Høyttalere i samme prisklasse

vannlater

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.08.2006
Antall liker
2
Sted
BRYNE
Kan man sammenligne VISONIK Concept 7 og Klipsch RF-83 ?
Dette er nemlig to høyttalere som jeg synes ser spennendes ut. Mine Dali skal skiftes ut mot noe bedre.
Har lest mange som anbefaler Klipsch til min type musikk (95 % metall og 5 % gjødsel og annen listepop).
Noen få anbefaler også Visonik Concept høyttalere fremfor Klipsch mens andre igjen sier at Visonik består av billige komponenter.
Hvilke ville dere anbefale til min bruk ?
Det må også sies at de skal kunne fungere som front i surround noen få minutter i uken.
Kom gjerne med andre forslag (nye eller brukte) som dere vil mene passe bedre.
Selv virker disse kandidatene spennendes både med tanke på fysisk størrelse og hva de kan gi av lyd og trykk.
Ettersom jeg bor i Stavanger er det vanskelig å få testet ut hvordan Visonik egentlig låter.

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.152
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
vannlater skrev:
Kan man sammenligne VISONIK Concept 7 og Klipsch RF-83 ?
Dette er nemlig to høyttalere som jeg synes ser spennendes ut. Mine Dali skal skiftes ut mot noe bedre.
Har lest mange som anbefaler Klipsch til min type musikk (95 % metall og 5 % gjødsel og annen listepop).
Noen få anbefaler også Visonik Concept høyttalere fremfor Klipsch mens andre igjen sier at Visonik består av billige komponenter.
Hvilke ville dere anbefale til min bruk ?
Det må også sies at de skal kunne fungere som front i surround noen få minutter i uken.
Kom gjerne med andre forslag (nye eller brukte) som dere vil mene passe bedre.
Selv virker disse kandidatene spennendes både med tanke på fysisk størrelse og hva de kan gi av lyd og trykk.
Ettersom jeg bor i Stavanger er det vanskelig å få testet ut hvordan Visonik egentlig låter.
Jeg har aldri hørt Visonik så de vet jeg ingenting om bortsett fra at de er vel også rimelig lettdrevne?

Føler jeg må kommentere litt angående Klipsch.
Det er helt riktig at Klipsch fremfører rock'n'roll (heavy) bra, de er faktisk direkte morsomme på heavy.
Lydbildet er så bra sammensatt at du bare sitter å koser deg. :D
Men jeg vil ikke at Klipsch skal fremstå som en høyttaler som kun er god på rock'n'roll. :mad:
Den spiller alt fra Miles Davis via Kirsten Bråten Berg til komplisert Zappa, alt jeg har hørt bare pøser de ut med masser av dynamikk. ;)
Så morsomme og engasjerende som bare Klipsch kan. ;D

Jeg har en formening om at Klipsch blir sett på som en rock'n'roll høyttaler og dermed blir "oversett" av folk som ikke lytter til heavy. :p

Til trådstarter vil jeg si at om du velger et par Klipsch uten å høre Visonik så blir det neppe mye feil.
Bare husk at RF83 bør ha endel kvadratmeter å boltre seg på. :)

NC

Medlem
Ble medlem
17.03.2006
Antall liker
0
Husk også at Klipch trenger veldig lang innspillingstid før de låter optimalt. Husker jeg ble litt skuffet når mine ble koblet opp første gang. Låt ikke på langt nær så bra som jeg hadde hørt andre modeller i butikk/messe.

R

Rojoh

Gjest
Et annet alternativ er Triangle. Kanskje litt mer vrient å matche, men gir virkelig godlyd hvis man "får de til" - og da kanskje særlig på litt røffere musikk IMHO.

Mvh. Johan

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.152
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
Rojoh skrev:
Et annet alternativ er Triangle. Kanskje litt mer vrient å matche, men gir virkelig godlyd hvis man "får de til" - og da kanskje særlig på litt røffere musikk IMHO.

Mvh. Johan
For ikke å glemme Hammer Dynamics! :D

R

Rojoh

Gjest
Jeg tør nesten aldri å nevne dem p.g.a. størrelsen og utseendet. ;D

Mvh. Johan

argh

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.04.2006
Antall liker
0
Jeg har ikke hørt noen av de, men Klipsch har jo ord på seg og være hard og skrikende i toppen, sammen med metall innspillinger som oftes er harde (tenker på Black metal)
lurer jeg på om det lett kan bikke over. Jeg ville ha testet ut dette før kjøp.

R

Rojoh

Gjest
Har faktisk aldri opplevd Klipsch som harde og skrikete i toppen. Har dog aldri kjørt kjipe surroundrecievere på dem heller...

Mvh. Johan

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.152
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
argh skrev:
Jeg har ikke hørt noen av de, men Klipsch har jo ord på seg og være hard og skrikende i toppen, sammen med metall innspillinger som oftes er harde (tenker på Black metal)
lurer jeg på om det lett kan bikke over. Jeg ville ha testet ut dette før kjøp.
Dette er tydeligvis en annen fordom mot Klipsch, men som Rojoh er inne på, ordentlig elektronikk må de fores med. ;)

B

bendis

Gjest
foret mine gamle rb35 med ymse elektronikk.. diskanten var så å si alltid "grusom". unaturlig og pistrerte.
man må isåfall opp på rf5 eller noe i den dur tror jeg.. (vet ikke hvordan de nye rb81/rf82 er).

Topp Bunn