Høytalere til utebruk...

johasse

Medlem
Ble medlem
23.10.2005
Antall liker
0
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
2
Hei

Sommersesongen nærmer seg med stormskritt her på vestlandet og jeg har tenkt å få "permanent" musikk på "verandaen" min som er på ca. 40 kvadrat.

I flere år har jeg hatt med meg musikken ut. Men det å flytte høytalere for hver gang er upraktisk samt tidkrevende.

Vel spørsmålet er som følger: har et halvtak som gjør det mulig å henge høytalere permanent ute. Har dere noe forslag eller erfaringer med hva som funker over tid. Høytaleren ser jeg for meg skal være ute i de 6 månedene hvor været er rimelig bra. Eller kanskje de bare skal henge hele året?

Forslag til kilde (har anlegg i stua som kan brukes, men tar imot gode forslag til ting som funker.

Siden jeg spør her og ikke på annet sted så sier det seg vel kanskje selv at lydkvaliteten er viktig. (Men er praktisk av meg og bruker derfor ofte ipod/pc som kilde....enklere når man har besøk og musikken skal gå i bakgrunnen).

Håper på noen tanker/ideer.

Har sett på disse: http://www.aprosjekt.no/webshop/prod/DisplayProducts.php?id=52

model WS 940 B ser kanskje brukbare ut, men har ikke hørt disse høytalerne...

Kanskje finnes det bedre alternativer der ute?!?

Mvh.
John

johasse

Medlem
Ble medlem
23.10.2005
Antall liker
0
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
2
Takk for gode svar så langt...har da litt mer å jobbe med. Men kunne tenke meg personlige erfaringer etc...om noen der ute har slikt da?

john

stg

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.05.2006
Antall liker
0
Bose har både utehøyttalere for innbygging og "nedbygging" i plen og lignende. Så og hørte dem i parken til et herskapshus i Provence. Tror også Bang Olufsen har

johasse

Medlem
Ble medlem
23.10.2005
Antall liker
0
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
2
Takk for ALL hjelp!

Da er valget tatt...det ble Boston Voyager 6 for meg og da i sort utførselse som står i stil med husfargen. Dette var viktig for fruen...

Da får vi håpe og tro at alt er på plass til sommeren. Kommer til å bruke "stereodelen" av en stor Denon multikanal forsterker og legge opp for fjernstyring samt bruk av pc/ipod.

Robert ved Resonans i Stavanger hadde en klar tanke om hvordan dette kan/bør gjøres.....

Gleder meg til musikk til utendørsaktivitetene ;D

Mvh.
John

nik

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.06.2002
Antall liker
13
Takk for gode svar så langt...har da litt mer å jobbe med. Men kunne tenke meg personlige erfaringer etc...om noen der ute har slikt da?

john
Heisann, ser ut som jeg er for sent ute med mitt tips, men likevel: Jeg har i tre sommersesonger nå hatt et par billige Genexxa hengende ute (under tak) i all slags vær. Det ser ikke ut som dette er spesielt ødeleggende på dem, de spiller bra ennå. Dette er egentlig små gulvstående, men de funker bra opphengt på vegg.
Er faktisk forbløffet over lyden, det spiller absolutt bra nok til utebruk! Åpent, med bra stemmegjengivelse og dundrende bass om man har fest.. ;) Har forøvrig testet de inne også, men her falt de fullstendig igjennom, det spilte rett og slett dårlig.

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18
Grattis med nye Boston, de lager som regel veldig bra kvalitet til prisen sin og det forundrer meg ikke om det blir mer "uteliv" på dere i år ;)

Til dere andre som lurer på billige alternativer, så er bilstereo elementer delvis beregnet på utebruk, da de er behandlet for å tåle litt fuktighet i bilen..

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.475
Torget vurderinger
2
Da jeg i fjor vår gikk over til bedre høytalere (Klipsch), slengte jeg de gamle ut på verandaen. Sonus Faber Cremona. Fungerer greit der de. Ser ut som de har tålt vinter og snø også. Har hatt en søplesekk over de når været var som værst.

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.530
Sted
Sarpsborg
Da jeg i fjor vår gikk over til bedre høytalere (Klipsch), slengte jeg de gamle ut på verandaen. Sonus Faber Cremona. Fungerer greit der de. Ser ut som de har tålt vinter og snø også. Har hatt en søplesekk over de når været var som værst.

;D ;D ;D

/jan

Topp Bunn