, - alle interne komponenter ble målt og approved innenfor en viss toleranse.
Finer var også fra samme blad

alipax

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.03.2003
Antall liker
477
Sted
Herja
Torget vurderinger
2
Vet ikke nok om dette til å gi et klart svar, men en produsent vil vel logisk sett matche elementer og filtere som første ledd og deretter at høyttaler(paret) får etterfølgende serienummer. Et kabinett matches med et mest mulig likt kabinett. Finer velges vel med mest mulig matching før pålegging. Bare mine tanker.

Knopfler

Medlem
Ble medlem
19.09.2013
Antall liker
1
Takk for svar. Konklusjonen blir vel at jo lenger tid det er mellom produksjonsdato, desto større sannsynlighet for hørbar forskjell. Kosmetikk er jo en annen sak, men viktig det også.

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
16.271
Sted
Sølvbyen
Vet ikke nok om dette til å gi et klart svar, men en produsent vil vel logisk sett matche elementer og filtere som første ledd og deretter at høyttaler(paret) får etterfølgende serienummer. Et kabinett matches med et mest mulig likt kabinett. Finer velges vel med mest mulig matching før pålegging. Bare mine tanker.
Det virker for meg som et fordyrende ledd i produksjonsprossessen. Jeg tviler ærlig talt på at masseproduserte samlebåndshøyttalere er laget etter så omstendelige og strenge kriterier.

Topp Bunn