Høyttalere med snill/ringradiator diskant !!

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Innlegg
5.464
Antall liker
2.120
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
Hmmmm, de er non særinger med plasseringen disse Sonusene. Jeg har prøvd med ganske like plasseringe på både Exact og SF, men SF liker seg ikke på samme plass som Exact. SF låter tynn og spinkel, og for pågående i toppen, noe som jeg aldri hadde trodd skulle bli noe problem på SF.
Exactene trives godt ca 94cm fra bakvegg og 28cm fra sidevegg, men SF trives mye bedre ca 50cm og 24 cm fra sidevegg. Alt målt fra midten av front. Men synes egentlig SF låter litt tynn.
Mulig jeg har noe å hente på tilting her, noen som har erfaring og tips angående dette ?

Vil nødig retunere Sonus Faber før jeg er helt sikker på at de ikke passer meg. Jeg gjir meg ikke så lett ;D
 

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Innlegg
3.989
Antall liker
229
Torget vurderinger
4
Plassering kan være et mildt &%%&". Jeg ville vel forsøkt med å ha SF'ene lenger fra sidevegg, de er jo helt opptil. Og litt nærmere bakvegg kan alltid være verdt å prøve.
 
K

kbwh

Gjest
Min far har GP Home i kinoen og GP Domus i stereoen. Han har aldri tiltet GPH, mens GPD hos ham lener litt mindre bakover enn standard..

Imidlertid får du jo ikke ringradiatorfordelene (og ulempene. Det finnes ingen gratis lunch) med GPH. Om GPH låter tynt er det noe som ikke stemmer helt hos deg. Igjen vil jeg foreslå at du prøver å nulle den sideveggen din. Spander en ring og kjøp en akustikkplate og hun vil bli lykkeligere i samlivet.

Disse Dynabelene er jo ikke så teite, jeg kan god forstå at du liker dem. Og stativhøyttalere med DSP-kontrollerte suber kan jeg skrive under på at fungerer.
 

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Innlegg
5.464
Antall liker
2.120
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
Det begynner å komme seg litt med Sonus nå, men merkelig at de skal låte så skarpt i toppen om de kommer for lang fra bakveggen. De er nå på 65cm fra front av høyttaler, kommer de lengre frem blir de for tynne i lyden. Og går de for mye nerme bakveggen mister jeg dybden i lydbildet. Jeg har også satt opp en acoustik plate fra Acoustic Tuning, som jeg tidligere har brukt i hjørne bak høyttalerne. Det hjalp litt på å få lydbildet mere ryddig. Og muligens også noe snillere i diskant området.
Sonus Faber er også merkbart lettere å drive, og de går noe dypere. Noe jeg ikke merket helt med det samme, sikkert fordi de Exact har en liten boost i et bass område. Sonus føles kanskje å være litt mere jevn i frekvens gangen sin, og de har fremoverrette bassport.
Jeg har nå begynt å like Sonus litt mere, men synes nokk uansett begge kandidatene trenger noe drajelp i bunn.

Jeg har vinklet hver Sonus ca 2 cm innover.

Hadde jeg ikke hatt mulighet for å høre Snous Faber hjemme over så lang tid, så hadde de vel ikke blitt stående ivertfall.
Så en uke må til for å kunne la de komme til sin rett.

Så en en stor takk til utlåner Sonus !! ;)
 

Sonus

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2004
Innlegg
142
Antall liker
1
itjno problem, bruker mine Wall Home som fronter nå. De låter litt fattig, men de klarer seg inntil videre.

Jeg fant både frekvens- og impedansemålingene til SF'ene i skuffen min, jeg skal se om jeg ikke får scannet dem og lagt dem ut for alles interesse.
 

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Innlegg
3.989
Antall liker
229
Torget vurderinger
4
To ting ville jeg testet: ta bort toe-in og ta de evt. bittelitt nærmere bakvegg. Så, det essensielle: la de stå litt før du gjør deg opp en mening om at dette ble dårligere. Bruker du umiddelbar a/b-testing med noen minutters mellomrom til dette, så vil du med stor sannsynlighet velge det som gir mest utslag i detaljer og romeffekter fordi det fenger mest der og da. Dette er typisk for hvordan man opplever lyd på hifi-messer. Moro i fem minutter, uutholdelig etter tre kvarter.
Det du nå kanskje vil oppleve, er at klangbalansen blir hakket varmere, og at noen detaljer i toppen tilsynelatende blir borte, i tillegg til at romstørrelse blir noe grunnere. Det du kanskje vil oppleve om du har litt is i magen, er at alt dette sakte, men sikkert kommer tilbake igjen, inkl. dybden i lydbildet, hvis ikke du allerede har glemt hele dybden fordi du er opptatt av det andre. Bonusen i dette er at du får en lyd som er utholdelig i lange økter, men at du i verste fall må redusere litt på enkelte hifi-aspekter ved lyden, slik som fem meter dybt lydbilde, osv ;)

Har slitt med det samme med en del høyttalere, og noe av den største hindringen jeg har hatt, er frykten for å tape hifi-kvalitetene, og en klokketro på at jo lengre frem en høyttaler står fra bakvegg, jo bedre.
En ting er sikkert, plassering kan ta tid, det som er riktig det ene øyeblikket, kan være feil et annet. Velg det som er ørevennlig og jobb derfra mot effektene (hvis de må til), ikke omvendt.
 

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Innlegg
5.464
Antall liker
2.120
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
Jeg har kommet litt lengre med lyden nå, begynner å like den godt. Toe inn er på ca 1cm til hver høyttaler, jeg var oppe i 5cm på det verste. Da var lyden også værst :p
Jeg regner også med fylden i lyden blir mye bedre med en sub for å ta det i bunn.

Så om non har en bra sub i tett kasse som gjør seg bra til musikk, og kan bytte i non steike gode Dynabel Exact, så skrik ut ;D

Men jeg er fortsatt litt skeptisk ???
 

Sonus

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2004
Innlegg
142
Antall liker
1
Kremt.... jeg har en Miller & Kreisel V1250THX sub som jeg vurderer å selge. Det er en lukket 12" i sort pianolakk ;)
 
K

kbwh

Gjest
Veldig klokt innlegg fra MaHa, det der. Anbefalt repertert lektyre for hvemsomhelst.
 

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Innlegg
3.989
Antall liker
229
Torget vurderinger
4
Det er en tanke å finne det riktige uten sub, slik at suben blir et supplement og ikke en krykke.

Edit: Valentino, takk skal du ha :)

Leikis. skrev:
Jeg har kommet litt lengre med lyden nå, begynner å like den godt. Toe inn er på ca 1cm til hver høyttaler, jeg var oppe i 5cm på det verste. Da var lyden også værst :p
Jeg regner også med fylden i lyden blir mye bedre med en sub for å ta det i bunn.

Så om non har en bra sub i tett kasse som gjør seg bra til musikk, og kan bytte i non steike gode Dynabel Exact, så skrik ut ;D

Men jeg er fortsatt litt skeptisk ???
 

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Innlegg
5.464
Antall liker
2.120
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
Sonus skrev:
Kremt.... jeg har en Miller & Kreisel V1250THX sub som jeg vurderer å selge. Det er en lukket 12" i sort pianolakk ;)
Tørr jeg spøre hva prisen er på denne da ? Inntrisert i Exact ?
Svar meg gjerne på PM eller sms. :D
 

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Innlegg
5.464
Antall liker
2.120
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
MaHa skrev:
Det er en tanke å finne det riktige uten sub, slik at suben blir et supplement og ikke en krykke.
Jeg har vel ikke no spesielt mere å hente på bass området tror jeg ikke, jeg kan vel ikke henge høyttalerne på veggen :eek: ;D

De går vel uansett ikke veldig dypt, så en sub er vel et must uansett slik jeg ser det. Men subben skulle gjerne vært så liten at den ikke vises, siden nå høyttalerne veldig nerme bakveggen så er WAF veldig fornøyd. Helt til jeg sier det kommer en sub eller 2. ;D
 

rfo

Hi-Fi interessert
Ble medlem
13.02.2006
Innlegg
67
Antall liker
17
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Leikis. skrev:
MaHa skrev:
Det er en tanke å finne det riktige uten sub, slik at suben blir et supplement og ikke en krykke.
Jeg har vel ikke no spesielt mere å hente på bass området tror jeg ikke, jeg kan vel ikke henge høyttalerne på veggen :eek: ;D

De går vel uansett ikke veldig dypt, så en sub er vel et must uansett slik jeg ser det. Men subben skulle gjerne vært så liten at den ikke vises, siden nå høyttalerne veldig nerme bakveggen så er WAF veldig fornøyd. Helt til jeg sier det kommer en sub eller 2. ;D
Har selv SF GPH.
Byttet ut mine SF Concerto Home mot SF GPH.
På Concertoene benyttet jeg en Rel Stampede sub med bra resultat. Etter at GPH kom i hus er ikke subbehovet like stort, dvs den er ikke slått på for tiden.
Hvis du allikevel skal teste ut en sub anbefaler jeg REL Stampede, en liten nett sub som spiller musikk.
http://www.stereofil.no/produkter/subwoofere_.html
 

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Innlegg
5.464
Antall liker
2.120
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
rfo skrev:
Leikis. skrev:
MaHa skrev:
Det er en tanke å finne det riktige uten sub, slik at suben blir et supplement og ikke en krykke.
Jeg har vel ikke no spesielt mere å hente på bass området tror jeg ikke, jeg kan vel ikke henge høyttalerne på veggen :eek: ;D

De går vel uansett ikke veldig dypt, så en sub er vel et must uansett slik jeg ser det. Men subben skulle gjerne vært så liten at den ikke vises, siden nå høyttalerne veldig nerme bakveggen så er WAF veldig fornøyd. Helt til jeg sier det kommer en sub eller 2. ;D
Har selv SF GPH.
Byttet ut mine SF Concerto Home mot SF GPH.
På Concertoene benyttet jeg en Rel Stampede sub med bra resultat. Etter at GPH kom i hus er ikke subbehovet like stort, dvs den er ikke slått på for tiden.
Hvis du allikevel skal teste ut en sub anbefaler jeg REL Stampede, en liten nett sub som spiller musikk.
http://www.stereofil.no/produkter/subwoofere_.html
Takker for tips, den så veldig pen å liten ut, den kunne jeg vel ha sneket inn. Disse dukker vel også opp på bruktmarkedet vil jeg tro. Og Exact er vel ikke venskelig å selge.
 

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Innlegg
3.989
Antall liker
229
Torget vurderinger
4
Du skriver om skriking og tynnhet. Hvis du ikke klarer å løse dette med eksisterende elektronikk, plassering og rom, så er ikke nødvendigvis sub noe du trenger. Dette handler vel ikke om kvantitet,? Først må hovedhøyttalerne funke, deretter tar man resten. Lappe på noe som ikke fungerer bra, blir sjelden vellykket imo.

Leikis. skrev:
MaHa skrev:
Det er en tanke å finne det riktige uten sub, slik at suben blir et supplement og ikke en krykke.
Jeg har vel ikke no spesielt mere å hente på bass området tror jeg ikke, jeg kan vel ikke henge høyttalerne på veggen :eek: ;D

De går vel uansett ikke veldig dypt, så en sub er vel et must uansett slik jeg ser det. Men subben skulle gjerne vært så liten at den ikke vises, siden nå høyttalerne veldig nerme bakveggen så er WAF veldig fornøyd. Helt til jeg sier det kommer en sub eller 2. ;D
 

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Innlegg
5.464
Antall liker
2.120
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
MaHa skrev:
Du skriver om skriking og tynnhet. Hvis du ikke klarer å løse dette med eksisterende elektronikk, plassering og rom, så er ikke nødvendigvis sub noe du trenger. Dette handler vel ikke om kvantitet,? Først må hovedhøyttalerne funke, deretter tar man resten. Lappe på noe som ikke fungerer bra, blir sjelden vellykket imo.

Leikis. skrev:
MaHa skrev:
Det er en tanke å finne det riktige uten sub, slik at suben blir et supplement og ikke en krykke.
Jeg har vel ikke no spesielt mere å hente på bass området tror jeg ikke, jeg kan vel ikke henge høyttalerne på veggen :eek: ;D

De går vel uansett ikke veldig dypt, så en sub er vel et must uansett slik jeg ser det. Men subben skulle gjerne vært så liten at den ikke vises, siden nå høyttalerne veldig nerme bakveggen så er WAF veldig fornøyd. Helt til jeg sier det kommer en sub eller 2. ;D
Jeg blir litt usikker på om jeg skal sattse på disse høyttalerne elller prøve noe annet. Kan de faktisk være så missmatch med elektronikk / rommet at de høyst sannsynlig ikke blir helt bra. Eller blir det som regel med mye arbei.
Når det gjelder demping så er det max en plate i førsterefleksjon som til nød blir godtat av WAF.

De er ikke skrikende nå, men en anelse lys i toppen, ivertfal i forhold til mine tidligere elktrostater, og også litt lysere en Exact.

Kanskje jeg burde kjøpt Vale sine Domus'er da, de er vel lettere å få til, men de også bør vel han en sub i bunn.
 
U

utgatt60135

Gjest
Har hørt høyttalerne i 5 forskjellige rom og med 6 forskjellige forsterkere inkludert min egen. Dine beskrivelser av tynn og skrikende hørte jeg ikke noen gang. Vil ikke mene de har mye fart og moro (men ikke dårlige) og syntes de var litt "lukket" i mellomtonen. Det finnes bedre høyttalere i prisklassen der ute, IMHO. Som du sikkert har skjønt så er de ikke som Cremona.
 

Sonus

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2004
Innlegg
142
Antall liker
1
Du har jo flyttet rundt på høyttalere, men har du forsøkt å endre lytteposisjon. Hos meg utgjør det mer enn endring av høyttalerne. Nå har riktig nok jeg et 1,2x1,1m stort vindu rett bak lytteposisjon, men ca 20cm frem eller tilbake med hodet utgjør stor forskjell i de nederst oktavene. For ikke å snakke om bassen jeg har på WC ca 8m til venstre fra lytteposisjon ::)
 

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Innlegg
5.464
Antall liker
2.120
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
Lyngen skrev:
Har hørt høyttalerne i 5 forskjellige rom og med 6 forskjellige forsterkere inkludert min egen. Dine beskrivelser av tynn og skrikende hørte jeg ikke noen gang. Vil ikke mene de har mye fart og moro (men ikke dårlige) og syntes de var litt "lukket" i mellomtonen. Det finnes bedre høyttalere i prisklassen der ute, IMHO. Som du sikkert har skjønt så er de ikke som Cremona.
Har vel an anelse om at de ikke gjir meg noe særlig av Cremona lyden ja, men nå har jeg hørt de kun en gang på Ton Art, så hvordan de ville spillt hjemme hos meg har vørt morro å hørt.
 

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Innlegg
5.464
Antall liker
2.120
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
Sonus skrev:
Du har jo flyttet rundt på høyttalere, men har du forsøkt å endre lytteposisjon. Hos meg utgjør det mer enn endring av høyttalerne. Nå har riktig nok jeg et 1,2x1,1m stort vindu rett bak lytteposisjon, men ca 20cm frem eller tilbake med hodet utgjør stor forskjell i de nederst oktavene. For ikke å snakke om bassen jeg har på WC ca 8m til venstre fra lytteposisjon ::)
Jeg hører også forskjel på hvor lang bakover jeg sitter, men jeg sitter stort sett nesten helt bak. Det er også der jeg uansett får mest bass, med Acoustatene ble det for mye bass i forholdt til resten. Nå er det litt lite.
 

Sonus

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2004
Innlegg
142
Antall liker
1
Det kan jo være du er godt vant til elektrostatene du hadde? De så ut som om de hadde en ganske tilbakelendt panel. I min erfaring blir da klangen noe møkere. Da jeg testet ML Vantage på TonArt syns jeg de låt mørkt og slapt inntil vi vinklet/tiltet dem forover og tok dem med opp i demorommet oppe.
 

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Innlegg
5.464
Antall liker
2.120
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
Sonus skrev:
Det kan jo være du er godt vant til elektrostatene du hadde? De så ut som om de hadde en ganske tilbakelendt panel. I min erfaring blir da klangen noe møkere. Da jeg testet ML Vantage på TonArt syns jeg de låt mørkt og slapt inntil vi vinklet/tiltet dem forover og tok dem med opp i demorommet oppe.
De var tiltet slik orginalt, de var veldig snille i toppen ja. Men Exactene er også snillere en Sonusene.
Vet ikke helt hva jeg skal gjøre med dette, har prøvd de fleste innstillinger nå.
Hørte også Vantage i rommet nede på Ton Art, de låt ikke bra synes jeg heller.
 

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Innlegg
5.464
Antall liker
2.120
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
Når jeg ligger på soffaen å likevel har et bra lydbilde, da må det vel være bra ::)
De låter bra nå egentlig, bassen sitter ganske bra, stram og fin. Den slår til når den skal slå til.
Jeg synes å legge merke til større foskjeller på cd platene med Sonus Faber bak roret, er de virkelig så gjenomsiktige ?? Trodde SF var litt mere tildekket og serverte alle platen litt mere like, men det er vel goe saker dette 8)
Kanskje de blir stående alikavæl da, de får spille non dager til. Så får vi se hva som skjer.

Tror Exact går ut for salg ivertfall.
 
K

kbwh

Gjest
Der ja. Sf er ingen flyktig forelskelse. Et langt samliv, derimot...
 
K

kbwh

Gjest
Seriemonogami. Har eid Sf siden '97, og jeg tror det blir en virkelig klassiker denne gangen.
 

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Innlegg
5.464
Antall liker
2.120
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
Da har jeg vel valgt å beholde Sonus Faber, så da er jeg vel en lykkelig Sonus Faber eier. For håpe jeg har nokk ro til å beholde disse en stund, kanskje til jeg får råd til Cremona i graffitt finish ;D

De skal få hjelp av en Perless xxls 10 tommer med en Hypex DS2.0 i en lukket 28 liters kasse. Den blir seff i piano gloss black 8)
Noen som trenger en slik kasse, kanskje jeg kan ordne non flere ;)
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Gratulerer med nye høytalere! Ikke dumme de der...Artig å følge tråden din mot løsning. Kan synergien blir meget bra her, varmklingende effekt trinn og delvis høytaler som også lyder en tanke imot det varme... Skulle bety mange gode stunder uten hard ss-er det :)


p.s solgt go-bilen ? Håper det da..han som var intr fikk ikke lov av dama å handle bmw... ;D
 

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Innlegg
5.464
Antall liker
2.120
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
HCS skrev:
Gratulerer med nye høytalere! Ikke dumme de der...Artig å følge tråden din mot løsning. Kan synergien blir meget bra her, varmklingende effekt trinn og delvis høytaler som også lyder en tanke imot det varme... Skulle bety mange gode stunder uten hard ss-er det :)


p.s solgt go-bilen ? Håper det da..han som var intr fikk ikke lov av dama å handle bmw... ;D
Takker ja.
Sonus å Jeff låter bra sammen, jeg har også Mullard rør i pre. Så her er det liten mulighet for ekkle sss'er ja. Dac'en er nokså nøytral og sprudlete at den skaper det nødvendige livet i lyden. Kjempe fornøyd med bassen også, den trår til når den må. Før slet jeg med for mye og rommlete bass, nå er den bare fin å kontant. Sammen med aktiv subben jeg bygger, har jeg trua på at det skal gji meg det jeg trenger i bunn også. Jeg får vel ordne en liten tråd om byggingen da sikkert, så dere får se en Sonus look sub. Den må vel bare bli i skinn og piano gloss black ;D

Nesten solgt bilen, mulig en kommer neste uke.
Har også en 94 mod 318 cab for salg !!
 

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Innlegg
5.464
Antall liker
2.120
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Innlegg
5.464
Antall liker
2.120
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
Mere bilder.

Som dere ser er det go klaring rundt element og forsterker, dette er for å få plass til skinnet som skal gå fra front og over til bakplata. Så den får et litt Sonus Faber lookk. Med blank svarte sider.
 

Vedlegg

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Innlegg
5.464
Antall liker
2.120
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
Det blir eget kammer til forsterker da, og dobbel front, sidene blir også dobble når de blank svart sidene kommer på. Mulig det også blir en avstiver inni for å få den stiv nokk.

Mere bilder og info kommer.
 

Sonus

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2004
Innlegg
142
Antall liker
1
Dette blir knall. Hvor stort volum blir det? Den ser ganske dyp ut?
 

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Innlegg
5.464
Antall liker
2.120
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
Sonus skrev:
Dette blir knall. Hvor stort volum blir det? Den ser ganske dyp ut?
Den blir vel ca 27 liter for elementet da, og non liter til forsterkeren.

30cm høg, 30 cm brei og ca 51,5 cm dyp. utvendige mål.
 
Topp Bunn