Høyttaler reperatør i Bergen?

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Innlegg
2.592
Antall liker
762
Torget vurderinger
8
Fikk et par KEF Reference i posten i dag som sannsynligvis har et skadet basselement. Er litt rart da det ikke er noe skade på kartong eller høyttaler. Når jeg presser membranen forsiktig inn så virker det som den tar borti noe???
Høyttaleren er kjøpt i utlandet og fikk frakten billig så det er ikke mye å hente på evt. erstatning, men har sendt selger en mail da det kan virke på meg som elementet er sprengt.....eller??

Vel over til saken, blir vel å gå den tunge vei å skaffe til veie et nytt element fra KEF og i den forbindelelse skulle jeg visst om det finnes en dyktig høyttaler reperatør i Bergen?
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
10.994
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
1
JK skrev:
Fikk et par KEF Reference i posten i dag som sannsynligvis har et skadet basselement. Er litt rart da det ikke er noe skade på kartong eller høyttaler. Når jeg presser membranen forsiktig inn så virker det som den tar borti noe???
Høyttaleren er kjøpt i utlandet og fikk frakten billig så det er ikke mye å hente på evt. erstatning, men har sendt selger en mail da det kan virke på meg som elementet er sprengt.....eller??

Vel over til saken, blir vel å gå den tunge vei å skaffe til veie et nytt element fra KEF og i den forbindelelse skulle jeg visst om det finnes en dyktig høyttaler reperatør i Bergen?

Sku av høytalerelementet. Det kan være så enkelt som vatt eller noe som høytaleren antagelig er fylt med som tar borti membranet. Jeg hadde et slikt problem på et par B&W 802F jeg engang eide.....
 

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Innlegg
2.592
Antall liker
762
Torget vurderinger
8
Voff skrev:
JK skrev:
Fikk et par KEF Reference i posten i dag som sannsynligvis har et skadet basselement. Er litt rart da det ikke er noe skade på kartong eller høyttaler. Når jeg presser membranen forsiktig inn så virker det som den tar borti noe???
Høyttaleren er kjøpt i utlandet og fikk frakten billig så det er ikke mye å hente på evt. erstatning, men har sendt selger en mail da det kan virke på meg som elementet er sprengt.....eller??

Vel over til saken, blir vel å gå den tunge vei å skaffe til veie et nytt element fra KEF og i den forbindelelse skulle jeg visst om det finnes en dyktig høyttaler reperatør i Bergen?

Sku av høytalerelementet. Det kan være så enkelt som vatt eller noe som høytaleren antagelig er fylt med som tar borti membranet. Jeg hadde et slikt problem på et par B&W 802F jeg engang eide.....
Takk for tips! Skal prøve dette men håper ikke det er brukt flytene pakning som noe bruker!
 

Per_Olsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.01.2006
Innlegg
252
Antall liker
3
Torget vurderinger
3
Vel over til saken, blir vel å gå den tunge vei å skaffe til veie et nytt element fra KEF og i den forbindelelse skulle jeg visst om det finnes en dyktig høyttaler reperatør i Bergen?
[/quote]
Prøv Ohnes Electronics. Han fikser det meste som går på strøm og lager lyd. Henvend deg inne på HiFi Klubben i C. Sundsgate. Han holder til i samme bygget (er sikkert reparatør for HiFi Klubben og). Jeg har brukt han i en årrekke, og har alltid vært meget fornøyd med resultat og pris.
 

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Innlegg
2.592
Antall liker
762
Torget vurderinger
8
Per_Olsen skrev:
Vel over til saken, blir vel å gå den tunge vei å skaffe til veie et nytt element fra KEF og i den forbindelelse skulle jeg visst om det finnes en dyktig høyttaler reperatør i Bergen?
Prøv Ohnes Electronics. Han fikser det meste som går på strøm og lager lyd. Henvend deg inne på HiFi Klubben i C. Sundsgate. Han holder til i samme bygget (er sikkert reparatør for HiFi Klubben og). Jeg har brukt han i en årrekke, og har alltid vært meget fornøyd med resultat og pris.
[/quote]

Tar Ones høyttalere også? Kjenner jo Ones godt, han har skrudd på en del ting for meg og han er fantastisk flink!

Har etter tips tatt en kikk på elementet og dette lovet ikke godt! Men først et par ord ang. kvalitets kontrollen til KEF. På det ødelagde elementet så var ytterringen for elementet montert feil vei, eller i hvertfall omvendt i forhold til på den andre høyttaleren og ringen stod i spenn ???
Det leveres med sertifikat som forteller at høyttaleren er håndbygget og navn og signatur på byggeren. Har ikke hatt en av sine beste dager denne karen som har bygget denne nei!

Men det jeg fant ut var at lyden jeg hørte er forårsaket av den delen som går inn og ut av magneten. Den "tøtskjer" på vei inn og ut. jeg har ikke noen peiling på elementer så hva kan ha skjedd her?
 

Per_Olsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.01.2006
Innlegg
252
Antall liker
3
Torget vurderinger
3
Det du beskriver kan tyde på at spolen (den ligger i magnetgapet og membranen er festet til den) har beveget seg utenfor området sitt (pga av overbelastning?) og "smellt" i bunn av magneten og blitt bøyd/brettet i unedrkant. Da vil spolen kunne ta borti magnet gapet/sporet den beveger seg i, og lage lyd.
Du kan forsøke å "jobbe" litt med elementet inn og ut samtidig som du presser det mot sideveggene. Da kan du kanskje fikse det, dersom spolen er lite skadet.

Har ikke levert høyttalere til Ohnes selv, men har sett at han har hatt reparasjonsobjekter i "hyllen". Mannen har jo peiling, så dette er sikkert en grei sak for han.
 

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Innlegg
2.592
Antall liker
762
Torget vurderinger
8
Per_Olsen skrev:
Det du beskriver kan tyde på at spolen (den ligger i magnetgapet og membranen er festet til den) har beveget seg utenfor området sitt (pga av overbelastning?) og "smellt" i bunn av magneten og blitt bøyd/brettet i unedrkant. Da vil spolen kunne ta borti magnet gapet/sporet den beveger seg i, og lage lyd.
Du kan forsøke å "jobbe" litt med elementet inn og ut samtidig som du presser det mot sideveggene. Da kan du kanskje fikse det, dersom spolen er lite skadet.

Har ikke levert høyttalere til Ohnes selv, men har sett at han har hatt reparasjonsobjekter i "hyllen". Mannen har jo peiling, så dette er sikkert en grei sak for han.

Takk for info! Det er nok dette som har skjedd! Jeg prøvde å "moe" elementet men det er nok for mye skadet! Har kjøpt høyttaleren som demo brukt fra en butikk så jeg får se hva som skjer. Jeg hørte noe var galt med en gang jeg satte på lyd så selger har nok hatt en vel "heftig" demo :(
 

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Innlegg
4.110
Antall liker
2.594
Torget vurderinger
16
Jeg har et par høyttalere (Holfi Sonair) hvor et par elementer hadde samme skaden som på din høyttaler. Mine elementer lot seg dessverre ikke reparere, jeg måtte krype til korset og kjøpe nye.
 

S 80

Hi-Fi interessert
Ble medlem
07.05.2008
Innlegg
67
Antall liker
0
Tviler på at KEF-fabrikken har montert nevnte ring feil vei. Tror heller det er butikken som har solgt de. Kan de selge deg en høytt. med def./sprengt element, kan de nok sikkert også ha prøvd seg på å "reparere" den.
Er forøvrig en kar på Laksevåg som reparerer de fleste typer elementer. Har selv fått reparert elementer der (bl.a. KEF) og høytt. blir 100% som nye. Husker dessverre ikke navnet, men han averterte ofte i BA. Kanskje de kan hjelpe deg med å finne annonsen?
Mvh
 

Guit

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.09.2009
Innlegg
1.122
Antall liker
164
Sted
Sunndalsøra
Hei!

Det er spoleforma som ikke er sentrert riktig i luftgapet. Da vil den skrape bort i en av sidene. Kan hende at elementet må recones eller at kantopphenget må byttes eller limes på nytt(gummioppheng), slik at senter blir riktig. Ved reconing blir det brukt plastsylinder i luftgapet, for at sentrering skal holde seg under liming .Blir tatt av når støvhetten monteres.Ved bytte av kantoppheng er det bare og se til at det kommer jevnt på. Det er min erfaring ved reparasjoner... MVH
 

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Innlegg
4.284
Antall liker
2.288
Torget vurderinger
4
Ang. Frode på Laksevåg. Dyktig fyr.
Du har PM!
 

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Innlegg
2.592
Antall liker
762
Torget vurderinger
8
Takker all info og hjelp. Som vanlig er det mye hjelp å få her inne!

Noen som kjenner til KEF importøren Akkustikk?

Ordner ikke selger opp må jeg vel bestille nytt element fra dem!
 

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Innlegg
2.592
Antall liker
762
Torget vurderinger
8
Da fikk jeg svar fra selger. Skal sende det skadede elementet så får jeg ett nytt i bytte.
Men ingen forklaring på hva som har skjedd i denne saken. Høyttalerene skal være nye (demo), og det stemmer nok når en ser på emballage og tilstanden på høyttalerene! Får håpe dette ordner seg!
 

erikr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.01.2005
Innlegg
265
Antall liker
445
Sted
Bergen
Torget vurderinger
10
Angående Høyttalerdoktoren(Hr. Østensen) på Laksevåg, så er han reist til `de evige jaktmarker`.
Bare til orientering. Sånn er livet....
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.082
Antall liker
10.482
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Hva mener du med det erikr? Har selv hatt noen elementer til rep. hos han tidligere.
 

hagr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.07.2008
Innlegg
343
Antall liker
1
Han har fikset et par elementer for meg også.

Vil tro han mener at han er død
 

virak

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.06.2005
Innlegg
178
Antall liker
60
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
baluba skrev:
Flere opplysninger, please. Jeg har noen Infinity fra åttitallet som trenger nye kantoppheng.
Bytting av kantoppheng er ingen heksekunst, så lenge ein har riktige ringar. Google "refoaming tutorial", så finn du info i massevis. Eg har sjølv bytta oppheng på fleire par høgtalarar utan problem.
Eit lite triks: om du nyttar ein batterieliminator, får du ein fin 50Hz tone som sentrerar elementet. Då slepp du å bale med "shimming" og liming av støvhetter ;)
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Kjedelig å høre JK. Håper dette ordner seg for deg og at du slipper ekstra utgifter.
 

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Innlegg
2.592
Antall liker
762
Torget vurderinger
8
orso skrev:
Kjedelig å høre JK. Håper dette ordner seg for deg og at du slipper ekstra utgifter.
Butikken har mottatt elementet og videresendt det til KEF. Fabrikken trenger visst dette for å sende meg et "klonet" element. Er viktig det i denne "klassen" av høyttalere ;D
Satser på alt ordner seg innen rimelig tid. Blir artig å prøve noe av det råeste som finnes av stativhøyttalere for betalbare penger!
 
Topp Bunn