Høytalere... til det vanskelige rommet

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Hei, mye gode forslag her. Imidlertid kan det synes som om lytteposisjon er i et område med utnulling av dype frekvenser. Det er en ikke ukjent problemstilling; irriterende nok, men kanskje ikke så ille som i motsatt fall (med en trykkøkning).

    Uansett; dette handler om bølger i rommet, ikke om hvilke høyttalere man har eller hvilke forsterkere man har vil jeg mene. Du kan kaste plenty penger i retning av høyttalerforhandlere med store lovnader uten at noen av de klarer å forandre på det faktum at lydbølger oppfører seg som lydbølger samme hvilket navn som står på høyttalerkassa! Og samme om de kommer fra et horn, en trykkammerhøyttaler eller en portet høyttaler. Du kan også kaste plenty penger i retning sub'er, noe som synes som et forlystelig alternativ. Imidlertid; de lager ikke annet enn lydbølger de heller; og dersom bassnivået på enkelte frekvenser i sweetspot er så lavt som du antyder, så må du vri opp noe aldeles voldsomt på sub'ene for å flate ut responsen i rommet! Det er ikke nødvendigvis så lurt som det kan høres ut.

    Mitt råd; om du ellers er fornøyd med systemet, kjøp absolutt ingenting i første omgang. Det må uansett prøves hjemme først, når problemet etter alt å dømme ikke er utstyret ditt men rommet/lytteposisjonen. Etter skissen å dømme, ser det ut til at du sitter på et nullingspunkt. Et supert system på en suboptimal plassering er fortsatt et supert system som låter suboptimalt.

    Ting kan tyde på at du vil ha svært begrenset nytte av en subwoofer; kanskje kan du lirke deg til en innstilling som vil fungere med to subwoofere! Det kan hjelpe deg å kansellere romfenomener som dette til en viss grad. Jeg ville imidlertid ha tenkt plassering/omplassering om mulig, deretter som flere er inne på, å "lure" lydbølgene til å oppføre seg annerledes i rommet ved hjelp av romtiltak.

    Mvh Vidar P
     

    G-K

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.04.2004
    Innlegg
    470
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    1
    Vidar P skrev:
    Hei, mye gode forslag her. Imidlertid kan det synes som om lytteposisjon er i et område med utnulling av dype frekvenser. Det er en ikke ukjent problemstilling; irriterende nok, men kanskje ikke så ille som i motsatt fall (med en trykkøkning).

    Uansett; dette handler om bølger i rommet, ikke om hvilke høyttalere man har eller hvilke forsterkere man har vil jeg mene. Du kan kaste plenty penger i retning av høyttalerforhandlere med store lovnader uten at noen av de klarer å forandre på det faktum at lydbølger oppfører seg som lydbølger samme hvilket navn som står på høyttalerkassa! Og samme om de kommer fra et horn, en trykkammerhøyttaler eller en portet høyttaler. Du kan også kaste plenty penger i retning sub'er, noe som synes som et forlystelig alternativ. Imidlertid; de lager ikke annet enn lydbølger de heller; og dersom bassnivået på enkelte frekvenser i sweetspot er så lavt som du antyder, så må du vri opp noe aldeles voldsomt på sub'ene for å flate ut responsen i rommet! Det er ikke nødvendigvis så lurt som det kan høres ut.

    Mitt råd; om du ellers er fornøyd med systemet, kjøp absolutt ingenting i første omgang. Det må uansett prøves hjemme først, når problemet etter alt å dømme ikke er utstyret ditt men rommet/lytteposisjonen. Etter skissen å dømme, ser det ut til at du sitter på et nullingspunkt. Et supert system på en suboptimal plassering er fortsatt et supert system som låter suboptimalt.

    Ting kan tyde på at du vil ha svært begrenset nytte av en subwoofer; kanskje kan du lirke deg til en innstilling som vil fungere med to subwoofere! Det kan hjelpe deg å kansellere romfenomener som dette til en viss grad. Jeg ville imidlertid ha tenkt plassering/omplassering om mulig, deretter som flere er inne på, å "lure" lydbølgene til å oppføre seg annerledes i rommet ved hjelp av romtiltak.

    Mvh Vidar P
    Dette høres veldig sannsynlig ut, og er nok AKKURAT hva jeg føler i fht rommet.
     

    Ste-Reo.

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    07.07.2006
    Innlegg
    82
    Antall liker
    0
    En dårlig sub vil i verste fall forsterke problemet, mens 2 subber vil sannsynligvis utjevne hverandre. Det er det som er poenget. Man må selvfølgelig jobbe litt med plassering, men det må man jo med alle høyttalere? Det beste er jo om du kan bygge et nytt rom inn i stua for å sette det litt på spissen, for det er ingen dempe-løsninger som kommer til å fungere i nærheten av hva 2 subber evt 1 god med romkorreksjon vil gjøre... -Jeg får ihvertfall ikke lov av kona til til å fylle vegg/tak/gulv med akustikkplater og dempemateriale. Og/men tro meg, jeg har prøvd uten annet resultat en å stå å klø meg i huet og ræ**a. ??? ;D Dempemateriale av ymse slag hjelper det, men bare hvis man allerede har nermet ønsket lyd. Det er et tweak for å finpusse, og tilføre den ekstra prikken over i'en. Jeg snakker her selvfølgelig utifra egen erfaring og nermer meg per dags dato perfekt lyd i stua mi med bass som sitter som en påle i støpt sement, i lytteposisjon. Der nullpunktet mitt var. Det har jeg greid å jevne ut ved hjelp av 2 kjappe subber, og ja jeg har arbeidet mye med dem (plassering/innstilling/fase) og er sikkert ikke ferdig heller. Det merkverdige er at etter disse kom i hus, Da hjelper plutselig forskjellige småtriks som kan dempe/lure/forandre lydbølgene... Kort fortalt; man må finne rett sti for å komme til ønsket destinasjon! Men det viktigste er ikke kjøp før du har prøvd! :)
     

    Vegardaase

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.963
    Antall liker
    2
    Et opplagt svar på åpningsspørsmålet ditt er vel å gå for Midtgård Gaia!!!! ;D ;D ;D

    Om du ikke vil ta den helt ut, mener jeg du bør forsøke noen form for romkorreksjon.
     
    O

    omholt

    Gjest
    Jeg har også L-formet rom og det var svært lite bass i lytteposisjonen. Under 50Hz var det nesten ingenting. Har løst dette på to måter:
    -Bassfeller og akustikk plater. Det har hjulpet veldig godt i øvre -og mellombassområde.
    -Subwoofer. Selv om den ikke står langt ifra frontene, så gir den god bassgjengivelse. Har en liten fordel at den har 1 parameters equalizer, men veldig mye betyr det ikke.

    Det beste, som jeg har nevnt før, tror jeg vil være en kombinasjon av to suber, akustiske tiltak og god romkorreksjon.
     

    janly

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.09.2004
    Innlegg
    1.308
    Antall liker
    341
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    5
    Jeg hadde nøyaktig det samme problemet som deg, og målene på ditt rom og mitt er nesten identisk - noe som resulterer i utfasing av bassen. Det som skiller dem er at jeg ikke har åpningen til siderommet. Men hos meg var løsningen å spille på langveggen, en total og vanvittig stor forskjell!
     

    yzfr17

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.12.2006
    Innlegg
    426
    Antall liker
    23
    Sted
    Moss
    Torget vurderinger
    5
    Har lignende stue og samme problem, så følger tråden med spenning. Jeg har ikke lyst til å fylle på med sub, og håper det finnes noen smarte plasseringstriks.

    I stua mi står anlegget mot din 4.20 vegg med TV i mellom ht og kun to stoler forran. Ved vinduene dine (har jeg vinduer fra gulv til tak, med glassdør ut) der har jeg sofakrok med vesentlig mer bass en ved lytteposisjon.

    "enda en link":
    http://www.cardas.com/pdf/roomsetup.pdf
     

    rorres

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    1.541
    Torget vurderinger
    29
    Siden dette er en veldig gammel tråd, tenkte jeg det var greit å "kuppe" den istedenfor å opprette ny.

    Jeg har en L-formet kjellerstue som har gitt meg mye hodebry, mildt sagt.
    Jeg har bodd i huset i ca 6 år.
    De første 4 årene gikk med til prøving og feiling med forskjellig utstyr.
    Har ikke tall på hvor mange høyttalerpar jeg har prøvd der nede, eller hvor mange timer jeg har brukt på å flytte på høyttalere og møbler.
    Helt umulig.
    Alltid bassfattig i lytteposisjon, eller så måtte jeg sitte så langt fra høyttalerne at det ble nesten som å lytte til musikk i mono...for å sette det hele litt på spissen.
    Beste resultat fikk jeg kanskje med Lyngdorf med RP, men da endte jeg opp med silkemyk lyd, men fulstendig uten dynamikk.
    Jeg gikk til slutt så lei at jeg solgte hele "dritten" og kjøpte MC istedenfor.
    Her kommer noen bilder av forskjellige plasseringer jeg prøvde.
    (De svarte firkantene oppå de små teppene skal forestille høyttalere)
    Alt ble prøvd ut kun med ørene, har ikke måleinstrumenter og slikt fancy utstyr.
    image.jpg
    image.jpg
    image.jpg
    image.jpg
    image.jpg
    image.jpg


    Jeg investerte 1000 kr i et Primare sett A20 og tilhørende CD-spiller, og Klipsch SP-1 til 1000 kr.
    Totalt 2000 kr.
    Jeg flyttet anlegget opp i hovedstua hvor det faktisk er litt lettere å få til ok lyd..
    Koste meg faktisk med det anlegget i over ett år.
    Men etterhvert så har jeg gradvis oppgradert igjen.
    Har anlegget i stua nå.
    I dag har været på veslandet,som vanlig, vært nitrist, så jeg tenkte å ekperimentere litt i kjelleren.
    Koblet opp en Sony hjemmekinoforsterker, en billig Denon CD-spiller og et par QLN Qubic 929AV.
    Brukte noen lange høyttalerledninger, og flyttet unna mesteparten av bøblene.
    Da var det lett å flytte rundt på høyttalere og en godstol.
    Og jaggu fikk jeg til et godt resultat.
    Endte opp med en plassering jeg aldri før har tenkt på.
    Det er 2 grunner til det.
    For det første, vedovn og pipen er nå mellom høyttalerne.
    Den ene høyttaleren står nesten mellom sidevegg og pipa. Dvs pipa er 50 cm dyp, mens fronten på høyttalerne er 85 cm fra bakvegg.
    For det andre, jeg sitter nå nesten helt inntil bakvegg.
    Vanligvis liker jeg best å ha masse luft rundt hodet. Syns det gir luftiger lyd.
    Uansett, har aldri hatt noe i nærheten av slik lyd der nede.
    Så i morgen flytter jeg ned hovedanlegget for å teste:)

    Konklusjonen her er vel at det faktisk er mulig å få til et ok resultat i et håpløst rom.
    Men det krever jo fritt spillerom, og at en har minst ett rom som kona ikke bestemmer over:)
    Slik endte jeg opp.
    image.jpg
     

    rorres

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    1.541
    Torget vurderinger
    29
    Vær grei å se forbi rotet:rolleyes:
    image.jpeg
    image.jpeg
    image.jpeg
    image.jpeg
     

    rorres

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    1.541
    Torget vurderinger
    29
    Satte opp et lavt skap på utsiden av venstre høyttaler for å prøve å skape et "hjørne".
    Om det har noen effekt vet jeg ikke, men for øyet skaper det litt symetri.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn