Høykvalitets blu-ray spiller VS ren cd spiller

P

Parelius

Gjest
Altså 2) DAC. Der har du fått mange gode forslag som sier det samme.

Hvis du ikke liker en ekstra komponent så er jo det liksom ikke et valg, og derfor ikke del av dilemmaet. Du må bare bestemme deg her. ;)

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Hvis det er viktig med en boks, ville jeg ha vurdert Oppo sin Blue-ray spiller sterkt. Vil ikke bli overrasket om den er vel så bra som f.eks Marantz SA-11, en CD spiller jeg selv har hatt. Men Marantzen er jo penere om det er det som viktig for deg.
Oppoen er garantert også bedre bildemessig enn spilleren du har i dag. Den er på høyde med det beste der ute. Rask skal den også være.

Å kjøpe en CD spiller i tillegg til dagens Blue-ray spiller fremfor en DAC virker merkelig hvis det er viktig med minst mulig bokser. En CD spiller tar da større plass enn en liten DAC.
AV DACer i 10k klassen, ville jeg ha valgt Hegel HD20.

The Edge

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.05.2011
Antall liker
0
orso skrev:
Hvis det er viktig med en boks, ville jeg ha vurdert Oppo sin Blue-ray spiller sterkt. Vil ikke bli overrasket om den er vel så bra som f.eks Marantz SA-11, en CD spiller jeg selv har hatt. Men Marantzen er jo penere om det er det som viktig for deg.
Oppoen er garantert også bedre bildemessig enn spilleren du har i dag. Den er på høyde med det beste der ute. Rask skal den også være.

Å kjøpe en CD spiller i tillegg til dagens Blue-ray spiller fremfor en DAC virker merkelig hvis det er viktig med minst mulig bokser. En CD spiller tar da større plass enn en liten DAC.
AV DACer i 10k klassen, ville jeg ha valgt Hegel HD20.
Takk for godt konstruktivt innspill Orso, skal ta med meg det på veien. Tror du virkelig Oppo sin blu-ray spiller er på linje med Marantz SA-11 på CD avspilling altså? Det er isåfall rimelig vilt. Hegel HD20 skal vurderes sterkt hvis jeg ramler ned på DAC!

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
The Edge skrev:
Takk for godt konstruktivt innspill Orso, skal ta med meg det på veien. Tror du virkelig Oppo sin blu-ray spiller er på linje med Marantz SA-11 på CD avspilling altså? Det er isåfall rimelig vilt. Hegel HD20 skal vurderes sterkt hvis jeg ramler ned på DAC!
Kommer jo ann på hva man definerer som kvalitet, men jeg tror sjansen er stor for at Oppo er bedre i forhold til hva jeg legger i det. Lydkortet som jeg har i dag koster nesten en tredjedel av Marantz SA-11, men er alikevel bedre IMO.

The Edge

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.05.2011
Antall liker
0
orso skrev:
The Edge skrev:
Kommer jo ann på hva man definerer som kvalitet, men jeg tror sjansen er stor for at Oppo er bedre i forhold til hva jeg legger i det. Lydkortet som jeg har i dag koster nesten en tredjedel av Marantz SA-11, men er alikevel bedre IMO.
Marantz UD 8004 har vært favoritten hittils, den har også fått glitrende tester på alle felt både hva angår bilde, lyd, funksjonalitet osv. Men hvis OPPO sine spillere holder en så heftig kvalitet som du og andre hevder så må jeg muligens vurdere den selvom det innebærer at jeg må avvike fra helheten i design grunnet at jeg jo har forsterker ifra Marantz.

Olav E

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.01.2009
Antall liker
1.103
Torget vurderinger
5
Ditt ønske om å ha et enkelt og stilrent oppsett er legitimt. Det optimale hadde selvfølgelig vært at Marantz kunne levere deg alt du ønsket, til en pris du er villig å betale. Nå er det vel slik at de ulike produsentene ikke bestandig er like gode på alle fronter.

Oppo har bestemt seg for å være gode på kilder og har valgt å fokusere på gode avspillere til bilde, der også god lyd vektlegges. Deres konstruksjoner blir av andre benyttet i dyre og velansette spillere. I tillegg er det flere som ynder å oppgradere dem, deriblant NuForce og Modwright. NuForce har forresten besluttet å ikke levere oppgradering til OPPO BDP95. Det kan tyde på at de mener den er mer enn god nok i standard utførelse.

Nå er jeg tilhenger av at man bør lytte før man handler. Dog må jeg innrømme at jeg ikke bestandig har gjort det. Heldigvis har jeg kommet ut av handlene med hell. Grunnen er nok at jeg ofte handler brukt eller demo, og at anskaffelsene på ingen måte knekker privatbudsjettene dersom de skulle vise seg å passe forventingene dårlig. Grundig søk på nett av omtaler er et viktig beslutningskriterie. Paret med trygghet på egne preferanser, har det så langt endt opp i lykkelige anskaffelser; så også siste nyanskaffelse som er en sonefri Oppo BDP95EU.

Oppoen er kommet nylig i hus. Den er ikke innspilt, og jeg har ikke fått sjekket ut alle dens egenskaper. Imidlertid er jeg allerede overbevist om at nok et godt valg er unnagjort. Etter å ha kjørt med separat CD-spiller og separat DVD-spiller med lyd via ekstern dac, ønsket jeg å rydde opp i samlingen av bokser. I tillegg til det visuelle, er en opprydding i fjernkontroller og kabler ikke å forakte. God lyd til bilder er en nødvendighet. Å slippe å svitsje mellom inngang for cdspiller og dvdspiller på den eksterne dacen, uten fjernkontroll, er kjekt. Far putter i cd og trykker på knappen, barnebarna putter i dvd og trykker på samme knappen. Kjekt!

Utseendemessig så skiller 95en seg fra Oppos øvrige modeller. Den har en tilnærmet sort matt og litt knudrete overflatefinish på de lakkerte flatene. Fronstykket er massivt, med et innfelt midtfelt i blank akryl. Jeg synes den er diskret og ganske elegant.

Bildedelen vil jeg ikke kommentere noe dypere her. Men det lille jeg har vurdert, via min Sony KDL-40Z4500, virker svært lovende. Med usb-inngang i front og bak, samt e-sata inngang også bak, er det fritt fram for å koble til eksterne lagringsmedia. Internettilkobling er det også. Dog er tilkobling til husets interne nettverk det mest bekvemme. I tillegg til å spille av videoer og bilder, er det svært så greit å kjøre, gjerne trådløs, lyd fra Spotify, Wimp og harddisk fra bærbar eller stasjonær pc. Nå ryker vel snart mediapcen ut av hylla også. Andre fasiliteter verdt å nevne er to hdmi-utganger. En til tv og en til projektor.

Som vel kjent har 95ern egen konverteringskrets for to-kanals lyd. Signalet hentes analogt ut enten via rca eller balanserte xlr. Jeg har kun benyttet rca. Det er også digitale utganger, slik at du kan oppgradere med ekstern dac, dersom du en gang i fremtiden skulle ønske det. Oppoen reagerer raskt på platene du putter i den, snurrer lyd eller film omtrent like kjapt som en ordinær cd-spiller. Den jobber også stille. Med sin solide oppbygging, vil den kunne fungere godt sammen med eksterne dacer av ymse slag, dersom man ønsker det.

Så, hvordan lyder så dette? Meget bra, synes nå jeg. Det pensles ut et både bredt og dypt lydbilde, godt til side for høyttalerne, og både bak og foran dem i forhold til hvordan innspillingene er gjort. Hver artist og lydkilde står presist i rommet. Lydeffekter opptrer tydelig og klart, og gjengis med en utsøkt tredimensjonalitet. Et godt oppløst lydbilde blir overhode ikke slitsomt å høre på. Mange vil benevne gjengivelsen som mot det varme. Sibilanter er ikke fremtredende. Jeg synes den spiller med et godt driv. Man blir inspirert til å dra fram stadig nye favoritter; som alltid et godt tegn. Den avdekker også nye kvaliteter i innspillinger som tidligere ikke har fått så mye oppmerksomhet.

Dette er de første bemerkningene før kritisk lytting. Men spilleren svarer helt klart til forventningene, ikke minst når pris tas med i vurderingen. Hadde jeg oppnådd tilsvarende forbedringer ved å oppgradere den eksterne dacen for samme pris som betalt for Oppoen, så hadde jeg oppfattet det som en god handel. Jeg kjøpte min via http://www.nobleman.no/. At det er en vesentlig prisforskjell i forhold til Statene, er nok så. Legger du på transport og mva, samt norske reklamasjonsfordeler, så er det til å leve med.

Er du standhaftig på at du vil ha færrest mulig bokser, men kan avvike designmessig fra Marantz, så vil jeg absolutt anbefale deg å sjekke ut Oppo BDP95.

Mvh Olav E.
Opponist. ;)

The Edge

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.05.2011
Antall liker
0
Olav E skrev:
Ditt ønske om å ha et enkelt og stilrent oppsett er legitimt. Det optimale hadde selvfølgelig vært at Marantz kunne levere deg alt du ønsket, til en pris du er villig å betale. Nå er det vel slik at de ulike produsentene ikke bestandig er like gode på alle fronter.

Oppo har bestemt seg for å være gode på kilder og har valgt å fokusere på gode avspillere til bilde, der også god lyd vektlegges. Deres konstruksjoner blir av andre benyttet i dyre og velansette spillere. I tillegg er det flere som ynder å oppgradere dem, deriblant NuForce og Modwright. NuForce har forresten besluttet å ikke levere oppgradering til OPPO BDP95. Det kan tyde på at de mener den er mer enn god nok i standard utførelse.

Nå er jeg tilhenger av at man bør lytte før man handler. Dog må jeg innrømme at jeg ikke bestandig har gjort det. Heldigvis har jeg kommet ut av handlene med hell. Grunnen er nok at jeg ofte handler brukt eller demo, og at anskaffelsene på ingen måte knekker privatbudsjettene dersom de skulle vise seg å passe forventingene dårlig. Grundig søk på nett av omtaler er et viktig beslutningskriterie. Paret med trygghet på egne preferanser, har det så langt endt opp i lykkelige anskaffelser; så også siste nyanskaffelse som er en sonefri Oppo BDP95EU.

Oppoen er kommet nylig i hus. Den er ikke innspilt, og jeg har ikke fått sjekket ut alle dens egenskaper. Imidlertid er jeg allerede overbevist om at nok et godt valg er unnagjort. Etter å ha kjørt med separat CD-spiller og separat DVD-spiller med lyd via ekstern dac, ønsket jeg å rydde opp i samlingen av bokser. I tillegg til det visuelle, er en opprydding i fjernkontroller og kabler ikke å forakte. God lyd til bilder er en nødvendighet. Å slippe å svitsje mellom inngang for cdspiller og dvdspiller på den eksterne dacen, uten fjernkontroll, er kjekt. Far putter i cd og trykker på knappen, barnebarna putter i dvd og trykker på samme knappen. Kjekt!

Utseendemessig så skiller 95en seg fra Oppos øvrige modeller. Den har en tilnærmet sort matt og litt knudrete overflatefinish på de lakkerte flatene. Fronstykket er massivt, med et innfelt midtfelt i blank akryl. Jeg synes den er diskret og ganske elegant.

Bildedelen vil jeg ikke kommentere noe dypere her. Men det lille jeg har vurdert, via min Sony KDL-40Z4500, virker svært lovende. Med usb-inngang i front og bak, samt e-sata inngang også bak, er det fritt fram for å koble til eksterne lagringsmedia. Internettilkobling er det også. Dog er tilkobling til husets interne nettverk det mest bekvemme. I tillegg til å spille av videoer og bilder, er det svært så greit å kjøre, gjerne trådløs, lyd fra Spotify, Wimp og harddisk fra bærbar eller stasjonær pc. Nå ryker vel snart mediapcen ut av hylla også. Andre fasiliteter verdt å nevne er to hdmi-utganger. En til tv og en til projektor.

Som vel kjent har 95ern egen konverteringskrets for to-kanals lyd. Signalet hentes analogt ut enten via rca eller balanserte xlr. Jeg har kun benyttet rca. Det er også digitale utganger, slik at du kan oppgradere med ekstern dac, dersom du en gang i fremtiden skulle ønske det. Oppoen reagerer raskt på platene du putter i den, snurrer lyd eller film omtrent like kjapt som en ordinær cd-spiller. Den jobber også stille. Med sin solide oppbygging, vil den kunne fungere godt sammen med eksterne dacer av ymse slag, dersom man ønsker det.

Så, hvordan lyder så dette? Meget bra, synes nå jeg. Det pensles ut et både bredt og dypt lydbilde, godt til side for høyttalerne, og både bak og foran dem i forhold til hvordan innspillingene er gjort. Hver artist og lydkilde står presist i rommet. Lydeffekter opptrer tydelig og klart, og gjengis med en utsøkt tredimensjonalitet. Et godt oppløst lydbilde blir overhode ikke slitsomt å høre på. Mange vil benevne gjengivelsen som mot det varme. Sibilanter er ikke fremtredende. Jeg synes den spiller med et godt driv. Man blir inspirert til å dra fram stadig nye favoritter; som alltid et godt tegn. Den avdekker også nye kvaliteter i innspillinger som tidligere ikke har fått så mye oppmerksomhet.

Dette er de første bemerkningene før kritisk lytting. Men spilleren svarer helt klart til forventningene, ikke minst når pris tas med i vurderingen. Hadde jeg oppnådd tilsvarende forbedringer ved å oppgradere den eksterne dacen for samme pris som betalt for Oppoen, så hadde jeg oppfattet det som en god handel. Jeg kjøpte min via http://www.nobleman.no/. At det er en vesentlig prisforskjell i forhold til Statene, er nok så. Legger du på transport og mva, samt norske reklamasjonsfordeler, så er det til å leve med.

Er du standhaftig på at du vil ha færrest mulig bokser, men kan avvike designmessig fra Marantz, så vil jeg absolutt anbefale deg å sjekke ut Oppo BDP95.

Mvh Olav E.
Opponist. ;)

Takk for et godt og artig skrevet innlegg Olav :) Hvorvidt jeg greier å svelge det å avvike designmessig fra Marantz må jeg tygge endel lenger på kjenner jeg. Men jeg setter pris på informasjonen og synene til deg og andre som har ytret dere i tråden. Denne Oppoen virker jo meeeget solid, og er i høyeste grad interessant :)

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.291
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Det er jo ikke noe i veien med blu-ray-spilleren han har. Han ønsker å oppgradere lydkvaliteten. ...med en dac. ;)

The Edge

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.05.2011
Antall liker
0
tomkver skrev:
Hei

Bare for å gjøre forvirringen din total :)

http://www.hifiklubben.no/produkter/hjemmekino/blu-ray/cambridge_azur-751bd_blu-ray-spiller_sort.htm

Har kjøpt den selv, og skal bruke den sammen med en Naim Supernait ( har innebygd dac)

Test:

http://www.whathifi.com/review/cambridge-audio-azur-751bd

uansett, lykke til :)

mvh

Tom

Denne Cambridge spilleren er meget solid og er et supert kjøp til prisen. Alikevel føler jeg det blir for lite steg opp fra min nåværende Marantz BD 7004 som er fjorårs modell, og som fikk meget gode tester fra flere hold. Fikk stempel som en meget audiofil blu-ray spiller med topp byggekvalitet. Skal jeg ha et stort løft opp fra denne spilleren vil jeg tippe at jeg må opp i spillere i 20 000 kr klassen for å høre nevneverdig forskjell på lydkvalitet ved CD avspilling :)

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.291
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Det ligger flere fine d/a-convertere på bruktbørsen nå, hvis du skulle bestemme deg for å gå den veien.

enw

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.06.2004
Antall liker
2
Hei,

En ting med DAC du skal være klar over, er at da er du avskåret fra å utnytte "1080P lyden", dvs DTS MA og Dolby True HD. Det som kommer ut er enten pcm fra et eget pcm spor eller pcm konvertert fra vanlig dolby/dts. Grunnen er at blue ray "lyd" krever hdmi overføring. Ingen spillere i dag meg bekjent tillater noe annet, og jeg har faktisk lett en del etter dette. Har selv brukt dac'en i mitt gamle oppsett med dCS P8i og Primare DVD30, og med stort hell, men når vi snakker blue ray, blir det vanskelig.

Jeg har ikke hørt på OPPO, men undersøkte en del rundt de forskjellige Marantz produktene, før jeg bestemte meg for UD 8004. En ting er pris knyttet til UD 9004, som er svært dyr (50K), men det hele er en balansegang for hvor lenge man ønsker å ha spilleren/tap ved et senere videresalg. I den sammenheng har jeg tenkt å ha min UD 8004 lenge, og etter gjentatte ganger hørt (og sett) på film og konsertvideoer, er jeg strålende fornøyd. Den har det magiske i seg, hvor jeg husker at første kvelden etter lyttepanelet hadde gått hjem, så satt jeg jaggu å hørte/så på HELE konserten med Police frem til 0200, idet lydbildet var så fantastisk ift min tidligere spiller (Anthem BLX 200 - ca 6,5k).

UD8004 er her magisk og så lenge du ønsker, som meg, å utnytte blueray, blir det feil å gå for en DAC løsning. Kan for øvrig kommentere at drivverket til Marantz her er meget spesielt. Dette er et samarbeidsprosjekt mellom Denon og Marantz, men Marantz har etter sigende lagt ned mer arbeid i lyddelen enn hva Denon har gjort.

erikno

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.291
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
enw skrev:
Hei,

En ting med DAC du skal være klar over, er at da er du avskåret fra å utnytte "1080P lyden", dvs DTS MA og Dolby True HD. Det som kommer ut er enten pcm fra et eget pcm spor eller pcm konvertert fra vanlig dolby/dts. Grunnen er at blue ray "lyd" krever hdmi overføring. Ingen spillere i dag meg bekjent tillater noe annet, og jeg har faktisk lett en del etter dette. Har selv brukt dac'en i mitt gamle oppsett med dCS P8i og Primare DVD30, og med stort hell, men når vi snakker blue ray, blir det vanskelig.

Jeg har ikke hørt på OPPO, men undersøkte en del rundt de forskjellige Marantz produktene, før jeg bestemte meg for UD 8004. En ting er pris knyttet til UD 9004, som er svært dyr (50K), men det hele er en balansegang for hvor lenge man ønsker å ha spilleren/tap ved et senere videresalg. I den sammenheng har jeg tenkt å ha min UD 8004 lenge, og etter gjentatte ganger hørt (og sett) på film og konsertvideoer, er jeg strålende fornøyd. Den har det magiske i seg, hvor jeg husker at første kvelden etter lyttepanelet hadde gått hjem, så satt jeg jaggu å hørte/så på HELE konserten med Police frem til 0200, idet lydbildet var så fantastisk ift min tidligere spiller (Anthem BLX 200 - ca 6,5k).

UD8004 er her magisk og så lenge du ønsker, som meg, å utnytte blueray, blir det feil å gå for en DAC løsning. Kan for øvrig kommentere at drivverket til Marantz her er meget spesielt. Dette er et samarbeidsprosjekt mellom Denon og Marantz, men Marantz har etter sigende lagt ned mer arbeid i lyddelen enn hva Denon har gjort.

erikno
Det er ingen som hindrer han i å bruke analogutgangene fra spilleren rett til forsterker de gangene han vil spille noe dac-en ikke støtter. (Noe jeg tipper vil være forsvinnende sjelden, men jeg kan selvsagt ta feil.)

N

nb

Gjest
enw skrev:
Grunnen er at blue ray "lyd" krever hdmi overføring. Ingen spillere i dag meg bekjent tillater noe annet, og jeg har faktisk lett en del etter dette. Har selv brukt dac'en i mitt gamle oppsett med dCS P8i og Primare DVD30, og med stort hell, men når vi snakker blue ray, blir det vanskelig.
Du kan nok avblåse letingen også. DTS-MA og DT-HT kan kun sendes over kryptert link, noe som i praksis betyr HDMI.

Det kommer kanskje audiofile DACer med HDMI inn en gang i fremtiden - dette er jo standardvare på utstyr for hjemmekinomarkedet. Min snurrerundtreciever tar også DTS inn over HDMI så teknologien finnes og koster itteno, men det er sikkert en del lisensutgifter og slikt som gjør at det kanskje er vanskelig for mindre produsenter å levere DACer med HDMI inn uten at jeg vet at det er grunnen.

Lyd er vel også noget stemoderlig behandlet i HDMI-standarden, men om det har noe å si i praksis er en annen sak.

The Edge

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.05.2011
Antall liker
0
enw skrev:
Hei,

erikno

Både av hva som har kommet frem her i denne tråden av informasjon, og hva jeg har lest rundt på nettet av informasjon så må jeg virkelig si at UD 8004 er en spiller som virkelig frister. Marantz virker å ha truffet blink så det holder med denne spilleren. I et par av testene jeg har lest mener man at forskjellen fra UD 9004 er svært liten, og her snakker vi altså om en spiller med utsalgspris på 50 000 kr. Antagelig vil den være svært lett å omsette for videresalg også i fremtiden, så økonomisk er det heller ikke noe ueffent kjøp.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.291
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
The Edge skrev:
Antagelig vil den være svært lett å omsette for videresalg også i fremtiden, så økonomisk er det heller ikke noe ueffent kjøp.
Tror du? Er ikke blu-ray og andre videoformater ting der teknologien og ikke minst grensesnitt og overføringsprotokoller utvikler seg så fort at avspillere ramler kjapt i pris? Hva ville du f.eks. betalt for en dvd-spiller i dag, som kostet 20.000,- for fem år siden?

The Edge

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.05.2011
Antall liker
0
Dazed skrev:
The Edge skrev:
Antagelig vil den være svært lett å omsette for videresalg også i fremtiden, så økonomisk er det heller ikke noe ueffent kjøp.
Tror du? Er ikke blu-ray og andre videoformater ting der teknologien og ikke minst grensesnitt og overføringsprotokoller utvikler seg så fort at avspillere ramler kjapt i pris? Hva ville du f.eks. betalt for en dvd-spiller i dag, som kostet 20.000,- for fem år siden?
Ja, det tror jeg. Blu-ray er et fortsatt et relativt ferskt format, dvden lever fortsatt i beste velgående. Jeg vil tro blu-ray er et format som vil holde seg i flere år fremover, man bytter ikke videoformat så ofte, til tross for at teknologien går fort fremover.En spiller med de testene og anerkjennelsen UD 8004 har vil jeg tippe at den kan selges videre til en meget anstendig pris om 3 år frem i tid for å ta et konkret tall. 5 år var noe voldomst som eksempel, så lenge kommer jeg ikke til å ha den hvis det blir kjøp.

enw

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.06.2004
Antall liker
2
Dazed skrev:
The Edge skrev:
Jeg gjorde den erfaringen med min dvd30 fra Primare, og fikk en hyggelig og grei pris ift en spiller som den gang kostet vel 15k ny. Å kjøpe en blue ray spiller til 50k er nok en risiko sport, men en svært god multispiller med blue ray til 20 k veiledende er nok lett omsettlig om en 3-5 år, også fordi blue ray fortsatt er i markedet på denne tiden. Som cd spiller er den nok i hvertfall i klasse med gode 10-14 k spillere, selv om jeg i mangel av god rca kabel foreløpig ikke har utforsket dette godt nok. Det er likevel skremmende hvor god overføringen er med en (god) hdmi kabel, selv med all jitter problematikk på denne spilleren...

erikno

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.291
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Tja. Kanskje. DVD har jo klart seg helt til nå. Altså 16 år siden lanseringen. Det er ganske bra, forresten. BD har vel bare eksistert i fem år så langt, så formatet kan vel ha fem-ti år igjen, alt ettersom hva som dukker opp av nyvinninger.

Kanskje det slett ikke kommer noen nye fysiske lagringsmedier, men at neste format som blir "gjeldende" er streaming?

The Edge

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.05.2011
Antall liker
0
Dazed skrev:
Tja. Kanskje. DVD har jo klart seg helt til nå. Altså 16 år siden lanseringen. Det er ganske bra, forresten. BD har vel bare eksistert i fem år så langt, så formatet kan vel ha fem-ti år igjen, alt ettersom hva som dukker opp av nyvinninger.

Kanskje det slett ikke kommer noen nye fysiske lagringsmedier, men at neste format som blir "gjeldende" er streaming?

Jeg tror du har rett her Dazed, at blu-ray muligens blir det siste fysiske bildeformatet. I mine øyne er blu-ray et så godt format at jeg ikke kan se teknologi som skulle gi en merkbar stor forbedring opp fra blu-ray i overskuelig fremtid, og da mener jeg mange år. Slik sett tror jeg dette bidrar til at man fint kan kjøpe en god multispiller til 15-20 000 kr som er forholdsvis lett å omsette videre til en ok pris om 3-4 år fra idag. Men dette blir naturligvis bare tipping og spekulasjoner :)

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.647
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Hei.

Nå vet jeg ikke hvilken marantz forsterker du har eller farge på den, men jeg vil tipse om Marantz Pearl Lite. 15k veilledende og den har digital inngang. Evnt KI Pearl som koster veil 28k.

Da vil du få det beste ut av begge verdener, men du får ikke oppgraderinen av bilde delen.

En dac kan jo fåes i flere størrelser. Musical fidelity har jo den v-dacen som er pitteliten. Den behøver jo ikke å stå fremme. De har også den nye generasjonen dac som ligger på 5k.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.291
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Retep skrev:
Hei.

Nå vet jeg ikke hvilken marantz forsterker du har eller farge på den, men jeg vil tipse om Marantz Pearl Lite. 15k veilledende og den har digital inngang. Evnt KI Pearl som koster veil 28k.

Da vil du få det beste ut av begge verdener, men du får ikke oppgraderinen av bilde delen.
Jeg tenkte på å foreslå noe slikt, jeg også, men da får han jo uansett en (stor) ekstra boks, og en innebygget DAC i en 15.000-kroners spiller vil jeg ikke tro kan konkurrere med en standalone til samme pris. Hele poenget må jo være at med en fin dac, er BD-spilleren mer enn tilfredsstillende som cd-drivverk.

Retep skrev:
En dac kan jo fåes i flere størrelser. Musical fidelity har jo den v-dacen som er pitteliten. Den behøver jo ikke å stå fremme. De har også den nye generasjonen dac som ligger på 5k.
Sant, men en 2000-kroners V-dac er vel sannsynligvis ikke bedre enn den han allerede har i BD-spilleren?

The Edge

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.05.2011
Antall liker
0
Retep skrev:
Hei.

Jeg har pr idag en integrert stereoforsterker: Marantz PM15S1 i Champagne finish som jeg forøvrig er meget fornøyd med :) :)

Music4all

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.04.2009
Antall liker
7
The Edge skrev:
Heisann godtfolk.

Jeg har et dilemma jeg vil drøfte. Og det er videre veien i oppsettet mitt, spesifik valg av kilde. Jeg sverger til fysiske plater, og er storforbruker av både CD plater såvel som dvd og blu-ray konserter. Pr idag bruker jeg en god multiavspiller fra Marantz som kilde til både cd plater og filmer. Spilleren ligger i 7000 kr klassen, og er således det svakeste leddet i mitt oppsett som ellers består av Marantz PM15S1 og CM7 fra B&W. Jeg har tygget litt på å anskaffe en high end cd spiller fra Marantz,som det jo ligger et par alternativer fra på bruktmarkedet. Jeg tviler dog endel, fordi jeg helst vil klare meg med _en_ spiller i stereoracket. Både av estetiske og praktiske hensyn that is.
Hvor stor forskjell i CD avspilling er det egentlig fra en blu-ray spiller til la oss si 20 000 kr fra Marantz/Denon til en ren cd spiller i samme prisklasse? Er det et hån mot cd platene mine å bruke en blu-ray spiller til avspilling?

Setter pris på innspill i denne problemstillingen, som jeg vil tro flere "sliter" med.

Edit: Det må¨nevnes at jeg er svært fornøyd med lydsignaturen jeg har pr idag, og at jeg tror således det er riktig å fortsette på Marantz/B&W veien videre.
The Edge skrev:
Heisann godtfolk.

Jeg har et dilemma jeg vil drøfte. Og det er videre veien i oppsettet mitt, spesifik valg av kilde. Jeg sverger til fysiske plater, og er storforbruker av både CD plater såvel som dvd og blu-ray konserter. Pr idag bruker jeg en god multiavspiller fra Marantz som kilde til både cd plater og filmer. Spilleren ligger i 7000 kr klassen, og er således det svakeste leddet i mitt oppsett som ellers består av Marantz PM15S1 og CM7 fra B&W. Jeg har tygget litt på å anskaffe en high end cd spiller fra Marantz,som det jo ligger et par alternativer fra på bruktmarkedet. Jeg tviler dog endel, fordi jeg helst vil klare meg med _en_ spiller i stereoracket. Både av estetiske og praktiske hensyn that is.
Hvor stor forskjell i CD avspilling er det egentlig fra en blu-ray spiller til la oss si 20 000 kr fra Marantz/Denon til en ren cd spiller i samme prisklasse? Er det et hån mot cd platene mine å bruke en blu-ray spiller til avspilling?

Setter pris på innspill i denne problemstillingen, som jeg vil tro flere "sliter" med.

Edit: Det må¨nevnes at jeg er svært fornøyd med lydsignaturen jeg har pr idag, og at jeg tror således det er riktig å fortsette på Marantz/B&W veien videre.
God kveld du :) Jeg kjøpte Sonyen min for å bruke den både som film og musikkavspiller, veil. pris på den da var 16000 Dessverre har den ikke repeatfunksjon som er en viktig funskjon for meg faktisk, så jeg vurderte å selge den, eller å få meg en CD spiller i tillegg, med repeatfunksjon. Våren for 2 år siden fant jeg min Denon DCD 2560 i en bruktsjappe for 35 spenn, mao en symbolsk pris ;) Det var en av Denons toppspillere på 90 tallet, nyprisen da var 4000 Både jeg og andre syns den er bedre enn Sonyen som musikkspiller faktisk, men som DVD / Blu Ray spiller gjør den en utmerket jobb bare så det er sagt. Og om noen dager får jeg "storebroren" 3560 ;) Håper dette var til hjelp iallefall, ønsker deg masse lykke til :)

Mvh :)

Music4all

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.04.2009
Antall liker
7
The Edge skrev:
Ketil skrev:
Hvis jeg skulle valgt en Blu-ray spiller til rundt 20k hvor CD avspilling er like prioritert som film, ville jeg valgt en modifisert utgave av Oppo BDP-95. Modwright har to modifiseringer av denne spilleren hvor tube modden vel er rosinen i pølsen.

Denne kan du bestille rett fra Oppo sin amerikanske side og få sendt til Modwright som vil modde den og i tillegg gjøre den sonefri. Imidlertid bør du være oppmerksom på at tube modden har en ekstern strømforsyning hvis du er allergisk mot mange bokser i anlegget.

Takk for tipset, men Oppo er ikke aktuelt for meg av flere grunner. Blir det en ny spiller til rundt 20 K så blir det enten Marantz eller Denon for min del. Tryggheten med en Norsk forhandler, pluss estetisk godt design grunnet at jeg har stereoforsterker fra Marantz veier enormt tungt her. Ikke minst så er spillerne til Marantz/Denon meget gode både på film og musikk, de får etter hva jeg kan se flotte tester stadig vekk :)
Enig, både Denon og Marantz er meget gode ting :)

Mvh :)

Topp Bunn