Høytalerbytte??

alfao

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.10.2007
Antall liker
147
Sted
Bergen
Torget vurderinger
4
God Morgen godt folk.

Leker med tanken på å bytte høytalere.

Er i dag eier av Dali helicon 300 og er vel egentlig ganske fornøyd. Men ønske om noe nytt og bedre har begynnt å melde seg.

Diskanten på disse er er vel det jeg er mest fornøyd med.
Bassen er det jeg er minst fornøyd med. Litt ullen og udifinert.

Jeg ønsker litt mer rom, litt mer 3d og en litt strammere bass.
Noen forslag??

Har i dag Arcam fmj32 og cd 23. Rommet er i mur og gips ca 20 kvadrat..

Mvh

O

OldBoy

Gjest
Det kan være rommet og akustikken som spiller deg et puss her. 20 m2 med mur og gips, høres ikke helt ideelt ut for å få god bass.

Dali Helicon 300 er riktignok ikke de alle strammeste i bassen i utgangspunktet, men med en fornuftig plassering et stykke fra veggene, og kanskje litt akustisk demping, så ikke bassen ruller rundt i, det ikke altfor store, rommet ditt, burde det gå an å få dem til å spille bra. Ettersom jeg har et forholdsvis lite lytterom selv, er jeg veldig klar over at det med god avstand til vegger ikke alltid lar seg praktisere i et lite lytterom, men alle monner drar.

Et høyttalerbytte KAN naturligvis være en løsning, men hvis du er uheldig, kan du like gjerne gjøre vondt verre.

alfao

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.10.2007
Antall liker
147
Sted
Bergen
Torget vurderinger
4
Hei,

Ja ,jeg er klar over at rommet ikke er optimalt, og i dag står høytalerne 1 meter fra bakvegg...

Bassporten på helicon er jo bak..Har det noe hensikt om jeg finner en høytaler med port forran? eller evt. lukket kasse?

Helicon er jo også en relativ stor høytaler....Hadde sett for meg en noe mindre??

Mvh

O

OldBoy

Gjest
Hmmm....

1 m fra veggen bak burde jo holde, synes jeg. Hvis du skal litt lytteavstand foran høyttalerne også, kan du ikke gjøre noe særlig mer her.

Med såpass avstand, tror jeg ikke bassportens retning har noen avgjørende betydning. Sikkert en og annen her på HFS som er uenig med meg her, men den akustiske ABC'en er forholdsvis enig med meg, tror jeg.

Mindre høyttaler? Kan sikkert være lurt for å stramme opp bassen, selv om det også betyr at du sannsynligvis får mindre av den. Hva slags prisklasse hadde du tenkt deg?

alfao

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.10.2007
Antall liker
147
Sted
Bergen
Torget vurderinger
4
Tja...har ikke tenkt på hvilken prisklasse, men ser helst brukt rundt 10-15000,- en plass.....

ser det ligger noen Revel på børsen og noen T+A.

Kjenner noen til disse?

matrix

Medlem
Ble medlem
13.02.2004
Antall liker
0
Prøv Audio Pro A100.
Jeg har hatt denne høyttaleren noen mnd og er kjempefornøyd. Spiller dynamisk og overbevisende selv på lavt volum. Høyttalerene har innebygget 150 w forsterker som kontrollerer et nedadrettet 8 " basselement med lang slaglengde.
Dark side of the moon's åpning får barskapet til å klirre samtidig som mellomtone er klar og åpen og diskanten ikke for spiss.
Se :
http://lydogbilde.rubrikk.no/annonser.Audio_Pro_Avanti_100DC.6000374.aspx?mg=8&fc=37,6,6;38,14,0

Vedlegg

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.286
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Revel som du så her er noen lekre saker...Og de har en meget bra lyd. Har selv testa forgjengeren og det var en utsøkt høytaler. Bra med bass, gyllen mellomtone og diskant som ikke stakk..Og de hadde den magiske egenskapen at de forsvannt i rommet... :)

O

OldBoy

Gjest
Jeg mener å ha lest at Revel krever veldig mye av elektronikken? Holder alfaos Arcam forsterker og CD-spiller mål her?

J

Jurassic

Gjest
FMJ er Arcams toppserie.

CD spilleren holder iallfall iallfall mål, det er synd at Arcam har fått så lite omtale for topp produktene sine her i landet.
Har hatt etterfølgeren (CD33) og på enkelte områderer er den bedre enn min Stello drivverk/dac kombo.

Uten å kjenne til forsterkeren så tror jeg at også den holder høy klasse.

K

kbwh

Gjest
Hvis det er bassen du er misfornøyd med burde du kikke på hvordan høyttalere og lytter er plassert i rommet. Intet i veien med høyttaleren du har. Burde passe romstørrelsen godt. Du kan forsøke og se om du får til en jevnere bass ved å flytte høyttalerne både framover og bakover, det samme med deg selv.

Anbefaler deg å starte en tråd under Akustikk og lytterom med en målsatt tegning av hvordan det ser ut nå. Mange hjelpsomme mennesker der.

O

OldBoy

Gjest
Jurassic skrev:
FMJ er Arcams toppserie.

CD spilleren holder iallfall iallfall mål, det er synd at Arcam har fått så lite omtale for topp produktene sine her i landet.
Har hatt etterfølgeren (CD33) og på enkelte områderer er den bedre enn min Stello drivverk/dac kombo.

Uten å kjenne til forsterkeren så tror jeg at også den holder høy klasse.
En kamerat av meg har Arcam-elektronikk, blant annet FMJ A32, så jeg kan gå god for at det er bra saker. Jeg ble bare litt usikker da Revel dukket opp på arenaen, for, som sagt, jeg mener å huske å ha lest at Revel kan være krevende saker. Ikke nødvendigvis umulig for Arcam å hamle opp med, men kanskje verdt å sjekke ut?

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Antall liker
621
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Hei, det er min gamle forsterker du har! Jeg har et lignende rom, bare litt større med mur på 2 sider som er dekket med gips, ellers er det gips og treverk og vinduer på de andre sidene. Jeg fikk litt romling og litt dårlig def bass med Dynaudio Countour 1,8MK2 da jeg flyttet til dette rommet. Det bedret seg betraktelig da jeg byttet HT til Virgo. Virgoen har trykkammer og det gir færre problemer enn refleks. Bassen strammet seg opp betydelig. Så jeg anbefaler deg å bytte ut ht. Prøv også andre plasseringer i rommet. Ev legge opp bassfeller.

alfao

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.10.2007
Antall liker
147
Sted
Bergen
Torget vurderinger
4
oyvjorge skrev:
Hei, det er min gamle forsterker du har! Jeg har et lignende rom, bare litt større med mur på 2 sider som er dekket med gips, ellers er det gips og treverk og vinduer på de andre sidene. Jeg fikk litt romling og litt dårlig def bass med Dynaudio Countour 1,8MK2 da jeg flyttet til dette rommet. Det bedret seg betraktelig da jeg byttet HT til Virgo. Virgoen har trykkammer og det gir færre problemer enn refleks. Bassen strammet seg opp betydelig. Så jeg anbefaler deg å bytte ut ht. Prøv også andre plasseringer i rommet. Ev legge opp bassfeller.
Hei !

Forsterkerbytte gjorde utrolig mye med bassen til det positive, men føler enda at jeg har problemer her..

Sliter med en del bulder og romling i enkelte frekvenser..

Ja, jeg var inne på tanken med trykkammer. Har prøvd med forskjellig høytalerplassering,demping osv, men i og med at dette også skal være et oppholdsrom og stue, så begrenser det seg med hva man kan sette opp av bassfeller o.l av naturlige årsaker ;D

Derfor kunne jeg tenke meg å prøve nye høytalere..

Mvh

alfao

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.10.2007
Antall liker
147
Sted
Bergen
Torget vurderinger
4
Valentino skrev:
Har du prøvd å dempe eller tette bassportene, alfao?
Ja..ikke tettet helt men dempet med skumgummi lignende stoff.

Uten demping er det uholdbart.

Det virker som om jeg rett og slett har en for stor høytaler til rommet ??? eller?

K

kbwh

Gjest
Generelt mener jeg at bassreflekshøyttalere med 6,5" bør funke på 20 kvadrat. Sitter du nært bakveggen?

alfao

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.10.2007
Antall liker
147
Sted
Bergen
Torget vurderinger
4
Valentino skrev:
Generelt mener jeg at bassreflekshøyttalere med 6,5" bør funke på 20 kvadrat. Sitter du nært bakveggen?
Ja, jeg gjør det..Og jeg er klar over at det ikke gunstig, men det må bli sånn i og med at rommet er såpass lite..............

K

kbwh

Gjest
Da jeg hadde tilsvarende høyttalere på 22 kvadrat satte jeg lyttestolen på plass når jeg skulle ha konsert. Er et en mulighet?

O

OldBoy

Gjest
Valentino skrev:
Jeg er i utgangspunktet enig med Valentino: dette burde ikke være noe problem. Men det er mulig at Helicon 300 er tunet litt dypere i bassen enn sammenlignbare høyttalere med jevnstore bassmembraner, og at denne ekstra utnyttelsen av bassrefleks ikke fungerer noe særlig under dårlige akustiske forhold i et forholdsvis lite rom fullt av murvegger og gips.

Bare for å spinne videre på en tanke jeg fikk akkurat nå: du kunne muligens ta deg en tur til Hi-Fi-klubben og få dem til å kjøre en demo av Helicon 300 og B&W 805, som koster det samme, bare for å sjekke ut hvordan B&W's mer beskjedne basstuning slår ut i en direkte sammenligning. Det kunne gi deg en liten pekepinn på hva du eventuelt har å hente på å kjøpe deg høyttalere med noe mindre bass.

Alternativt tror jeg du må belage deg på å låne med deg hjem noen aktuelle høyttalere, for dette rommet ditt krever tydeligvis en grundig utprøving. Men hjemlån er straks litt mer styrete og kan ofte føles litt mer forpliktende.

Topp Bunn