Høyttalere Høyttalere med aktiv bass - den ultimate løsningen ?

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Innlegg
3.100
Antall liker
2.291
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Om man kun bruker fornuft ved valg av høyttalere i dag, velger man vel aktive? Jeg har selv et par Kef LSX Wireless 2 i finstua og må innrømme at dette spiller utrolig bra til prisen, og er i tillegg veldig enkelt å ha med å gjøre.
Men i hovedanlegget sliter jeg litt med å gjøre det samme. Og det skyldes nok ikke at aktive høyttalere fra feks Dynaudio, Piega eller Kef ikke er gode nok, men at jeg er litt redd noe av interessen for hifi også skyldes interessen for å dille med for eksempel forsterkere. Det er jo moro å bytte litt, teste forskjellig…en viktig del av hobbyen for meg og mange andre. For hifi-interessen dreier seg vel ikke kun om lyd eller…?

Hva med høyttalere der bassen er aktiv, mens resten er passiv. Bass sluker effekt, så om man har innebygd skikkelig klasse D til bassene i høyttalerne, kan man velge 12watt set-forsterker til resten uten problemer. Dette er det vel bare fordeler med? Da er både interessen for lyd og for elektronikk ivaretatt.

Men utvalget er ikke så stort, hva finnes?

Uten veldig mye research kommer jeg på følgende alternativer;

Golden Ear - flere modeller
Paradigm - største modellene i Persona og Founder-seriene
Gryphon - et par av de aller største modellene

Er det noen grunn til ikke å velge slike høyttalere, og hvorfor er utvalget såpass begrenset?
 

The Shy

Æresmedlem
Ble medlem
10.04.2017
Innlegg
10.611
Antall liker
14.571
Sted
Langesund
Aktive systemer tilpasses/bygges best selv, og da kan jeg love folket at det er nok å henge fingrene i, og utfordringer så langt øye ser. Ikke for alle, men har vært en god pådriver for meg - Det viktigste er at en liker det en driver med
 
S

Shaktimannen

Gjest
Noen av oss bruker tusen lapper på Vibrasjons demping av Elektronikkken
Mens noen andre skrur forsterkerne fast rett i bakplata på høytalerne 😂
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.936
Antall liker
17.212
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Noen av oss bruker tusen lapper på Vibrasjons demping av Elektronikkken
Mens noen andre skrur forsterkerne fast rett i bakplata på høytalerne 😂
Hehe, og noen av oss tror ikke på å bruke tusenvis av kronasjer på demping av elektronikk. Unntaket er komponenter med bevegelige deler, eller inneholder rør (tom her er det under tvil). Men dette er jo OT?
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.251
Antall liker
5.985
Etter å ha spilt mye på Genelec i ca 1,5 år er jeg ganske overbevist - ja. Kunne godt tenkt meg dette i hjemmekinoen også. Liker presisjonen man får lydmessig.

Kanskje litt "kjedelig" dingsmessig - men man får bare tilpasse seg :cool:
 

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Innlegg
3.100
Antall liker
2.291
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Element(er) og forsterker(e) i samme kasse - nei takk
Forklar meg hvorfor det er et problem. Er det kun fordi du ikke vil ha det sånn eller mener du at det er et faktisk problem?

Temaet er høyttalere med aktiv bass, ikke hel-aktive høyttalere.
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.601
Antall liker
3.139
Torget vurderinger
0
Temaet er høyttalere med aktiv bass, ikke hel-aktive høyttalere.
Ok....så du mener stativhøyttalere?
Hva med de som benytter flere bass-systemer fordelt på bassens frekvensområde?
 

1/2 Tam

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2015
Innlegg
6.726
Antall liker
5.931
Noen av oss bruker tusen lapper på Vibrasjons demping av Elektronikkken
Mens noen andre skrur forsterkerne fast rett i bakplata på høytalerne 😂
Sigberg gjør jo det, skrur fosterkeren rett i høyttaleren, tror nok han vet hva han driver med.
 
  • Liker
Reaksjoner: TGB

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Innlegg
3.100
Antall liker
2.291
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Ok....så du mener stativhøyttalere?
Hva med de som benytter flere bass-systemer fordelt på bassens frekvensområde?
Hvis du gidder å lese åpningsinnlegget så ser du at det ikke er snakk om stativ-høyttalere, men høyttalere der bass er aktiv mens mellomtone og diskant er passive.
 

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.456
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Om man kun bruker fornuft ved valg av høyttalere i dag, velger man vel aktive? Jeg har selv et par Kef LSX Wireless 2 i finstua og må innrømme at dette spiller utrolig bra til prisen, og er i tillegg veldig enkelt å ha med å gjøre.
Men i hovedanlegget sliter jeg litt med å gjøre det samme. Og det skyldes nok ikke at aktive høyttalere fra feks Dynaudio, Piega eller Kef ikke er gode nok, men at jeg er litt redd noe av interessen for hifi også skyldes interessen for å dille med for eksempel forsterkere. Det er jo moro å bytte litt, teste forskjellig…en viktig del av hobbyen for meg og mange andre. For hifi-interessen dreier seg vel ikke kun om lyd eller…?
Hobby uansett form dreier seg om å kose seg. Whatever makes you happy! 😁

Erfaringsmessig koser man seg mest når man gjør ting slik man liker å gjøre det, ikke slik andre forteller at man bør like å gjøre det. ✌
 
S

Shaktimannen

Gjest
Hehe, og noen av oss tror ikke på å bruke tusenvis av kronasjer på demping av elektronikk. Unntaket er komponenter med bevegelige deler, eller inneholder rør (tom her er det under tvil). Men dette er jo OT?
De om det 👍
 

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Innlegg
3.100
Antall liker
2.291
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Hobby uansett form dreier seg om å kose seg. Whatever makes you happy! 😁

Erfaringsmessig koser man seg mest når man gjør ting slik man liker å gjøre det, ikke slik andre forteller at man bør like å gjøre det. ✌
Det er jeg selvsagt 100% enig i, men det kan jo ta litt tid å komme seg dit at man har selvtillit og erfaring nok til det.
Bass er ofte en utfordring i rommet, samtidig som god kvalitetsbass ofte krever en del av forsterker. Aktiv subwoofer med dsp løser jo dette, men god integrering med høyttaleren er utfordrende. Paradigm Founder 120H har Anthem Room Correction som jobber opp til 300Hz. Da har man sikret bra bass som er godt integrert, både rommet og med resten av frekvensene. GoldenEar kommer med en ny modell, T66 i mai, men usikker på om denne tilbyr noen form for dsp.
 

inselwind

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
1.974
Antall liker
10.697
Sted
Toten
Torget vurderinger
11
Bang & Olufsen, Kii mm, samt nesten alt av subwoofere kjører også med forsterkere innebygget. Tror ikke det er noe en bør miste nattesøvnen av
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.782
Antall liker
21.681
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Det var en kommentar til bekymringen for å ha forsterkerelektronikk i høyttalerkassene. Forstår du nå?
 

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Innlegg
3.100
Antall liker
2.291
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Det jeg evt ikke forstår er enkeltes behov for å dreie tråder bort fra det tråden handler om. Men noen sitter åpenbart bare og venter på muligheten til å fremheve seg og sitt, det er jo ikke så nøye hva som er tema.
 

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Innlegg
4.722
Antall liker
1.951
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
Det du er på jakt etter er en høyttaler med innebygd subwoofer?
 

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Innlegg
1.450
Antall liker
594
Det er ingen grunn til å være bekymret for forsterker innebygd i høyttaleren.
Jeg har spilt mye på Snell sine Xa serie funger helt fint.
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.251
Antall liker
5.985
Dette var jo litt inn for en del år siden - har jeg inntrykk av - var en del å velge mellom - husker Audiopro hadde noen - Blue Diamond, hette de vel. Mitt inntrykk er at det aldri ble noen særlig suksess.

En fin ting med ekstern sub er at man står friere med plassering - som kan ha mye å si for lydkvaliteten.
 

Nikko03

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.11.2008
Innlegg
4.429
Antall liker
2.857
Torget vurderinger
3
Det er da vel ingen regel om at man må skru forsterkeren fast til kassa selv om man kjører aktivt.
 
S

Shaktimannen

Gjest
F
Det er da vel ingen regel om at man må skru forsterkeren fast til kassa selv om man kjører aktivt.
Forstod det slik at trådstarter var ute etter kjøpe høytalere i første omgang siden han nevnte produsenter av slike , da er vel det slik at de er skrudd fast i bakplate de aller fleste ?
 

Nikko03

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.11.2008
Innlegg
4.429
Antall liker
2.857
Torget vurderinger
3
F

Forstod det slik at trådstarter var ute etter kjøpe høytalere i første omgang siden han nevnte produsenter av slike , da er vel det slik at de er skrudd fast i bakplate de aller fleste ?
Det har du nok rett i. Men hvis en sånn løsning bekymrer trådstarter. Så finnes det sub uten passivt delefilter som kan kjøres aktivt med ekstern forsterker. Norske NNNN har vel noen 😊
 
S

Shaktimannen

Gjest
Det har du nok rett i. Men hvis en sånn løsning bekymrer trådstarter. Så finnes det sub uten passivt delefilter som kan kjøres aktivt med ekstern forsterker. Norske NNNN har vel noen 😊
Vet ikke om det bekymrer trådstarter , det var bare en generell kommentar fra meg , det bekymrer ikke meg heller 😊 tror også trådstarter var ute etter høytalere med aktiv bass ikke subwoofer
 

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Innlegg
3.100
Antall liker
2.291
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Jeg er ikke bekymret for slike ting. Hifi-nevrosene har lagt seg godt de siste årene. Nei, jeg synes konseptet med aktive basser virker interessant. I motsetning til suber som vel som regel jobber under 100hz, er det her gjerne snakk om aktiv opp mot 300hz, altså godt opp i mellombassen. Jeg er klar over at det finnes suber som i teorien kan dette også. Hvor viktig det er, aner jeg ikke.
Både Paradigm og GoldenEar mottar svært gode omtaler for høyttalerne de tilbyr med dette konseptet, begge finnes på det norske markedet så det er jo bare å ta seg en tur til aktuell demo.
 

pHryed

Hi-Fi interessert
Ble medlem
20.12.2016
Innlegg
95
Antall liker
27
Sted
Lillehammer
Som trådstarter er min hifi hobby mer en bare musikk. Jeg koser meg og bygger forforsterker og annet . Likevel aktiv drift har klare fordeler.
Jeg har fått gode resultater med aktiv bass. Jeg har 2 utganger på forforsterkeren. Den ene går rett i effektforsterker som driver mellomtone og diskant. Den andre kabelen går til minidsp 2x4hd som har 2 lavpass filter delefilter pr side. 250 hz og 65 hz. 250 hz signalet går til 10 " i hovedhøytaler. 65 hz signalet går til subwoofere. Det blir dog en del kabler og effektforsterkere. Men det er greit når man får presis og tight bass. Eneste minuset jeg ikke har løst er sømløs integrering med mellomtone, men det er langt mindre hørbart en dårlig integrert bass.

Troelsgravesen har gjort flere kreasjoner etter dette prinsippet.
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.837
Antall liker
5.489
Sted
Holmestrand
Dette var jo litt inn for en del år siden - har jeg inntrykk av - var en del å velge mellom - husker Audiopro hadde noen - Blue Diamond, hette de vel. Mitt inntrykk er at det aldri ble noen særlig suksess….
Står et par slike på loftet.
Jeg var lenge ganske hæppi med dem.
Så ble jeg litt mere aktiv og utvidet horisonten min igjen, og da falt de gjennom. Men problemet var nok mer totaliten enn den aktive bassdelen.
 

Norway1000

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.12.2013
Innlegg
198
Antall liker
51
Styrer langt unna aktive høytalere hvor forsterkeren sitter i kassa; dårlig kjøling --> designet for å vare litt over garantiperioden (typisk subwoofer problem). Høytalere varer normalt mye lenger enn elektronikken i kompakte forsterkere..
 

AOC

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2019
Innlegg
1.377
Antall liker
1.271
Torget vurderinger
1
Noen av oss bruker tusen lapper på Vibrasjons demping av Elektronikkken
Mens noen andre skrur forsterkerne fast rett i bakplata på høytalerne 😂
Tusen lapper ja. Nå som samene ikke kan drive reindrift på Fosen så kan vi bruke dem til noe annet.
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.936
Antall liker
17.212
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Skal dette med aktiv subwoofer i samme kasse med resten ha noe for seg, så må den klare opp til ca 400 Hz. Med dagens muligheter innen (DSP) korreksjon, så er sjansen for å lykkes bedre. Vitsen er borte hvis den skal bare "buldre litt nederst". Da kan man like godt bruke separat subs mtp den fleksibiliteten slike gir.

Hva forsterker i slike systemer angår, så er det alltid risiko for at den konker. Mine separate subs er defekte pga dette. Flere i min hifiomgangskrets har slitt med det samme. Se også på bruktbørsen etter dumpesalg av slike defekte ht/subs. De havarerer oftere enn man liker, disse plateampene.

Likevel har mine hovedht innebygde aktive subs (overlapper ved ca 350 Hz). Imidlertid sitter det en kl AB i de, med kraftige kjøleribber. Forestiller meg at dette er mer robust. Om jeg er redd for at også de havarerer? Selvsagt! Er lite lystent på å sende hele ht med fly for reparasjon om så skjer.

IMG_20230411_190229.jpg
 
Sist redigert:

iGlenn

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.02.2019
Innlegg
171
Antall liker
287
Hifi-interesse/entusiasme er helt klart langt mer enn bare lyd ja... Litt som at bilentusiaster bryr seg om litt mer enn bare hvordan eller hvor fort bilen kjører. Det skal jo også SE kult ut, bling-bling felger, lyder, lukter, hvordan greier er å ta på, osv osv.... Entusiasten bruker gjerne hele sanseapparatet (inkludert placebo, jåleri og nevrose-avdelingen :ROFLMAO:)
 
Topp Bunn