Høytaler tips?

jano007

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.02.2008
Innlegg
130
Antall liker
2
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
1
Hei.

Er på utkikk etter nye høytalere i prisklassen rundt 10000.
Jeg spiller alt fra metallica til norah Jones å alan Jackson , så det er mye
Variert musikk.
Tar imot tips på både stativ å gulv høytalere.

Forsterker jeg hadde tenk er hegel h100 eller abrahamsen V2.
 

oddemann

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2007
Innlegg
552
Antall liker
133
Torget vurderinger
7
Tannoy DC6T er min klare favoritt i prisklassen...
Stereofil.no har ein kjempepris på dissenå.35%avslag
Bedre allrounder til prisen tvile eg på ein finne.
Trur Abrahamsen vil fungere bedre enn hegel.


Lykke til i høytalerjakt, men ta med deg disse i tankene...

Mvh
Oddemann
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
jano007 skrev:
Forsterker jeg hadde tenk er hegel h100 eller abrahamsen V2.
Da synes jeg du skal lytte til dem og bestemme deg først, for de låter ganske så forskjellig.

...Ellers er det mange som mener at man bør velge høyttaler først (siden det er høyttalerne som påvirker lydsignaturen mest) og så velge en forsterker som passer. ...Hvis man skal bytte ut begge deler, da selvsagt.

Forøvrig synes jeg Klipsch er en god Match til Abrahamsen (Har selv V3, 2 stk V4 og Klipsch Rf-63), så du kan jo kikke på Klipsch RF-82 II, for eksempel.
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
jano007 skrev:
Hei.

Er på utkikk etter nye høytalere i prisklassen rundt 10000.
Jeg spiller alt fra metallica til norah Jones å alan Jackson , så det er mye
Variert musikk.
Tar imot tips på både stativ å gulv høytalere.

Forsterker jeg hadde tenk er hegel h100 eller abrahamsen V2.
Du har ikke skrevet noe om romstørrelse, plassering nær bakvegg eller fritt i rommet, typisk lydstyrke/-volum.

Det kan også være en fordel om du skriver noe om ønsket lydsignatur hvis du (allerede) vet det.

Dazeds råd om å velge høyttalere (fortrinnsvis etter egen smak og rom) før forsterker hvis begge deler skal kjøpes, er (sannsynligvis) høyst fornuftig.
 

jano007

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.02.2008
Innlegg
130
Antall liker
2
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
1
Hei.

Ja rommet er 5x5m å høytalerne kan plasseres 50cm fra bak vegg.
Jeg liker jo klar lyd men ikke for skarp diskant for alison kraud, må kunne lyttes på i lengden, å så liker jeg tight bass å at en kan fra på litt også, liker å lytte til høy musikk også, er vant med patos høytalere men har lyst til å prøve noe nytt, har tenkt litt på usher cp-730, proac d15 eller kansje spendor, sammen helst med en forsterker med USB dac pga kilde er en Mac mini.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
jano007 skrev:
Hei.

Ja rommet er 5x5m å høytalerne kan plasseres 50cm fra bak vegg.
Jeg liker jo klar lyd men ikke for skarp diskant for alison kraud, må kunne lyttes på i lengden, å så liker jeg tight bass å at en kan fra på litt også, liker å lytte til høy musikk også, er vant med patos høytalere men har lyst til å prøve noe nytt, har tenkt litt på usher cp-730, proac d15 eller kansje spendor, sammen helst med en forsterker med USB dac pga kilde er en Mac mini.
Jeg kjenner ikke disse høyttalerne, men føler at de heller en litt annen vei enn Klipsch som jeg først anbefalte.

Det er ytterst få forsterkere som har innebygget usb-dac, men en slik koster veldig lite penger å kjøpe separat. Abrahamsen har en som går for under tusenlappen, og Hegel, Cambridge og mange andre har konkurrenter som ikke er så dyre. Musical Fidelity V-dac er også et interessant alternativ.
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Dazed skrev:
jano007 skrev:
[...]
Det er ytterst få forsterkere som har innebygget usb-dac,
Det begynnner vel å bli noen?

men en slik koster veldig lite penger å kjøpe separat. Abrahamsen har en som går for under tusenlappen, og Hegel, Cambridge og mange andre har konkurrenter som ikke er så dyre. Musical Fidelity V-dac er også et interessant alternativ.
Velg i så fall den nye Musical Fidelity V-DAC II (blank) og ikke den gamle Musical Fidelity V-DAC (svart). Den har bl.a. asynkron USB-inngang. Testomtale av Musical Fidelity V-DAC II fra Hi-Fi News oktober 2011.

http://www.musicalfidelity.com/products/V-Series/V-DAC/V-DAC.asp

Design background

When the original V-DAC was launched three years ago, it got excellent
reviews. The technical reviews, in particular, were outstanding, and the V-DAC proved to be popular with music loving audiophiles. Most competent reviewers realized that the V-DAC was the technical equal of other DACs up to ten times the price. The only real criticism was about its appearance.

In the last three years, computer audio has become more popular. To get the best out of computer audio, you need an asynchronous USB input. The original V-DAC did not have this.

The design brief for the V-DAC?II
1.Improved appearance and finish
2.Add asynchronous USB input
3.If possible, improve the technical performance

1. Improved appearance and finish

Contrary to what many may think, Musical Fidelity listened closely to what was said about the aesthetics of the V-DAC and we took the criticism to heart. We have made a substantial investment in the extrusion fabrication techniques for the V-DAC II. The result is that it looks much better and the finish is also vastly improved. The V-DAC?II looks classy and technical at the same time, which is a perfect combination for a DAC.

The fine line extrusion with premium finish brushing exudes quality. The front and back end pieces are now made from machined aluminium, twice as thick as before, giving the V-DAC II more perceived quality.


2. Asynchronous USB input

The new V-DAC?II has an asynchronous USB input. This is exactly the same technology and programming as used in our highly successful, enthusiastically reviewed V-Link.

What an amazing combination: superlative 24bit 192k upsampling reclocking V-DAC technology and a super-performance, asynchronous USB in one box. This is amazing stuff!

3. If possible, improve the technical performance

The original V-DAC had superlative technical performance. With very low
distortion (0.005%), low noise, excellent linearity and low jitter, it was equal to, or in many cases better than, DACs that were vastly more expensive.

The V-DAC?II improves upon the original V-DAC’s benchmark performance. We have halved the distortion (0.002%) and improved the stereo separation to an incredible –105dB.

By any standards, the V-DAC?II is a new benchmark for superlative technical performance.
 

bjos

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.08.2008
Innlegg
285
Antall liker
58
Sted
Grimstad
Det kan være verdt å sjekke ut System audio aura 60 på tilbud til 7K på soundgarden. Jeg kjøpte meg et par av disse, og synes de gir mye morro for pengene
 
Topp Bunn