Høyttalere - Hva er det med ohm egentlig?

eih

Medlem
Ble medlem
02.07.2011
Innlegg
44
Antall liker
3
Hei! Jeg har et spørsmål om hva ohm oppgitt på en høyttaler egentlig har å si for om den er enkel å drive eller ikke. Jeg er klar over at følsomheten i db (vanligvis 85-95 db) har mye å si for lydnivået du faktisk får ut og at jo høyere db, jo lettere er den å drive. Men hva betyr ohm i denne sammenhengen?

Som et eksempel: Mine nåværende høytalere har en følsomhet på 91 db, og er 4 ohm. La oss si at jeg anskaffet en tilnærmet identisk høyttaler, dvs. samme type kabinett, membraner, delefilter osv, men nå med en impedanse på 8 ohm. Hvordan ville jeg merke dette på volumkontrollen på forsterkeren? Ville jeg måtte skru opp eller ned på volumkontrollen med høyttalerene på 8 ohm for å være på samme lydnivå som de på 4 ohm?

Jeg skal handle høyttalere, og er opptatt av at de skal være lette å drive, så jeg håper noen har gode tips når det gjelder dette.

Mvh Eirik
 

onkeljonny

Medlem
Ble medlem
26.12.2011
Innlegg
37
Antall liker
1
Sted
Oslo
eih skrev:
Hei! Jeg har et spørsmål om r hva ohm oppgitt på en høyttaler egentlig har å si for om den er enkel å drive elleikke. Jeg er klar over at følsomheten i db (vanligvis 85-95 db) har mye å si for lydnivået du faktisk får ut og at jo høyere db, jo lettere er den å drive. Men hva betyr ohm i denne sammenhengen?

Som et eksempel: Mine nåværende høytalere har en følsomhet på 91 db, og er 4 ohm. La oss si at jeg anskaffet en tilnærmet identisk høyttaler, dvs. samme type kabinett, membraner, delefilter osv, men nå med en impedanse på 8 ohm. Hvordan ville jeg merke dette på volumkontrollen på forsterkeren? Ville jeg måtte skru opp eller ned på volumkontrollen med høyttalerene på 8 ohm for å være på samme lydnivå som de på 4 ohm?

Jeg skal handle høyttalere, og er opptatt av at de skal være lette å drive, så jeg håper noen har gode tips når det gjelder dette.

Mvh Eirik
"hva ohm oppgitt på en høyttaler egentlig har å si for om den er enkel å drive" er ikke alltid entydig, dessverre, siden forskjellige produsenter bruker forskjellige målemetoder.

De fleste opererer med lydstyrke på 1 meters avstand, fra en høyttaler, uten noen vekselvirkning med omgivelsene (det siste oppnås, i alle fall sånn omtrent, hvis man har et stort målerom og demper det ektremt godt) når høyttaleren får en effekt på 1 watt inn.

Noen ganger måler man med en spenning på 2,83 volt. Det svarer til 1 watt i 8 ohm, men hvis høyttaleren har lavere impedans blir det jo mer enn 1 watt. Ved 4 ohm blir det 3 dB ekstra.

Det nedenstående er mine egne konspirasjonsteorier og ikke noe jeg kan dokumentere, men det skulle ikke forundre meg om det finnes produsenter som gjør noe av det følgende:

Måler man med en sinustone med en frekvens som høyttaleren gjengir litt høyere enn andre (alle høyttalere har ujevnheter i frekvensgangen), kan det fort bli 3-4 dB ekstra.

Det skulle ikke forundre meg om noen bruker to høyttalere i stedet for bare en! 3 dB til.

Store veldempede målerom koster mange penger. Å slurve litt med dempingen sparer penger, og dessuten gir målingene litt høyere tall.

Hvordan måler produsenten 91 dB i 4 ohm for dine nåværende høyttalere? Hvis vi sammenligner dem med 8-ohmshøyttalere med samme oppgitte følsomhet, og begge er målt på samme måte med 1 watt inn, blir den eneste forskjellen at forsterkeren din yter høyere effekt i 4 ohm enn i 8. Hvis begge er målt med 2,83 volt inn, blir det ikke noen forskjell i det hele tatt (annet enn at 8-ohmerne belaster forsterkeren din mindre.)

Jeg kjenner ikke høyttalerbransjen, men i min egen bransje (noe helt annet) driver vi også med målinger. Når man trenger målinger som skal gi sammenlignbare tall, definerer bransjeorganisasjonene detaljerte måleprosedyrer. Veldig detaljerte. En måling som skal gi et enkelt tall kan være beskrevet over 10 tettskrevne sider, og da er ikke illustrasjonene tatt med :) Vi får nok ikke se sånt i høyttalerannonsene på en stund :)


Som vanlig er den praktiske konsekvensen at det eneste som virkelig gjelder er å prøve sakene i eget anlegg ...

Til Vreden: Bra link!
 
M

Mr-T

Gjest
Følsomhet i dB oppgis så og si alltid i forhold til 2,83V, dvs 1W i 8 ohm. Er høyttaleren spesifisert til 4 ohm så er dette da 2W. Men de fleste høyttalere er hverken 4 eller 8 ohm, de har en impedans som er sterkt varierende med frekvens - og det er denne variasjonen som kan gjøre de vanskelige å drive. Sjekk derfor hvordan impedanskurven ser ut, hvor lavt går den på det verste osv.

Følsomhet er et tall som det ljuges mye om fra høyttalerprodusenter. Verstingen er vel Audio Note som klarer å få 98 dB ut av noe som i beste fall er 90 dB. Man dekker seg bak "gitte forutsetninger". Ja jøss, en VW boble kan gjøre 0-100 på 2 sekunder den også, selvsagt også under gitt forutsetninger (startrakett på taket og fritt fall f.eks). Og så er det de som oppgir følsomheten der den er høyest, typisk midt i mellomtonen. Og man unnlater å fortelle at frekvensgangen dabber av nedover i bassen med adskillige dB. Slikt blir det høy følsomhet og elendig klangbalanse av.

Jeg vil si at dersom en typisk hifi-høyttaler med små 6,5" eller 8" såkalte basselementer spesifiseres med følsomhet rundt 90 dB, så er det noe muffens - da har man ikke naturlovene på sin side.

Høy følsomhet dikterer flere ting, men de to viktigste er:
1. Store basselementer, helst flere av de. F.eks 2x15" kan troverdig oppgis til 95 dB følsomhet.
2. Store kabinetter.... type "kjøleskap"....
 

eih

Medlem
Ble medlem
02.07.2011
Innlegg
44
Antall liker
3
Hei igjen. Takk for utfyllende svar. Får illustrere med samme eksempel som jeg begynte med, og med forsterkeren min som yter 100 w i 8 ohm og 200w i 4 ohm, for å se om jeg har forstått dette riktig: Da forstår jeg det altså slik at dersom følsomheten er den samme, og ellers alle forhold er identiske (kabinett, størrelse på membraner osv), så får jeg samme lydnivå ut når volumkontrollen på forsterkeren står innstilt på samme nivå, uavhengig om høyttalerene er 4 eller 8 ohm? Og også at den eneste forskjellen da er at forsterkeren bruker mer strøm når den spiller med høyttalerene på 4 ohm?

Mvh Eirik
 

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Mr-T skrev:
Følsomhet i dB oppgis så og si alltid i forhold til 2,83V, dvs 1W i 8 ohm. Er høyttaleren spesifisert til 4 ohm så er dette da 2W. Men de fleste høyttalere er hverken 4 eller 8 ohm, de har en impedans som er sterkt varierende med frekvens - og det er denne variasjonen som kan gjøre de vanskelige å drive. Sjekk derfor hvordan impedanskurven ser ut, hvor lavt går den på det verste osv.

Følsomhet er et tall som det ljuges mye om fra høyttalerprodusenter. Verstingen er vel Audio Note som klarer å få 98 dB ut av noe som i beste fall er 90 dB. Man dekker seg bak "gitte forutsetninger". Ja jøss, en VW boble kan gjøre 0-100 på 2 sekunder den også, selvsagt også under gitt forutsetninger (startrakett på taket og fritt fall f.eks). Og så er det de som oppgir følsomheten der den er høyest, typisk midt i mellomtonen. Og man unnlater å fortelle at frekvensgangen dabber av nedover i bassen med adskillige dB. Slikt blir det høy følsomhet og elendig klangbalanse av.

Jeg vil si at dersom en typisk hifi-høyttaler med små 6,5" eller 8" såkalte basselementer spesifiseres med følsomhet rundt 90 dB, så er det noe muffens - da har man ikke naturlovene på sin side.

Høy følsomhet dikterer flere ting, men de to viktigste er:
1. Store basselementer, helst flere av de. F.eks 2x15" kan troverdig oppgis til 95 dB følsomhet.
2. Store kabinetter.... type "kjøleskap"....
Mange produsenter (de fleste?) oppgir vel en avrulling på -3dB (noen ganger 6?), og da synes jeg det blir litt iøyenfallende når en produsent ikke gjør det. Proac er en av disse. Jeg merket meg dette da jeg snuste på deres D28, som var beskrevet ned til 20Hz, men uten referanse til avrulling. Jeg ble litt mistenksom, men var Sterk & Ubøyelig (les: sta) og kjøpte dem. Høyttalerne tilkjennega en øredøvende stillhet lenge før de nådde 20Hz, men utover det låt de aldeles utmerket i mine ører.
Og en sub fikset de dype oktavene, så nå gleder jeg meg storligen over lyden D28 presterer.
Men virker det ikke en smule villedende at en seriøs aktør som Proac markedsfører produktene på den måten? Eller er det jeg som nok en gang kverulerer?
 
M

Mr-T

Gjest
Tja, spesifikasjoner kan hende følger hifi-normen DIN45500 fra gamle dager (1966)... der nedre grensefrekvens er ved der responsen har falt til -12 dB.
 

JHolm

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.12.2007
Innlegg
492
Antall liker
26
Sted
Oslo
eih skrev:
Hei igjen. Takk for utfyllende svar. Får illustrere med samme eksempel som jeg begynte med, og med forsterkeren min som yter 100 w i 8 ohm og 200w i 4 ohm, for å se om jeg har forstått dette riktig: Da forstår jeg det altså slik at dersom følsomheten er den samme, og ellers er alle forhold identiske (kabinett, størrelse på membraner osv), så får jeg samme lydnivå ut når volumkontrollen på forsterkeren står innstilt på samme nivå, uavhengig om høyttalerene er 4 eller 8 ohm? Og også at den eneste forskjellen da er at forsterkeren bruker mer strøm når den spiller med høyttalerene på 4 ohm?
Mvh Eirik
Dette er helt rett dersom «1 watt» egentlig er «2,83 volt». Hvis «1 watt» virkelig er 1 watt blir innstillingen på volumkontrollen marginalt lavere.
Min antagelse er at det er det første som stemmer.

Steinar_Lund skrev:
Men virker det ikke en smule villedende at en seriøs aktør som Proac markedsfører produktene på den måten? Eller er det jeg som nok en gang kverulerer?
Jeg er enig i at påstander / opplysninger om frekvensområde skal følges av opplysninger om nivåavvik.

Mr-T skrev:
Tja, spesifikasjoner kan hende følger hifi-normen DIN45500 fra gamle dager (1966)... der nedre grensefrekvens er ved der responsen har falt til -12 dB.
Jeg har lett etter beskrivelse(r) av DIN 45500-x normen(e). Har du en link?
 

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Mr-T skrev:
Tja, spesifikasjoner kan hende følger hifi-normen DIN45500 fra gamle dager (1966)... der nedre grensefrekvens er ved der responsen har falt til -12 dB.
Det var frøktelig mange dB! ;D
Men ja, Proac er jo et engelsk merke, og engelskmenn er jo kjent for å like tradisjoner, så det er godt mulig du har rett.
 

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
onkeljonny skrev:
Som vanlig er den praktiske konsekvensen at det eneste som virkelig gjelder er å prøve sakene i eget anlegg ...
Heldigvis. Kunne man beregne seg frem til resultatet, ville det blitt kjedelig å drive med Hi-fi! :)
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.108
Antall liker
4.965
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Mr-T skrev:
Følsomhet i dB oppgis så og si alltid i forhold til 2,83V, dvs 1W i 8 ohm. Er høyttaleren spesifisert til 4 ohm så er dette da 2W. Men de fleste høyttalere er hverken 4 eller 8 ohm, de har en impedans som er sterkt varierende med frekvens - og det er denne variasjonen som kan gjøre de vanskelige å drive. Sjekk derfor hvordan impedanskurven ser ut, hvor lavt går den på det verste osv.
For at oppgitt følsomhet skal være noe reelt å forholde seg til, må den oppgis i forhold til tilført effekt. Ikke spenning.
Altså 1 watt. I 8 ohm blir det ca 2.83 volt rms.
Ved 4 ohm gir 2 volt 1 watt.
Jeg tror de fleste oppgir både følsomhet og impedans ved 1 kHz. Frekvensrespons er også oppgitt med 1 kHz som referanse.
De som ikke har noe å skjule oppgir impedansvariasjon over audioområdet. Enten som max og min eller som en graf.
 
M

Mr-T

Gjest
Følsomhet ved 100 Hz og 10 kHz burde strengt tatt være den samme som ved 1 kHz, med mindre avvik i frekvensresponsen er et mål da... og det virker ofte som det er det, for å skape en viss "sound".

Spesifikasjoner generelt kan derfor være ganske villedende med mindre man dukker ned i detaljene for impedans og frekvensrespons.
 
Topp Bunn