Høyfrekvent viftelyd i Canal Digital dekoder

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.835
Torget vurderinger
1
Jeg har en dekoder fra Canal Digital med høyfrekvent viftelyd, et muligens kjent fenomen. Modellen er Sagem HD PVR 102-CT. Der den står nå er den høyfrekvente lyden ganske påtrengende, selv når det ikke er helt stille. Er det noen her som har samme dekoder og eventuelt byttet vifte? Andre lure triks i boka?

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Antall liker
1.132
Njaaa.
Har samme, men kjenner ikke igjen problemet?
Her er det i alle fall stille, kanskje takket være at dekoderen står i "romslige" omgivelser? Tipper "rått og røti" på at viften er temperaturstyrt, og at man derfor kan unngå problemene ved å gi den litt bedre arbeidsforhold hva luft og omgivelsestemperatur angår?

Geir Kristiansen

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.01.2011
Antall liker
2.287
Sted
Tromsø
De feilene som ikke kan oppstå på den Sagem-dekoderen er ikke funnet opp. Har hatt de fleste feilene og hvis hardware fungerer så er det problemer med software. Jeg melder slike feil fortløpende og gjør det som kundeservice hos CD forlanger så ender det opp med at de sender meg ny. Den jeg har nå er min fjerde og jeg har sluppet billig unna. Jeg håper at de til slutt gir opp dette møkkaproduktet og gir meg en ny i stedet for å gi meg en ny Sagem.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.835
Torget vurderinger
1
Jeg tok saken i egne hender. Fram med skrujernet og brøt i gjennom forseglingen under kabinettet for å løsne en skrue, og av med lokket, ut med vifta! Overraskende nok var ikke vifta fastskrudd på noen som helst måte i kabinettet. Den lå løst, men er lettere klemt fast der den står. Fullstendig tettpakket med støv. Den ble blåst ren med trykkluft og rengjort med elektronikkrens. Så monterte jeg det hele, og satte dekoderen i drift. Den ble mye mer stille, og høres nå knapt i forhold til tidligere.

Sist redigert:

Geir Kristiansen

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.01.2011
Antall liker
2.287
Sted
Tromsø
Den dekoderen der er det kjipeste produktet jeg har vært utsatt for. Det er rett og slett skammelig at CD ikke retter opp fadesen med dette valget. Synd det er slik at infrastrukturen i huset ikke tilsier bytte av leverandør for da hadde telefon, Internett og TV gått til en annen leverandør. Hos meg har nå den vanlige dekoderen slått seg vrang. Rører man volumkontrollen så får man enten maks volum eller null volum. Så da er det bare å feilmelding denne og vente på boks nummer tre.

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Antall liker
1.132
@ bjornh: Se det ja!
Slike innretninger har det jo å dra til seg anselige mengder støv, om man gir dem litt tid! ;)

På samme måte er det jo med datautstyr og andre innretninger med kjølevifter. Det kan jo være greit å ha dette i mente! :rolleyes:

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.835
Torget vurderinger
1
Hele innretningen er temmelig billig, og får Dell sine kontor-PC'er til å fremstår som High-End. Egentlig, kunne man kanskje kjøpt et Media-PC kabinett og flyttet det hele oppi det, med langt mer effektive vifte(r), større og bedre kjøleribber og mer luft. Burde i prinsippet være en smal sak.

Topp Bunn