Diverse Høytalerenes kopling til rommet.

S

Syncrolux

Gjest
De rommene samt høyttaleroppsett skulle jeg likt å se... for å si det sånn....

Bass i hodetelefoner er lett .. men det krever litt EQ. Lydbildet får man inni huet, det blir selvsagt ikke som på høyttalere.

Hi-Fi akustikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.06.2011
Antall liker
466
Sted
Trondheim
De finnes, men det er veldig få av dem. Renheten og dynamikken i ett par gode STAX skal du virkelig jobbe for å oppnå.

Når det gjelder opplevelsen av bass fungere ikke hodetelefoner i det hele. Hverken med eller uten EQ. Ei heller når det kommer til skikkelig lydbilde.

S

Syncrolux

Gjest
Utsagnet ditt som at "hodetelefoner ikke fungerer i det hele tatt" når det gjelder bass er det umulig å ta seriøst.....

Selvsagt er det bass i hodetelefoner, og man hører den mer enn godt nok. Jeg må si jeg foretrekker definisjonen og renheten i bassen fra hodetelefoner framfor fysisk "dunka dunka" (for å overdrive) fra høyttalere......

Hi-Fi akustikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.06.2011
Antall liker
466
Sted
Trondheim
Utsagnet ditt som at "hodetelefoner ikke fungerer i det hele tatt" når det gjelder bass er det umulig å ta seriøst.....

Selvsagt er det bass i hodetelefoner, og man hører den mer enn godt nok. Jeg må si jeg foretrekker definisjonen og renheten i bassen fra hodetelefoner framfor fysisk "dunka dunka" (for å overdrive) fra høyttalere......
Jeg skrev OPPLEVELSEN av bass. Om du får slag i mellomgulvet med hodetelefoner; ja da bøyer jeg meg i støvet.

S

Syncrolux

Gjest
Jeg spiller uansett aldri så høyt på høyttalere at jeg kjenner bassen i kroppen. Jeg har tenkt å beholde hørselen min noen tiår til.

Hi-Fi akustikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.06.2011
Antall liker
466
Sted
Trondheim
Ok. Jeg har fysisk bass allerede ved moderate nivåer hjemme. Selv uten basskul.

Akustisk perkusjon er også rimelig fysisk, selv på lave nivåer, så synes det må til for å få realisme.

T

tce-teams

Gjest
Gulv høyttalere i et sikkelig dedikert rom , låter mye bedre enn noen hode tlf.

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2008
Antall liker
289
Hvis man regner på hvordan elementene summerer seg ved forskjellige frekvenser ser man fort at lytteavstand er en ganske viktig designparameter for en høyttaler.
Vet ikke helt hva du mener med å summere seg, men det er vel så at diskant og mellomtone plasseres nær hverandre for å få en tilnærmet punktkilde? "Punktkilde- virkningen" blir vel større jo større sitteavstand. Er elementene langt fra hverandre, kan man kanskje oppleve at lyden "hopper" litt mellom elementene ved delingsfrekvenser (og dette er åpenbart ikke bra..) For bassen er ikke dette så viktig (den er ikke retningsbestemt) så bassene kan godt plasseres et stykke unna for seg selv..

S

Syncrolux

Gjest

Akustisk perkusjon er også rimelig fysisk, selv på lave nivåer, så synes det må til for å få realisme.
Jeg synes ikke f.eks et trommesett er noen "fysisk" opplevelse, selv på kort avstand. Men en diger PA-rigg på full køl.... da kjennes det godt.

vidarje

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2009
Antall liker
4.077
Sted
Rasta
Torget vurderinger
1
Hvis man ønsker "fysisk" opplevelse med hodetelefoner har Smyth Realiser
A8
sub utgang for rumperister:
A8HrearR1000.jpg

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Antall liker
1.856
Sted
Karmøy - Rogaland
Leser ofte at det ikke lønner seg å ha for store HT i for små rom noe jeg egentlig skjønner, dog lurer jeg om en vil ha de samme problemene om rommet er betydelig dempet og jobbet med akustikk-messig sett (også bruk av EQ) ? Nå prater jeg vel egentlig om rom i str.ordenen rundt 20m2.

Også verdt å nevne at dette er ett dedikert lytterom der HT`eren kan plasseres fritt etter ønske.

Noen innspill ?
Artig at du tar tak i denne problemstillingen og til dels myten. Påfølgende debatt ble kanskje litt vel mye fragmentert, men tror essensen kom frem innimellom. Ved bruk av DSP har man større frihet til å justere inn bassresponsen noe i et lytterom, selv om det selvsagt ikke er en quick fix på alle problemer. Dette gir mulighet for å kunne gå for bassløsniger med mer kapasitet, noe som igjen gir mindre forvrengning.

Jeg vil også fremheve at hvis man tar hensyn til så vel tekniske løsninger og romresponsen, så er det fullt mulig å få til fullfrekvent gjengivelse - d.v.s. dypbass også i mindre rom. Man er altså ikke tvunget til å gi fra seg bass under f.eks. 40 Hz selv om rommet bare er middels stort.

Hi-Fi akustikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.06.2011
Antall liker
466
Sted
Trondheim
Hvis man regner på hvordan elementene summerer seg ved forskjellige frekvenser ser man fort at lytteavstand er en ganske viktig designparameter for en høyttaler.
Vet ikke helt hva du mener med å summere seg, men det er vel så at diskant og mellomtone plasseres nær hverandre for å få en tilnærmet punktkilde? "Punktkilde- virkningen" blir vel større jo større sitteavstand. Er elementene langt fra hverandre, kan man kanskje oppleve at lyden "hopper" litt mellom elementene ved delingsfrekvenser (og dette er åpenbart ikke bra..) For bassen er ikke dette så viktig (den er ikke retningsbestemt) så bassene kan godt plasseres et stykke unna for seg selv..
Det er ikke dette han mener. Flerveis konstruksjoner kan gi lobing helt uavhengig av avstanden. Det han sikter til er at på en del konstruksjoner f.eks Focal, så har man justert alt inn til ett brennpunkt, der det kun er på èn eksakt avstand og høyde at elementene spiller i fase.

Det er viktig på bass også, da den også har en fase. Fasen til ett system er helt uavhenig av spredningen.

atledreier

Overivrig entusiast
Ble medlem
30.01.2011
Antall liker
211
Sted
Sandnes
En kassegitar spilt litt hardt er en fysisk opplevelse man ikke kan gjengi med hodetelefoner. Hvis man ikke får en fysisk opplevelse av musikken spiller man enten veldig lavt eller gjør et eller annet feil. Jeg snakker ikke om diskobass nå, men hele opplevelsen.

EHED

Bransjeaktør
Ble medlem
15.03.2010
Antall liker
258
Sted
Nordby
Torget vurderinger
3

Jeg synes ikke f.eks et trommesett er noen "fysisk" opplevelse, selv på kort avstand. Men en diger PA-rigg på full køl.... da kjennes det godt.
Hvis du ikke kjenner stortromma i mellomgulvet når du står ved siden av et trommesett, så er det et eller annet som er feil.

S

Syncrolux

Gjest

EHED

Bransjeaktør
Ble medlem
15.03.2010
Antall liker
258
Sted
Nordby
Torget vurderinger
3

Bass i hodetelefoner er lett .. men det krever litt EQ. Lydbildet får man inni huet, det blir selvsagt ikke som på høyttalere.
Du kan prøve hos han her:
http://www.hifisentralen.no/forumet...0677-8x12_toms-anlegg.html?highlight=8x12_tom
Det kan kanskje nærme seg ja. Et hederlig unntak, kanskje det eneste her i landet?
Neida, det finnes flere slike rom og systemer som låter meget, meget bra.
Se på de store DIY-gutta på hornsiden også, mye godlyd der også.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.547
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Det er ikke dette han mener. Flerveis konstruksjoner kan gi lobing helt uavhengig av avstanden. Det han sikter til er at på en del konstruksjoner f.eks Focal, så har man justert alt inn til ett brennpunkt, der det kun er på èn eksakt avstand og høyde at elementene spiller i fase.

Det er viktig på bass også, da den også har en fase. Fasen til ett system er helt uavhenig av spredningen.
Eksakt. Med en bestemt plassering av lytteren i forhold til høyttaleren vil det være ulike avstander til hvert element på baffelen. Avstanden er kortest til diskanten i ørehøyde, litt lengre til mellomtonen og lengst til bassen nede ved gulvet. Hvis avstanden mellom lytteren og høyttaleren endrer seg vil avstandene til hvert element endre seg. For mellomtone og bass vil også vinkelen fra øret til elementet endre seg. Det gjør at endringen i avstand fra lytteposisjon til hvert element blir forskjellig. Det gjør også at endringen i løpetid fra hvert element blir forskjellig, og det er det samme som å si at fasen på elementene forskyves i forhold til hverandre. Jo nærmere du kommer, desto større blir faseforskyvningen mellom elementene. Det har betydning for lydnivået når flere elementer spiller samtidig, dvs ved delefrekvensene.

Delefilteret er konstruert og avstemt med hensyn til et bestemt faseforhold mellom elementene. Når dette ikke lenger er tilfelle vil det oppstå større eller mindre avvik i frekvensgangen rundt delefrekvensene. Det vil være hørbart som en endret tonalitet i høyttaleren ved endret lytteavstand, selv i et lyddødt rom uten refleksjoner og stående bølger.

Det er kanskje ganske opplagt at en stor gulvstående tre-veis høyttaler med en halvmeter eller så mellom diskant og basselement vil være mer utsatt for dette enn en liten to-veis sak med diskant og mellomtone stående kant i kant. En coax påvirkes ikke i det hele tatt, ettersom elementene har felles sentrum uansett lytteavstand.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.608
Torget vurderinger
24
Og et coax element har ikke automatisk noen løpetidskorrigering. En stor (dyp) Alnico magnet på basselementet samt en tilsvarende stor Alnico magnet på eks. mellomtone/diskantdriveren resulterer i ganske så stor fysisk avstand mellom disse, ref den klassiske Altec 604.

604cut.jpg

Fordelene med et coax element, er selvsagt at den er en perfekt punktkilde. Det betyr en god del, særlig i nærfelt og det er ikke uten grunn til at dette ble benyttet i uendelig mange studioer som monitorer, gjennom flere tiår faktisk.

Sist redigert:

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.547
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Ja, jeg var litt upresis der. Det er ikke nødvendigvis et felles akustisk sentrum i en coax. Det er riktigere å si at elementene i en coax ligger på samme siktelinje fra lytteposisjon. Avstanden mellom de akustiske sentrene i hvert element er langs den siktelinjen. Avstandsforandring mellom lytter og høyttaler betyr like stor avstandsforandring til hvert element, dvs like mange bølgelengder ved en gitt frekvens. Det gir en konstant faseforskjell med endret avstand. Den faseforskjellen er bestemt av fysisk plassering og elektriske/akustiske egenskaper for hvert element.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.608
Torget vurderinger
24
Fordelene med et coax element, er selvsagt at den er en perfekt punktkilde. Det betyr en god del, særlig i nærfelt og det er ikke uten grunn til at dette ble benyttet i uendelig mange studioer som monitorer, gjennom flere tiår faktisk.

Hi-Fi akustikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.06.2011
Antall liker
466
Sted
Trondheim
En coax er ikke en perfekt punktkilde. Som Asbjørn sier er det ikke felles akustisk spredningssenter for alle frekvenser. Ikke nødvendigvis samme akustiske tidssenter heller (som du selv påpeker i forriege post). Punktkilde betyr omni spredning, eventuelt halvkule i uendelig baffel, noe som heller ikke er tilfellet. For ikke å snakke om dopplerforvrengningen som øker med lydnivå :(

Veldig synd, da coax har mange positive sider ved seg i prinsippet.

Edit: En ting til i forhold til perfekt punktkilde. Det fordrer at bølgefronten fra diskanten har nådd samme utbredelse som fra bassen når bølgefronten forlater baffelen.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.547
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Jeg lagde noen små coax "hybelhøyttalere" til junior for noen år siden, basert på Stig Erik Tangens "Gnurk". De ble veldig bra, kompakte og plasseringsvennlige med både fyldig og detaljert lyd. De fikk uvanlig godt stereoperspektiv til å være små bokhylleknøtt med rotete omgivelser og høyst varierende lytteavstand og lyttevinkel. Coax kan fungere godt, også i praksis. :)

Hi-Fi akustikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.06.2011
Antall liker
466
Sted
Trondheim
Jeg lagde noen små coax "hybelhøyttalere" til junior for noen år siden, basert på Stig Erik Tangens "Gnurk". De ble veldig bra, kompakte og plasseringsvennlige med både fyldig og detaljert lyd og uvanlig godt stereoperspektiv til å være små bokhylleknøtt med rotete omgivelser og høyst varierende lytteavstand og lyttevinkel. Coax kan fungere godt, også i praksis. :)
Ja absolutt. Jeg holder fortsatt på å diskutere på teoretisk plan jeg ;)

Det jeg føler virker best pr. nå, er Kef sin versjon med Tangerine waveguiden. Synes det låter forbasket smooth i forhold til f.eks Tannoy sin "pepper pot/Tulip".

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2008
Antall liker
289
Med en bestemt plassering av lytteren i forhold til høyttaleren vil det være ulike avstander til hvert element på baffelen.
Sonus Faber har jo funnet en løsning på dette med sine skråstilte og justerbare bafler.

Eller når jeg tenker meg om: Er det kanskje og for å gjøre siktelinjen fra elementet mest mulig optimal?

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Antall liker
3.412
Torget vurderinger
1
Tråden er nå passelig OT i forhold til Grandis sitt spørsmål

Så litt til skader vel ikke…;)

Her er noen 2 timers prototyper som tar løpetid og kobling til rommet seriøst………………..

DIY.jpg

Hi-Fi akustikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.06.2011
Antall liker
466
Sted
Trondheim
Her er noen 2 timers prototyper som tar løpetid og kobling til rommet seriøst………………..
Nja.......Blir ikke dette ett typisk eksempel på brennpunkt der kun èn avstand vil fungere? Eller er diskanten MYE større en den ser ut til og bassene tilsvarende små? Dersom avstanden mellom de to bassene som flankerer diskanten er stor i forhold til bølgelengde ved delefrekvens så blir det kilent.

Hi-Fi akustikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.06.2011
Antall liker
466
Sted
Trondheim
Sonus Faber har jo funnet en løsning på dette med sine skråstilte og justerbare bafler.
Ja dette er en måte å minske problemet på. Det vil ikke fjerne det, siden det er dårlig dokumenter hvor de akustiske sentrene er ved de ulike delefrekvensene, sett forhold til frekvensområdene der enkeltelementer jobber alene. På de gulvstående modellene som Cremona, vil du ha ett akustisk spredningssenter som uansett flytter seg rundt en meter i høyden gjennom frekvensområdet. Her har vi altså ett eksempel på kontrollert tidssenter, men ikke spredningssenter.

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2008
Antall liker
289
Ja dette er en måte å minske problemet på. Det vil ikke fjerne det, siden det er dårlig dokumenter hvor de akustiske sentrene er ved de ulike delefrekvensene, sett forhold til frekvensområdene der enkeltelementer jobber alene. På de gulvstående modellene som Cremona, vil du ha ett akustisk spredningssenter som uansett flytter seg rundt en meter i høyden gjennom frekvensområdet. Her har vi altså ett eksempel på kontrollert tidssenter, men ikke spredningssenter.
Hvis du leser omtaler av Cremona, så kan du lese at mellomtonen faktisk tar seg av "mesteparten" av frekvensområdet mens bassene fungerer som subber nærmest.
For det meste lytter du til mellomtonen, blir det sagt, og i så fall vil du i stor grad lytte til en punktkilde..

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.547
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2

Eller når jeg tenker meg om: Er det kanskje og for å gjøre siktelinjen fra elementet mest mulig optimal?
Skråstilt baffel vil delvis korrigere for avstandsforskjellene, ja. Men dette er litt mer komplisert enn det ser ut til. Det akustiske sentret i et element ligger som regel et stykke innenfor planet av baffelen, kanskje en millimeter eller to foran støvhetten på en bass eller mellomtone. Akustisk sentrum på en bass ligger ofte lenger bak enn på en mellomtone, siden basselementet som regel er større og dypere. Derfor skal baffelen være nokså skrå for at det skal være samme avstand til øret fra alle elementer i en tre-veis høyttaler. Ideelt sett, hvis lik avstand er et viktig mål, så burde de akustiske sentrene ligget på en sirkelbue med sentrum ved øret. Det blir en ganske sær baffel, men dette er et godt forsøk:

1948-s1exw_main_1.jpg

Pioneer S-1EX med coax diskant/mellomtone og bassene på en krummet baffel. Den er åpenbart designet for en bestemt lytteavstand, den også.

Det løser fortsatt ikke problemet med annen lytteavstand enn hva høyttaleren er designet for, men en justering av helningen på baffelen kan hjelpe, f eks å vippe den noen grader bakover hvis man sitter nærmere enn designavstand. Det blir kanskje ikke helt riktig, men i det minste litt mindre feil. Stereophile bakset litt med det da de testet de Pioneer'ene: http://www.stereophile.com/floorloudspeakers/307piosex

Man kan selvsagt også fikse de løpetidsforskjellene i et analogt eller digitalt delefilter ved å gi elementene ulik tidsforsinkelse. Det kan være en enklere løsning enn snekkerarbeidet som trengs for en bueformet baffel.

Sist redigert:

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.185
Torget vurderinger
6

Du kan prøve hos han her:
http://www.hifisentralen.no/forumet...0677-8x12_toms-anlegg.html?highlight=8x12_tom
Det kan kanskje nærme seg ja. Et hederlig unntak, kanskje det eneste her i landet?
Neppe det eneste nei:cool:

Hi-Fi akustikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.06.2011
Antall liker
466
Sted
Trondheim
Skråstilt baffel vil delvis korrigere for avstandsforskjellene, ja. Men dette er litt mer komplisert enn det ser ut til. Det akustiske sentret i et element ligger som regel et stykke innenfor planet av baffelen, kanskje en millimeter eller to foran støvhetten på en bass eller mellomtone. Akustisk sentrum på en bass ligger lenger bak enn på en mellomtone. Derfor skal baffelen være nokså skrå for at det skal være samme avstand til øret fra alle elementer i en tre-veis høyttaler. Ideelt sett, hvis lik avstand er et viktig mål, så burde de akustiske sentrene ligget på en sirkelbue med sentrum ved øret. Det blir en ganske sær baffel, men dette er et godt forsøk:
Asbjørn:

Etter hva jeg har lært/lest og målt, så er det motsatt. En bass har sitt akustiske senter (spredningsmessig) en god del lengre frem. Dette blir definert av dimensjonene på kassen. Oppover i frekvens flytter så akustisk senter seg innover mot membranet.

Ref: AES E-Library � The Acoustic Center: A New Concept for Loudspeakers at Low Frequencies

Krumming og skråstilling er kun for å få felles gangavstand, altså tidssymmetri. Det vil ikke gi spredningssymmetri. Bakoverlente kabinetter er fordi det blir lengre gangavstand fra gulvet og opp til øret, enn den rette linjen som mellomtone/diskant vanligvis befinner seg på.

ogla

Prepare to be baffeled!
Ble medlem
18.08.2010
Antall liker
742
Sted
Sola
Torget vurderinger
18
Jeg har forholdsvis store gulstående, Respons Gran LE.
lytterommet er 20m2 og jeg lytter på tvers av rommet. Det ble ved endelig plassering ca 230 mellom HT og ca 245 til senter lyttepos.
Med denne plasseringen hører man det øyeblikket man trør inn i rommet at det er fylt med musikk på en god måte, det går greit an å nyte musikk når man befinner seg andre steder enn i de tre lenestolene som er der, fyllt nytbart i shotgun setene men seff best i sweetspot.

Jeg mener at jeg har klart å koble til rommet her. Disse HT har også skrånende bafler som nevnt i tidligere innlegg samt vel minimalt med baffelrefleksjon forøvrig som muligens også kan være en faktor? Skal ikke påstå det men nevner det.

Så ja, jeg mener det går fint med store HT i rom på denne størrelsen.

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Antall liker
3.412
Torget vurderinger
1
Nja.......Blir ikke dette ett typisk eksempel på brennpunkt der kun èn avstand vil fungere? Eller er diskanten MYE større en den ser ut til og bassene tilsvarende små? Dersom avstanden mellom de to bassene som flankerer diskanten er stor i forhold til bølgelengde ved delefrekvens så blir det kilent.
Jepp det er bygget for x-lytteavstand(ss) der alt har identisk løpetid, og det er ikke bass men mellomtone og avstandene mellom elementene blir noen millimeter

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.547
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Etter hva jeg har lært/lest og målt, så er det motsatt. En bass har sitt akustiske senter (spredningsmessig) en god del lengre frem. Dette blir definert av dimensjonene på kassen. Oppover i frekvens flytter så akustisk senter seg innover mot membranet.

Ref: AES E-Library � The Acoustic Center: A New Concept for Loudspeakers at Low Frequencies

Krumming og skråstilling er kun for å få felles gangavstand, altså tidssymmetri. Det vil ikke gi spredningssymmetri. Bakoverlente kabinetter er fordi det blir lengre gangavstand fra gulvet og opp til øret, enn den rette linjen som mellomtone/diskant vanligvis befinner seg på.
Jeg mente tidsmessig sentrum for hvert element, ikke spredningsmessig, så det var den kompensasjonen for gangavstand jeg tenkte på. Har egentlig ikke tenkt så mye over hva plasseringen av det akustiske sentret betyr for spredningen. Den linken er interessant.

Jeg så forresten på muligheten for skråstilte bafler i de høyttalerne jeg holder på med, men kom til at det bare skapte mer trøbbel. Heller fikse det i DSP med noen nanosekunders tidsforskjell mellom driverne. Jeg kan måle og korrigere for eksakt den lytteavstanden som trengs når høyttalerne står der i rommet. Da ser jeg ingen uoverstigelige problemer med såpass grovt skyts som 2x12" + 1x10" + 1x6,5" pr side i et rom av normal størrelse.

Sist redigert:

Hi-Fi akustikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.06.2011
Antall liker
466
Sted
Trondheim
Hvis du leser omtaler av Cremona, så kan du lese at mellomtonen faktisk tar seg av "mesteparten" av frekvensområdet mens bassene fungerer som subber nærmest.
For det meste lytter du til mellomtonen, blir det sagt, og i så fall vil du i stor grad lytte til en punktkilde..
Trenger ikke lese omtaler for å vite hva man hører på. Delefrekvensene er oppgitt av produsent.

Mellomtonen tar forøvrig området fra 400Hz til 2.3KHz på M modellen. Ikke særlig bredbåndet med andre ord. Mesteparten av grunntoneområdet til stemmer havner altså i bassen.

Mellomtonen på Cremona er ikke en punktkilde. Punktkilde innebærer omni spredning. Eventuelt halvkulespredning i uendelig baffel. En vanlig mellomtone som står i Cremona har langt fra den karakteristikken.

Hi-Fi akustikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.06.2011
Antall liker
466
Sted
Trondheim
Jeg har forholdsvis store gulstående, Respons Gran LE.
lytterommet er 20m2 og jeg lytter på tvers av rommet. Det ble ved endelig plassering ca 230 mellom HT og ca 245 til senter lyttepos.
Med denne plasseringen hører man det øyeblikket man trør inn i rommet at det er fylt med musikk på en god måte, det går greit an å nyte musikk når man befinner seg andre steder enn i de tre lenestolene som er der, fyllt nytbart i shotgun setene men seff best i sweetspot.

Jeg mener at jeg har klart å koble til rommet her. Disse HT har også skrånende bafler som nevnt i tidligere innlegg samt vel minimalt med baffelrefleksjon forøvrig som muligens også kan være en faktor? Skal ikke påstå det men nevner det.

Så ja, jeg mener det går fint med store HT i rom på denne størrelsen.
Når opplevelsen er slik mistenker jeg stor grad av diffusjon i rommet?

Hi-Fi akustikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.06.2011
Antall liker
466
Sted
Trondheim
Jeg så forresten på muligheten for skråstilte bafler i de høyttalerne jeg holder på med, men kom til at det bare skapte mer trøbbel. Heller fikse det i DSP med noen nanosekunders tidsforskjell mellom driverne. Da kan jeg måle og korrigere for eksakt den lytteavstanden som trengs når høyttalerne står der i rommet.
En ting du bør tenke på i en slik setting. Det går tilbake til dette med spredningssenter. Bør det ikke være ønskelig at på enhver avstand fra høyttaleren så har bølgefronten ekspandert til samme størrelse (ihvertfall i horisontalplanet) fra alle elementene? Dette vil ikke være tilfellet med DPS løsningen. For min egen del går jeg ut fra ideen om at baffelen og hornet bør ha omtrent samme bredde.

Hvor spredningssenter på hornet faktisk blir er noe jeg har lyst å få målt en dag. Kan jo være fristet til å tro at det er halsen på hornet så lenge hornet har kontrolert direktivitet.

Topp Bunn