Høytalervalg?

Deadwing

Medlem
Ble medlem
26.11.2009
Innlegg
6
Antall liker
0
Hei,

Er ny her på forumet,men har lest en rekke inlegg med blandede følelser.(Særlig kanskje i kabelavdelingen)
Over til høytalere til min musikksmak.
Er på jakt etter trøkk/dynamikk.

Musikk som det lyttes til er bla:porcupine Tree,Dream Theater,Ayreon,Guilt Machine ,prog generelt.
Har hørt på en kandidat:JBL Array 1400 som jeg synes kommer ganske nærme mine ønsker. (Kjøpte i 1987 JBL 250Ti, samme basselement som i Array)
Anbefalinger mottas med takk!

Til slutt vil jeg si noen ord om kabler (eller er det farlig?) Forskjell på............. tilpassing vil kanskje noen si....
Nevner ikke navn her.Det jeg kan si, er at jeg byttet fra Amerikansk til Norsk. Signal + Høytalerkabler.
Opplevelsen for meg med dette, var at jeg gikk fra å høre på et stereoanlegg til å høre musikk.
Høytalerne forsvant,tilbake var musikken. Kabler er et ømt emne her inne ser jeg. Har pløyd gjennom noen. Forskjell tja... for meg var det.

Plateanbefaling: Hvis man liker slik musikk

http://www.progarchives.com/album.asp?id=24914
http://www.youtube.com/watch?v=22yddzxWmwk

Mvh
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.405
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Du trår nok ikke feil med JBL eller Klipsch.
 

room

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2008
Innlegg
2.599
Antall liker
364
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
0
Nevnte du noe om pris? Kan være en fordel og få på plass for å få sirkla inn kandidater!!!
BTW. Liker musikksmaken din!!
 

Deadwing

Medlem
Ble medlem
26.11.2009
Innlegg
6
Antall liker
0
room skrev:
Nevnte du noe om pris? Kan være en fordel og få på plass for å få sirkla inn kandidater!!!
BTW. Liker musikksmaken din!!
Ja, Array koster vel ca 80 høvdinger. ikke særlig mer en det. Da begynner det å gjøre vondt!

Mvh
 

room

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2008
Innlegg
2.599
Antall liker
364
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
0
Ok. Så du nevnte Array. 80k da har du bra med tomleplass der ute da!!
Hva med brukt?
Tomleplassen blir da mye større!!!
 

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Innlegg
2.318
Antall liker
886
Hvis du skal spille en del rock tror jeg i tillegg til de kvalitetene du nevner som som trøkk/dynamikk, at du bør se etter høyttalere som ikke er altfor "audiofile" i den forstand at bør ha evnen til å kunne spille såkalt dårlige innspillinger uten at man får lyst til å sette fingrene i ørene.

I siste nummer av Hjemmekino tester de et par Montana EPS2 Signature (89 000 kr). Har selv ikke hørt disse høyttalerne, men hadde de på blokken ved mitt forrige høyttalerkjøp. Roy Ervin som for øvrig er aktiv her på sentralen og testet dem, ga dem ihvertfall gode skussmål og fremhevet forøvrig egenskaper som dynamikk, bass og evnen til å kunne spille en del upolerte innspillinger på en bra måte. Selv om dette er lettdrevne høyttalere tror jeg imidlertid at man bør ha en litt mer kraftig transistorsak for å kunne utnytte bassegenskapene i disse høyttalerne fullt ut. En annen ting er at dette er høyttalere som krever lang innspillingstid før de løser opp. Importør er highend.no, og selv om de fremstiller disse som prisgunstige tror jeg ikke jeg ville gått for disse uten et lite avslag.

En annen kandidat er Respons Grand Artist. Disse fikk kjempebra kritikk i Fidelity for en tid tilbake og denne testen i HIFI4ALL er heller ikke dårlig. Mitt inntrykk ut fra de forskjellige testene jeg har lest er at dette er høyttalere som er musikalske og som f.eks. ikke er utstyrt med imponatordiskant som kan låte flott til å begynne med, men som man fort går lei av. Dette også høyttalere som nok krever en litt kraftig transistor effekt for å låte optimalt.

En litt rimeligere tredje kandidat kan være de nye Sonus Faber Liuto gulvstående. Testet i Lyd og Bilde.
 
L

lyden

Gjest
Subjektiv selvfølgelig iom Duo selv , men det ligger et par Avtg.Duo til salgs på rette siden av 60"tallet , som er samtlige kandidater nevnt overlegen.
l
 

vins666

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.04.2009
Innlegg
155
Antall liker
1
Array1400 er fine de. Trenger en del strøm før de vokner til liv. Hegelen min er helt i grenseland. Her står de trygt inntil videre 8)
 

vins666

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.04.2009
Innlegg
155
Antall liker
1
Har jeg ikke prøvd, men den er jo ikke voldsom forskjell.
Har koblet opp med tung krell/mcintosh med stort hell.
Serlig ved moderat lydnivå. Skal sies at jeg spiller 95%
metal. Rommet og resten av utstyret har selvfølgelig mye å si,
så dette er bare min erfaring. På demo har jeg hørt array 1400
med meget varierende resultat.(som det pleier å være)

(red. innlegget dette var svar på ble borte)
 

JG

Medlem
Ble medlem
05.10.2007
Innlegg
37
Antall liker
10
Hei!

For ikke lenge siden fikk eg Burmester B 25 i hus. Disse har imponert meg masse.
Skal ikke påstå at de passer din musikksmag, men vert og sjekke ut, etter min mening.

mvh

JG
 

G.A.G.

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.02.2006
Innlegg
475
Antall liker
68
Sted
Vestfold
Som eier av Montana EPS2 (ikke signatur) vil jeg anbefale å ta en lytt på de! De fikk, som tidligere nevnt, meget gode skussmål i hjemmekino sist, og har også fått meget god omtale i fidelity. Viktig å få frem at EPS2 i USA koster 10000 dollars før skatt, noe som gjør kr. 75000,-til et godkjøp. De spiller meget homogent, og har en svært god oppløsning i tillegg til masse trøkk og dynamikk. Dersom du bor på østlandet er du velkommen til en lytt. :)
 

Deadwing

Medlem
Ble medlem
26.11.2009
Innlegg
6
Antall liker
0
vins666 skrev:
Har jeg ikke prøvd, men den er jo ikke voldsom forskjell.
Har koblet opp med tung krell/mcintosh med stort hell.
Serlig ved moderat lydnivå. Skal sies at jeg spiller 95%
metal. Rommet og resten av utstyret har selvfølgelig mye å si,
så dette er bare min erfaring. På demo har jeg hørt array 1400
med meget varierende resultat.(som det pleier å være)

(red. innlegget dette var svar på ble borte)
[/quote

Beklager! Ble slettet ved en feil.
 

mutz

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2005
Innlegg
1.057
Antall liker
85
Torget vurderinger
1
Du går ikke feil med Array 1400 om du finner en forsterker som yter den rettferdighet, og har litt fleksibilitet med plasseringen. En av de mest nøytrale høyttalere jeg har hørt matsjet riktig. Og en av de minst nøytrale jeg har hørt matsjet feil.

Rå dynamikk, oppløsning og fottrampfaktor i denne.
 
T

timc

Gjest
Hva med brukte K2 S5800? De kan du få fra Japan til rundt 65k


-Tim
 

Deadwing

Medlem
Ble medlem
26.11.2009
Innlegg
6
Antall liker
0
timc skrev:
Hva med brukte K2 S5800? De kan du få fra Japan til rundt 65k


-Tim
Jo, fine dem,men å få de til Gamlelandet koster vel flesk!?

Mvh
 
T

timc

Gjest
Jeg spurte på noen 4345 en gang. 3500,- i frakt fra Japan til Norge. 3 ukers båtfrakt. Det var 2 helpaller.


-Tim
 
T

timc

Gjest
Du misforstod meg totalt, men fair enough. Det er ikke så nøye.



-Tim
 

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Innlegg
2.318
Antall liker
886
timc skrev:
Du misforstod meg totalt, men fair enough. Det er ikke så nøye.



-Tim
Det gikk jo kanskje an å utdype i tilfelle hva der er jeg misforsto istedenfor bare å slenge ut den type kommentarer. Jeg tror ikke diskusjonen her inne blir noe særlig bedre hvis vi bare skal snakke forbi hverandre.
 

Deadwing

Medlem
Ble medlem
26.11.2009
Innlegg
6
Antall liker
0
Hei igjen,

Grunnen til at jeg liker Array 1400 er bassegenskapene + dynamikk, og evnen til å spille HØYT uten å bli grøt.
Som jeg sa, kjøpte 1987 250Ti. De hadde denne evnen. Bassen i de,(samme i Array) er slik bass skal være etter min mening. Total kontroll. (Magnet 8.5 kg)
Utrolig universal høytaler, spiller all musikk bra.
Det tragiske er at 1998 ble de solgt. Er det noe jeg angrer på her i livet er det dette!
Har aldri funnet igjen denne gjengivelsen, før jeg hørte Array 1400.






Mvh
 

mutz

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2005
Innlegg
1.057
Antall liker
85
Torget vurderinger
1
Kjør på. Du går ikke feil med Array 1400. En høyttaler jeg gjerne kunne tenkt meg selv.
Hvordan forsterker skal benyttes?
 

Deadwing

Medlem
Ble medlem
26.11.2009
Innlegg
6
Antall liker
0
mutz skrev:
Kjør på. Du går ikke feil med Array 1400. En høyttaler jeg gjerne kunne tenkt meg selv.
Hvordan forsterker skal benyttes?
Selvsagt må de drives med noe,vet ikke.
Har for øyeblikket EC 250R, som jeg lever lykkelig med! Skal prøve den først,vi får se.
Mulig den blir liten,men synes den har bra med krefter.
Hva mener folket om McIntosh?

mvh
 
Topp Bunn