Høytaler til abrahamsen

vroom80

Medlem
Ble medlem
19.03.2007
Antall liker
0
Kjøpte meg forsterker og cd-spiller på elkjøp, da de hadde kampanje med energy høytaler med i prisen.
Syns tiden er klar for oppgradering av høytaler. Har som håp og kjøpe meg en gulvstående, men er litt usikker på om det er nok kraft i forsterkeren til det. Noen som noen gode forslag. Vil også nevne at eg har fått oppgradert forsterkeren med pre-out av abrahamsen. Så har muligheten til å slenge på en kraftigere effektforsterer. Men helst vil bare bytte høytaler i første omgang.

Forslag mottas med takk

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Antall liker
2.824
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
For å øke sjangsen for svar, anbefaler jeg å spesifisere;

Musikksmak
Størrelse på rom (stativ, gulvmodell)
Prisramme/budsjett

vroom80

Medlem
Ble medlem
19.03.2007
Antall liker
0
Er ganske så allsidig når det gjelder musikk, så er i grunn ute etter en allround høytaler. Når det gjelder pris. 15-30000. tror rommet er ca 35 m3.

Ø

Øivind

Gjest
Hva er egentlig en god "allround høyttaler"?...............................

Hva føler du selv at mangler i dag da? Hva vil du ha mere av? Hva er det viktigste for deg?

Oppløsning? "Hurtighet"? Dypbass?

Mere av alt? :)

vroom80

Medlem
Ble medlem
19.03.2007
Antall liker
0
føler eg vel at sammenlignet med andre anlegg eg har hørt, så ønsker eg å få vekk "veggen" foran høytalerne. Ønsker vel bedre oppløsning. + litt mer av alt egentlig:) Har hørt at patos skal være bra, men kunne tenkt meg å sikta litt høyere.

rasa28

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2005
Antall liker
9
Monitor Audio GS20 eller GS60.
Har selv Abrahamsen V2.0 og Monitor Audio Gs 60.
Jeg syns det spiller meget bra, men kan mangle litt krefter hvis jeg spiller for høyt.
Ikke noe stort problem hos meg, får egentlig nok trøkk i min stue på ca 27-28 m2.

Raymond.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Nå har jeg skrytt mye av de nyeste KEF Reference (/2-versjonene) her på HFS i det siste, med rette synes nå jeg da; imidlertid hørte jeg Abrahamsen cdp og forsterker drive KEF Reference 205/2, og det var virkelig en højdare.

Nå er jo disse langt utenfor budsjett, men det fins flere glimrende serier fra KEF; gitt den glimrende synergien det virket å være mellom Abrahamsen og KEF, og det faktum at du er ute etter en allrounder (en som attpåtil er lett å få til å spille godt), så vil jeg absolutt anbefale å se nærmere på en gulvstående KEF fra XQ-serien f.eks.

Kan hende har de utlånsmulighet på din lokale Elkjøp?

http://www.kef.com/products/xq07/GLOBAL/productRange_all/default.aspx

Jeg har ikke priser, men kanskje andre kan opplyse om det?

MA som nevnes høres også ut som en god ide.

Mvh Vidar P

U

utgatt60135

Gjest
Jeg kjenner ikke Abrahamsen annet enn fra Fidelity og demoen med Martin Logan Source på messa i Trondheim. Når det gjelder den høyttaleren så er en av deres styrker at de har "liten vegg" slik du beskriver. Jeg syntes de spilte bra. Men alle høyttalere har gode og mindre gode egenskaper, og når du ikke skriver hva du prioriterer annet enn åpenhet og detaljerte (om jeg forsto det riktig) så er det litt vanskelig å anbefale. Men jeg prøver også å hinte til Usher 6371. En passe dose synsing ;). Usher synes jeg kan gi mye for pengene. Kanskje klangen til Usher og Abrahamsen kan matche hverandre? KEF vet jeg nesten ingenting om.

Stripper

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.05.2007
Antall liker
1
Står en Triangle Altea EX til salgs på bruktbørsen. Vet ikke hvordan Abrahamsen og Triangle går sammen, men høyttalerne hører til i den mer lettdrevne delen av høyttalere.

sense

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.02.2006
Antall liker
384
Sted
Rørvik i Nord-Trøndelag
Torget vurderinger
15
Dette er noe av det du bør vurdere

Fantastisk kombinasjon med Abrahamsen.. masse godlyd her :D

Kabinett
En av nøklene til Soavos fremgang å levere Natural Sound (naturlig lyd) musikk er kabinettkonstruksjonen. Mens vi maksimerer klarhet i lyden og lydbildet, så har konstruktørene strevet etter å drastiskt redusere interne stående bølger og skape et ekspansiv lyd med en eksepsjonell følelse av dybde. Deres løsning var å skape et kabinett som ikke har noen parallelle sider, dele kabinettet internt hva gjelder bass- og mellomregisterelementet arbetsrom og forsterke kabinettet internt med en stor vertikal stige hvilket stiver hele kabinettet.
Ingen parallelle flater
Sammensveisede med treveisgering, hvilket gjør at kabinettet fungerer som en solid kropp
Tokammerkabinett (basselement og mellomregisterelement separerat av vinklet skillevegg med vertikal stagning), diskantelement i egen "kropp"
Diskantbaffel i aluminium
Bjørkfanér finish med åpne porer

Filter
Yamahas omtanke for lyden i Soavo-1 ses i designen av delingsfiltret. Det benytter komponenter med høyest mulig kvalitet, vilket inkluderer metalliserede Solen polypropylenkondensatorer og store jernkjernespoler med nøye utvalgt tråd. Videre er disse komponenter direkttilkoblet gjennom å lodde komponentene direkte til hvarandre, istedenfor å benytte et trykket elektronikkort. Dette bidrar til høytalernes rike og levende lyd.
Hardkoblede tilkoblinger i samtlige filterkoblingspunkter, hvilket innebærer at alle kabler og komponenter kobles direkte (ingen elektronikkort benyttes), dette bidrar til høyttalernes rike og levende lyd
Høyest mulig kvalitet på filterkomponenter med bl a Solen-kondensatorer

Oversikt over tekniske data og spesifikasjoner:
Følsomhet dB/2,83V/1m: 89dB

System: 3-veis bassrefleks

Forgylte høyttalerterminaler

Bi-wiring tilkobling

Frekvensomfang: 35Hz – 50.000Hz

Belastningsevne (maks/kontinuerlig): 200W / 50W

Impedans: 6 ohm

Diskantelement: 3cm Aluminumkalott DC-Diaphragm™

Mellomtone element: 13cm Advanced PMD-element

Basselement: 2 x 16cm Advanced PMD-element

Magnetisk skjerming

Farge: Mørkebrun bjørk, brun bjørk, naturell bjørk eller svart bjørk

Tilbehør: Front, bruksanvisning

Mål (BxHxD): 349 x 1.051 x 487mm

Vekt: 27 kg/stk

Salgsstart: november 2006

Les mer om Soavo-serien her... http://www.yamaha-online.de/index.php?lang=n&country=NO&idcat1=2

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Sense; hvordan passer disse med Abrahamsen klangmessig og synergistisk synes du ?

Mvh Vidar P

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Antall liker
2.824
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
Hei

Mitt tips er basert på:
Budsjettet
At du har oppgradert til preout utgangene
Byggekvalitet
Element/bestykning
og "begrensningene" i strømkapasiteten i forsterkern.

XTZ 99.25/W10.17P/AMP1
Minitorer, med bånddiskant av høy kvalitet og Excel mellomtone.(Disse elementene brukes i konstruksjoner til laaangt høyere pris)
Sub del også med SEAS element. Både "topp/bunn" i pianolakk kasse. (ganske lekre syns jeg)
Forsterker til subdelen, som avlaster Abrahamsen forsterkern, og power nok til heftig trøkk vil jeg tro...

Følgende vil GARANTERT høres ut som et kjepphøy utsagn, men jeg har litt tvil at noe annet kommer til å levere "varene" til samme pris...

Send en mail(evt ringe) til surround.no for en pakkepris (noe de burde klare å få til, da dette er konstruert for å være en pakke, selv det ikke kommer frem på sidene til surr.)

mvh Kai

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
kaap skrev:
Følgende vil GARANTERT høres ut som et kjepphøy utsagn, men jeg har litt tvil at noe annet kommer til å levere "varene" til samme pris...

..

mvh Kai
Kai; hvordan synes du disse passer med Abrahamsen? Og hva er bedre med disse sammen med Abrahamsen enn f.eks KEF XQ, MA RS og de andre som ikke leverer "varene" like godt?

Mvh Vidar P

Vapor

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.10.2002
Antall liker
209
Sted
Bergen
hvordan synes du disse passer med Abrahamsen? Og hva er bedre med disse sammen med Abrahamsen enn f.eks KEF XQ, MA RS og de andre som ikke leverer "varene" like godt?
alle disse vanskelige spørsmålene.... ;D

Noen som har erfaringer med forskjellige høyttalere på Abrahamsen elektronikk?

forslag til god høyttaler X og god høyttaler Y er ikke alltid like mye hjelp i......

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Vapor skrev:
hvordan synes du disse passer med Abrahamsen? Og hva er bedre med disse sammen med Abrahamsen enn f.eks KEF XQ, MA RS og de andre som ikke leverer "varene" like godt?
alle disse vanskelige spørsmålene.... ;D

Noen som har erfaringer med forskjellige høyttalere på Abrahamsen elektronikk?

forslag til god høyttaler X og god høyttaler Y er ikke alltid like mye hjelp i......
Siden du linker til meg; jeg HAR jo faktisk hørt det jeg foreslår å se nærmere på; med Abrahamsen; og har blitt imponert, noe jeg sjelden blir.

Ellers enig generelt i at en oppramsing av alle høyttalere på markedet med de rette specs, som man ikke har hørt med elektronikken (noen ganger sågar ikke i det hele tatt!) er temmelig verdiløst.

Mvh Vidar P

Vapor

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.10.2002
Antall liker
209
Sted
Bergen
jeg HAR jo faktisk hørt det jeg foreslår å se nærmere på
ja...DET tvilte jeg ikke et øyeblikk på! ;D

har ennå tilgode å se ett ubegrunnet råd fra den kanten

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Vapor skrev:
jeg HAR jo faktisk hørt det jeg foreslår å se nærmere på
ja...DET tvilte jeg ikke et øyeblikk på!  ;D
Takk :)  Bra var det også; noe som slett ikke er en selvfølge med så "direkte" og klangmessig sett vidåpne høyttalere som KEF Reference er. Denne Abrahamsen-elektronikken tror jeg har et svært stor lydpotensiale til prisen!

Mvh Vidar P

sense

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.02.2006
Antall liker
384
Sted
Rørvik i Nord-Trøndelag
Torget vurderinger
15
Vidar P skrev:
Sense; hvordan passer disse med Abrahamsen klangmessig og synergistisk synes du ?

Mvh Vidar P
Klangmessig synes jeg dette spillte godt.. åpent.. ikke for hardt..med et hærlig driv :) "synergistisk"(samspill mellom flere faktorer) i hifi verdenen er det jo snakk om sammspill, og her var det absolutt et godt samspill..

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
sense skrev:
Vidar P skrev:

Mvh Vidar P
Klangmessig synes jeg dette spillte godt.. åpent.. ikke for hardt..med et hærlig driv :) "synergistisk"(samspill mellom flere faktorer) i hifi verdenen er det jo snakk om sammspill, og her var det absolutt et godt samspill..
En fordel er jo også at de (Yamaha) faktisk blir distribuert godt, så man får mulighet til å høre :)
Jeg tror som sagt at denne Abrahamsen-elektronikken har et godt lydmessig potensiale til prisen; og det er betryggende å høre om flere som har samme opplevelser som meg med det; får håpe han selger bra og kan utvikle produktene sine og porteføljen sin videre!

Mvh Vidar P

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Har ikke hørt dette ,men om abrahamsen speller mer som galme ec kunne kanskje rf-63 fra klipsch vært ett alternativ......

Eller kanskje jbl TL260...dette har jeg ikke hørt....men hørt de på en integrert ec....syntes det låt fint der i allefall......du kan sikkert ta med forsterkern din til hificenterkjeden for en prøvelytt på tl 260.

En skjelden gang går de brukt for rundt 13k. ;)

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Var det ikke en allround høyttaler som var foreskrevet? Jeg ser liksom ikke helt for meg særlig stor nøye med TL260 og Haydn...? Eller mye annen klassisk for den del. Og RF-63 er vel ikke det optimale for Chopin-nocturner og andre øvelser man forventer en allrounder skal beherske?

Ikke for å protestere; men det synes som om de du nevner er tilnærmet rene rocke-høyttalere.. og ikke allroundere iallefall?

Mvh Vidar P

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Da har du ikke hørt de respektive høyttalere med rett elektronikk!

Det finnes jo en hel masse gode høyttalere som kan drives med hell på denne forsterkern , og en hel masse musikk som låter flott på både tl 260 og rf-63 -mye annet enn rock.....feks folk , blues ,jazz,akustisk,og til og med klassisk ....at jbl og klipsch er reine rockehøyttlare som bare egner seg til spilling på are you nuts nivå ,er bare sprøyt!

Men det er jo bare å legge øret til en slik kombo , noen liker det , andre ikke....sånn ere bare.

Espen

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.288
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Ikke for å blande meg inn eller provosere, men jeg spiller mye klassisk for tiden på Klipsch RF7. Jeg setter stor pris på dynamisk ekthet, noe jeg finner mye av i RF7'ene.

rasa28

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2005
Antall liker
9
Har anbefalt monitor Audio Gs 20, eller Gs 60.
Er det ingen som går god for disse?
Skjønner at det er mye å velge i, men dette mener jeg er en meget godt alternativ.
Kan ha en noe skarp diskant,men dette går godt sammmen med Abrahamsen.
Abrahamsen er ikke perfekt.(Skulle bare mangle, i denne prisklassen)
Det eneste jeg har i mot denne komboen, er at det kan skorte litt på krefter når jeg drar på mot maks.
Ikke noe stort problem i min stue på ca 27- 28 m2
Jeg er i hvertfall fornøyd.
Kan hende at jeg ikke har "gullører", men dette får i hvertfall mine føtter til å begynne å rocke :)
Dessuten, så er finishen ekstremt bra.

Raymond.

S

smog

Gjest
Monitor Audio GS/GR er en høyttaleren som ikke har noe slør/vegg foran med god elektronikk. Etter mye prøving og feiling, står det et par GS20 i min stue og de er kommet for å bli ;).

Smog

rasa28

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2005
Antall liker
9
Kjøpte disse, og du var en av dem som fikk meg på troen. :)
Angrer ikke.
Herlige høyttalere, og en utrolig finish.
Dette rocker.
Har hatt Sonus Faber Grand Piano Domus, men dette passer i hvertfall meg bedre.
Skulle nesten tro at disse var av en annen herkomst. (Italiensk, ref. Finish)

Raymond.

U

utgatt60135

Gjest
At MA ikke har slør foran seg med god elektonikk var en drøy påstand, imo. Også at Klipsch er en optimal allroundhøyttaler. Derimot er mine valg bedre enn andres ;).

Trodde jeg 8)...

vroom80

Medlem
Ble medlem
19.03.2007
Antall liker
0
takker for mange fine forslag. Er mange gode alternativ som er bra, så det blir nok litt lytting og testing fremover

ChrisX

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.04.2007
Antall liker
0
Abrahamsen og Yamaha Soavo er en knall-match, så dette er absolutt å anbefale i prisklassen som er oppgitt. Har ellers hørt at Abrahamsen og MA skal være en kjempe kombinasjon, men dette har jeg ikke hørt med egne ører. Styr unna Audio Pro hvertfall, må være den dårligste matchen jeg har hørt med Abrahamsen så langt.

O

Omar

Gjest
Har Monitor Audio gold signatur 20 sammen med Densen. En liten rask bredbåndforsterker. Låter som ei kule med densen cd spiller. Har nordost heimdal som signal og wireworld solstice høyttalerkabel. Diskanten var litt aggressiv i begynnelsen, men det blir mer og mer borte.

S

smog

Gjest
Gratulerer
Hvis diskanten er slitsom, prøv med Wireworld Eclipse signalkabel. Fungerte meget bra hos meg.
Mvh
Even

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Ikke det at jeg skjønte hva Densen og MA har med høyttalere til Abrahamsen å gjøre; men når vi allikevel er der; du bør prøve å stille de inn ordentlig før du hiver deg rundt på kabelrunddans eller andre kostnadskrevende tiltak.

- vinkelrett på bakvegg
- fronttrekk på
- tilt en anelse bakover om lyttestolen er lav
- ikke sitt lengre unna enn max 1 meter mer enn det er avstand mellom høyttalerne (da kommer du inn mot axis)

Se der, nå skulle du ikke lengre være plaget med en uintegrert diskant i GS20, den bør kvittere med en velintegrert lyd som ved første høring ikke virker like imponerende, men som på sikt med tilvenning gir bedre musikkgjengivelse.

Mvh Vidar P

U

utgatt60135

Gjest
Håvarhede skrev:
Har Monitor Audio gold signatur 20 sammen med Densen. En liten rask bredbåndforsterker. Låter som ei kule med densen cd spiller. Har nordost heimdal som signal og wireworld solstice høyttalerkabel. Diskanten var litt aggressiv i begynnelsen, men det blir mer og mer borte.
Så det ble GS20 ja... Gratulerer!

Hvordan låter de i forhold til D15?

U

utgatt60135

Gjest
ixos_76 skrev:
Da har du ikke hørt de respektive høyttalere med rett elektronikk!

.......og klipsch er reine rockehøyttlare som bare egner seg til spilling på are you nuts nivå ,er bare sprøyt!

Men det er jo bare å legge øret til en slik kombo , noen liker det , andre ikke....sånn ere bare.

Espen
Jeg er enig med Vidar at Klipsch ikke er en typisk allrounder. Selvsagt spiller dem også klassisk men ikke ypperlig, imo. Timbre tror jeg ikke er deres styrke.

Topp Bunn