Ditt ønske om å ha et enkelt og stilrent oppsett er legitimt. Det optimale hadde selvfølgelig vært at Marantz kunne levere deg alt du ønsket, til en pris du er villig å betale. Nå er det vel slik at de ulike produsentene ikke bestandig er like gode på alle fronter.
Oppo har bestemt seg for å være gode på kilder og har valgt å fokusere på gode avspillere til bilde, der også god lyd vektlegges. Deres konstruksjoner blir av andre benyttet i dyre og velansette spillere. I tillegg er det flere som ynder å oppgradere dem, deriblant NuForce og Modwright. NuForce har forresten besluttet å ikke levere oppgradering til OPPO BDP95. Det kan tyde på at de mener den er mer enn god nok i standard utførelse.
Nå er jeg tilhenger av at man bør lytte før man handler. Dog må jeg innrømme at jeg ikke bestandig har gjort det. Heldigvis har jeg kommet ut av handlene med hell. Grunnen er nok at jeg ofte handler brukt eller demo, og at anskaffelsene på ingen måte knekker privatbudsjettene dersom de skulle vise seg å passe forventingene dårlig. Grundig søk på nett av omtaler er et viktig beslutningskriterie. Paret med trygghet på egne preferanser, har det så langt endt opp i lykkelige anskaffelser; så også siste nyanskaffelse som er en sonefri Oppo BDP95EU.
Oppoen er kommet nylig i hus. Den er ikke innspilt, og jeg har ikke fått sjekket ut alle dens egenskaper. Imidlertid er jeg allerede overbevist om at nok et godt valg er unnagjort. Etter å ha kjørt med separat CD-spiller og separat DVD-spiller med lyd via ekstern dac, ønsket jeg å rydde opp i samlingen av bokser. I tillegg til det visuelle, er en opprydding i fjernkontroller og kabler ikke å forakte. God lyd til bilder er en nødvendighet. Å slippe å svitsje mellom inngang for cdspiller og dvdspiller på den eksterne dacen, uten fjernkontroll, er kjekt. Far putter i cd og trykker på knappen, barnebarna putter i dvd og trykker på samme knappen. Kjekt!
Utseendemessig så skiller 95en seg fra Oppos øvrige modeller. Den har en tilnærmet sort matt og litt knudrete overflatefinish på de lakkerte flatene. Fronstykket er massivt, med et innfelt midtfelt i blank akryl. Jeg synes den er diskret og ganske elegant.
Bildedelen vil jeg ikke kommentere noe dypere her. Men det lille jeg har vurdert, via min Sony KDL-40Z4500, virker svært lovende. Med usb-inngang i front og bak, samt e-sata inngang også bak, er det fritt fram for å koble til eksterne lagringsmedia. Internettilkobling er det også. Dog er tilkobling til husets interne nettverk det mest bekvemme. I tillegg til å spille av videoer og bilder, er det svært så greit å kjøre, gjerne trådløs, lyd fra Spotify, Wimp og harddisk fra bærbar eller stasjonær pc. Nå ryker vel snart mediapcen ut av hylla også. Andre fasiliteter verdt å nevne er to hdmi-utganger. En til tv og en til projektor.
Som vel kjent har 95ern egen konverteringskrets for to-kanals lyd. Signalet hentes analogt ut enten via rca eller balanserte xlr. Jeg har kun benyttet rca. Det er også digitale utganger, slik at du kan oppgradere med ekstern dac, dersom du en gang i fremtiden skulle ønske det. Oppoen reagerer raskt på platene du putter i den, snurrer lyd eller film omtrent like kjapt som en ordinær cd-spiller. Den jobber også stille. Med sin solide oppbygging, vil den kunne fungere godt sammen med eksterne dacer av ymse slag, dersom man ønsker det.
Så, hvordan lyder så dette? Meget bra, synes nå jeg. Det pensles ut et både bredt og dypt lydbilde, godt til side for høyttalerne, og både bak og foran dem i forhold til hvordan innspillingene er gjort. Hver artist og lydkilde står presist i rommet. Lydeffekter opptrer tydelig og klart, og gjengis med en utsøkt tredimensjonalitet. Et godt oppløst lydbilde blir overhode ikke slitsomt å høre på. Mange vil benevne gjengivelsen som mot det varme. Sibilanter er ikke fremtredende. Jeg synes den spiller med et godt driv. Man blir inspirert til å dra fram stadig nye favoritter; som alltid et godt tegn. Den avdekker også nye kvaliteter i innspillinger som tidligere ikke har fått så mye oppmerksomhet.
Dette er de første bemerkningene før kritisk lytting. Men spilleren svarer helt klart til forventningene, ikke minst når pris tas med i vurderingen. Hadde jeg oppnådd tilsvarende forbedringer ved å oppgradere den eksterne dacen for samme pris som betalt for Oppoen, så hadde jeg oppfattet det som en god handel. Jeg kjøpte min via
http://www.nobleman.no/. At det er en vesentlig prisforskjell i forhold til Statene, er nok så. Legger du på transport og mva, samt norske reklamasjonsfordeler, så er det til å leve med.
Er du standhaftig på at du vil ha færrest mulig bokser, men kan avvike designmessig fra Marantz, så vil jeg absolutt anbefale deg å sjekke ut Oppo BDP95.
Mvh Olav E.
Opponist.